jorgene skrev:
"Som jämförelse kan användas att jag låter en fotograf ta en bild av mig och min familj. Resultatet av denna fotograferingen torde, framför allt om jag betalar för bilderna, tillhöra mig".
Det finns många pärlor att välja på i denna text.
Ja, det var många pärlor.
Men, jag kom att tänka på en sak som ingen annan i tråden reagerat över. Världen befinner sig i ett paradigmskifte. Vi har idag en fruktansvärt polariserad debatt kring upphovsrätt, Internet och sk. "piratkopiering", där mycket av debatten drivs av de stora underhållnings och mediebolagen, t ex. Disney eller Vivendi Universal. Det är några utav värdens största företag som under 10 års tid har fört en agenda för att påverka opinionen till sin fördel, ofta användandes negativt laddade och direkt felaktiga ord som t ex. "stöld" eller omvänt ett mentalt vädjande till "stackars", skapares mat på bordet osv.. Detta börjar märkas nu, men den skapade förvirringen kring materiellt och immateriellt kan slå åt båda håll, vilket hunduppfödaren så väl visar.
Vad jag reagerade över i kennelägarens text är i stort sett samma sak som jag går i taket över när vissa förfasar sig och skriker "stöld" om intrång i upphovsrätter, kennelägaren har uppenbarligen samma svårighet att skilja mellan immateriellt och materiellt.
Kopiorna som köps från fotografen är mycket riktigt köparens egendom, dock bara just dessa exemplar. Det skiljer sig inte från böckerna jag köpt och har i min bokhylla, de är min egendom även om jag inte skrivit dem och är upphovsman till verken. Jag får göra i stort sett vad jag vill med min egendom, dvs. exemplaren i fråga, vad jag inte får göra är det som regleras i upphovsrätten beträffande exemplarframställning och spridande av det immateriella verket, dvs. det tankefoster som ligger till grund för exemplaren. De som reagerar över mitt ordval "tankefoster" ber jag förklara för sig själv vad något immateriellt är - Jag lovar att den personen kommer fram till att det är något man varken kan se eller ta på.
Så, hunduppfödaren har rätt i just den citerade meningen ovan, men drar fel slutsats eftersom denne inte mäktat med att skilja på materiellt och immateriellt, mellan äganderätt och immaterialrätt. Det är där man hamnar när man hänvisar till lagen i samma andetag som man misstolkar den. Det är i grunden precis den tankegroda folk så lätt leds till när man kallar upphovsrättsintrång för stöld.