Annons

Bästa bärbara för 10 000:-

Produkter
(logga in för att koppla)
pga just att det e vad jag läst hos Microsoft, samt att ja har en kompis som till o med kör me 6Gb! Samt så e de ju lite märkligt de här me ''drygt 3 gig''. Finns de inget som heter, antingen har man 3072mb ellr 4096mb. E det dom där sista 72mb dom räknar som dom där dryga mb då?

Så är de ju aningen konstigt me att Vista skulle klara 1Gb mindre än Xp.
 
Ang minneshantering i Vista

Det stämmer att Vista 32-bitars har en begränsning på 4 GB i totalt minne.
Varav endast 3 GB är användbart för de allra flesta program.

Finns vissa omständigheter, där 32-bitars mjukvara kan komma runt begränsningen.
Men det gäller inte de flesta program.

Huvudorsaken är att det finns en begränsning i hur stort minne du kan adressera med 32 bitar.

med 64-bitars Vista så går det att adressera betydligt mer minne.
Tyvär så dras 64-bitars Vista med andra problem.

Framför allt så är det inte helt oproblematiskt med drivrutiner till 64-bitars Vista. Dessutom, så går viss 32-bitars mjukvara saktare under 64-bitars Vista, än vad det gör under 32-bitars Vista.

Mitt tips (förutom att på allvar kolla in Mac, som jag själv använder).
Är att satsa på 32-bitars Vista, fram tills dess att problemen med 64-bitars Vista löst sig, och uppgradera senare.

/Daniel.
 
Lite klargöranden:

Det som händer är att datorn allokerar en halv gig till hårdvara (något som sker procentuellt hur mycket ram man än har, via OS:et) och övrigt utrymme, 3,5GB tillgängliggörs för program.
Det är därför man kallar det "4GB limit".
Allt minne kan alltså användas vid 4GB på en 32-bitars plattform.

Program kan enskilt endast adressera upp till 2GB varvid det skulle vara en fördel att köra 64-bitars för att allokera över dessa GB till t.ex. PS. Problemet då blir att 64-bitars minnesadressering tar upp mer minne i sin hantering, vilket endast lönar sig om man har mer minne att ta av.

Därför får man en sorts för/nackdelsgräns vid 4GB utnyttjande.

Citerar även mig själv:
Man behöver 64-bitars Vista om man vill kunna utnyttja mer än 4GB minne. Där går den magiska (tragiska?) gränsen för när man tjänar på att gå över till 64-bitars Vista. Allt över 4GB: 64-bitars. Allt under 4GB: 32-bitars. Precis 4GB: 32/64-bitars.

I övrigt så finns alla möjliga drivrutiner tillgängliga som 64-bitars; det är bara att kolla upp det innan för din hårdvara om du har tvivel.

Grafikkortet är såklart bra att ha ett snabbt och med stort minne, framförallt om man tänker köra nya CS4 som kommer utnyttja just detta minne.

Och som någon skrev, flerkärnig processor avlastar processorn för just andra processer - t.ex. CS.

Men i slutändan är allt en prisfråga ...
 
pga just att det e vad jag läst hos Microsoft, samt att ja har en kompis som till o med kör me 6Gb! Samt så e de ju lite märkligt de här me ''drygt 3 gig''. Finns de inget som heter, antingen har man 3072mb ellr 4096mb. E det dom där sista 72mb dom räknar som dom där dryga mb då?
Det är inget märkligt, 3 Gb används fritt medans minnet över 3Gb används till systemenheter (hårdvaran) och till de brukar det gå åt ca 0.2 Gb enligt uppgift, övrigt minne utnyttjas inte.
 
Det är inget märkligt, 3 Gb används fritt medans minnet över 3Gb används till systemenheter (hårdvaran) och till de brukar det gå åt ca 0.2 Gb enligt uppgift, övrigt minne utnyttjas inte.


