Makten
Aktiv medlem
Då ska du få lite tråkiga nyheter om hur det fungerar!
Så länge det finns en inbäddad färgprofil i bilden, så kommer den att visas korrekt. Utan inbäddad färgprofil i bilden vet inte applikationen vad den ska göra med bilden. En webbläsare kommer då antingen inte att färghantera alls eller kommer att utgå från sRGB och visa bilden så. Är bilden då i Adobe RGB blir det fel.
Safari, Firefox och Chrome är färghanterade på lite olika sätt. Alla kommer att visa en bild rätt förutsatt att bilden har en inbäddad färgprofil och att skärmen är kalibrerad, så att webbläsaren kan konvertera bildens färgprofil till skärmens färgprofil. Då blir det korrekt oavsett vilken färgrymd bilden befinner sig i.
Saknas inbäddad färgprofil i bilden utgår Safari och Chrome från att bilden är i sRGB och konverterar till skärmprofilen om sådan finns. Är bilden inte i sRGB blir det fel. Firefox i grundutförande färghanterar inte om bilden saknar färgprofil. Firefox kan ställas om att hantera bilder utan färgprofil som Chrome. Internet Explorer/Edge är inte fullt ut färghanterade eftersom de alltid konverterar till sRGB och aldrig till skärmprofilen även om sådan finns.
Så funkar det inte i min dator och ingen annan dator jag använt. En bild med inbäddad AdobeRGB-profil ser helt blaskig ut om inte datorn/skärmen/appen kan hantera den (vilket gäller typ alla appar utom Adobes, som jag provat). Hur detta funkar i detalj har jag däremot ingen aning om.