--------------------------------------------------
janne hansen skrev:
Kul för dig, Lars att du har haft riktigt skoj när du har tagit del av den här tråden!
Skadeglädjen är den enda sanna glädjen eller hur ? Jösses! Scenariot du målar upp verkar lite väl konstruerat men visst allting är ju möjligt i den sämsta av världar - Å´ andra sidan så ....
- Faktum, är att vissa fotografer tydligen inte har humor, rör inte mina åsikter om digitalt!
Situationen med förbrukade batterier och "död" kamera har jag själv upplevt, den senaste vintern nere i Alperna, en ägare, arbetskollega hade just råkat ut för detta med "död" kamera, vi skrattade åt det hela, senare inköptes de nödvändiga batterierna, inte runt hörnet, men det gick att hitta dessa iaf!
Jag använder oxå en digitalkamera, Sony DSC-V1, 5.0 Mp, men inte ger den så fin skärpan, som mina A-SLR, en D-SLR med bildsensor APS-C ger utan tvekan ännu bättre bilder än den lilla Sony kameran, D-SLR med fullformatsbildsensor blir mitt nästa inköpssteg.
Då är filmen nästan glömd....
janne hansen skrev:
Nästa gång du drabbas av skrivklåda kanske du skulle testa lite digitalt så att du vet vad du skriver om ....
- Jag har sedan länge tillbaka använt digitalt, våren 2001 inhandlade jag i en butik i New York, tror inte den hade kommit till Sverige då, en Minolta Dimage5, med 3.1 Mp, idag används den tidigare nämnda Sony DSC-V1!
Är det godkänt, för att kunna veta jag skriver om?
1962 köpte jag min första systemkamera Asahi Pentax S3, med normal 1,8/55 mm och tele 3,5/135 mm, naturligtvis har jag allt kvar, bedömer att de har skärpa i sina objektiv, som knappast ligger efter Leicas motsvarande objektiv, helt enkelt strålande optik, tyvärr har Asahi Pentax kommit lite i skuggan av Canon, Nikon och Minolta!
Alltså, jag är ingen nybörjare, som det tyvärr alltför ofta vimlar av i detta Forum!
Bara liknelsen med en Moppe, bör hamna bland småskolans insändare!
janne hansen skrev:
Bl.a så ser jag inte alls var du bor? Möjligen kommer du inte i kontakt med såna etablissement där du håller till?)
- etablissement-
Vad betyder detta, har aldrig stött på ordet tidigare, ny digital term?
Mina kameror och mina kunskaper fungerar både i en storstad, samt ute på landet!
Jim Engström skrev:
Nu skall jag göra det folk ogillar och det jag är bra på. Jag skall tala om sanningen; den största sanningen och den ultimata fördelen med digitalkameror som de flästa tänker på.Man kan ta sina egna porrbilder och man slipper gå till labb och skämmas för att man klär sig i gummi kläder eller använder damunderkläder".
- Vilket fjantigt svar!
- Men, ändå, den slutliga bilden är viktigast, om den kommer fram via ett analogt eller digitalt media är likgiltigt, idag får jag bättre bilder med en A-SLR än med en D-SLR, då jämfört med en digital, för rimliga pengar, över 20 lakan anser jag vara orimligt, det betyder inte, att jag inte skulle kunna köpa, utan det är en onödigt hög utgift, helt enkelt !
Strida för eller emot digitalt tycker jag i detta Forum visar på en enögd syn på fotograferingen.
Idag, 2004, är film och framkallning inte dyrt, kameran har man redan, alternativt köper en för
några tusen lappar!
Digitalt, däremot, kostar nästan inget i förbrukning, förutom batterier och minneskort, men
kameran är mycket dyrare än motsvarande analoga.
Face it!!!