Annons

Berättelse: Jämförelse mellan A2 och 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
janc skrev:
Min slutsat är snarast att man oavett kamera ska försöka få en så bra exponering som möjligt. Visst kan man ta bilden i RAW (och det finns ett antal goda skäl att göra det) men det man inte fick med vid exponeringen kan ingen RAW-konverterare i världen trolla fram i efterhand...
Mycket bra slutsats!! Sen handlar det om att lära sig att kameran och fotograferingens alla konster. Tillämpa dom med lämpligt vertyg och sedan godtyckligt efterbehandla bilden så att den passar till rätt syfte.

P.S Jag har mycket att lära mig inom förarbete och efterbehandling!!
 
Med tanke på hur det utveckla sig vill, jag nog påstå att fotografen inte kunde/lyckades ställa in kameran vid just det fototillfället!!!

Känns inte direkt relevant att jämföra en A2 med en 300D.
vill man bara ha ett objektiv kan man ju snegla på kameror i samma klass typ G5 eller A1 pro heter den så?.
Framförallt ska man nog fundera på vad du vill göra med en kamera.
 
Jag ser inte detta som en jämförelse mellan två kameror utan som ett exempel på att det är resultatet som räknas.

300D kommer alltid ge bättre resultat än A2 om fotografen vet vad den gör.



Vi kan jämföra med min situation, jag snodde en kund från en fotograf som fotograferar produkter med mellanformat trots att jag använder D100 med Sigma 28-70/2,8!
Bilderna räknas.

[Kanske bör påpeka att jag har fast optik av toppklass, mellan- och storformat och sånnt.]

Men jag använder mer och mer den enklare utrustningen eftersom det ger vissa fördelar vad gäller smidighet vid fotografering och kunden väljer ändå mig som fotograf.
 
Clubson skrev:
Med tanke på hur det utveckla sig vill, jag nog påstå att fotografen inte kunde/lyckades ställa in kameran vid just det fototillfället!!!

Känns inte direkt relevant att jämföra en A2 med en 300D.
vill man bara ha ett objektiv kan man ju snegla på kameror i samma klass typ G5 eller A1 pro heter den så?.
Framförallt ska man nog fundera på vad du vill göra med en kamera.
Mycket sant! Jag kanske i ovan berättelse ska byta ut namn och modell på kamerorna och lägga den här tråden i "Utrustning och teknik" - "Digitalt". För det är faktiskt lite vinklat i berättelsen ovan. Men nu var den skriven till en kompis som var sugen på just ovan nämnda kameror. Då saxade jag in den rakt av in i den här tråden för att dela med mig till andra...
Rätt eller fel??
 
Ser egentligen inget problem i canonbilden annat än att skuggorna är väl svarta vilket enkelt justeras innan tryck i ps.

Vad gäller bilden så tror jag traktorn gör sig bättre mot en harmoniskare bakgrund men det är min peronliga reflektion :)

/Kristian
 
Kristian h skrev:
Ser egentligen inget problem i canonbilden annat än att skuggorna är väl svarta vilket enkelt justeras innan tryck i ps.
Jag ser inte några som helst problem i någon av bilderna rent tekniskt. Båda går att justera i PS i det oändliga. Men nu gjordes inte detta och en VD på en traktorfirma fick avgöra. Han såg med sina ögon och var nöjd med båda!

Han har tidigare anlitat fotografer som i efterhand har fakturerat stora 5-siffriga belopp. Nu kom två pojkar och gjorde ett jobb för ett 3-siffrigt belopp och när han jämför de olika fotograferna så är han mycket nöjd med de bilder han har fått av oss. Det är kul. Om man vill jämföra tekniska detaljer i kamerorna så rekommenderar jag andra trådar. Detta är en jämförelse där det "råkade" vara en A2:a och en 300D.

Vad gäller bilden så tror jag traktorn gör sig bättre mot en harmoniskare bakgrund men det är min peronliga reflektion :)
Det är både min första och min kusins första fotouppdrag någonsin, så jag kan hålla med om att ett bättre förarbete kunnat ge ett bättre resultat.
 
Tack för din jämförelse. Själv har jag fotograferat mera på film tilsvidare (och kommer säkert att fortsätta med SV film), men när en bildbyrå kontaktade mig bestämde jag mig för att skaffa en medelbra digi d.v.s. stil 300d eller A1...varför inte någon annan, men dessa ligger i bra i min budget. Din text var till stor hjälp, men jag tror att 300d blir mitt val.
 
Valtsu skrev:
Tack för din jämförelse. Själv har jag fotograferat mera på film tilsvidare (och kommer säkert att fortsätta med SV film), men när en bildbyrå kontaktade mig bestämde jag mig för att skaffa en medelbra digi d.v.s. stil 300d eller A1...varför inte någon annan, men dessa ligger i bra i min budget. Din text var till stor hjälp, men jag tror att 300d blir mitt val.
Bra val! Du kommer inte att bli besviken! Om du har använt systemkamera tidigare kommer du att känna igen dig mer om du väljer en 300D än om du väljer A1/A2.
Invänta tills Canon släpper 20D och se om det är ett bättre alternativ. I annat fall kanske det kommer en prissänkning på 300D. Kanske passar din budget ännu bättre...
 
Störst skillnad på dessa CCD märker man nog om man går upp till ISO 800 eller använder långa exponerings tider. Jag har sett helt otroliga natt bilder tagna med 300D som jag inte tror att DiMage A2 skulle klara av, men i stort är det inget fel på A2 och man måste tänka på att det är två helt olika system som skiljer sig åt ganska mycket.
 
