Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokus-strul med 5D mk3

Produkter
(logga in för att koppla)

SixxStar

Medlem
Hej...

Vet inte om min rubrik är så väldans bra egentligen, men jag skulle behöva ha lite råd.
Det är såhär: Jag uppgraderade mig i våras från en Canon 5D mk1 till 5D mk3.
Har alltid varit nöjd med min 5D mk1 vad gäller AF på alla mina gluggar. Men när jag uppgraderade så märkte jag att AF-en inte alls var bra med min nya kamera.

Eftersom det var ungefär lika mycket fel på alla mina gluggar så trodde jag att det var huset som behövde justeras, så jag skickade nyligen in kamerahuset tillsammans med min enda Canon-lins 24-70, 2,8L till RCC för justering. Och när man pratar med dom i telefon så upplyser dom om att den ligger ca 15 cm fel i autofokusen och dom justerar det gratis. Men säger även att då kommer jag inte kunna använda den gluggen med mitt gamla hus.
Det gör mig iofs inte så mycket i det här sammanhanget, men det som stör mig enormt nu är att mina andra objektiv (huvudsakligen en Sigma 70-200, 2,8) fortfarande kommer ligga fel i AF och behöva justeras för Canons nya AF-system.
Det var alltså inte alls fel på AF i huset, utan man ska tydligen inte kunna använda sina gamla objektiv tillsammans med Canons nya AF-system utan att allt måste justeras in.

Så nu kommer jag alltså vara tvungen att skicka in både hus och Sigma-gluggen för justering på nåt helt annat ställe, och eftersom den har några år på nacken, så lär dom knappast göra det av goodwill. Sen har jag en Tamron-glugg också. Ska jag använda den så måste jag skicka iväg hela kitet till ÄNNU ett ställe för justering och lägga ännu mera pengar. Och sen till råga på allt så kommer jag inte kunna använda någon av gluggarna till mitt gamla hus som jag har som back-up nu.

Man blir ju bra less på sånt här alltså... Någon som har några råd vad man ska ta sig till?

Tack på förhand.
 
Sådana trista sitationer verkar tyvärr inte vara alltför ovanliga.

RCC påstår alltså att det inte är den nya 5D Mark III, som ligger fel, utan din gamla 5D Mark I och samtliga dina äldre objektiv som ligger fel, och pga en väldig slump så ligger alla dessa fel "åt rätt håll"?

Jag tycker att du ska klämma RCC lite mera på pulsen om detta. Det verkar ju troligare att det istället är din nya 5D Mark III som inte klarar sitt AF-jobb ordentligt. Oavsett detta skulle det ju bli mycket enklare för din del ifall de justerade ditt 5D Mark III-hus istället - då skulle du sedan kunna använda alla dina objektiv samt din gamla Mark I utan problem.

OM det nu skulle vara så att RCC faktiskt har rätt, och att ditt gamla hus ligger fel åt ena hållet och samtliga dina objektiv ligger lika mycket fel fel åt andra hållet (alltså att de alla skulle råka ha precis samma fokusfel) så skulle detta ha nackdelen att ifall du köper nya objektiv framöver så kommer dessa sannolikt att uppvisa fokusfel.

Men ifall de har fel och bara försöker komma undan så lindrigt som möjligt (verkar tyvärr inte helt ovanligt), så kan det bero på att det är mycket enklare att justera ett objektiv än det komplicerade autofokussystemet i 5D Mark III. Och i så fall så kommer det istället att bli du som kommer att få problem vid framtida nyanskaffningar.

Ett grundproblem till allt detta AF-strul som så många råkar ut för, kan ha sin rot i att det kanske inte finns två separata (absoluta) mätreferenser, en för hus och en för objektiv. Vilket innebär att enda möjligheten blir att justera ihop varje fotografs kamerahus och objektiv-samling tillsammans. Då får man ju inte sin AF justerad till ett absolut värde, utan bara ett som är relativt till de grejer man råkar ha vid just det tillfället. Fråga gärna RCC ifall de har tillgång till absoluta mätreferenser för objektiv respektive kamerahus.

