Nekomy skrev:
.
...Då kom PUL upp och efter läst den lagen och inlägg här så dök ännu ett etiskt dilemma upp som folk nästan ignorerar. Om någon tar en bild på en okänd och den okände får reda på detta så kan man bli straffad trots att den drabbade knappast kommer att lida av detta och ingen kommer att tjäna på detta...
..Jag förstår inte lagen, jag förstår inte hur vi vanliga skall kunna avgöra vad som är bra etik och moral...
...Men framförallt måste vi som fotografer och konstnärer testa dessa gränser och vi måste våga bryta mot dessa etiska moralregler eller åtminstone nagga dem i kanten. Skall vi inte ifrågasätta varför paparazzifotografer kan smyga i en buske och kränka en människas privatliv medan man kräver att en vanlig fotograf skall följa massor med konstiga etiska regler?
Det är kanske hård draget. Men det var min fundering och jag har fortfarande lite svårt att förstå kombinationerna PUL, etik, moral och privatfotografering. Vad skulle T.ex. hända om mannen på bilden är en släkting men inte vet om att jag tog bilden? Skulle ni då se på min bild med andra ögon?...
Du har läst igenom lagen och TOLKAT den på ditt sätt. Sen säger du att du inte förstår lagen. Samtidigt svarar du inte på de frågor du får. Sen skriver du om att "vi vanliga" kommer att få svårt att ta etiska och moraliska ställningstaganden. På samma gång så vimlar dina egna inlägg av etiska och moraliska ställningstaganden när det gäller din bild och dina åsikter kring denna. Jag får inte ihop det riktigt.
Sen nämner du att ingen knappast kommer att lida av publiceringen. Avgör du detta? Vem är det som skall avgöra om en bild kommer att innebära ett lidande innan den publiceras? Just därför genomför man en etisk kalkyl, vilket är svårt att relatera till när det gäller din bild.
Tidningar får inte publicera vad som helst, även om dom gör det. När dom gör det får dom också betala för det. Tidningar blir straffade med jämna mellanrum. Det finns en hel del etiska regler och priciper, samt lagar, för tidningar som måste följas. PUL gäller Internet som många har påpekat i denna tråd. PUL gäller även för skolor, landsting, kommuner m.m.
Varför får konstnärer och fotografer ifrågasätta etiska och moraliska gränser men inte paparazzifotografer? Är det bara för att konstnärer och vissa fotografer har ett "kall" men inte paparazzifotografer? Är det bara för att konstnärer lever på svältgränsen i tillvaron och lider för att kunna skapa sanningen ocn en sann återspegling av verkligheten, men det gör inte paparazzifotografer?
Det spelar ingen roll om mannen på bilden är din släkting - Har du inte hans TILLSTÅND så bryter du mot reglerna. Om du inte förstår att du eventuellt bryter mot etiska och moraliska principer, så är detta ingen ursäkt. Lagen kan tillämpas på dig ändå. Poängen är, som du vägrar att svara på:
Har du frågat om mannen vill publiceras på Internet med fingret i näsan och han säger javisst! Då är det ok.
Har du INTE frågat mannen på bilden och han t ex INTE tycker att det är ok när han upptäcker att han är rikskändis som "Kråke-lars". Då BRYTER du eventuellt mot lagen.
För mig verkar inte detta som några halsbrytande etiska och moraliska dilemman - Snarare en fråga om sunt förnuft och omtanke.
Sen får du nog peka på "alla andra bilder som befinner sig i samma situation", för annars är diskussionen ganska tandlös - Kom med ett konkret exempel och inte någon abstrakt uppfattning. Jag håller mig gärna till din bild eftersom den var startskottet för din etiska diskussion.
Du har ju skrivit följande i en annan tråd angående publicering av utelämnande bilder:
Tycker du även så när det gäller barn-porr, bilder på människor som förnedras i Amerikanska fångläger och lik som skändas i Irak? Viss censur är bra och att exponeras för alla möjliga bilder helt ohämmat är nog inte bra det heller.
Det rimmar ju inte riktigt med din egen bild och den diskussion som finns i denna tråd. Din bild är kanske inte lika magstark, men i grunden är ju frågeställningen den samma - Skall allting publiceras utan att man tänker på konsekvenserna?
Börjar det mer och mer kännas som Troll i denna tråd, men jag väntar ut några inlägg till innan jag bestämt mig.
Men som jag påpekat tidigare - Jag kanske missförstår dig helt och hållet.