''Det som händer är att datorn allokerar en halv gig till hårdvara (något som sker procentuellt hur mycket ram man än har, via OS:et) och övrigt utrymme, 3,5GB tillgängliggörs för program.
Det är därför man kallar det "4GB limit".
Allt minne kan alltså användas vid 4GB på en 32-bitars plattform.''

Men de e ju just så ja menar, kunde du inte skrivit de innan^^, bortsätt från att det e mer än 0,2 Gb..
 
Jag hänger inte med alls, vad är det du menar och vad skulle jag sagt från början?

Den delen du citerar stämmer inte med hur Vista hanterar minnet.
 
Det skrev jag ju från början, men med andra ord. Eftersom du inte förstod så förtydligade jag, vad är problemet?
 
Ärligt talat förstår jag inte syftet med någon av dina senaste tre inlägg.
Jag är knappast dramatisk, jag förstår bara inte syftet med dina märkliga inlägg.

Att citera mitt inlägg och svara med någon annans citat är i högsta grad märkligt.
 
du låter som de e en stor grej bara..

att resten av minnet mellan 3 o 4Gb används till övriga systemet va absolut inget du nämde något om i början, något som jag hade i tankarna när ja svarade på ditt inlägg. Ni e två stycken som skrivit så, och jag svarade då lite skämtsamt med en liten sån här smilis ''^^'' kunde du inte skrivit så innan..

edit: att ja skrev in hans inlägg inom citet tecken under citatet från dig va för ja inte vet hur man citerar två pers i samma inlägg, va e de som e så ytterst märkligt? :S Jag svarade ju inte med hans ord :S
 
Att en del av minnet används till hårdvaran är ju standard och inget speciellt för Vista, så det tyckte jag inte var något att nämna.

Skillnaden här är ju att Vista endast använder 3 Gb fritt av 4 Gb och att allt minne inte kan utnyttjas, vilket inte kan ses som standard.
 
edit: att ja skrev in hans inlägg inom citet tecken under citatet från dig va för ja inte vet hur man citerar två pers i samma inlägg, va e de som e så ytterst märkligt? :S Jag svarade ju inte med hans ord :S
Det är inget märkligt, 3 Gb används fritt medans minnet över 3Gb används till systemenheter (hårdvaran) och till de brukar det gå åt ca 0.2 Gb enligt uppgift, övrigt minne utnyttjas inte.

Så det går inte att göra så alltså?

Nåväl, nu är det utrett, allt gott.
 
alltså, de va ingen form av kritik, ville ju bara visa att vi förstått varann..
men kul att du ville läsa min ''märkliga'' inlägg iaf..
 
Ludix skrev: edit: att ja skrev in hans inlägg inom citet tecken under citatet från dig va för ja inte vet hur man citerar två pers i samma inlägg, va e de som e så ytterst märkligt? :S Jag svarade ju inte med hans ord :S
sagan skrev: Det är inget märkligt, 3 Gb används fritt medans minnet över 3Gb används till systemenheter (hårdvaran) och till de brukar det gå åt ca 0.2 Gb enligt uppgift, övrigt minne utnyttjas inte.
''Det som händer är att datorn allokerar en halv gig till hårdvara (något som sker procentuellt hur mycket ram man än har, via OS:et) och övrigt utrymme, 3,5GB tillgängliggörs för program.
Det är därför man kallar det "4GB limit".
Allt minne kan alltså användas vid 4GB på en 32-bitars plattform.''

Men de e ju just så ja menar, kunde du inte skrivit de innan^^, bortsätt från att det e mer än 0,2 Gb..
sagan skrev: Det är inget märkligt, 3 Gb används fritt medans minnet över 3Gb används till systemenheter (hårdvaran) och till de brukar det gå åt ca 0.2 Gb enligt uppgift, övrigt minne utnyttjas inte. Så det går inte att göra så alltså?
Nåväl, nu är det utrett, allt gott.

Så då?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.