Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att fuska sig till en bra bild....

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker det här med förlöjligandet av "den japanske ingenjören" ofta är lite trist. De flesta kameror ger i allmänhet rätt OK bilder med de normala inställningarna. Är man inte nöjd med dem kan man justera dem rätt mycket. Alltså kan man mycket väl själv ha ställt in kameran på det sätt som passar bilden.

Vem förlöjligar dessa ingenjörer? Jag har träffat ett antal av dem och det är rätt briljanta ingenjörer. Men de har ganska svårt att veta hur den scen du står framför ser ut och hur just du vill ha din bild. Och visst ger de rätt OK, men vi är rätt många som inte nöjer oss med rätt OK. Och ställa in kameran i förväg är också rätt begränsande, rätt svårt att hitta en sådan kurva som lyfter fram de valörer som jag vill ha fram.

Stefan

Men varje gång man tar en bild (eller skriver en artikel) "beskär" man ju verkligheten. Man kan inte visa/berätta allt i hela världen. Om den "beskärningen" är en lögn eller inte är givetvis upp till varje enskild betraktare att bedöma. Det som är sanning för en person behöver inte vara det för en annan.

Tror inte PO håller riktigt med om, det är därför tidningar ibland klandras.

Ett exempel: En bild tas och beskärs med en man i bild med basbollträ och artikel säger att herr x gick bärsärk men hela bilden och storyn är att ett gäng skinnskallar hålls tillbaka av herr x när de försöker misshandla någon med invandrarbakgrund. I det fallet hade bara skinnskallarna tyckt att artikel är rätt vi andra att det var ett falsarium.

Visst ett överdrivet exempel men jag är inte av övertygelsen att sanningen ligger den enskildes betraktelse utan i ett samhälles syn på det hela.

Om andra har en annan åsikt så får man ha det och då får vi helt enkelt vara överens att vi inte är detta.

Jag tror inte jag kan påminna mig om att jag någonsin läst att en tidning klandrats på grund av hur de beskurit en bild. Har du något exempel är jag mycket intresserad!

Syftade på artikel, bild vet jag inte om PO skulle klandra, tycker du riktar in dig på lite fel saker men där har vi olika åsikter helt enkelt.

Syftade på artikel, bild vet jag inte om PO skulle klandra, tycker du riktar in dig på lite fel saker men där har vi olika åsikter helt enkelt.
Okej. Eftersom du skrev om att "en bild tas och beskärs" så trodde jag du syftade på just bild, men då missförstod jag.

Att PO ibland har åsikter om på vilket sätt och hur mycket verkligheten får "beskäras" i en text är något jag känner väl till -- det är en fråga jag sysslat med dagligen de senaste trettio åren. Dock är ju PO strängt taget bara ännu en "enskild betraktare". POs sanning behöver inte vara min. Eller din.

Hm, undrar om inte diskussionen på slutet hamnade i de högre atmosfärerna i alla fall? Tråden började med att ifrågasätta "fusket" med att använda photoshop för att bättra på bilder. Nu är frågan om man bekärning eller andra hårklyverier modidierar sanningen i en bild. Det var väl inte grundämnet?

Jag dammar av min åskikt att bilder ryckt ur sitt sammanhang säger egentligen ingenting och utan målgrupp och åskådare är bilden vitten värt. Jag tror inte det går att generallisera hur fotografering och redigering skall gå till. Det är så himla olika beroende på vad syftet med bilden är. Och en bild utan berättelse är rätt ointressant (tycker jag) och det är nog bara konstfoto som klarar sig utan bildtext (med risk att få kritik för de orden).

Tänkte på en sak sen sist jag skrev i tråden. Vad är det som säger att en dålig bild blir bra bara för att det passerar photoshop? Är det en dålig bild så lär ingen photoshop i världen kunna göra bilden bra. Det kan på sin höjd bli en bild med massa photoshop-effekter men bilden är fortfarande lika dålig som innan. Vad som sen är defintionen på "bra bild" är en annan pilsner som jag avstår att försöka definera då det är en omöjlig uppgift. Man kan säkert ha en massa tyckande om det, men objektivt går det inte att mäta.

Men däremot kan en väldigt bra bild bli helt otrolig med photoshop. Men kan också blir helt förstörd. Min ringa erfarenhet är att photoshop är inte den magiska lösningen för att trolla fram fantastiska bilder. Det är ganska svårt att köra fotoshop så det blir bra.

Slutresultatet är det som räknas. Du framkallar exponeringen digitalt och får fram den "färdiga" bilden/fotot. Dagens fotografer måste kunna två saker. Fotografera, med allt vad det innebär samt framkalla bilden, med allt vad det innebär. Två hantverk som förenade blir till ett gott slutresultat.

Folk (speciellt icke-fotografer) använder ordet manipulering lite väl fritt tycker jag. Alla bilder är en tolkning av verkligheten, inte en exakt rendering av den. Dagens kameror är "för dåliga" för att exakt rätt avbilda verkligheten som ögat ser den. Det gör att man måste använda bildbearbetning eller andra tricks för att få dem så "äkta" som möjligt, om det nu är det man strävar efter.

Ett exempel för att belysa problematiken: Säg att jag tar tre olika bilder:
1) en jpeg-bild i motljus och himlen blir helt utfrätt för att motivet ska bli rätt exponerat,
2) en underexponerad bild i vilken jag sedan ljusar upp huvudmotivet så det ska synas bra, så som jag såg det då bilden togs,
3) En bild med samma exponeringsinställningar som 2) men med en upplättningsblixt (alltså grov manipulering ljuset) som gör att huvudmotivet blir rätt exponerat.

Bild 1 och 3 gör jag inget med efter att jag tagit dem som jpeg i kameran med neutral bildprofil. Endast tvåan justerar jag i ett bildbehandlingsprogram.