AF:ens noggrannhet (eller snarare onogrannhet) är ju ett stort problem, och det finns många klagomål på detta. Canons fabrikstoleranser är uppenbarligen större än användarnas. Har sett något "White paper" från dem nån gång, och jag har för mig att de hade lagt toleransgränserna så att man inte skulle se någon fokuseringsoskärpa på en ganska liten pappersbild. Minns så här långt efteråt inte exakt, men den skulle mycket väl ha kunnat vara så liten som 10x15 cm bara. Och det räcker ju inte alls med dagens högupplösta kameror, speciellt inte för dem som bara tittar i 100%...
.
 
Till skillnad från 5D har 5D Mark III mikrojustering av AF. Även om den funktionen har drivit mer än en durkdriven plåtslagare till vansinnets rand, eller åtminstone till Säter, så tycker jag du ska ta en chans och se om det hjälper.
Då under förutsättning att den nya inkarnationen fungerar med objektiv från andra tillverkare, förstås? Måhända är funktionen petigare nu, när den kan minnas serienummer i objektiven också. Jag vet inte. Jag är så fantasilös att jag köper Canon till Canon. Men det finns säkert nån annan som vet om det fungerar.
 
Det finns kanske nån i närheten där du bor som har en 5d mark3 som kan testa dina objektiv.
Funkar de bra på den så borde det vara kameran som bör fixas
 
Det borde väl gå att justera Mark III:an mot dina övriga objektiv så att den fokuserar som din 5D.

Sigmagluggen kostar väl ca 600-700kr (frakt tillkommer) att justera och ev. byta chips. Hos Tura Scandinavia.
Jag antar att en Tamronglugg justeras för ungefär samma kostnad.
Sura pengar men ev. nödvändigt om du redan justerat 24-70 mot Mark III.

Har du kollat att objektivet träffar rätt på olika avstånd och brännvidder nu efter justeringen?
Det finns ju en del inlägg på FS om att en justering inte alltid är så lyckad.
 
Testa

Du ska absolut testa ditt justerade objektiv med ett annat hus. Har själv råkat ut att både de och intervision försökt mörka när de inte kunde justera felet. Jag stod på mig och fick byta Objektiv (som det gällde i det fallet då jag visste att jag hade 2 perfekta hus som jag kunde kolla med). Jag begärde också låneobjektiv under tiden för justeringen och jag fick även det. Det verkar tyvärr som om Canon då och då säljer både hus och objektiv som inte går att justera på rätt sätt (så att man kan använda ett "nollat" hus eller ett "nollat" objektiv. MAO är ibland tillverkningsvariationen större än möjligheten att justera.
 
Flyer One:

Nej dom menar att den nya mk3 har ett helt annat AF-system jämfört med mk1 el mk2 därför funkar inte gamla gluggar utan justeras först. Så min gamla 5D var rätt tillsammans med dom gamla gluggarna. men med nya AF-systemet som är helt nytt så funkar dom inte lika bra.

apersson:

Ja jag har testa med mikrojusteringen, och det blev klart mycket bättre, men absolut inte perfekt.
Får nog göra en test till med det, till Sigma-gluggen, när jag får tillbaka mitt hus igen.

Goran:

Tyvärr ingen jag vet just nu.

J O:
Har inte fått tillbaka huset ännu, får det nog med FedEx imorgon, ska göra en test då såklart så att justeringen är till belåtenhet.
Ska ringa Tura imorgon och se hur det där funkar och vad det kostar.

Tackar för tipsen och gensvaret i alla fall.
 
Tony Svensson:
Menar du att jag borde testa med ett annat mk3-hus då?
Jag det är ju det bästa såklart om man kan göra det, ska försöka greja det på något sätt.
 
Japp

Jag tycker du ska testa de andra gluggarna tillsammans med ett annat mkIII-hus för att verifiera att de talar sanning angående ditt hus.
 
Nej dom menar att den nya mk3 har ett helt annat AF-system jämfört med mk1 el mk2 därför funkar inte gamla gluggar utan justeras först. Så min gamla 5D var rätt tillsammans med dom gamla gluggarna. men med nya AF-systemet som är helt nytt så funkar dom inte lika bra.

