Annons

Behöver hjälp med köp av systemkamera!!

Produkter
(logga in för att koppla)

robinvendel

Aktiv medlem
Hej på er, fotokunniga. Jag har tänkt köpa mig en systemkamera men behöver lite råd. Efter mycket sökande på Internet har jag inte kommit fram till så mycket mer än att jag håller Canon högre än Nikon-kanske för att jag har haft Canon digitalkameror innan. Men du får gärna ge förslag på Nikon också. Iaf här kommer lite info som kan hjälpa dig att ge mig info...

Vill fota:

Utlandssemester: Stora Vidder, Grand Canyon tex. Vattenfall, broar, hus, porträtt, djur. Ev lite film.
Här hemma: Konsert, Natur, Närbilder, Sport, Barn

Budget: 12-15 000

Alltså, jag vill ha ett bra hus som har hög kvalitetskänsla, bra byggd alltså. Gärna lite vädertålig också. De jag kollat på är Canon 100D, 700D och 70D. Har även kollat på Nikon D7100.

Objektiv- Vill ha ett standardobjektiv som jag kan fota med i de flesta situationer. Sen vet jag inte så mycket mer. Behöver kanske något telezoom och något fast objektiv?!

Hoppas att detta är tillräckligt med info för att ni ska kunna hjälpa mig.

Tacksam för svar!

Robin.
 
Stora vidder, Grand Canyon mm får mig att tänka fullformatkamera. Du lär inte få en Canon 6D för det priset, men kanske en begagnad Nikon D600 eller en Sony A7
 
Fullformat är ju såklart det bästa men riktigt så mycket pengar vill jag inte lägga ut. Men 70D känns som ett bra val. Det är bara objektiv jag är osäker på..
 

Hej Robin

Har det till min Canon 60d när jag är ute o reser då vikt är viktigt. Styrkan vikt o mångsidighet. Svagheten är att det inte är bäst på något. Brukar ta med 50/1,4 också. Men flyger man lågpris så gör man.
Men jämför du bilder med 70-200 2,8II tror du inte de är tagna med samma kamera.

Jag tycker du ska titta på Tamrom 24-70 istället.
 
Jag skulle tro att Nikon D7100, Canon EOS 70D eller någon Pentax passar dig bäst. Till skillnad från Nikon och Cannon så är alla Pentax kameror, även de billigaste, vädertätade och välbyggda, så väljer du Pentax kan du komma undan med en billigare kamera och därmed satsa mer på objektiven. En budget på 12000-15000 lämnar inte så mycket över till objektiv om bara kamerahuset kostar 9000.

Men när det gäller objektiv blir det knepigare. Stora vidder som Grand Canyon kräver nästan ett vidvinkelobjektiv. Vattenfall, broar, hus och barn brukar bli bäst med en normalzoom, helst en med lite distorsion (det ser alltid fånigt ut med hus som inte är raka). Porträtt brukar bli bäst med ett fast, ljusstarkt objektiv med brännvidd runt 50mm. Sport och djur (i synnerhet vilda djur) brukar kräva teleobjektiv. Frågan är om du vill släpa med dig fyra objektiv eller om du vill kompromissa. Tamron-objektivet du har hittat är definitivt en kompromiss. Som Anders skriver; inte bäst på något.
 
Jag har också det Tamron-objektivet och instämmer väl med föregående "talare". Det är litet, lätt och smidigt och riktigt hyfsad kvalitet - men om man inte är speciellt intresserad av telezooms-delen så finns det nog bättre alternativ. Det kommer inte alls med så mycket som jag trodde, men på en festivalshelg i Riga var det helt rätt objektiv tillsammans med mitt 50/1,8 (för kvällsbilderna).
 
Jag har bestämt mig för 70D. Hur är byggkvaliten på den?

Objektiv är jag inte lika säker på... men Canons 18-200 mm känns lockande och låter som en bra kompromiss? http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-canon/canon-ef-s18-200is35-56is/118370.4569/

Ska resa i Juni så då är kanske ett fast 50 mm+ ett vidvinkel två smarta framtida investeringar? Tycker ni jag får en bra setup med 70D+ dessa tre objektiv?

