ANNONS
Annons

På internet äger alla rätten till bilden

Produkter
(logga in för att koppla)
Tom-Ole skrev:
På vilket sätt menar du att jag kunde ha varit lite trevligare? Jag upplyste henne bara om vad som gäller.

Mvh Tom Ole

Förstår du väl själv? Enligt den svenska mentaliteten ska DU be om ursäkt om du blir bestulen, gärna ska DU betala för det också.. :/
 
Gutta skrev:
Tycker väl iof också att det är helt rätt agerat. En "varning/upplysning" innan storsläggan kommer fram.....Men hallå, tonen i detta mail kunde väl ändå vart lite trevligare? Inte undra på att man får ett sarkastiskt mail tillbaka....
Nää - det tycker inte jag. Och svarsmejlet var väl inte 'sarkastiskt' - snarare 'korkat'...
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 
Tom-Ole skrev:
"Som inledningsvis konstaterades är de bilder det här är fråga om av hög
kvalitet. Som en gest av god vilja har de här aktuella bilderna tagit bort
från vår sida, Vår avsikt är dock att bilderna åter skall publiceras. Som
ytterligare gest av vår goda vilja kommer då ditt namn att anges som
fotograf. Eftersom många hundägare besöker vår hemsida torde ett sådant
angivande vara av stor betydelse för dig för framtida affärer.

Med hopp om om framtida samarbete"




För mig låter det helt sjukt! Vad tycker ni?

Som sagt, många blivande klassiker i den här texten i sin helhet. Kan inte låta bli att le stort åt att kennelägaren tror att denne är i position att visa god vilja och nådigt bjuda på sådana gester som har "stor betydelse för dig för framtida affärer".

Sjukt? Ja, storhetsvansinne är sjukt.
 
har kennelägaren copyright på sina valpar som faktiskt ligger uppe på nätet, eller är det bara att gå å hämta sig en valp och hävda sin offentliga rätt eller nåt kanske?
man kan väl inte ha upphovsrätt på en valp så du kan väl gå å hämta en valp eller två som betalning?
;)

fniss. ett skämt förstås. jag bara tyckte det var så kul skrivet av kennelägaren.
jag har fått ett inlägg av en person med liknande åsikter i min gästbok nyligen.
jag har några gånger fått höra av kompisar att dom hittat mina bilder på ställen där dom inte ska vara och tagit skärmdumpar åt mig.
jag undrar när jag kommer få höra samma sak igen.
 
Fantastiskt hur fel folk kan ha... jag är inte förvånad... så funkar det idag, allt som går att ta för sig av är fritt för alla, och inte bara på Internet.

Rapportera gärna vidare, tycker du skött det hela proffsigt och affärsmässigt så här långt. Finns ingen anledning att be om ursäkt eller dalta med en person med den attityd som mailet antyder.
 
Tom-Ole En annan aspekt

Vad säger din vän som påstås ha givit den där puckade kennelägaren tillstånd att använda bilderna? Har hon/han sagt att det var ok?
Kennelägaren (som tror sig ha talets eller skriftens gåva) kan ju ha handlat i god tro om hon/han frågat din vän.

Jag tycker förstås som alla andra att kennelägaren fullständigt snurrat in sig i kopplet.

Mvh
Pa
 
Re: Tom-Ole En annan aspekt

Enicar skrev:
Vad säger din vän som påstås ha givit den där puckade kennelägaren tillstånd att använda bilderna? Har hon/han sagt att det var ok?
Kennelägaren (som tror sig ha talets eller skriftens gåva) kan ju ha handlat i god tro om hon/han frågat din vän.

Jag tycker förstås som alla andra att kennelägaren fullständigt snurrat in sig i kopplet.

Mvh
Pa


Kennelägaren har ej frågat min vän om bilderna. Eller mitt tillstånd att få använda dom på sin hemsida.

Mvh T-O
 
Då kan det väl knappast vara ett mer klockrent fall av publicering utan tillstånd...
 
Re: Re: Tom-Ole En annan aspekt

Tom-Ole skrev:
Kennelägaren har ej frågat min vän om bilderna. Eller mitt tillstånd att få använda dom på sin hemsida.

Mvh T-O

Ja då är det väl som sagt ett klockrent fall av publicering utan tillstånd.
Och ljuger gör tydligen kennelägaren.
! Obs min egen slutledning!

Buss på bara.

Pa
 
Jag ser på det så här.....

1. För det första så är det du som fotograf som äger bilderna oavsett vad!

2. Du har gett din vän rättigheter att använda dessa bilder på sin hemsida, ingen annan.

3. Kenneln har olovligen använt sig av Dina bilder utan att bett dig om lov, vilket du uttryckligen hade sagt till din vän = Inte tillåtet.

4. Du har mailat kenneln hur läget är och bett dem att ta bort bilderna. Det är Deras problem att ta reda på vem som äger bilderna... otillåten publicering = fakturering.

Du kan i mail erbjuda dem att köpa rätten att publicera dina bilderna till de pris du erbjuder dem annars så kan de lika gärna radera dem från sin dator.