Det där tycker jag låter mycket märkligt.

I princip alla gluggar som säljs idag är ju "gamla" i förhållande till MK3. Var skulle gränsen gå för gammalt och nytt?

Jag har en hög med objektiv som jag använt till mina gamla Canon-hus (400D/40D/7D) och alla de funkar klockrent till min 5Dmk3.

Jag har själv råkat ut för fokusproblem men min 7D. Jag lämnade in allt till Intervision och de justerade både hus och några gluggar. Exakt hur mycket och vad som justerades vet jag inte men jag har känslan att det var huset som var den stora boven för gluggarna fungerade fortsatt bra på mina andra hus.

Visst är det en nytt autofokussystem i mk3 men att nyheten skulle göra att gamla gluggar generellt måste justeras låter ju osannolikt tycker jag.

Det borde ju ha varit en rejäl "snackis" om det stämde? Kanske har jag missat något?
 
Det där tycker jag låter mycket märkligt.

I princip alla gluggar som säljs idag är ju "gamla" i förhållande till MK3. Var skulle gränsen gå för gammalt och nytt?

Jag har en hög med objektiv som jag använt till mina gamla Canon-hus (400D/40D/7D) och alla de funkar klockrent till min 5Dmk3.

Jag har själv råkat ut för fokusproblem men min 7D. Jag lämnade in allt till Intervision och de justerade både hus och några gluggar. Exakt hur mycket och vad som justerades vet jag inte men jag har känslan att det var huset som var den stora boven för gluggarna fungerade fortsatt bra på mina andra hus.

Visst är det en nytt autofokussystem i mk3 men att nyheten skulle göra att gamla gluggar generellt måste justeras låter ju osannolikt tycker jag.

Det borde ju ha varit en rejäl "snackis" om det stämde? Kanske har jag missat något?


Ja jag håller med dig, men det var så dom sa till mig i alla fall.
Får se hur allt landar när jag får tillbaka mitt hus och gluggen.
 
Jag har en hög med objektiv som jag använt till mina gamla Canon-hus (400D/40D/7D) och alla de funkar klockrent till min 5Dmk3.
Intressant Combo, Har också 400D/40D/7D och nu senaste köpte jag 5DMK3 :)

Och visst ska det fungera med fokus på allihopa, har inte lämnat in ett enda hus eller objektiv och de objektiv jag köpte till 400D som mitt 70-200 exempelvis fungerar lika bra med fokus på min 5DMK3. Givetvis ska det gå att kombinera 5DMK1 och 5DMK3 utan problem.
 
Det finns tydligen en del problem med AF. Här finns ju massor av proffs, skulle vilja ha tips om hur ni gör när ni kollar att AF ligger helt hundra. Har ni något speciellt motiv som ni fotar? Vilket avstånd fotar ni på? Kamerainställningar bländare, tid, iso mm? Med en zoom så skall man tydligen testa längsta o kortaste brännvidd. Har bytt upp mig till en MKlll tycker den funkar bra men eftersom man är amatör så vore det intressant med lite tips från er som är proffs. Man kan göra en microjustering på MKlll men efter vad jag förstår så måste man ha klart för sig felfokuseringen innan man gör den justeringen om den nu är nödvändig. Det är väl för att man skall slippa skicka in det till Canon. Här inne finns det så mycket kunnighet o klokskap så några tips förväntar jag mig
 
Jag skickade in alla mina objektiv tillsammans med kameran. Är ju gratis sålänge kameran är under 1 år.
Dessutom så ska de fixa ljusläckan samtidigt.
Och då kan jag liksom inte klaga på att den fokuserade fel. Men av erfarenhet vet jag att även om när jag tyckt att den fokus satt riktigt bra så tyckte jagg att lite mikrojustering gjorde objektiven ännu mer grymma.

Så när jag får tillbaka den så hoppas jag att husets AF är kontrollerad och att objektiven är justerade efter den.

