Annons

Betyg eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Behålla betygen?

  • Ja

    Röster: 580 53.5%
  • Nej

    Röster: 319 29.4%
  • Ja, fast i annan form

    Röster: 186 17.1%

  • Totala väljare
    1,085
Liza skrev:
Varför inte utveckla det hela med att ha tre betygskriterier -Orginalitet, Estetik och Teknik 1-5...

Håller med om detta till viss del. Jag vet en fotosida i Danmark som har just estetik och teknik. Det är ju väldigt svårt att ge en femma på en bild med mindre den tilltalar en personligen, med dom nuvarande betygskriterierna. Pga af detta kan ju någon ge Peter Jönsson ett lågt betyg för det att nakenbilder inte tilltalar vedkommande. Det kan ju också vara så att någon ger Terje Hellesø låga betyg för det att han/hon inte tycker om naturbilder. Detta till trotts, att de flesta bilder dessa två fotografer sitter inne med har en mycket hög fototeknisk kvalitet.

Om man har möjlighet för att ge betyg för estetik och teknik så kan man ju visa att man "inte tycker om" bilden, men at den trotts det har en hög fototeknisk kvalitet. Och självklart den andra vägen runt också.

Ett argument mot detta är ju självklart att man bara kan beskriva det i kommentaren. Men det att ha ett betyg tycker i varje fall jag är rart. (Även om jag nu personligen inte har fått så många.) Betyget ger en mer lätt tilgängelig och objektiv översikt vad folk tycker om bilden. Och det är lättare att så jämföra med andras bilder. Ett betyg kan bara tolkas på ett sätt och det går inte att missuppfatta. (Bara för den som ger det.)
 
JA, fast i annan form. Det är min åsikt!

Det system vi har idag känns lite som binär form, 1:eek:r och 0:eek:r. Det känns ibland som att bilderna endast är på eller av och inget där emellan. Detta mycket pågrund av att man inte kan bedömma bilderna efter vad man personligen tycker om dem och hur bilderna är rent fototekniskt. I den hänvisade forumtråden här i början var det några bra förslag på en ny utformning av betygsättning. De förändringarna röstar jag för!
 
Visst blir man glad av en femma men det är den konstruktiva kritiken som gör att jag utvecklas som fotograf. Betyg känns onödigt. Om någon gillar min bild eller har förslag på förbättringar står det i motiveringen.
 
Betyg enbart av ondo?

Nej, jag tycker betygen kan ha sina poäng.
Man säljer väl inte bilden bara för att bensintanken är tom, eller?

Gör om betyg-systemet, till större betygs-spann, "1-10" eller liknande.

Eller varför inte låta kommenteraren få ge bilden en beskrivande grafik, likt dem vi kan ge i dem här forumen, fast då inte en "smiley" utan kanske en symbol för "Bra porträtt", "Bra naturbild" et.c.
 
Jag vill minnas att vi på den tiden vi hade en femgradig betygsskala i grundskolan hade en tänkt procentuell fördelning i riket på 7, 24. 38, 24 och 7 % på de olika betygen.
En sådan normalfördelning av betygen kan det förstås aldrig bli fråga om här på fotosidan. Vi behöver lyckligtvis inte betygsätta allt utan de flesta gör nog i praktiken som jag, dvs väljer ut russinen ur kakan och då kommer i stort sett bara betygen 4 och 5 till användning.
I det stora flödet av bilder finns det helt inte tid och engagemang hos de flesta att ägna tid och möda åt alla usla, mediokra eller ens halvskapliga bilder.
Epilog: behåll betygen och acceptera att betygen sätts en smula inflatoriskt. Det kanske i förlängningen bidrar till bildkvalitén hålls på en någorlunda nivå.
 
namen suck...

Betygen fungerar kanske inte riktigt i dess nuvarande form men... Det är skillnad på om en bild har två betyg eller 30 betyg. Många som snittar 5 har ju bara fått en röst... I vanlig statistik skulle dessa falla bort !!!

Vill åter peka på att fotosidan inte representeras av personer med bildbyråbakgrund som har till yrke att bedömma bilder.

Låt betygen vara kvar men låt bli att visa betyg/medelbetyg / övrig statistik tills det att det satts ex 10 betyg på bilden !?

Betygen ger iallafall en vink om hur bilden uppfattas men antal visningar och kommentarer är mer avgörande !

