Annons

Bästa bärbara för 10 000:-

Produkter
(logga in för att koppla)
Med en viss risk att återgå till frågan: :)

Om du vill ha en dator som är bärbar så kan jag rekomendera Dell XPS1310. 1.8kg, 13.1" skärm, typ alla utgångar du kan tänka dig (tex HDMI), LED skärm. etc. Välj ett nvidia grafikkort till så kan du spela spel också.

Köpte en i februari, fick en 2.2GHz Core2 med 3GB minne, LED skärm, 7200rpm hd för 10600:- . Tittade på Macbook också, den var dyrare, långsammare, och tyngre.

Leta efter Dell rabattkoder på nätet, ibland finns det koder som ger 10% rabatt. Högskolestudenter har alltid 5% rabatt.

Vill du ha en släpbar dator så verkar Dell XPS 1530 vara bra.

Oavsett märke, välj en snabb hårddisk till. Vista tuggar rejält på hårddisken!
 
Ja! Det finns. Men jag tror det är svårt att hitta något till en bärbar som fungerar bra. Till stationära finns en mängd, men du får nog leta ett tag om du vill ha till bärbar. Vet att jag hört talas om ett eller ett par program, men kommer inte ihåg namnet. Ledsen att jag inte kan hjälpa till mer än att säga ja, det finns!
 
Vet någon om det finns ett program så att man kan styra fläktfarten?

Det är ingen vidare bra idé att sänka farten på fläkten, på en bärbar dator.
Fläkten är viktigt för kylningen, om kylningen blir för dålig så riskerar du två saker.

1. Att datorn börjar krångla pga överhettade kretsar.
2. Att du förkortar livslängden på datorn.

Så jag måste bestämt avråda från att använda sådana program, speciellt på bärbara datorer.
 
Det är ingen vidare bra idé att sänka farten på fläkten, på en bärbar dator.
Fläkten är viktigt för kylningen, om kylningen blir för dålig så riskerar du två saker.

1. Att datorn börjar krångla pga överhettade kretsar.
2. Att du förkortar livslängden på datorn.

Så jag måste bestämt avråda från att använda sådana program, speciellt på bärbara datorer.

Bara att kolla med tillverkaren hur varm datorn kan bli. Det brukar vara rejält långt kvar till överhettning när fläktarna går igång.. På min dator kan man iaf tweaka fläktarna med runt 10-20 grader utan problem tror jag (info från tillverkaren) Vet man vad man gör kommer inget tråkigt hända
 
Det är ingen vidare bra idé att sänka farten på fläkten, på en bärbar dator.
Fläkten är viktigt för kylningen, om kylningen blir för dålig så riskerar du två saker.

1. Att datorn börjar krångla pga överhettade kretsar.
2. Att du förkortar livslängden på datorn.

Så jag måste bestämt avråda från att använda sådana program, speciellt på bärbara datorer.

Tänkte tvärtom: köra fläktarna så snabbt det går så man slipper grillade lår.
 
Man kan ju också köra XP 64 som klarar mer än 3Gb minne. Själv funderar jag på att byta från Mac till PC efter ca: 10år av trogen tjänst. Jag börjar helt enkelt få nog av Steve Jobs FRA/monopol-fasoner...
 
...
Jag börjar helt enkelt få nog av Steve Jobs FRA/monopol-fasoner...
Visst finns det en del i Apples sätt att arbeta som man kan reagera på.
Finns saker som jag stör mig på personligen.

Men ändå är väl knappast Windows ett bättre val?
Microsoft är ju definitivt värre med sitt agerande.

Apple behöver definitivt förbättra sitt beteende på vissa områden, men det är (tyvärr) inget mot vad Microsoft skulle behöva göra...
(Gissa vilket av de två företagen som blivit fällda i domstol för brott mot konkurenslagstiftningen absolut flest gånger).

Av de två alternativen, är Apple det mindre dåliga i mina ögon.

Sedan finns inte XP x64 längre.
(Det hade dessutom enorma problem med drivrutiner, talar av egen erfarenhet där).
 
Visst är det så Daniel, men Apple har länge utgivit sig för att vara på sina kunders sida. Tidigare har jag t ex alltid kunnat uppdatera min datorpark med senaste OS då jag köpt ny Mac, men nu är all mjukvara datorspecifik. Inskränkningarna på Apples goodwill är skrämmande. Vad som gömmer sig i Iphone 3G vill jag inte ens tänka på. Med MS är det ju lite så att man vet att de är elaka från början.

Men visst är det så att Apples OSX är otroligt lättjobbat i jämförelse med MS operativsystem. Men är det någonting som strular med hårdvaran låtsas Apple ofta som ingenting har hänt. Man tiger om problemen tills man hittat en lösning eller datorn blivit så gammal att ingen bryr sig längre. Min tre år gamla powerbook fick något som på forum kallas narcoleptic syndrome. Det är en sensor i trackpaden som blir tokig, signalerar till datorn att den är överhettad och tvingar datorn i tvångsvila som bara går att bryta genom att ta ur batteriet. Sensorn sitter fast i trackpaden som sitter fast i skalet. Kostnad att byta: 10000:-. Men detta är ett problem som Apple officiellt påstår inte finns.. Så nog är de luriga alltid. Nu när deras försäljning skjuter i höjden stramar de åt repet runt säckedn...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.