Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antalet bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag har nyss fotograferat ett litet bröllop. Jag har aldrig gjort detta men är barndomskamrat till bruden så förväntningarna är inte lika höga som det hade varit för en proffsfotograf.

Jag undrar hur många bilder man brukar skicka med paret? Fotograferingen pågick i ca 7 h och paret ska ha bilderna genom USB. Både hög-och lågupplösta ska det såklart vara.

Hur ställer ni er till att man skickar med svartvita? Jag har en liten fettish för just att göra många om inte alla mina bilder till svartvita men det blir ju en massa dubbletter om nu paret ska få detta. Dvs färg+svartvita av både hög-och lågupplösta. Just detta lär jag fråga paret men vad brukar er portfolio resultera i? Tar ni bort färgfotot om ni gör om den till svartvit eller får de med den med färg också? Jag undrar i samma veva också om ni räknar med de svartvita i antalet bilder eller utgår ni enbart från antalet originalbilder+svartvit-kopior? T.ex :)

Jennifer

Nu är är jag ingen bröllopsfotograf, men jag ser två skäl att man inte ger kunden råa bildfiler.
Det är ingen färdig produkt. Först när du har framkallat den i datorn är den färdig att beskådas.
Skäl nummer två skulle vara rent ekonomiska, att du tar betalt per bild.

Men eftersom det är en god vän så faller skäl nummer två. Kvar blir då antal färdiga bilder, och det är upp till dig hur många du tycker är värda att beskåda efter din handpåläggning vid datorn.

Och en viss bild som blir bra i svartvitt gör sig kanske inte lika bra i färg, men den kommer nog att se tråkig ut om man har båda framför sig och jämför. Min personliga åsikt är att du lämnar en specifik bild i svartvit eller färg, men upplys kunden om att du kan ordna en alternativ bild om det så önskas.

Jag undrar hur många bilder man brukar skicka med paret? Fotograferingen pågick i ca 7 h och paret ska ha bilderna genom USB. Både hög-och lågupplösta ska det såklart vara.

Jag undrar varför du måste skicka både högupplösta och lågupplösta?
(Är dom lågupplösta för FB eller liknande?)

Sen undrar jag hur många bilder du fick ihop totalt, var de vigsel, parbilder och festen?

Jag har också fotat några bröllop till vänner.
Där mitt första bröllop som fotograf (mycket stress där) gav runt 120 bilder totalt. (Vigsel + parbilder)
Visade sig sen att dom ville ha fler att välja på.
Så skickade även de oredigerade, som inte kändes så roligt.
Men vi hade ju inte pratats vid innan hur mycket bilder dom ville ha, och hur mycket tid jag behövde.

De gjorde jag nästa gång, och då sa att att mellan 200 och 300 bilder bilder kommer ni att få.
(enklare redigering, färg kontrast, ljusa upp)
De andra bröllopet skickade jag precis under 300 bilder.

Och då valde jag ut bilder som redigerades och några till svartvitt, men tog andra liknande i färg.
Så jag skickade inte dubbletter av samma bild, men ändå två liknande.
(Men de väljer du själv hur du gör)

Undrar om ni hade kommit överens om hur många bilder innan?
(Tror inte de, för de gjorde inte jag första gången ;P )

Många fotografer kanske låter ett antal bilder "ingå,
40-80 stycken ca som brudparet får välja ut.
Eller så ingår flertalet bilder men som bara kan användas till små utskrifter.
Då skulle jag gissa 150-200 totalt. (beror ju också på om de är hel-dag eller så)
Sen ta betalt för- och fixar förstoringar till kunden om de önskas.

De jag försöker beskriva är inte hur du ska gå till väga, utan att du ska veta att de görs på alla
möjliga vis. Så ett rätt sätt att göra de på finns nog inte.

Du upplevs nog proffsigare om du kan välja ut dom "bästa" på ett varierat sätt.
Men ändå att de får nog många att välja mellan.
Bra svar va? ;P

Är du själv nöjd med bilderna? Gick de så bra som du önskade? =)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar