Annons

Ang coupyright vad gäller

Produkter
(logga in för att koppla)

moh1

Aktiv medlem
Hejsan
Jag har min sida www.sportfoto.nu och har laggt ut lite bilder . jag har sedan hittat desamma på diverse annonser dvs de är snodda.

Jag har klagat till annonsörerna och sedan fick jag detta mail tillbaka.

"För det första så är inte bilden copyright-skyddad så du kan inte på nåt
sätt bevisa att du/ni har tagit bilden. För det andra är det bara reklam för
din så kallade sida och för det trejde så ser man inte ens vad det står. Vem
som helst kan ta en bild och skriva sportfoto på. Det är inte alls svårt."

På bilden står det endast text www.sportfoto.nu men bredvid bilden står copyright sportfoto.

Så jag tycker jag har rätt
vad tycker ni.

moh1 skrev:

"För det första så är inte bilden copyright-skyddad så du kan inte på nåt sätt bevisa att du/ni har tagit bilden.

Det krävs inte att det står på bilden att har upphovsrätt för att den ska vara skyddad. Det är endast om det uttryckligen står att bilden är fri för all användning som den får utnyttjas.

MVH/Stefan

Oj vilket drygt svar du fick mats (inte Stefans då...). Som sagt har du upphovsrätt direkt när du tagit bilden. Jag brukar störa mig på folk som vill skicka faktura så fort de ser sin bild någonstans på internet men nu när du påtalat att det är din bild och de inte genast tar bort den så kanske det är dags för ett vanligt hederligt brev med en räkning i.

Jag är inte ute efter stora pengar utan när jag inte tar mer än 60 spänn för att få en bild att använda sig av till Internet blir jag lite sur.

Precis. Det låter som om du haft högst måttlga krav, och dom har varit väldigt snorkiga mot dig. Jag kan bara tala för mig själv. Jag skulle nog inte kräva speciellt mycket, men fick jag ett liknande bemötande som det du fick, så skulle jag härskna till rejält. Då skulle jag inte nöja mig med en femtilapp eller en hundring; då är det blf + tillämpbara påslag som gäller. I ett sådant läge så är det mest effektiva att gå genom bildombudsmannen.
Det skulle inte vara pengarna som skulle driva mig i första hand, bildombudsmannen skulle gärna kunna få ta allt utom den där femtilappen, men det skall svida ordentligt att knycka bilder och sedan bete sig som en tölp.

Enligt min ringa mening.

-- MW

Magnus W skrev:
Precis. Det låter som om du haft högst måttlga krav, och dom har varit väldigt snorkiga mot dig. Jag kan bara tala för mig själv. Jag skulle nog inte kräva speciellt mycket, men fick jag ett liknande bemötande som det du fick, så skulle jag härskna till rejält. Då skulle jag inte nöja mig med en femtilapp eller en hundring; då är det blf + tillämpbara påslag som gäller. I ett sådant läge så är det mest effektiva att gå genom bildombudsmannen.
Det skulle inte vara pengarna som skulle driva mig i första hand, bildombudsmannen skulle gärna kunna få ta allt utom den där femtilappen, men det skall svida ordentligt att knycka bilder och sedan bete sig som en tölp.

Enligt min ringa mening.

-- MW

Tack för de orden.

Okej!
Eftersom den här Mats Olsson har fotat mig och lagt ut bilder på internet utan att frågat mig personligen. Jag hade inte en aning om att dom skulle fota på tävlingen förän efter tävlingen då min mamma sa det.Vad skulle du tycka om jag tog bilder på dig och lade upp dom på internet och försökte sälja dom, då skulle du nog också bli ganska upprörd. Oavsett vad det är för bilder eftersom vem som helst kan köpa dom. Jag vill inte att folk ska köpa bilder på mig och min häst utan min tillåtelse.

Hej sussane.
Ja det kanske är fel att fota utan att säga till innan .Men jag har blivit inbjuden från klubbarna för att de vill ha fotograf på plats.
Och du är den första som tydligen inte ville bli med på bild , fast du i nästa ögonblick tar min bild och lägger den på en försäljnings annons för din häst.

Men skit i det , Hur tycker du att man skall gå tillväga på tävlingar jag kan inte gå och fråga alla om de tycker det är ok.
Om man skriver en noga utformad lapp som sitter vid anmälan och där ni kommer in på banan som det tydligt framgår att ni blir fotograferade och om ni har något imot detta kontaktar mig så jag vet att ni ej vill vara med.

Och till er alla andra på fotosidan har ni några bra ideer.

men du får väl skriva det på lappen att du kommer använda korten på din hemsida..du kan inte gå runt och ta kort på folk och lägga upp dom på internet det fattar du väl själv.
Och sluta med att blanda vårt problem med andra på nått jävla forum. Försök vara lite professionell om du ska kunna nå framgång i framtiden. Bilderna var fina, men eftersom du tagit bild på mig utan att ja ville det från början så tyckte ja att ja då kunde ta bilden PÅ MIG SJÄLV att använda i min annons!

