Annons

Analogt objektiv till K10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

J.Nyman

Medlem
Tja!

Jag har i tankarna att skaffa en kamera.

Och nu är det så att jag har fått farsans gamla objektiv och analoga kamera.

Så nu är det en sak jag undra, om jag bara köper ett nytt hus (K10D) kommer då de gamla analoga objektiven funka till den? (är detta smart?)

Det är t.ex ett:
SMC Pentax-A Zoom 1:4 70~210 mm.

Har kollat lite på deras sida,
och det verkar ju funka. förutom att brännvidden ökar med 1,5x. Och ingen autofokus

Vill gärna ha lite av era tankar om detta :)

ps. Eftersom att jag som nybörjare vill ha en kamera för att se om foto är ett intresse jag kan hålla på med.
Tycker jag att K10D verkar vara bra och mycket för pengarna, kanske inte något man fortsätter med om man fattar tycke, men endå en bra början ds.

Kommer funka helbra på vilken digital Pentax som helst och jag tror inte du behöver vara oroliga för att växa ur K10 inom överskådlig framtid. Själv börjar jag fundera över om jag nånsin kommer kunna lära mig kameran fullt ut, den kanske borde kommma med en 40+ varning eller nått ;)

Hehe! Japp det verkar ju onekligen vara en förträfflig kamera.

Tänkte mest på att Canon & Nikon är så mycket större och har mer utbud :)

Tack för det snabba svaret!

Om du inte riktigt vet hur stort ditt intresse är så kanske K100D (eller en K110D utan antiskakfunktion) är en vettig början och så kan du ju alltid uppgradera till en K10D längre fram.

J.Nyman skrev:
Tja!

Jag har i tankarna att skaffa en kamera.

Och nu är det så att jag har fått farsans gamla objektiv och analoga kamera.

Så nu är det en sak jag undra, om jag bara köper ett nytt hus (K10D) kommer då de gamla analoga objektiven funka till den? (är detta smart?)

Det är t.ex ett:
SMC Pentax-A Zoom 1:4 70~210 mm.

Har kollat lite på deras sida,
och det verkar ju funka. förutom att brännvidden ökar med 1,5x. Och ingen autofokus

Vill gärna ha lite av era tankar om detta :)

ps. Eftersom att jag som nybörjare vill ha en kamera för att se om foto är ett intresse jag kan hålla på med.
Tycker jag att K10D verkar vara bra och mycket för pengarna, kanske inte något man fortsätter med om man fattar tycke, men endå en bra början ds.
K10D är i princip en så avancerad kamera du kan få tag på. Visst finns det kameror med fler pixlar eller snabbare seriebildstagning, men K10D har det mesta så det är ingen enkelt kamera. Jag kan hålla med Patrik i hans uttalade att man aldrig fullt ut kommer att lära sig kameran, den har för många möjligheter, man lär sig bara de man använder. Självklart fungerar kamera som en nybörjarkamera, men då måsta man ha disciplin att inte använda alla finesser på en gång. Dessutom så är 10M svårare att använda än 6MP, bla beroende på brus. Jag skulle nog ändå rekommendera K100 eller varför inte en begagnad DS eller liknande som nybörjarkamera så kan du skaffa K10D senare om du känner dig begränsad. Jag har själv haft en DS i flera år och varit väldigt nöjd med den. Efter det jag skaffade den har jag t.ex. inte använt min Pentax 67II som väl måste anses vara en av de bästa kamerorna som finns (fanns). Vad gäller objektiv så funkar alla manuella objekltiv med manuella tider på alla Pentax kameror så det är inget problem. Dock kan det ibland kännas obkvämt att inte ha A på objektivet, och avsaknaden av Autofokus känns ibland jobbigt och ibland bara skönt.

En liten varning för gamla zoomobjektiv. Idag kan man räkna med att zoomobjektiv i princip har sama bildkvalitet som fasta objektiv, men förr i tiden ver det inte riktigt så. Nu har det alldeles säkert tillräckligt bra kvalitet för att ge bra bilder, men om jag får rekommendera något så skulle det vara att spara pengar på huset genom att köpa K100 istälet, och köp även ett FA50/1.4. Ett perfekt objektiv för t.ex. porträtt, väldigt ljussstarkt, och grymt skarpt nerbländat ett par steg. Då har du både ett bra hus och ett bra objektiv. Sall du fotografera lär du dig snart att objektivet är det viktigaste, huset är bara något man sätter fast ojektivet på. Mina objektiv har kostat mig mycket mycket mer än mina hus.

Om jag förstått det rätt ska man manuellt ange brännvidden i kameran när man kör de äldre objektiven för att SR ska fungera korrekt.

Hur funkar då SR med gamla zoomar? Någon som testat det?

/Jimmy

jido skrev:
Om jag förstått det rätt ska man manuellt ange brännvidden i kameran när man kör de äldre objektiven för att SR ska fungera korrekt.

Hur funkar då SR med gamla zoomar? Någon som testat det?

/Jimmy
Jag har ej testat då jag ej äger några gamla zoomar. Men det fungerar som med fast optik, det är fotografens ansvar att antingen stänga av SR, eller se till att mata in den brännvidd man för tillfället valt.

Undrar hur grinig IS:en är på brännviddsangivelsen? Brukar ju köra med 1,4X konverter ibland men den skvallrar inte för kameran att den sitter där. Kameran får fortfarande information från objektivet och vad jag kan se så går det då inte att komma åt menyn för IS:en. Tänk om det hade funnits en möjlighet att manuellt lägga in konverterns styrka i IS-menyn.

P-E Claesson skrev:
Undrar hur grinig IS:en är på brännviddsangivelsen? Brukar ju köra med 1,4X konverter ibland men den skvallrar inte för kameran att den sitter där. Kameran får fortfarande information från objektivet och vad jag kan se så går det då inte att komma åt menyn för IS:en. Tänk om det hade funnits en möjlighet att manuellt lägga in konverterns styrka i IS-menyn.
Intressant, det har jag inte tänkt på. Äger ingen konverter. Det är väl dags att Pentax tar fram nya orginalkonvertrar som klarar av att räkna upp brännvidden. DA* vore ju trevligt.

Måste jag införskaffa en adapter?
Ingen K-adapter vad jag har förstått, efter som det inte är en sån gänga.

Har sett att det finns AF-Adapter / Konverter 1,7X som gör det möjligt med AF.

Men den finns inte att köpa någonstans, konstigt nog?

Vad menar ni med SR & IS? (fackspråk?)

J.Nyman skrev:
Måste jag införskaffa en adapter?
Ingen K-adapter vad jag har förstått, efter som det inte är en sån gänga.

Har sett att det finns AF-Adapter / Konverter 1,7X som gör det möjligt med AF.

Men den finns inte att köpa någonstans, konstigt nog?

Vad menar ni med SR & IS? (fackspråk?)
Du behöver ingen adapter, vi diskuterade bara vad som händer OM man använder en.

AF 1.7x tror jag inte tillverkas, eller åtminstone finns den inte listad på cyber eller scandinavian. Det är en mycket speciell adapter som förutom att förlänga brännvidden 1.7x också ger en begränsad autofokus på manuella objektiv. Man fokuserar manuellt ganska grovt, sedan fixar adaptern finliret.

SR = Shake Reduction, det är Pentax namn på bi ldstbiliseringen. IS är Canons motsvarighet som istället sitter i objektivet. Nokin har något som heter VR (Vibration Reduction?) som också sitter i objektivet.

Gamla zoomar & F1,7X

Tyvärr har jag en Tysk bruks, så här står det om SR och manuella objektiv:
"wählen Sie die tatsächliche brennweite der zoomeinstellung auf die gleiche weise".
Antagligen ställ in en ungefärlig siffra.
Autofokus konvertern F1,7X tillverkas fortfarande vad jag vet, kostar kanske +2000kr och gör 100mm till 170mm, gör manuell fokus till autofokus, behåller närgränsen, försämrar ljusstyrkan med ~1 och ett halvt steg och kan användas med objektiv med ljusstyrka 2,8 och större(har för mig att det funkar med f4 också).

Re: Re: Analogt objektiv till K10D?

quarc skrev:
...köpa K100 istälet, och köp även ett FA50/1.4. Ett perfekt objektiv för t.ex. porträtt, väldigt ljussstarkt, och grymt skarpt nerbländat ett par steg. Då har du både ett bra hus och ett bra objektiv...

Är detta ett bra objektiv till t.ex Mode, Porträtt?

Re: Re: Re: Analogt objektiv till K10D?

J.Nyman skrev:
Är detta ett bra objektiv till t.ex Mode, Porträtt?
Ja. 50mm blir ju 75 på digitalhus och alltså ett kort tele. 75-90 brukar anses som perfekt för porträtt inomhus, lite längre för utomhus.

Dessutom är det ljusstark vilket innabär att du kan arbeta med lite ljus. Med den stora bländaren kan du även få väldigt lite skärpedjup (dvs bakgrunden blir suddig).

Ok.

Det andra analoga objektivet jag fick är ett:
SMC Pentax A 1:2 50mm (blir inte det ett 75mm? då på ett digitalhus)

Är det då inte liknade FA50/1.4?
hamnar mellan 75mm som du säger?

Har jag då någon nytta av det?
Utvecklingen kanske har gott framåt så mycket satt FA50/1.4 endå är mycket bättre?

J.Nyman skrev:
Ok.

Det andra analoga objektivet jag fick är ett:
SMC Pentax A 1:2 50mm (blir inte det ett 75mm? då på ett digitalhus)

Är det då inte liknade FA50/1.4?
hamnar mellan 75mm som du säger?

Har jag då någon nytta av det?
Utvecklingen kanske har gott framåt så mycket satt FA50/1.4 endå är mycket bättre?
Det borde vara ett helt ok objektiv. Du kan gott börja med det. Autofokus är dock bekvämt, framförallt när man jobbar med små skärpedjup.

Jo, kan tänka mig att det är bekvämt med AF.
Dock tycker jag faktiskt om att göra så mycket som möjligt själv.
(kanske är en bra träning så här i början)

Tack för alla svaren

Har testat en del med ett "analogt" spegeltele, 500F8,
och det är naturligtvis lika manuellt som det alltid varit MEN jag får fokusindikering som hjälp, vilket man inte var van vid. Klart bra. Bildstabiliseringen gör också nytta, men 500mm ff motsvarar ju ca 750 mm på k10d och då ska man vara bra "stöhänt" om det ska fungera bra utan stativ.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar