Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokus-strul med 5D mk3

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv har jag köpt ett program som kollar hur fokus ligger och rekommenderar vilken mikrojustering som behöver göras. Avänt den både till mina L-objektiv och resterande armada av Sigma objekitv.
Funkar riktigt bra.

/stefan

FoCal? Har också testat. Funkar överlag bra men på längre avstånd blev det sämre. Möjligen att jag slarvade med avstånden under kalibreringen.
 
FoCal? Har också testat. Funkar överlag bra men på längre avstånd blev det sämre. Möjligen att jag slarvade med avstånden under kalibreringen.

Kan vara, pga mikrojusteringsegenskaper så kollar kollar jag vilken mikrojustering som krävs på nära samt långt avstånd och tar sedan medelvärde på dessa eller tar det område jag använder obejktivet på.
Exempelvis makroobjektivet jag jag ingen nytta av hur den fokuserar på oändligheten.

/stefan
 
Intressant!
Jag hoppar in i tråden med en grej som drabbat mig, det börjar för länge sen,,,

Årsskiftet 2007-2008 får jag min 300 2,8, då har jag en 1d mk3. Börjar efter en känna att det inte riktigt stämmer och jag konstaterar frontfokus, gluggen åker in för justering. Men det är lika när det kommer tillbaka.
Kameran med objektiv åker tillsammans in, lika när det kommer tillbaka.
Sänder allt igen och nu byter man ut kamran och justerar den mot min 300 mm. Det funkar,,,

2010 1d mk4, samma känsla smyger sig fram och jo frontfokus, sänder kamer och objektiv för justering, nu hävdar RCC att jag stött / tappat optiken och den måste centreras, där ligger felet säger dom. Jag kan säga att den där gluggen aldrig blivit stött eller tappad,, efter att vi bråkat och de inte viker sig bestämmer mig för att betala. De justerar åter igen objektivet mot kameran.
Det jag får tillbaka fungera klockrent,,,

2012 1dx, känslan kommer vad tror ni, jo igen kommer frontfokus. Grejorna är precis klara och nu ska det vara ok igen säger dom. Vad de riktigt gjort vet jag inte, små justeringar sa de, antar de skruvat ihop 1dx mot gluggen.

Att rcc får det att fungera det vet jag ju, problemet tycker jag är att ingen svarar rakt på frågan vad det beror på, nu sa dom att det beroende på att 1dx fokussystem är mer avancerat, jag undrade hur många som får göra dessa justeringar och det svaras inte utan bara nåt om att det kan vara så här. Till saken hör att jag kollat med ett antal och det finns flera som använder sin 300 på kamer nr 3-5 och aldrig justerat nåt,,

Jag menar hade det vart framför en gång och bakom en gång hade jag på ett annat sätt haft förståelse och kunna finna en logik i toleranserna, men nu, ja jag vet att jag inte beställ en glugg med denna avvikelse.
Ja det känns tyvärr som om de mörkar ett fel i objektivet som vart från början det understryks rejält av att de inte svarar rakt.
Jo jag vill hävda att ett fel finns i gluggen och att det funnits från fabrik och det känns inte bra,,,
Har någon av er varit med om nåt liknande eller kan förklara det optiska/ elektroniska som orsakar det här så jag förstår skulle jag vara otroligt glad.

För det känns ju inte som om det är en slump att det skulle var lika på 3 olika kameror,,
 
Jo då!

Har själv råkat ut för märkliga saker. Jag skulle utöka arsenalen med ett 70-200/4 IS. Fick prova 3 eexemplar innan jag gav upp oich konstaterade att en hel sändning/batch av samma objektiv var kass. Felet var att det inte gick att få skärpa från 2 m och nedåt till närgränsen. Konstant 1-2 mm frontfokus oavsett vilken kamera jag använde (1dMKIIN eller 40D och ) och oavsett bländare. Varken Intervision S-holm, Intervusion Växjö eller RCC kunde fixa problemet. RCC kollade även mina kameror och såg till att de var "nollade" vilket de var. Att jag 3:e gången fick ha ett 70-200/2,8 IS som låneobjektiv under tiden var ju gentilt men de mörkade och sa bara att grejorna var OK. När jag i stället bytte mot Sigma 180 och 70-300L IS så satt givetvis skärpan som en smäck med alla kameror jag haft sedan dess. Jag är helt övertygad om att det finns många därute som går runt med frontfokus vid närgränsen på nämnda objektiv. Det gäller nog att stå på sig mot kameratillverkarna och deras auktoriserade servicefirmor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.