/Stefan
 
Det finns tydligen en del problem med AF. Här finns ju massor av proffs, skulle vilja ha tips om hur ni gör när ni kollar att AF ligger helt hundra. Har ni något speciellt motiv som ni fotar? Vilket avstånd fotar ni på? Kamerainställningar bländare, tid, iso mm? Med en zoom så skall man tydligen testa längsta o kortaste brännvidd. Har bytt upp mig till en MKlll tycker den funkar bra men eftersom man är amatör så vore det intressant med lite tips från er som är proffs. Man kan göra en microjustering på MKlll men efter vad jag förstår så måste man ha klart för sig felfokuseringen innan man gör den justeringen om den nu är nödvändig. Det är väl för att man skall slippa skicka in det till Canon. Här inne finns det så mycket kunnighet o klokskap så några tips förväntar jag mig

När jag hade problem med fokus på min 7D fick jag lite råd här på fotosidan.

- Avstånden bör vara 50 gånger brännvidden, dvs 2,5 meter för 50mm.

- Använd statitiv och ett motiv med bra kontrast och som är lätt att läsa av, jag använde en sådan där liten testkarta som följt med någon fototidning. Annars tycker jag svart text på vit bakgrund funkar bra, text är av någon anledning lätt att bedöma skärpa på.

- Använd den centrala fokuspunkten, en punkts fokus

- Ta sedan bilder med normal AF och jämför dem med bilder tagna med Live View kontrastfokus och manuell fokus.

Sannolikt kommer du att få bättre resultat med Live View än den vanliga AF:en men skillnaderna bör vara små. Är skillnader stora så har du sannolikt problem och då är det nog bäst att lämna in för justering.

Personligen skulle jag aldrig lämna in för justering om jag inte upplevde några problem. Som gammal IT-gubbe lever jag efter divisen "If it ain't broke, don't fix it"...
 
Jag skickade in alla mina objektiv tillsammans med kameran. Är ju gratis sålänge kameran är under 1 år.
Dessutom så ska de fixa ljusläckan samtidigt.
Och då kan jag liksom inte klaga på att den fokuserade fel. Men av erfarenhet vet jag att även om när jag tyckt att den fokus satt riktigt bra så tyckte jagg att lite mikrojustering gjorde objektiven ännu mer grymma.

Så när jag får tillbaka den så hoppas jag att husets AF är kontrollerad och att objektiven är justerade efter den.

/Stefan

Jag förstår att det är helt klart det bästa. Vad jag efterlyste var tips om hur man själv kunde kolla om af ligger rätt eller fel. Är det fel får man väl skicka in alla gluggar till Canon. Varför jag drar mig för att skicka in kameran är att det är den enda jag har just nu, hade tidigare en 550 och en massa EF-S gluggar o dom passade inte till mklll så jag sålde av rubbet o nu köper jag bara L gluggar så man vill ju att det skall vara 100. Har vid ett par tidigare tillfällen skickat in till canon för rep. o det tar en jäkla lång tid innan man får tillbaka prylarna. Hur är det nu hur snabbt kan dom fixa en af kontroll. Nån som vet? Bor ju långt upp i norrland så man kan ju inte gå o lämna in prylarna precis!!
Kjelle
 
Jag förstår att det är helt klart det bästa. Vad jag efterlyste var tips om hur man själv kunde kolla om af ligger rätt eller fel. Är det fel får man väl skicka in alla gluggar till Canon. Varför jag drar mig för att skicka in kameran är att det är den enda jag har just nu, hade tidigare en 550 och en massa EF-S gluggar o dom passade inte till mklll så jag sålde av rubbet o nu köper jag bara L gluggar så man vill ju att det skall vara 100. Har vid ett par tidigare tillfällen skickat in till canon för rep. o det tar en jäkla lång tid innan man får tillbaka prylarna. Hur är det nu hur snabbt kan dom fixa en af kontroll. Nån som vet? Bor ju långt upp i norrland så man kan ju inte gå o lämna in prylarna precis!!
Kjelle

Själv har jag köpt ett program som kollar hur fokus ligger och rekommenderar vilken mikrojustering som behöver göras. Avänt den både till mina L-objektiv och resterande armada av Sigma objekitv.
Funkar riktigt bra.

/stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.