Nome Nescio
Aktiv medlem
Är det någon tråd på fotosidan som handlar om stulna bilder som får ett bra slut? Tycker att de oftast bara faller i glömska utan att man får reda på hur det gick.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
FredrikArvidsson skrev:
Men, brev får man tydligen publicera utan tillåtelse...
AKB skrev:
Så vad gör man?? Informerar tydligare vid varje uppdrag, skriver avtal för allt, ger inte bort digitala bilder till vänner ;-)
Det här tror jag är en utmaning för alla seriösa amatör/proffsfotografer och jag har inget bra svar. Men jag tycker att det är viktigt att diskutera hur vi kan försöka komma till rätta med kunskapsbristen kring upphovsrätt för bilder.
Tyvärr tror jag inte att vi sett slutet på den här typen av problem...
AKB skrev:
En annan fundering - kanske provocerande, vad vet jag?? Men... hur många fotografer som inte vill att deras bilder ska användas olovligen på tex internet, brukar ladda ned musik och filmer? Principen torde ju vara densamma - även moralen; det vill säga att betala för det som andra gjort även om det går att ladda ned gratis från internet...
AKB skrev:
En annan fundering - kanske provocerande, vad vet jag?? Men... hur många fotografer som inte vill att deras bilder ska användas olovligen på tex internet, brukar ladda ned musik och filmer? Principen torde ju vara densamma - även moralen; det vill säga att betala för det som andra gjort även om det går att ladda ned gratis från internet...