Utan att blanda in mig alldeles för mycket i ert interna bråk, så tycker jag nog att om man deltar som ryttare och med häst i en tävling, så är man med i ett offentligt sammanhang. Du kan nog räkna med att bli fotograferad i ett sådant här sammanhang och utan att man behöver be om lov. Mats har också EVENTUELLT rätten på sin sida att sälja vidare bilderna utan att be om lov.

Däremot får bilderna inte användas i t ex reklam utan din vetskap - Men troligtvis får han sälja bilden som fysiska kopior, inramade osv utan din tillåtelse.

Dessutom kan ju publiceringen på internet vara ok eftersom bilderna eventuellt kan anses vara harmlösa.

Om det sen är rätt att göra så är en helt annan diskussion - Man kan oftast be om tillåtelse utan stora problem, men jag förstår Mats - Vid tävlingar kan detta vara svårt.

Med min lekmannabedömning så har Mats troligtvis rätten på sin sida. Men om man känner sig oförorättad, så kan man ju alltid anmäla saken för att få en prövning. Däremot får du INTE ta bilden och använda i din annons utan att be fotografen om lov - Detta är ett brott mot upphovsrätten.

Vad man känner och vad lagen medger är oftast olika saker.

Vid offentliga tillställningar ÄR det tillåtet att avbilda deltagare utan att be om lov. I vissa fall råder eventuellt fotoförbud, men även en sådan restriktion måste ha sitt stöd i lagen.

Senast ändrad:
Hästen skrev:
Försök vara lite professionell om du ska kunna nå framgång i framtiden. Bilderna var fina, men eftersom du tagit bild på mig utan att ja ville det från början så tyckte ja att ja då kunde ta bilden PÅ MIG SJÄLV att använda i min annons!

Är det tillåtet att ta lagen i egna händer - Öga för öga, tand för tand? Inte mig veterligen och du kan ju inte kräva att andra skall vara professionella när du själv inte är det.

Tramsigt som bara den....

Hästen skrev:
Bilderna var fina, men eftersom du tagit bild på mig utan att ja ville det från början så tyckte ja att ja då kunde ta bilden PÅ MIG SJÄLV att använda i min annons!

Märklig logik, tycker du att två fel blir rätt. Du har utan tvekan gjort ett upphovsrättsintrång genom att använda en bild utan tillstånd från fotografen. Han har inte gjort något som helst fel när han fotograferade dig. Finns inga som helst krav på att man ska ha tillstånd för att få fotografera en person. Möjligtvis har fotografen gjort fel enligt PUL att publicera bilden på sin hemsida. Jag vet inte eftersom jag inte sett den. Men troligtvis faller den under det undantag för harmlösa bilder som Datainspektionen verkar ha infört.

Så du har utan tvekan gjort fel och fotografen har kansken gjort fel.

MVH/Stefan

så ja kan ett kort på vem som helst och sälja det till vilket pris jag vill utan att personen i fråga kan säga ett dugg? det låter ganska konsigt

Hästen skrev:
så ja kan ett kort på vem som helst och sälja det till vilket pris jag vill utan att personen i fråga kan säga ett dugg? det låter ganska konsigt

Ja, om bilden är harmlös så kan du det.
Till exempel om du tar en bild på stan där jag kommer gående. Inga problem till publicering.
Men tar du en närbild på mig när jag stiger upp ur sjön efter ett nakenbad så får du inte publicera bilden. (Men fortfarande fotografera den.)

Självklart så har du som fotograf copyright på dina bilder.Enligt BLF,s prislista så kostar en bild som publiceras i en annons på Internet:

1 960:- för en vecka 2060:- för två o.s.v.

Priser ex. moms.

Är det så att man publicerar en annans bild utan fotografens tillstånd så kan du istort sett debitera vad som helst
Att svara dig på det sättet som personen ifråga har gjort är rent ut sagt oförskämt!Vore jag som du så skulle jag gå vidare med ärendet.

calle P skrev:
Självklart så har du som fotograf copyright på dina bilder.Enligt BLF,s prislista så kostar en bild som publiceras i en annons på Internet:

1 960:- för en vecka 2060:- för två o.s.v.

Priser ex. moms.

Är det så att man publicerar en annans bild utan fotografens tillstånd så kan du istort sett debitera vad som helst
Att svara dig på det sättet som personen ifråga har gjort är rent ut sagt oförskämt!Vore jag som du så skulle jag gå vidare med ärendet.

Jag är inte ute efter att bråka jag vet att vid den tidpunkten stod det inte klart och tydligt vad som gällde och i den skaran kunder jag har så ställer det nog till mer skada än nytta att bråka.
Även om rätten ligger på min sida.
Jag tycker bara att det är snålt att sno en bild när jag endast tar 60 kronor för den och den dessutom är fri från massa text mitt över bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar