Parcifal
Aktiv medlem
Nekomy skrev:
När jag läste lagen kom Islam i tanken. Det verkar nästan som att det snart blir förbjudet att avbilda människor eller att man inte kommer att våga i risk att bli anmäld. De enda man kan fotografera är släkten men man måste ha skriftlit intyg för att sedan visa albummet för grannen eller flickvännen. Eller tolkar jag den på tok för stelbent?
Jo lite för stelbent tycker jag. Lagen gäler bara för internet och inkräktar inte på tryckfriheten eller yttrandefriheten. Lagen finns till för att internet är en slags sökbar databas. Eftersom det är så lätt att få tag på information är det nödvändigt att reglera vilken typ av information som finns tillgänglig.
Det är fortfarande tillåtet att fota människor till höger och vänster och publicera i en tidning eller något annat tryckt media. Det är bara just databaser och främst internet som regleras.
Jag tror inte att utvecklingen kommer att gå mot striktare lag utan snarare tvärtom. När internet var nytt var oron stor. Nu har man sett att det inte är så farligt och kan därför lätta lite på regleringen.