Flash Gordon
Aktiv medlem
Kalibrering har inte ett skvatt med det här att göra. Det är en app som ökar kontrasten utan att jag bett om det och jag hittar ingenstans där detta går att stänga av. Det är inte "olika jpg-filer" utan samma fil i olika program, som rimligen använder samma profil. Den är inbäddad i bilden och skärmen är inställd till samma profil. Det är nåt skit i appen och det påverkar inte färgerna, bara kontrasten.
Andra har upplevt liknande problem: https://apple.stackexchange.com/que...k-issues-with-rendering-colors-of-images-when
Jag har lite svårt att förstå ditt problem.
Apple är duktiga på färghantering i de flesta program. Visst kan det finnas buggar i några program.
Jag kör Fuji och lossless komprimering av mina raw-filer. Apple kan visa Fuji raw-filer utan komprimering men inte med. Varför man inte kan hantera båda efter flera år vet jag inte. Lite udda.
Att preview eller finder inte kanske visar bilderna helt rätt stör mig inte heller. Har inte ens upptäckt det. Fast jag hanterar inte bilder i de programmen.
Det viktiga är väl att program som LR; ON1 eller C1Pro visar rätt.
Eller Safari när vi tittar på internet.
Jag har lite svårt att förstå din inställning till att färghantering och kalibreringinte spelar någon roll och sedan gnäller på att det blir lite olika i några program som inte ens har med fotoredigering att göra.