Annons

Ang coupyright vad gäller

Produkter
(logga in för att koppla)
LeadHead: Jag spånar vidare lite på dina funderingar kring begreppet marknadsföring. Om en bild inte ligger på förstasidan på en hemsida som säljer bilder, borde man inte jämställa det då med utbud istf marknadsföring. Analogt ett skyltfönster i en butik kontra det som är uppställt inne i butiken?

davidvpt skrev:
LeadHead: Jag spånar vidare lite på dina funderingar kring begreppet marknadsföring. Om en bild inte ligger på förstasidan på en hemsida som säljer bilder, borde man inte jämställa det då med utbud istf marknadsföring. Analogt ett skyltfönster i en butik kontra det som är uppställt inne i butiken?

Denna teori låter sund tycker jag och då bör jag fråga den person jag lägger på startsidan som är reklam för nya avdelningen i min "butik"

Och jag tackar för alla inlägg som ni gjort i min fråga , men vad jag förstår av detta så är jag inte ensam i mina funderingar om rätt o fel.

LeadHead skrev:

Lycka till! Hoppas att du har ett universitetsbibliotek i en stad nära dig... :)

Tack! Sitter nu på Handelshögskolan i Göteborg, tyvärr kommer jag inte åt propparna då det golvet behandlas i den salen...

Efter att ha läst i några timmar så är min uppfattning att rättsläget är oklart som med så mycket annat inom juridiken. Man kan argumentera för både att lagen om namn och bild i reklam är tillämplig och inte. Lagen är oförändrad sedan 1978 och har knappt fått några rättsfall utan mer haft en preventiv effekt. De rättsfall som finns handlar om gränsdragningen mellan tryckfrihetsrätten och reklam vilket det inte handlar om här.

Rekvisiten i varje del (marknadsföring, bild) verkar uppfyllda men som sagt blir resultatet märkligt från en ändamålsenlig synvinkel med tanke på den nya tekniken.

Jan Bökman gav ut en kommentar till lagen 1979 och säger där "Som lagrådet anför kräver däremot utställning i butiksfönster av fotografiskt porträtt som prov på utställarens konstfärdighet tillstånd av den avbildade".

Är en webbplats ett gigantiskt butiksfönster där alla bilder är prov på skickligheten eller är det en katalog och bara bilder som speciellt uppmärksammas på webbplatsen faller inom lagens gränsområde? Var drar man gränsen? Det tror inte jag vi får reda på förrän ett pilotfall finns med prejudikat från HD. Har du lust att testa Mats? ;-)

Fredrik Ivarsson skrev:
Var drar man gränsen? Det tror inte jag vi får reda på förrän ett pilotfall finns med prejudikat från HD. Har du lust att testa Mats? ;-)

Över vidderna skalla: "Ja till prejudikat! Nej till rättsosäkerhet!"

Vem anmäler? :-D

Allvarligt, vad gäller just gränsdragningen kan det ju vara intressant att jämföra med gamla tiders bildbyråkataloger. Även om dessa säkert (nåja, jag har ju aldrig sett någon i verkligheten) innehöll rena reklaminslag (t.ex. omslagsbilder) så kan väl knappast arkivbilder på t.ex. olika idrottare och andra presshändelser, iaf. inte i branschen ha ansetts utgöra marknadsföring. Detsamma borde isf. gälla kommersiella bildarkiv på nätet.

För att sammanfatta så finns här alltså två alternativ:

1) Bilderna anses utgöra marknadsföring då deras publicering faktiskt gagnar försäljningen av dem. Dvs. hela arkivbildbranschen är lika laglydiga i den här frågan som svenska folket är i upphovsrättsfrågan. Ett synnerligen opraktiskt alternativ...

2) Bilderna utgör inte marknadsföring, trots att de publiceras i ett kommersiellt sammanhang.

Detta vore betydligt mer ändamålsenligt men här uppstår som sagt ett gränsdragningsproblem. Hur avgör man om en bild är publicerad i rent marknadsföringssyfte eller som jag kallar det, i "passivt" marknadsföringssyfte, utan annat reklambudskap än "den här produkten kan köpas". Som ett sorts varuprov så att säga.

De två avgörande faktorerna jag kan komma på är:

a) Bildens status som en handelsvara vilken mer marknadsför sig själv genom sin faktiska utformning, än fotografens kompetens även om den givetvis inte kan undgå att gagna även det syftet.

b) Sammanhanget och sättet på vilket publiceringen görs. Alltså huruvida bilden - personen - används som representation för näringsidkaren.

Några konkreta exempel utifrån denna teori:

Absolut inte ok:

- Att ha en webbsida med enstaka exempelbilder som presentation av verksamheten. T.ex. bilderna högst upp ovanför menyn här på Fotosidan.se borde kunna falla i denna kategori.

- Att ha en portfoliosida som enbart visar på fotografens skicklighet och där bilderna i princip inte kan ha något kommersiellt intresse gentemot andra än de personer som bilderna föreställer. Jag tänker på exempelvis bröllopsfotografers hemsidor.

Svårt gränsfall:

- Att ha en portfoliosida med ett icke oansenligt men ändå långt ifrån heltäckande urval av bilder som i och för sig är till salu om någon är intresserad.

Troligen ok:

- Att ha ett "större" mängd ("meningsfull volym", vilken kan variera beroende på verksamhetens art) bilder på en webbsida eller i en katalog, i tydligt syfte att sälja de enskilda bilderna.

En intressant fråga här, eftersom det rimligen inte kan ställas något direkt kvantitetskrav för det sista fallet, är om fotografen med portfoliosidan i "gränsfallet" skulle komma undan genom att prissätta bilderna och på så sätt tydliggöra att de utbjuds till försäljning? Då har vi ju att göra med ett bildarkiv, om än ett litet sådant.

Skulle det rentav kunna rädda bröllopsfotografen? Troligen inte men en producent av en bok i t.ex. samhällskunskap eller religion kan väl mycket väl ha intresse av att köpa en bröllopsbild för sådan redaktionell användning?

Spännande är ordet...

Avslutningvis vill jag uppmärksamma alla på att det är fet "förstaårs juridikstudent som i bästa fall gör kvalificerade gissningar"-varning på dessa bedömningar.

LeadHead skrev:
Över vidderna skalla: "Ja till prejudikat! Nej till rättsosäkerhet!"

Vem anmäler? :-D

Allvarligt, vad gäller just gränsdragningen kan det ju vara intressant att jämföra med gamla tiders bildbyråkataloger. Även om dessa säkert (nåja, jag har ju aldrig sett någon i verkligheten) innehöll rena reklaminslag (t.ex. omslagsbilder) så kan väl knappast arkivbilder på t.ex. olika idrottare och andra presshändelser, iaf. inte i branschen ha ansetts utgöra marknadsföring. Detsamma borde isf. gälla kommersiella bildarkiv på nätet.

Nja, jag håller inte med. Bildbyråer har nog alltid haft modellreleaser och att ha en websida med hela katalogen av bilder för en näringsidkare lägger jag inom begeppet marknadsföring, definitionen är från 3§ Marknadsföringslagen (1995:450)

"marknadsföring: reklam och andra åtgärder i näringsverksamhet som är ägnade att främja avsättningen av och tillgången till produkter"

Och Karnov säger att det är ett väldigt vidsträckt begrepp.

LeadHead skrev:

För att sammanfatta så finns här alltså två alternativ:

1) Bilderna anses utgöra marknadsföring då deras publicering faktiskt gagnar försäljningen av dem. Dvs. hela arkivbildbranschen är lika laglydiga i den här frågan som svenska folket är i upphovsrättsfrågan. Ett synnerligen opraktiskt alternativ...

2) Bilderna utgör inte marknadsföring, trots att de publiceras i ett kommersiellt sammanhang.

Detta vore betydligt mer ändamålsenligt men här uppstår som sagt ett gränsdragningsproblem. Hur avgör man om en bild är publicerad i rent marknadsföringssyfte eller som jag kallar det, i "passivt" marknadsföringssyfte, utan annat reklambudskap än "den här produkten kan köpas". Som ett sorts varuprov så att säga.
Varuprov är nog ett olyckligt ordval, se min citering från Lagrådet om butiksfönstret.
LeadHead skrev:

De två avgörande faktorerna jag kan komma på är:

a) Bildens status som en handelsvara vilken mer marknadsför sig själv genom sin faktiska utformning, än fotografens kompetens även om den givetvis inte kan undgå att gagna även det syftet.

b) Sammanhanget och sättet på vilket publiceringen görs. Alltså huruvida bilden - personen - används som representation för näringsidkaren.

Några konkreta exempel utifrån denna teori:

Absolut inte ok:

- Att ha en webbsida med enstaka exempelbilder som presentation av verksamheten. T.ex. bilderna högst upp ovanför menyn här på Fotosidan.se borde kunna falla i denna kategori.

- Att ha en portfoliosida som enbart visar på fotografens skicklighet och där bilderna i princip inte kan ha något kommersiellt intresse gentemot andra än de personer som bilderna föreställer. Jag tänker på exempelvis bröllopsfotografers hemsidor.

Svårt gränsfall:

- Att ha en portfoliosida med ett icke oansenligt men ändå långt ifrån heltäckande urval av bilder som i och för sig är till salu om någon är intresserad.

Troligen ok:

- Att ha ett "större" mängd ("meningsfull volym", vilken kan variera beroende på verksamhetens art) bilder på en webbsida eller i en katalog, i tydligt syfte att sälja de enskilda bilderna.
Tror inte det går uppfinna ett nytt marknadsföringsbegrepp inom doktrin utan din teori fungerar nog mer som de lege ferenda.
LeadHead skrev:

En intressant fråga här, eftersom det rimligen inte kan ställas något direkt kvantitetskrav för det sista fallet, är om fotografen med portfoliosidan i "gränsfallet" skulle komma undan genom att prissätta bilderna och på så sätt tydliggöra att de utbjuds till försäljning? Då har vi ju att göra med ett bildarkiv, om än ett litet sådant.
Jag förstår inte, antingen gör man det som näringidkare i marknadsföringssyfte och då måste man ju ha priser eller så har man en sida som privatperson och då gäller inte lagen alls eftersom TF gäller (och PUL)
LeadHead skrev:

Skulle det rentav kunna rädda bröllopsfotografen? Troligen inte men en producent av en bok i t.ex. samhällskunskap eller religion kan väl mycket väl ha intresse av att köpa en bröllopsbild för sådan redaktionell användning?

Spännande är ordet...

Avslutningvis vill jag uppmärksamma alla på att det är fet "förstaårs juridikstudent som i bästa fall gör kvalificerade gissningar"-varning på dessa bedömningar.

Slarvigt kommenterat men biblioteket jag sitter på stänger strax, får reda upp svamlandet senare om det behövs. Jag har inte heller Jur. Kand. men har bara 10 poäng examensuppsats kvar så jag har läst så mycket upphovsrätt som jag kommer göra, nu är det bara verkligheten som väntar ;-)

Fredrik Ivarsson skrev:
Nja, jag håller inte med. Bildbyråer har nog alltid haft modellreleaser och att ha en websida med hela katalogen av bilder för en näringsidkare lägger jag inom begeppet marknadsföring, definitionen är från 3§ Marknadsföringslagen (1995:450)

Problemet är att den faktiska situationen är att bildbyråer säljer bilder dels med modellrelease och dels utan. De senare är tänkta att publiceras i icke-marknadsföringssammanhang. Jag är fullständigt övertygad om att man kan gå ut på webben och shoppa runt bland massvis med arkivbilder som det inte finns modellrelease på.

Den praktiska knäckfrågan är alltså om vi ska tolka det hela som att exempelvis Carolina Klüft kan stämma Pressens bild och alla andra bildbyråer som bevakar riksidrott för att de marknadsför sig med hennes bild så fort de ska sälja bilder från den senaste tävlingen?