Den stora utmaningen är att få fotosidans medlemmar att kommentera lite "svårare" bilder...

/Kristian med den uslaste bilden på fotosidan ;)
 
Betyg hör inte ihop bilder--

JAG anser att betygen skall bort, enligt mig är det mycket främmande att ge betyg på bilder. För dem flesta här handlar det om att bilder faller i smaken, borde det ge bilden högre betyg? NEJ, såklart inte:).
Tycke och smak borde inte påverka ett betyg om det skall vara rättvist, det kommer det aldrig att bli här på fotosidan!
Att utnämna en kvinna till Miss Sverige blir liksom på samma låga nivå, betyg har INGET med skönhet och konstnärligt uttryck generellt att göra enligt mig.

En fråga som poppar upp i mitt lilla huvud är om inte kommentarerna kanske blir lite mer utvecklade när man helt enkelt måste förklara sig, varför man menar och tycker som man gör. Eller blir det färre kommentarer som följd?

JAG tror att kommentarerna som ges får högre kvalitet eftersom dem som vill säga sin sak inte kan ta till ett ofta missvisande betyg för att enkelt visa/förtydliga sin sak!

Att befria bilderna från "betyg" skulle helt klart öka kanske inte kvaliteten på bilderna men HELT säkert på fotosidan, anser jag!

Mvh Niclas.

Ps, Att jag inte heller tävlar med bilder härstammar nog i samma tankar. Finns mycket att säga om betyg på fotografi MEN att det skulle tillföra bildskaparen ngt positivt tror jag helt klart INTE, betygen sänker fotosidans kvalietet som rättvist och kvalitativt fotoforum betydligt.ds
 
Senast ändrad:
Det viktigaste är att få veta vad som är bra/dåligt med bilden och varför denna person tycker detta. Ofta blir det bara korta kommentarer som BRA eller SCHYSST eller nåt likn.
 
Hur kommer undersökningen användas?
Är resultatet på röstningen avgörande eller gör ni som sossarna när de utlyser folkomröstning?
 
Med förnuft

Exakt. Sossemodellen är bäst ;-) Betygen skall användas med förnuft. George W Bush har också en del tips om hur man räknar röster och så....
 
Jag tycker att betygen skall vara kvar, kanske utökas med estetik/kvalitet. Men jag inser samtidigt problematiken. Om jag ser till mig själv (självkrisk här), jag är säkerligen inte ensam, så har man en tendens att betygsätta bilder som berör en. Vilket då innebär att dåliga/tråkiga bilder inte får de låga betyg de borde ha, toppbetygen blir mao. överrepresenterade, bilden man borde gett en etta tittar man inte ens på. Men jag tror inte att det finns så mycket att göra åt detta, annat än att uppmana folk att även rösta på bilder man inte gillar. Det går inte heller att införa någon sorts rösttvång, då riskerar man att bilderna inte blir betittade alls och då faller ju en del av syftet med hela sajten, samma sak tror jag gäller för någon sorts kommentartvång, tvång på webben funkar inte eftersom man alltid är fri att istället surfa vidare någon annan stans.
 
Annorlunda betygssystem

Fotosidan kanske borde införa betygssystemet som photo.net använder, dvs ett betyg för originaliteten och ett för hur snygg bilden är.

Jag som många andra röstar på ett personligt sätt som kanske inte är så proffsigt.
 
Mänskligt behov

Vi har alla ett behov att visa upp de vi tycker vi har gjort bra - det blir ännu bättre när vi ser att andra har samma uppfattning. Jag blir glada när någon tycker att jag har gjort en snyggt jobb. Dvs jag får ett behov av att ladda upp bilder när andra uppskattar mitt verk. Jag får utbildning erfarenhet av att lära mig se vad förhoppnigsvis andra är bättre på. Jag kan snabbt skumma över vilka bilder som är intressanta.
av samma intresse är det en fördel av att få se hur många "tittar" en bild har fått. Att som i photo.net presentera bilder i en rangordning torde även detta skapa ett större intresse av att ladda upp och titta på biler.
Mvh Birger H
 
Re: Annorlunda betygssystem

Daneshnejad skrev:
Fotosidan kanske borde införa betygssystemet som photo.net använder, dvs ett betyg för originaliteten och ett för hur snygg bilden är.

Jag som många andra röstar på ett personligt sätt som kanske inte är så proffsigt.