Med tanke på att ni använt de automatiska inställningarna för slutare, bländare osv så hamnar "testet" i ett helt annat perspektiv. Ni har helt enkelt jämfört de båda kamerornas auto-inställningar (som i alla fall inte i A2 är särskilt bra med avseende på bländare/slutare) och inget annat, båda kamerorna kan ta skitbra bilder på ett sådant här motiv.
 
freolo skrev:
Jag ser inte några som helst problem i någon av bilderna rent tekniskt. Båda går att justera i PS i det oändliga. Men nu gjordes inte detta och en VD på en traktorfirma fick avgöra. Han såg med sina ögon och var nöjd med båda!

Han har tidigare anlitat fotografer som i efterhand har fakturerat stora 5-siffriga belopp. Nu kom två pojkar och gjorde ett jobb för ett 3-siffrigt belopp och när han jämför de olika fotograferna så är han mycket nöjd med de bilder han har fått av oss. Det är kul. Om man vill jämföra tekniska detaljer i kamerorna så rekommenderar jag andra trådar. Detta är en jämförelse där det "råkade" vara en A2:a och en 300D.


Det är både min första och min kusins första fotouppdrag någonsin, så jag kan hålla med om att ett bättre förarbete kunnat ge ett bättre resultat.

Sorry... Ledsen om jag uppfattades som hackandes på bilden , det var inte min mening... Motljus och produktbilder är nog lite småklurigt och jag antar att det var det som gjorde de olika exponeringarna.

Jag fick bara tusen ideer om var man kan fota produkterna och jag såg mej den här i arbete med vad den är avsedd för ... svammel svammel...

Jag var inte ute efter att hacka utan snarare tvärt om :) Ni skall vara superstolta över att bli tillfrågade och att ni bräckte femsifferfotograferna på uppdraget :)
/Kristian
 
Nekomy skrev:
Störst skillnad på dessa CCD märker man nog om man går upp till ISO 800 eller använder långa exponerings tider.
Grönbeck skrev:
Med tanke på att ni använt de automatiska inställningarna för slutare, bländare osv så hamnar "testet" i ett helt annat perspektiv. Ni har helt enkelt jämfört de båda kamerornas auto-inställningar (som i alla fall inte i A2 är särskilt bra med avseende på bländare/slutare) och inget annat, båda kamerorna kan ta skitbra bilder på ett sådant här motiv.
Men nu var inte det här en kamera-test-recension. Detta var en berättelse i en specifik situation där det inte behövdes några höga ISO-tal eller långa slutartider. "Auto"-läget fungerade alldeles utmärkt att använda. (Och enligt beställaren så tyckte han att A2:ans "auto"-inställning var bättre än 300D.)
Om jag hade velat göra en produkttest hade jag kunnat plocka ut några bilder från Storsjöyran.
Känns som om jag svarat på liknande inlägg redan...

Jag skulle vilja citera Mikael Pertmann:
"Jag ser inte detta som en jämförelse mellan två kameror utan som ett exempel på att det är resultatet som räknas.
300D kommer alltid ge bättre resultat än A2 om fotografen vet vad den gör."
 
Kristian h skrev:
Jag fick bara tusen ideer om var man kan fota produkterna och jag såg mej den här i arbete med vad den är avsedd för ... svammel svammel...
Jag förstår, tackar för engagemanget!
Jag kan tillägga i berättelsen att vi inte hann med att välja plats för fotograferingen. Farsan ringde och sa att vi skulle komma på en gång. Då hade dom redan föreslagit ett ställe. Det lät bra tyckte vi, men när vi kom dit så var det mycket stark motljus på detta ställe. Så vi fick ta en massa olika vinklar där motljuset skulle bli minst. Det var inte läge att börja köra runt halva stan för att hitta ett bättre ställe. Det blev "sikta och skjut" hoppas att han skulle bli nöjd.
Om vi hade fått planera lite mer kanske vi hade valt en annan plats eller åtminstone en annan tidpunkt.

Jag var inte ute efter att hacka utan snarare tvärt om :) Ni skall vara superstolta över att bli tillfrågade och att ni bräckte femsifferfotograferna på uppdraget :)
/Kristian
:-D Vi är jättestolta. Inte avsiktligt, men det kanske märks i berättelsen ovan. ;-)
 
freolo skrev:
Nu kom två pojkar och gjorde ett jobb för ett 3-siffrigt belopp

klart han blev glad o nöjd då, speciellt som det tydligen var väldigt bråttom... två fotografer för tre siffror e inte lätt att få på en fredageftermiddag.

F ö är jag inte alls överraskad över resultatet. En A2 tar lika bra bilder som vilken kamera som helst så länge man håller sej på låga ISO o exponerar rätt.
 
Hej!

Jo det är just det att jag är van med en systemkamera och tycker om den möjligheten att jag kan bygga på systemet osv.(man kan ju bygga lite också på A! o' A2). Min förra digi var en digikompakt och dens egenskaper räcker inte riktigt till. Jag tänkte att det skulle vara bra om jag kunde använda samma prylar med både film och digi.

p.s. i princip har A1 och A2 också relativt bra "höga ISOn" pga deras stabilisering MAO man kan använda längre exponering då ljuset inte räcker till jmfr högre ISO.

p.s.2 svårt val ;)

mvh Valtteri
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.