Tack för hjälpen, allihopa!

Edit: Eller helt enkelt köra på ett 18-55 mm, 50 mm fast+vidvinkel. Och sedan i framtiden, om jag vill, köpa ett riktigt teleobjektiv?
 
Alla kamerorna du tittat på i första hand, men även Pentax och Sony är kompetenta. Kanske skall man vända på det och istället fokusera på vilka objektiv du vill ha? Nturbilder och vidder får många att tänka på vidvinkel, men så måste inte vara fallet. Nikons hemsida har ett bra verktyg för att granska bildvinklar och dessa är ju samma för alla märken med samma sensorstorlek. Kanske börja där?

Generellt, det som begränsar dina objektivval är ffa porträtt och sport. Porträtt kopplas oftast till tunnt skärpedjup men det behöver inte vara dyrt - ett 50/1,8 för en tusenlapp på en aps-c kamera räcker långt. För sport beror det på ljusinsläppsbehovet. Utomhus på dagen klarar man sig med det mesta, men inomhus skall man nog ha f/2,8 och ett tele/ telezoom.

Gäller det sport och telezoom så brukar det egna märket ge snabbast autofokus och kan man köpa begagnat blir det då billigast med Nikon eller Canon. Köper man tredjepart spelar det mindre roll. Äldre Sigma på Pentax och Sony med HSM motor ger även bildstsb på Pentax och Sony, men köper man den nya som har bildstsb (OS) så finns ju ingen fördel för Pentax/Sony. Klarar man sig med f/4 så blir Canon billigast - 70-200/4 L kostar bara 5000:- ny och 3500:- beg och håller proffsklass. Den har inte bildstsb men för den brännvidden behövs det nog inte för sport.

När det gäller en ljusstsrk normalzoom, säg 17/18-50/2,8 köper man gärna Sigma eller Tamron och deras senaste har bildstab så det spelar ingen roll vilket man väljer som system. De äldre utan ger bildstsb hos Sony/Pentax. Tänk bara på att inget av dessa tredjepartsobjektiv har vädertätning så vädertätning i Pentaxhuset spelar då ingen roll - det är svagaste länken som avgör.

Vidvinkelobjektiv finns som original och tredjepartsobjektiv och här finns bara bildstsb till Sony/Pentax då det finns i husen. Å andra sidan är bildstsb av begränsat värde med vidvinkel.

Sensorn i Pentax, Sony och Nikon är bäst i bra ljus, i sämre ljus och högre ISO spelar det mindre roll.

Skulle man maximera objektiv per peng idag skulle jag föreslå Canon 60D (beg ScandinavianPhoto 3000:) 10-22 Canon (3200:- Scan Photo beg), Canon 70-200/4 L beg 3500:-, Sigma/Tamron normalzoom 1500-3000:- beg och ett 50/1,8 för 600:- beg. Totalt: ca 12-13.000:-. Det finns pengar kvar till en blixt.

Skippar man en billig 70-200/4 hamnar man f ö på ungefär samma pris med en Nikon D300 (ingen filmning) som Canonkitet med 70-200 borträknat d v s ca 9000:- eller någon tusenlapp mer om man vill ha D7000 beg istället.

Vill man prioritera bästa kameran ny för minsta peng men då ha konsumtobjektiv får man Pentax K50/K500/K5/K5ii kit billigast i relation till kameraprestanda. Originalobjektiven är emellertid lite dyra i de bättre segmenten (de måste ju tjäna pengar någonstans!).

Nyss hade Sony pangpris på A77+16-50/2,8 för 8000:- (sedan 500:- cashback) och det var bra, men nu är det uppe igen i 10.000:- så det är just nu mindre intressant, men kan falla igen då den skall ersättas.
 
Jag vill köpa Kameran ny, och jag gillar vad jag läser om Canon. Och jag har haft Canon innan så det lutar åt en sådan. Har läst gott om Pentax men känner mer för Canon av någon anledning.