Är någon av dessa bilder omanipulerade? I den första försvinner himlen och blir vit (kanske även nån fågel och några grenar försvinner på köpet), i den andra kompenserar jag för att jag ska se huvudmotivet på bilden med samma teckning som mina ögon såg motivet då bilden togs, och i sista tillför jag extra ljus som inte fanns där från början.

Enligt definitionen på manipulering skulle väl endast bild 1 och 3 klassas som omanipulerade, medan den mittersta, som troligtvis överensstämmer bäst med verkligheten, är den i klassisk mening mest manipulerade bilden. Eller har jag fel?

Enligt definitionen på manipulering skulle väl endast bild 1 och 3 klassas som omanipulerade, medan den mittersta, som troligtvis överensstämmer bäst med verkligheten, är den i klassisk mening mest manipulerade bilden. Eller har jag fel?

Ja du har fel. Bild 2 är inte manipulerad enligt fotosidans defenition på begreppet manipulering. Enligt den kan man lokalt ljusa upp eller mörka ned utan att det klassas som manipulering.

Ja du har fel. Bild 2 är inte manipulerad enligt fotosidans defenition på begreppet manipulering. Enligt den kan man lokalt ljusa upp eller mörka ned utan att det klassas som manipulering.

Okej, men då är alla tre omanipulerade då alltså, fastän de ser rätt så olika ut? Lustigt det här med bildmanipulering och "verklighetsmanipulering". Ett annat exempel då: Tar jag en bild med tonat gråfilter och inte editerar den är den inte manipulerad, men om jag återskapar samma effekt i Gimp (och alltså tar bilden utan tonat gråfilter) är det manipulering, iaf om effekten är någorlunda kraftig så det syns. Eller hur?

Okej, men då är alla tre omanipulerade då alltså, fastän de ser rätt så olika ut? Lustigt det här med bildmanipulering och "verklighetsmanipulering". Ett annat exempel då: Tar jag en bild med tonat gråfilter och inte editerar den är den inte manipulerad, men om jag återskapar samma effekt i Gimp (och alltså tar bilden utan tonat gråfilter) är det manipulering, iaf om effekten är någorlunda kraftig så det syns. Eller hur?

Nej det tror jag inte, inte enligt fotosidans begrepp i alla fall. Då har man ju bara mörkat ner lokalt i datorn istället för att använda filter.

Edit: Det är här är ju såna saker som man gör med helt ordinär mörkrumsteknik också, och det är inte manipulering enligt fotosidan om jag uppfattat deras defenition rätt.

Okej, men då är alla tre omanipulerade då alltså, fastän de ser rätt så olika ut?
Olika personer och organisationer har olika definition av ordet "manipulering", vilket man såg tydligt under debatten om Årets bild (etanolfabriken). Vad jag förstår borde din bild 2 uppfattas som minst lika "manipulerad" som etanolfabriken.

Har någon manipulerat en bild i datorn, så skall inte fotografen få "poäng" utan alla "poäng" skall de har som har progammerat bildbehandlingsprogrammet. För konsumenten är det ju bara mer eller mindre att trycka på rätt knapp i rätt ordning.
En målande konstnär däremot har bara sin pensil.

Har någon manipulerat en bild i datorn, så skall inte fotografen få "poäng" utan alla "poäng" skall de har som har progammerat bildbehandlingsprogrammet. För konsumenten är det ju bara mer eller mindre att trycka på rätt knapp i rätt ordning.

Att ta en bild med en kamera är ännu enklare än bildredigering, man behöver ju bara sikta och trycka på en knapp! Färdigt!

Tänkte på en sak sen sist jag skrev i tråden. Vad är det som säger att en dålig bild blir bra bara för att det passerar photoshop? Är det en dålig bild så lär ingen photoshop i världen kunna göra bilden bra. Det kan på sin höjd bli en bild med massa photoshop-effekter men bilden är fortfarande lika dålig som innan. Vad som sen är defintionen på "bra bild" är en annan pilsner som jag avstår att försöka definera då det är en omöjlig uppgift. Man kan säkert ha en massa tyckande om det, men objektivt går det inte att mäta.

Men däremot kan en väldigt bra bild bli helt otrolig med photoshop. Men kan också blir helt förstörd. Min ringa erfarenhet är att photoshop är inte den magiska lösningen för att trolla fram fantastiska bilder. Det är ganska svårt att köra fotoshop så det blir bra.

Jag får ofta en känsla av att ju mindre man vet om bildredigering i Photoshop (och andra program) desto större underverk tror man att det går att åstadkomma...

Kan förresten berätta att i princip alla frågor jag fick om mina bilder på vernissagen på min lilla utställning igår handlade om manipulationer och "fusk" av olika slag... "Har du manipulerat bilderna? Hur mycket har du manipulerat bilderna?" Osv.... Ett tecken i tiden antar jag....

Har han gjort sin pensel själv? Finns det bara en pensel? Vad är det han målar med - och vad målar han på?

Det här måste vara ett skämt... eller...

I och för sej lever vi ännu i barnskorna vad som gäller bildbehandling och manipulering. Tyvärr är det det ovannämda som ofta är uppfattningen, även bland många fotografer. Om 15 år kommer bildbehandling och allt vad det idag innebär att vara lika självklart som att ta bilden och dylika diskussioner kommer att vara på ett helt annat plan eller inte behöver diskuteras över huvudtaget.

Satt för en månad sedan i panel om bildbehandling inom fotojournalistik. Det var häpnadsveckande hur okunniga även bildredaktörer och yrkesfotografer är i ämnet. Många av dem har inte en susning om vad som kan räknas som behandling och vad som kan räknas som manipulering. But we are getting there sloooowwwwlyyyy :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar