Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp med köp av systemkamera!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för alla svar. Har nu låtit funderingarna sätta sig en aning och kommit fram till följade: Köpa ett paket med 700D+18-55 IS STM+ 50mm+Väska+ 16 Gb minneskort för 6874 på Ginza.

Sedan: Sälja 18-55 och köpa ett ljusstarkt normalzoom. Typ Sigma eller Tamron 17-50 eller något motsvarande. Detta har jag tänkt köpa begagnat. Något annat tips på begagnade objektiv?

Du får ett mycket bättre paket och kamera om du satsar på Pentax K-30 på Cyberphoto just nu för 5590:-
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/pri_systemkameror.php

Pentax K-30 slår alla andra kameror i sin prisklass både vad gäller bildkvalitet och vädertätning. Den har mycket mycket bra sensor för svagt ljus, tar acceptabla bilder upp till ISO 3200-6400. Och mycket bra upp till ISO 1600. Sensorn är samma som i K-5, och den har blivit legendarisk.

Kitzoomen 18-55 är helt ok och vädertätad. 55-200 är tyvärr halvdan, men du kan få ett 60-250 zoom i proffsklass begagnat för ca 8000. Eller varför inte 50-135. Pentax vädertätning tillhör marknadens absolut bästa och klarar utan vidare ösregn. Sigma och Tamron har bra längre zoomar som nämnts tidigare.
Dessutom har Pentax en klar fördel över Canikon och det är användarvänlighet och ergonomi.
Mvh Arne
 
Jag skulle gått för Pentax som Neq skriver ovan om det gäller Crop-sensor.
Det finns inte lika mycket begagnade objektiv men letar man på ebay och liknande finns det ändå.
En extra fördel med Pentax är inbyggd bildstabilisering i huset.

För fullformat så kanske en begagnad Canon 5D MKII vore något?
Plus beg Canon 24-105L eller 24-70L (ej II). Alternativt Tamron 24-70 som ger något vassare bildkvalitet än de båda Canon-objektiven. Hus plus objektiv blir 11000-16000 kr beroende på hur billigt du hittar.
Med 24 mm på fullformat får du med mer än 18 mm som nästan alla kit-objektiv för Crop startar på och det kanske är nog för landskap.

Ger du dig in på fullformat ska du dock veta att det mesta blir mycket dyrare :)
 
Du får ett mycket bättre paket och kamera om du satsar på Pentax K-30 på Cyberphoto just nu för 5590:-
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/pri_systemkameror.php

Pentax K-30 slår alla andra kameror i sin prisklass både vad gäller bildkvalitet och vädertätning. Den har mycket mycket bra sensor för svagt ljus, tar acceptabla bilder upp till ISO 3200-6400. Och mycket bra upp till ISO 1600. Sensorn är samma som i K-5, och den har blivit legendarisk.

Kitzoomen 18-55 är helt ok och vädertätad. 55-200 är tyvärr halvdan, men du kan få ett 60-250 zoom i proffsklass begagnat för ca 8000. Eller varför inte 50-135. Pentax vädertätning tillhör marknadens absolut bästa och klarar utan vidare ösregn. Sigma och Tamron har bra längre zoomar som nämnts tidigare.
Dessutom har Pentax en klar fördel över Canikon och det är användarvänlighet och ergonomi.
Mvh Arne

Nya vädertätade 55-300 är riktigt bra och ett fint komplement till kitzoomen :)
 
K-30 verkar ju väldigt intressant 3500:- på Cyberphoto+ Pentax SMC-DA 18-55/3,5-5,6 AL WR för 999:- är ju onekligen ett bra pris. Hur är det objektivet??
 
K-30 verkar ju väldigt intressant 3500:- på Cyberphoto+ Pentax SMC-DA 18-55/3,5-5,6 AL WR för 999:- är ju onekligen ett bra pris. Hur är det objektivet??

Ett fynd till det priset. Bästa 18-55 kitobjektivet någon tillverkare har vad gäller byggkvalitet (metallbajonett, vädertätning, skön känsla i zoom och fokuseringen, quick shift på fokusen, dvs möjlighet till direkt manuell fokusering efter att AF låst fokus). Optiskt är det helt Ok :)
 
Bör man ha vädertätat objektiv för att kameran ska vara skyddad?

Ja! Den viktigaste tätningen för systemet sitter på objektivet, en o-ring som tätar mot kamerahuset.
På Pentax objektiv kollar du efter WR (Weather Resistant), AW (All Weather) eller * (Star). Alla dom är väderskyddade. Kamerahusen K-3, K-5, K-7, K-50 samt K-30 är WR allihopa. Sen är det bara att köra på i regn, rusk och kyla.
 
Har fått upp ögonen mer och mer för K-30+18-135 mm WR. 6800:-

Pentax utklassar Canon på det mesta, inget svårt val. Skulle välja Pentax utan tvekan framför Nikon och Sony också. Mitt val skulle snarare stå mellan Pentax och Fujifilm, men pris/prestanda är klart till Pentax fördel så Pentax är solklar vinnare på marknaden vad gäller pris/prestanda. Sedan att ergonomin är oslagbar och kamerorna supertrevliga att jobba med är bara bonus :)
 
Så kan du då också 'beslå' alla fotokompisar med canikon att du gjort ett medvetet, övertänkt och smart val, och inte bara följer huvudfåran. Bara en sån sak ;-) B-)
 
Så kan du då också 'beslå' alla fotokompisar med canikon att du gjort ett medvetet, övertänkt och smart val, och inte bara följer huvudfåran. Bara en sån sak ;-) B-)

Detta argument utgår från kamerahuset i centrum men så fort man börjar köpa på dyrare objektiv så är det inte längre såenkelt. Så, rent pris/prestanda så är nog K30/K50/K500/K5ii mycket prisvärda.

Tittar man på MTF på 16-50/2,8 så är objektivet inte lika imponerande som Canon 17-55/2,8 IS. D u fanns samma objektiv utan den snabba AF motorn till Nikon och Canon för halva priset under namnet Tokina. Pentax 50-135/2,8 fanns också som Tokina för halva priset. Vid teleändan slås det av Sigma 50-150/2,8 OS HSM och Canons och Nikons bildstab 70-200/2,8 IS/VR version 1 i båda fallen är skarpare vid 135mm, går till 200mm och kostar samma beg som Pentax 50-135.

Så, det beror på hur man ser på systemen. Skall man bara ha kitzoom och kanske enkla 55-200/55-250/55-300 telen är Pentax absolut ett bra val. Det innebär inte att det är det bästa valet för alla.
 
Nej, helt rätt :) Jag svarade inte rent generellt heller, utan utifrån hur jag föreställer mig trådstartarens perspektiv ;-)
 
Nej, helt rätt :) Jag svarade inte rent generellt heller, utan utifrån hur jag föreställer mig trådstartarens perspektiv ;-)

Men jag håller med om att för de 80-90% av systemkameraköparna som bara köper ett kamerahus med kitglugg och enkel telezoom så förbiser allt för många Pentax och Sony för att Canon och Nikon har en annan prestige medan för dessa är kanske Pentax och även Sony ibland ett bättre val sett till pris/prestanda.

Grovt skulle jag vilja påstå att köper man bara basala grejer att Nikon och Canon tar ut högre pris här då dessa märken lever på ryktet för proffsgrejerna medan Pentax lockar med lågt pris på instegsgrejer och tar igen pengarna på proffs/semiproffsgrejerna.

Så, tänker man till från början på vad man vill ha så gör man klokast i att välja efter behov. Skall man inte köpa på sig dyra grejer - titta på Pentax (även Sony). Tror man sig vilja ha mer professionella grejer titta då på Nikon eller Canon - men räkna inte med att deras rena amatörgrejer är bättre bara p g a att proffsgrejerna är oslagbara.
 
Ifall det är någon som är nyfiken så blev det tillslut en Canon 650D i kanonskick. Gav 3500 för den. Har även köpet ett 50 mm/1.8 som jag är mycket nöjd med. Ska investera i ett 17-50/ 2.8 Tamron, när jag hittar ett begagnat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.