**

Att lägga ETT betyg på ett generellt tycke över bilden tycker jag borde vara "lättare/mindre proffsigt" än att ge specificerade betyg på "estetik", "originalitet" osv.

Problemet på photo.net är ju att man har satt kriterier för att bilder skall nå höga betyg genom estetik och orginalitet, vad säger att bilder som uppfyller dessa krav bör få högsta betyg och därmed hamna överst på listorna?!

Nej, Betyg på kreativt skapande generellt hör inte hit och det skapar bara ett mkt oprofessionellt yttre på ett fotoforum!!

Mvh Niclas.
 
Senast ändrad:
Nackdelen med att ha många olika betyg är att man sätter oftast likadana siffror på båda betygen.

Tar jag tex ett porträtt som är riktigt fint, så borde jag tex få max på astetiken, men lägst på originaliteten, då ett porträtt är väldigt vanligt. Men oftast får man max på båda.

Men visst är det upp till den som sätter betygen att tänka efter då man sätter betyget, men jag tror nog att det lätt blir så som jag skrev ovan.

/ Marcus
 
Siffror säger ingenting

Tycker att siffror är ganska intetsägande. Föreslår att man förenklar och och använder ord.

Kanske fyra nivåer:
Dålig
Ointressant
Intressant
Fantastsk
 
Vad spännande...

...att uppfattningen om betygens vara eller icke-vara har vänt till det positiva.

Jag är alltså för det, men mycket gärna med ett nytt system, antingen en större spännvidd mellan betygs-ändarna eller genom olika kriterier.
 
Re: Vadå sjunkande bildkvalitet?

in2kma skrev:
Sjunkande bildkvalitet är ett ofrånkomligt faktum om antalet medlemmar ökar. Sverige består inte av 9 miljoner Christer Strömholm eller Saeid Nazari. Jag påstår att man skulle kunna iakttaga samma trend gällande den intellektuella kvaliteten hos Svenska Akademien om dom accepterade att kreti och pleti anmälde sitt medlemsskap via internet. Watch out Horace! Låt detta vara ett forum för konstruktiv kritik i en vänskaplig anda istället för en plats för elitistiska påhopp om vad som är bra foto eller inte bra foto. På så vis kan man kanske höja kvaliteten överlag. Men det kanske inte är det som är meningen? Jag som klumpig amatör borde kanske begripa bättre än att visa mina taffliga bilder för någon annan än mormor.

Kunde inte sagt det bättre själv.
/Micke
 
Jag är en av dem som kanske har skrivit att jag är "trött" på familjebilder och en massa snapshots och vad jag menar är att ibland känns det som man har tagit bilden utan minsta tanke och laddat upp den direkt utan efterbehandling (något jag tror alla bilder behöver).

Jag tror nog att nivån höjs lite om man är lite kritisk mot sig själv innan man laddar upp bilden och att man tar tid på sig innan man laddar upp den.

/ Marcus
 
Kattbilder hotas av elitistisk diskriminering?

Bilder på fina katter är tex sånt som inte skall visas på fotosidan. Det är, tror jag, för banalt liksom. Inte seriöst kanske. Fotosidan är då för folk som anser sig ta bättre foton än det banala och oseriösa. Jag vet inte hur detta riktigt skall fungera. Fotograferna skall själva vara sina kritiker i urvalet av kritikbilder. Sedan skall man få kritik av andra. Fotografernas egenkritik kan ju aldrig bli annat än ytterst subjektiv, och det gäller ju nästa led ochså. En bra bild för mig och bra bild för dig kan vara två vitt skilda saker. Naturligtvis vill jag som bildknäppare visa upp det bästa jag förmår, och det gäller nog de flesta. Men förmågorna skiftar ju. Jag tycker livet innehåller nog med pekpinnar och regler. Varför måste dessa finnas i ett forum som för många är hobby, rekreation och förströelse? Visst finns det säkert de som använder Fotosidan på blodigt allvar också, men jag är rätt säker på att de redan har fickan full av pekpinnar, regler och annat skoj. Vad det gäller betygen, vilket detta ju faktiskt först och främst handlade om så är det väl egalt. Vill man inga betyg ha så väljer man bort det. Vill man inga lämna så gör man inte det. Statistiken på betygen länkas lämpligen vidare till SCB för att trygga deras framtida sysselsättning, och de som förordar en utökad betygsskala kommer att tvingas bära armbindel med en normalfördelningskurva på.

Trevlig vårdag på er alla bildknäppare!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.