Hävda din rätt till DIna bilder
 
En del tror visst dom kan tolka lagen så att det passar deras syfte, hehe
Jag önskar honom (kennelägaren) lycka till i rättsalen. För han kommer att förlora!
 
Kul tråd! Vilken stjärna till kennelägare. Lycka till Tom-Ole, du kan inte förlora. Nu hoppas jag bara vi inte blir lurade på slutet av denna historia. Vore kul att någon gång få veta hur de här historierna slutar!
 
jorgene skrev:
"Som jämförelse kan användas att jag låter en fotograf ta en bild av mig och min familj. Resultatet av denna fotograferingen torde, framför allt om jag betalar för bilderna, tillhöra mig".

Det finns många pärlor att välja på i denna text.

Ja, det var många pärlor.

Men, jag kom att tänka på en sak som ingen annan i tråden reagerat över. Världen befinner sig i ett paradigmskifte. Vi har idag en fruktansvärt polariserad debatt kring upphovsrätt, Internet och sk. "piratkopiering", där mycket av debatten drivs av de stora underhållnings och mediebolagen, t ex. Disney eller Vivendi Universal. Det är några utav värdens största företag som under 10 års tid har fört en agenda för att påverka opinionen till sin fördel, ofta användandes negativt laddade och direkt felaktiga ord som t ex. "stöld" eller omvänt ett mentalt vädjande till "stackars", skapares mat på bordet osv.. Detta börjar märkas nu, men den skapade förvirringen kring materiellt och immateriellt kan slå åt båda håll, vilket hunduppfödaren så väl visar.

Vad jag reagerade över i kennelägarens text är i stort sett samma sak som jag går i taket över när vissa förfasar sig och skriker "stöld" om intrång i upphovsrätter, kennelägaren har uppenbarligen samma svårighet att skilja mellan immateriellt och materiellt.

Kopiorna som köps från fotografen är mycket riktigt köparens egendom, dock bara just dessa exemplar. Det skiljer sig inte från böckerna jag köpt och har i min bokhylla, de är min egendom även om jag inte skrivit dem och är upphovsman till verken. Jag får göra i stort sett vad jag vill med min egendom, dvs. exemplaren i fråga, vad jag inte får göra är det som regleras i upphovsrätten beträffande exemplarframställning och spridande av det immateriella verket, dvs. det tankefoster som ligger till grund för exemplaren. De som reagerar över mitt ordval "tankefoster" ber jag förklara för sig själv vad något immateriellt är - Jag lovar att den personen kommer fram till att det är något man varken kan se eller ta på.

Så, hunduppfödaren har rätt i just den citerade meningen ovan, men drar fel slutsats eftersom denne inte mäktat med att skilja på materiellt och immateriellt, mellan äganderätt och immaterialrätt. Det är där man hamnar när man hänvisar till lagen i samma andetag som man misstolkar den. Det är i grunden precis den tankegroda folk så lätt leds till när man kallar upphovsrättsintrång för stöld.
 
Senast ändrad:
steelneck skrev:
Så, hunduppfödaren har rätt i just den citerade meningen ovan, men drar fel slutsats eftersom denne inte mäktat med att skilja på materiellt och immateriellt. Det är där man hamnar när man hänvisar till lagen i samma andetag som man misstolkar den. Det är i grunden precis den tankegroda folk så lätt leds till när man kallar upphovsrättsintrång för stöld.
Om hon avser de kopior hon betalt för, kan man säga att hon har rätt. Problemet är att hon menar *rubbet*, inklusive användningsrätt. Citatet insatt i sitt sammanhang (den övriga texten) visar att hon inte ens är nära att ha rätt i sitt resonemang. Hon spelar inte ens på samma planhalva som lagstiftningen...
 
Jag kan inte göra mycket annat än att instämma i övriga talare... Kennelägaren är ju onekligen ute i det blå. Hoppas dennes kunskaper i hunduppfödning är bättre än de juridiska.

Personligen skulle jag bara referera till att AB & Expressen rutimässigt olovligen publicerar bilder, men pröjsar mer eller mindre utan ett knyst när de får en faktura...
 
jorgene skrev:
Om hon avser de kopior hon betalt för, kan man säga att hon har rätt. [...] Citatet insatt i sitt sammanhang (den övriga texten) visar att hon inte ens är nära att ha rätt i sitt resonemang. Hon spelar inte ens på samma planhalva som lagstiftningen...

Exakt, det är det jag menar (mitt inlägg var ingen kritik emot dig). Vad jag ville säga (inte riktat till dig), var att man hamnar lika fel ovsett på vilken sida man står i paradigmskiftet. Ofta sägs "stöld" (äganderätt) i syfte att behålla kontrollen över något immateriellt, men även i detta fall så används äganderätten för att försöka tillskansa sig en beslutanderätt som upphovsrätten inte gett personen i fråga över information (data, bildfil).

Jisses, kennelägaren lyckas ju dra fel slutsats i varenda stycke och tom. uttryckligen skriva "äganderätt" trots att hon/han börjar med att skriva upphovsrätt. Snacka om förvirrad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.