Om jag bara vill köpa ett objektiv och ha med på resan skulle Canons 18-200 mm som jag länkade ovan vara en bra kompromiss?

Om jag sedan innan resan i Juni känner att jag vill ha med mig ett extra objektiv, vad borde jag satsa på då? Ett vidvinkel?
 
Hur står sig Sonyn mot canon 70D? endast kamerahuset kostar 7000:- inte så farligt...

Finns det lika stort utbud av objektiv till Sony?
 
Jag vill köpa Kameran ny, och jag gillar vad jag läser om Canon. Och jag har haft Canon innan så det lutar åt en sådan. Har läst gott om Pentax men känner mer för Canon av någon anledning.

Om jag bara vill köpa ett objektiv och ha med på resan skulle Canons 18-200 mm som jag länkade ovan vara en bra kompromiss?

Om jag sedan innan resan i Juni känner att jag vill ha med mig ett extra objektiv, vad borde jag satsa på då? Ett vidvinkel?

Vill bara påpeka att Scandinavian Photo (liksom andra butiker med beg) lämnar garanti på begagnat. Behöver man inte bättre videoautofokus betalar man över 5000:- för lite bättre AF modul mellan en beg 60D och en ny 70D. Likaså har Scand Photo ett 10-22 inne för 3200:- beg. Det är inte mina pengar så TS gör givetvis val själv. Men totalpris på 6000:- för 60D+10-22 är ganska svårslaget, i synnerhet med garanti. Det blir billigare än bara 70D huset.
 
Jag vill köpa Kameran ny, och jag gillar vad jag läser om Canon. Och jag har haft Canon innan så det lutar åt en sådan. Har läst gott om Pentax men känner mer för Canon av någon anledning.

Om jag bara vill köpa ett objektiv och ha med på resan skulle Canons 18-200 mm som jag länkade ovan vara en bra kompromiss?

Om jag sedan innan resan i Juni känner att jag vill ha med mig ett extra objektiv, vad borde jag satsa på då? Ett vidvinkel?

En Canon 70D är en väldigt bra kamera! Tamron 24-70/2,8 och Canon 70-200/4L då täcker du in det mesta. Sträva efter det. När Canon 70D om x antal år(4-5) börjar kännas omodern så har du möjlighet att uppgradera till fullformat utan att köpa nya objektiv. Dessa objektiv har ett värde på andrahands marknaden. De har inte de andra du frågat om. Men när man har systemkamera växer kraven på hög kvalite på bilder. Andra har säkert andra åsikter men detta är min erfarenhet. Lägg pengarna på bra objektiv det lönar sig o det blir roligara att fotografera.
 
Om jag bara vill köpa ett objektiv och ha med på resan skulle Canons 18-200 mm som jag länkade ovan vara en bra kompromiss?

Om jag sedan innan resan i Juni känner att jag vill ha med mig ett extra objektiv, vad borde jag satsa på då? Ett vidvinkel?

Canons 35mm f/2 IS är vad jag skulle komplettera en 18-200 med. Det funkar bättre i dåligt ljus och ger kortare skärpedjup. 18mm är ändå tillräckligt vidvinkligt för det mesta, och om det inte räcker så är det ganska lätt att klippa ihop ett panorama.
 
Tack för alla svar. Har nu låtit funderingarna sätta sig en aning och kommit fram till följade: Köpa ett paket med 700D+18-55 IS STM+ 50mm+Väska+ 16 Gb minneskort för 6874 på Ginza.

Sedan: Sälja 18-55 och köpa ett ljusstarkt normalzoom. Typ Sigma eller Tamron 17-50 eller något motsvarande. Detta har jag tänkt köpa begagnat. Något annat tips på begagnade objektiv?
 
Jo, det är jag medveten om. Men man får det i princip gratis i det paketet... kan kanske ge det till syrran så blir hon glad. Ifall jag inte vill sälja det för ett par hundra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.