Patrik: Akta dig! Kreativt tänkande är farligt! ;-)
Fredrik Ivarsson skrev:
Hmm, jag får nog läsa på lite imorgon...
Lycka till! Hoppas att du har ett universitetsbibliotek i en stad nära dig...
Jag har försökt reda ut detta, dock utan att ta till litteraturen ännu. Jag kände att jag redan har gjort tillräckligt många vansinnesdykningar ner i ämnen som jag inte egentligen borde läsa på det här stadiet...
Lagen finns kommenterad i Karnov (minimalt av intresse) men iaf. Westlaw/Proplex verkar inte ha tyckt att propositionen var tillräckligt intressant för att lägga in i databasen. Så det är nog pappersutgåvan man måste gå till biblioteket och gräva fram.
Jag tror att vi är överens i principfrågan. - Att det borde vara skillnad mellan en bild som används i ett "reklambudskap" och en bild som visas, visserligen i marknadsföringssyfte men inte utpekar modellen som något annat än ett motiv som "fallit offer för fotografen enorma talang". Det är vore helt vansinnigt om lagen utgjorde ett hinder mot all form av arkivbildsförsäljning som bygger på att man presenterar intressant bildmaterial för potentiella köpare.
I diskussionen länkad nedan finns en del information, bland annat Pertmanns kommentar om att en fotograf har fått betala skadestånd (förlikning) efter att ha publicerat bilder på dansare på sin webbsida.
LÄNK
I mitt inlägg på slutet lägger jag fram några argument som liknar dina. Jag är bara rädd att de är de lege feranda snarare än de lege lata.
Men å andra sidan kan man ju fundera över hur definitionen av "marknadsföring" har blivit så vid som det hävdas bland bildfolk...?
Jag går hela tiden en känsla av att jag antingen har missat något uppenbart, eller kommit på något riktigt tragiskt... :-D