Vad jag menar är att det inte överhuvudtaget skulle gå att (annat än i blindo) sälja pressbilder om marknadsföringsbegreppet innefattade kataloger i tryck eller på webben.

Varuprov var nog mycket riktigt fel ordval, även om jag tolkade det hela som att lagrådet sköt in sig på det faktum att porträttet stod i skyltfönstret. "Varor" är en bättre benämning, för det är ju vad bilderna är i arkivbildssammanhang.

Det enda jag grundar min grova bedömning på är mina tvivel om att en domstol skulle tolka marknadsföringsbegreppet så vitt med konsekvenserna ovan i beaktande.

Men annars håller jag med om att det i vart fall finns en betydande risk att mitt resonemang är väldigt de lege feranda. I bästa fall är det en väldigt vriden partsinlaga... :-D

Som gammal tävlingsryttare (inte för att sporten har något med detta att göra, men...) tycker jag att början på den här diskussionen var bland det mest underhållande jag läst på länge. Utan att blanda in några lagar eller moral så vore det väl oerhört trist att förbjuda fotografering på dylika tillställningar?? Skulle väl heller aldrig komma på tanken att förbjuda en fotograf att ta bilder vid ett sådant tillfälle. Det är ju hans/hennes jobb! Om bilden sedan säljs... jaha, so what, jag befinner mej ju inte direkt i någon prekär situation som inte bör förevigas?? Bilden blir ju en form av reklam för ridsporten!

Skulle jag däremot som fotograf få min bild stulen, vilket har hänt så jag vet vad det innebär, skulle jag bli RIKTIGT förbannad!!

Det enklaste hade kanske varit att kontakta fotografen och be om ett utbyte: Du får använda mej som reklam, jag får en bild gratis.

Re: Förklar detta för mig . . .

Pingo skrev:

Enligt Bildombudsmannen räknas det som reklam om bilder ställs ut i fotobutiks skyltfönster. Då gäller lagen om namn och bild i reklam och man kan begära ersättning. Jag ser ingen skillnad på detta exempel och en site där foton ligger till försäljning.
/Anders

Hur ofta går man till en fotobutik och säger: "Hej, jag skulle vilja köpa poträttet på studenskan i fönstret, hon verkar söt." :) Vad jag menar är att bilden i fönstret i själva verket är reklam för fotografens tjänster, inte produkten.
Men när själva bilden är produkten, vad kan man annars göra än att visa den?(även om den inte är på internet utan i en katalog hemma, så är det ju fortfarande samma sak) Ska kunden först köpa alla bilder med öppet köp och sedan returnera alla som denne inte tycker om? :)

Proposition?

Kort svar bara, hinner inte skriva så mycket just nu!

Mats, jag jobbar ju också med ridsportfoto, vi har ju träffats på tävling.

Kort fråga bara - kan du få tag i propositionen och ev ryttarmeddelandet för den aktuella tävlingen? I vissa proppar anges något i stil med "ryttaren godtar vid anmälan att startlistor och foton publiceras på internet". Är så fallet så borde det ju absolut inte vara några problem!

Bildstöld är en helt annan sak, i det här fallet borde du kontakta annonssiten (AnnonsDirekt?) och påtala problemet. Det är trots allt de som publicerar den stulna bilden, även om jag absolut inte skulle fakturera dem i det här fallet.

Måste förbereda helgens foto, hoppas att allt går bra för dig! :)

Mvh Cissi

PS. Startlistor ligger alltid ute på internet för tävlingarna, med ryttarnamn etc, om det kan ha betydelse i fallet. DS.

Lite off topic: TR I Allmänna bestämmelser?

Webbpublicering som en del av ridsportarrangemang (startlistor, ryttarförteckning, resultatrapportering mm) diskuterades i ett diskussionsforum hos Equipe - marknadsledande för datasystem för ridsport - för några år sen när en användare ifrågasatte om sådan publicering var laglig.

Jodå, visade det sig, webbpublicering är behandlad i Ridsportförbundets TR I Allmänna bestämmelser" (TR = Tävlingsreglemente ett), kolla på moment 131 angående anmälan till tävling:

"Anmälan till tävling ska skrivas på av SvRF godkänd anmälningsblankett. Anmälan till tävling innebär att ryttaren tillåter publicering av namn och bild på internet." osv...

Min senaste TR I är från -99 och jag kan därför själv inte kolla korrektheten, texten måste tillkommit i en senare upplaga.

Ridsportförbundets tävlingsreglementen - totalt 11 st - reglerar hur ridsporttävlingar ska genomföras i Sverige, undantaget galopp och internationella arrangemang av typ Falsterbo Horse Show.

Sen kan man naturligtvis fundera över vem som har ett avtal med vem:
* i och med att TR ligger till grund för alla ridsporttävlingar så verkar arrangören och den tävlande ha ett avtal om arrangörens webbpublicering.
* kan därmed också en utomstående företagare (fotografen) återopa avtalet mellan arrangör och tävlande när han vill webbpublicera som en del av sin egen näringsverksamhet?

Själv webbpublicerar jag hästsportbilder ungefär som Cissi och Mats trots att jag misstänker att det inte är riktigt lagligt.

Re: Lite off topic: TR I Allmänna bestämmelser?

cowboy skrev:
* kan därmed också en utomstående företagare (fotografen) återopa avtalet mellan arrangör och tävlande när han vill webbpublicera som en del av sin egen näringsverksamhet?

Rent juridiskt är det fullt möjligt för arrangören och tävlanden att ingå ett avtal som ger fotografen (tredje man) en självständig rättighet, t.ex. rätt att publicera bilder (tredjemansavtal). Däremot kan naturligtvis inte arrangören och fotografen ingå ett avtal som är betungande och bindande för tävlanden.

När det gäller just det här fallet så kan det vara lite knivigt att lista ut hur en domstol skulle tolka formuleringen i avtalet:

"Anmälan till tävling innebär att ryttaren tillåter publicering av namn och bild på internet."

Alltså får bild publiceras på nätet. Klart är att iaf. arrangören, som ju är avtalspart, har den rätten. Vid en extensiv tolkning skulle man kunna tänka sig att villkorets generella formulering innebär att tävlanden villkorslöst tillåter vem som helst att publicera bilderna på internet för vilka ändamål som helst.

En restriktiv tolkning skulle då vara att villkoret bara kan åberopas av arrangören eftersom det underförstått var denne som medgivandet om publicering riktade sig till då arrangören var avtalspart.

Generellt sätt krävs det att parterna måste ha avsett att tredje man skulle få en självständig rätt, för att ett tredjemansavtal ska ha kommit till stånd. I litteraturen jag sitter med (Adlercreutz, Avtalsrätt I) står det att detta kan presumeras i vissa fall men inte i andra.

En fråga som kan vara relevant är om det så att säga är sedvänja inom ridsporten att man har fotografer som dels fotograferar de tävlande och dessutom säljer bilderna till deltagarna. I så fall skulle nog det tala för att parterna faktiskt var hyfsat överens om att även tredje man ska få publicera bilder från tävlingen.

Om villkoret ska åberopas av en näringsidkare till stöd för dennes marknadsföring kan man dessutom måsta fundera över diverse principer om införlivandet av särskilt betungande standardavtalsvillkor, i själva grundavtalet.

Det enda som är relativt solklart är alltså att det är en tolkningsfråga. :-D

Jag är tyvärr inte skickad att sia mycket mer än så här om vad utfallet vid en eventuell domstolstvist skulle kunna bli.

Hästen skrev:
men du får väl skriva det på lappen att du kommer använda korten på din hemsida..du kan inte gå runt och ta kort på folk och lägga upp dom på internet det fattar du väl själv.
Och sluta med att blanda vårt problem med andra på nått jävla forum. Försök vara lite professionell om du ska kunna nå framgång i framtiden. Bilderna var fina, men eftersom du tagit bild på mig utan att ja ville det från början så tyckte ja att ja då kunde ta bilden PÅ MIG SJÄLV att använda i min annons!

den där susanne är lite dubbelmoralisk
hon ogillar att man fotar henne, samtidigt som hon tar o använder den blden

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar