Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Analogentusiast börjar få digitalbegär..!
- Trådstartare forstheim
- Start datum
Nekomy skrev:
20 D saknar spot metering.
Men den har utsnittsmätning som är nästan lika bra
20D tar bara fem bilder per sekund mot 1V tio bilder per sekund.
Lär vara få som kör 1V HS med 10b/s. Sportfotograferna kör redan 1D mark II. 5 b/s är snabbt, särskilt som det även gäller i AI Servo. En 1N HS är inte så snabb i AI Servo och 1V HS behöver faktiskt svindyr laddare och ackar för att nå full hastighet.
Ingen påstår att 20D är den ultimata kameran, men det är en sjuhelsikes bra kamera. Det blir lite löjligt att hänga upp sig på smådetaljer.
20D är en mogen kamera med prestanda som står sig länge även om det kommer nya bättre modeller.
Det finns inte mycket som talar för att ovanstående detaljer kommer att bli förbättrade på 30D. Man får helt enkelt punga ut 25 000 mer om man ska ha optimal prestanda i alla lägen, men då får man ett tungt as till kamera iställt.
Visst kan man vänta på en 30D, men eftersom de flesta tar fler bilder med en digitalkamera än med analog så missas många bilder under tiden.
cw-op skrev:
Å´en bra kirurg kanske kan operera med en morakniv eller varför inte med en brödkniv men föredrar nog skalpellen ändå ...
De flesta här på fotosidan som pratar om den yttersta prestandan hos olika kameror och objektiv kan inte nyttja prestandan.
Det brukar låta: "Med XX på kameran KAN jag ta sådana bilder...bla, bla" eller "Utan YY riskerar jag att missa så viktiga bilder..."
Om sakargumenten tryter så heter det: "Känslan är så mycket bättre i proffsmodellerna" eller "Jag skulle aldrig kunna fotografera med en så plastig kamera". En massa dravel så klart.
Håll i sär saker och ting. Pratar vi kameror som man ska fotografera med så är det viktigaste ATT man fotograferar. Är prestandan tillräcklig och priset okej så är det ett bra val.
Det är inget fel att vara prylintresserad och köpa en 1D mark II precis som en Porsche för att det är skönt att ratta en prestanda maskin vars fulla potential man inte kommer i närheten av att nyttja. Men erkänn det! och kom inte med rationella argument till era irrationella köp.
Tyvärr blandas ständigt dessa olika förhållningssätt ihop och detaljernas betydelse får vansinniga proportioner samtidigt som andra blir sura på att andra har finare kamera fastän de är sämre fotografer.
20D är och förblir en bra kamera med ett brett kompetensområde. Den välutrustade analoga amatörfotografen kan givetvis vänta till senare modeller, men det är svårt att säga att det skulle vara fel att slå till på en 20D idag.
Senast ändrad:
Jeppe
Aktiv medlem
Nekomy skrev:
Frustrationsmoment på 20D: Öppna lycken till CF-kortet och strömmen bryts och buffrade bilder försvinner. Det är knappast nått 1V lider av
Inte?
Frustrationsmoment på 1V: Öppna bakstycket innan filmen är återspolad och du har ALLA bilder förstörda (inte bara de/den sist tagna). Så jo, jag skulle i högsta grad säga att det är något en analog kamera "lider" av
Nekomy skrev:
Med 20D kan man fylla ett minne fort och man får inte vara för snabb om man vill byta CF.
Med ett 1 GBs minneskort kan man i RAW-format ta ca: 100-120 bilder utan att byta minneskort.
Med en 1V kan man ta 36....
Pst.. 1V har en frammatning på 3.5 fps med vanliga batterier, (utan motor) vilket jag har för mig att Jonas har.
Fler bra argument?
Arleklint
Aktiv medlem
Bra kameror är bra kameror.
Bra fotografer är bra fotografer.
En fotograf som gör bilder med en enkel engångskamera dömer jag utifrån bilderna.
En fotograf som inte utnyttar sin dyra kameras alla förmågor, dömer jag utifrån bilderna.
Dyra kameror gör ingen fotograf. En fotograf görs av bilder.
Bra fotografer är bra fotografer.
En fotograf som gör bilder med en enkel engångskamera dömer jag utifrån bilderna.
En fotograf som inte utnyttar sin dyra kameras alla förmågor, dömer jag utifrån bilderna.
Dyra kameror gör ingen fotograf. En fotograf görs av bilder.
Nekomy
Avslutat medlemskap
De enda som inte känner sig stolta över det de gör är de som inte är stolta över det de gör.Arleklint skrev:
Om några känner sig mindre stolta beror det på inlägg i den stil du just skriver.
Jag anser att du Jim har en oerhört begränsad syn på bild och foto. Du får gärna ha den, men för inte över den på andra så att dessa kvävs i sina ambitioner kring bildskapande.
Sporra mer än kväva, det är min melodi!
Jag begränsad i min syn på bild och foto? Du måste skoja! Vad är det jag inte skall föra över på andra? Förklara för detta verkar vara mycket intresant att se hur du har tilkat mina inlägg där jag försöker att förklara att analogt och digitalt troligen är lika bra men inte ligger i samma changer och därför inte kam nätas i versurs tävlingar. För det vore lite som att jämnföra "Chaplins Morderna tider v.s Star Wars III" vilka båda är bra fillmer i var sin klass.
Med andra ord jag går över gränsen mellan digitalt och analogt och ser att de kompliterar varandera mycket bra och att det är skillnader runt framstälningen av bilder.
Hur kan det vara begränsande?
Jag ser även digitala bilder som likvärdiga analoga bilder, men jag ser och förstår även skillnaden i arbeta för att nå önskat slutresultat och det skulle vara en lögn att påstå att digitala bilder är ett hantverk.
Låt os rådfråga NE:
"Arbetsform vid produktion där arbetet utförs i liten skala med tekniskt enkla hjälpmedel och kräver god yrkesskicklighet om arbetsformen som sådan eller enskild gren därav."
Kommer någon och påstår att datorn är ett enkelt hjälpmedel eller att mörkrums arbete inte kräver god yrkesskicklighet så är de idioter. Därför är mörkrums framkallning ett hantverk medans digital efterarbetning inte är det.
Detta gör eller betyder inte att man blir sämmre eller att man gör sämmre konst för att man arbetar digitalt, det betyder bara att det inte räknas som ett hantverk enligt ordets betydelse.
Känns lite dummt att jag skall sitta och försvara mig bara för att jag anser analogt och digitalt är likvärdigt och att man inte kan säga att det ena är bättre än det andra.
Arleklint
Aktiv medlem
Jag har kört D100 under en tid med visst resultat...
Av olika anledningar kommer jag köra D2X i vår.
Blir jag bättre eller sämre fotograf?
Nej, jag blir den jag är!
Teknik är kul - analog såväl som digital - men det viktiga är vad vi gör av tekniken - vilken den än är - Det är den förmågan vi skall utveckla.
Av olika anledningar kommer jag köra D2X i vår.
Blir jag bättre eller sämre fotograf?
Nej, jag blir den jag är!
Teknik är kul - analog såväl som digital - men det viktiga är vad vi gör av tekniken - vilken den än är - Det är den förmågan vi skall utveckla.
Arleklint
Aktiv medlem
Nekomy skrev:
Hur kan det vara begränsande?
Det begränsande är att du inte ser att båda gör bilder som kan ses som bilder oavsett hur de uppkommit.
Hur folk vill jobba är jag ödmjuk nog att överlåta på dem.
Nekomy
Avslutat medlemskap
Jag sade inte att detta var bra argument utan bara att det var nakdelar som fanns. Sedan är det frågan om man vill köra med 1Gb då risken finna att man blir av med många bilder om man råkar tappa detta kort på något olämpligt ställe.Jeppe skrev:
Inte?
Frustrationsmoment på 1V: Öppna bakstycket innan filmen är återspolad och du har ALLA bilder förstörda (inte bara de/den sist tagna). Så jo, jag skulle i högsta grad säga att det är något en analog kamera "lider" av
Med ett 1 GBs minneskort kan man i RAW-format ta ca: 100-120 bilder utan att byta minneskort.
Med en 1V kan man ta 36....
Pst.. 1V har en frammatning på 3.5 fps med vanliga batterier, (utan motor) vilket jag har för mig att Jonas har.
Fler bra argument?
Det där med fps sade jag bara om man tex använder sekvens ofta. Gör man det vill man kanske ha en snabb kamera och då är 1v tyvär bättre och det är inget man kan argumentera emot.
Sedan kan man rulla film själv och då kam man få in lite mer och vissa kameror kan man även ladda med 1000 bilder om man har rätt utrustning.
Så här kam man sedan tjaffsa fram och tillbaka och jämnföra för och nackdelar och man kan i teorin diskutera sig till leda utan att nå fram till om analogt är bättre än digitalt. Man kan sätta upp ett senario där digitalt är bättre och man kan kontra med att annat där analogt är bättre.
Men det troligaste svaret är att de troligen är lika bra och man måste först tareda på hur man fotograferar och hur man skall använda kameran innan man kan avgöra vad som kan vara bästs för just den fotografen.
Nekomy
Avslutat medlemskap
Men hallå!Arleklint skrev:
Det begränsande är att du inte ser att båda gör bilder som kan ses som bilder oavsett hur de uppkommit.
Hur folk vill jobba är jag ödmjuk nog att överlåta på dem.
Det är ju just det jag gör. Jag arbetar ju själv med digital bildkonst och jag har vänner som skapar fotografier i labb för att sedan ställa ut på gallerier vist uppskattar jag bilder hur de än skapades. Men jag är smart nog för att se och kunna beskriva skillnaden för hur bilden blev som den blev, jag tittar inte enbart på bilden utan på hela arbetet bakom bilden och jag vet att det finns vissa skillnader i hur man arbetar.
Jag sysslar inte med hantverk trots jag skapar bilder, jag är kanske konstnär eller kreatör men som sagt så gör jag inte ett hantverk. Men skäms jag för det? Nej för guds skull, jag är stolt över de bilder jag har skapat trots att de inte klassas som hantverk och det tycker jag alla skall vara.
Nu skall jag dra mig ur. Diskutionen har åter hamnat på digital v.s analogt och hantverk v.s konst och det känns knappast kul.
Analogt och digitalt är bra och all konst är inte hantverk.Arleklint skrev:
Jim:
Kan du i en mening sammanfatta vad din poäng är i denna tråd, för mig som är gammal och trött?
larsborg
Aktiv medlem
Det var riktigt kul att läsa allas åsikter, nu i kväll!
Tydligt är att digital fotograferna inte vill eller kan gå tillbaka till analogt!
Varför?
Jo, kanske, kan det vara att de har slumpat bort sitt analoga kamerahus och därefter satsat alla stålar nu på ett dyrt digitalt kamerahus.
Snart vänder det på prisbilden, analoga klassiska systemkameror går upp i pris, digitala systemkameror går ner i pris!
Den här situationen kommer alla gånger;
den digitala systemkameran har slutat fungera, batteriet är slut, inga kiosker eller affärer har de nödvändiga batterierna, fotografen håller på att förlora sitt lugn, nära sammanbrott, men simpel film går det att finna, även uppe i lappmarken eller söder om landsvägen, då är man förbaskat glad, för att inte ha hoppat in i den digitala fotovärlden, ännu, kanske är det bäst att lägga till.
För att lugna ner fotografen, med sin "döda" digitala systemkamera, lånar man givetvis ut den analoga systemkameran, några bilder måste den stackarn få ta iaf, ha-ha!
Tydligt är att digital fotograferna inte vill eller kan gå tillbaka till analogt!
Varför?
Jo, kanske, kan det vara att de har slumpat bort sitt analoga kamerahus och därefter satsat alla stålar nu på ett dyrt digitalt kamerahus.
Snart vänder det på prisbilden, analoga klassiska systemkameror går upp i pris, digitala systemkameror går ner i pris!
Den här situationen kommer alla gånger;
den digitala systemkameran har slutat fungera, batteriet är slut, inga kiosker eller affärer har de nödvändiga batterierna, fotografen håller på att förlora sitt lugn, nära sammanbrott, men simpel film går det att finna, även uppe i lappmarken eller söder om landsvägen, då är man förbaskat glad, för att inte ha hoppat in i den digitala fotovärlden, ännu, kanske är det bäst att lägga till.
För att lugna ner fotografen, med sin "döda" digitala systemkamera, lånar man givetvis ut den analoga systemkameran, några bilder måste den stackarn få ta iaf, ha-ha!
cw-op
Aktiv medlem
Kul för dig, Lars att du har haft riktigt skoj när du har tagit del av den här tråden!
Skadeglädjen är den enda sanna glädjen eller hur ? Jösses! Scenariot du målar upp verkar lite väl konstruerat men visst allting är ju möjligt i den sämsta av världar - Å´ andra sidan så gäller detta även filmkameror.
Dina negativa profetior påminner mig om moppen som gjorde 50 knyck OM föraren;
1) Hade hemlängtan
2) Var pissnödig
3) Hade medvind
4) Befann sig i nedförsbacke och slutligen
5) Hade jagen av snuten, ungefär
Tror dessutom att väldigt få fotografer som slitit med den analoga proceduren och gått över till digitalt skulle göra ett lappkast tillbaka i utvecklingen. No way, det där nog bara ett illmarigt önsketänkande från din sida men vad gör man inte för att plocka några pinnar på fotosidan.
Nästa gång du drabbas av skrivklåda kanske du skulle testa lite digitalt så att du vet vad du skriver om. Slagsidan i debatten beror mycket på att många "analigister" )flåt "analogister" ska det vara) inte ens har provat bra digitala grejor! Med digitalgubbarna/gummorna är det ofta tvärtom. Dom vet vad dom pratar om eftersom dom ofta har kört film innan övergången.
Nej du Lasse, sanningen kan vara hård att fejsa. Det blir nog filmfotografen som får problem att få tag på film "söder om allfarvägen". Redan nu är det bra mycket svårare att få tag på 135 film på bensinmackar och i kiosker än vad det var för bara något år sedan. (Btw; Det är mycket jag inte ser på din profil? Bl.a så ser jag inte alls var du bor? Möjligen kommer du inte i kontakt med såna etablissement där du håller till?)
Film är ju dessutom färskvara så när du äntligen fått tag på din "värmelagrade" 2 år gamla Color 100, exponerat den och framkallat är det dags för "Dagens överraskning"! Surprise-Surprise och du blir troligen inte alls lika uppsluppen som du är i ditt inlägg härinne.
Åker jag så långt som upp till Lappmarken så ser jag självklart till att ha backup med mig i form av minst ett extra kamerahus för alla eventualiteter. Nu talar vi grundkursen! Extra accpack och en drös med minneskort är oxo legio förstås. Det är väl precis så de flesta fotografer gör men du kanske inte tänkte på seriösa fotografer i din framtidsvision? JANNE
Skadeglädjen är den enda sanna glädjen eller hur ? Jösses! Scenariot du målar upp verkar lite väl konstruerat men visst allting är ju möjligt i den sämsta av världar - Å´ andra sidan så gäller detta även filmkameror.
Dina negativa profetior påminner mig om moppen som gjorde 50 knyck OM föraren;
1) Hade hemlängtan
2) Var pissnödig
3) Hade medvind
4) Befann sig i nedförsbacke och slutligen
5) Hade jagen av snuten, ungefär
Tror dessutom att väldigt få fotografer som slitit med den analoga proceduren och gått över till digitalt skulle göra ett lappkast tillbaka i utvecklingen. No way, det där nog bara ett illmarigt önsketänkande från din sida men vad gör man inte för att plocka några pinnar på fotosidan.
Nästa gång du drabbas av skrivklåda kanske du skulle testa lite digitalt så att du vet vad du skriver om. Slagsidan i debatten beror mycket på att många "analigister" )flåt "analogister" ska det vara) inte ens har provat bra digitala grejor! Med digitalgubbarna/gummorna är det ofta tvärtom. Dom vet vad dom pratar om eftersom dom ofta har kört film innan övergången.
Nej du Lasse, sanningen kan vara hård att fejsa. Det blir nog filmfotografen som får problem att få tag på film "söder om allfarvägen". Redan nu är det bra mycket svårare att få tag på 135 film på bensinmackar och i kiosker än vad det var för bara något år sedan. (Btw; Det är mycket jag inte ser på din profil? Bl.a så ser jag inte alls var du bor? Möjligen kommer du inte i kontakt med såna etablissement där du håller till?)
Film är ju dessutom färskvara så när du äntligen fått tag på din "värmelagrade" 2 år gamla Color 100, exponerat den och framkallat är det dags för "Dagens överraskning"! Surprise-Surprise och du blir troligen inte alls lika uppsluppen som du är i ditt inlägg härinne.
Åker jag så långt som upp till Lappmarken så ser jag självklart till att ha backup med mig i form av minst ett extra kamerahus för alla eventualiteter. Nu talar vi grundkursen! Extra accpack och en drös med minneskort är oxo legio förstås. Det är väl precis så de flesta fotografer gör men du kanske inte tänkte på seriösa fotografer i din framtidsvision? JANNE
Senast ändrad:
Nekomy
Avslutat medlemskap
Det finna många fördelar (och nackdelar) med digitalkameror och det är det ingen som tvivlar på, men den största anledningen till varför digital kameran är så poppis talas det tyst om.
Nu skall jag göra det folk ogillar och det jag är bra på. Jag skall tala om sanningen; den största sanningen och den ultimata fördelen med digitalkameror som de flästa tänker på.
"Man kan ta sina egna porrbilder och man slipper gå till labb och skämmas för att man klär sig i gummi kläder eller använder damunderkläder".
Nu skall jag göra det folk ogillar och det jag är bra på. Jag skall tala om sanningen; den största sanningen och den ultimata fördelen med digitalkameror som de flästa tänker på.
"Man kan ta sina egna porrbilder och man slipper gå till labb och skämmas för att man klär sig i gummi kläder eller använder damunderkläder".
Janne H
Aktiv medlem
Digitalfantast!!
Jag har plåtat 8¨x10¨och kontaktkopierat, exponerat tri-x efter 1600 iso i Leica M2...
-96 köpte jag mitt första digitala bakstycke.
Visst saknar jag ibland det ¨gamla¨ hantverket, men den glädje,totala kontroll och kreativitet som det nya hanverket ger, den vill jag aldrig vara utan!
Läste på din profil;
¨-Jag beskär inte mina bilder (såvida jag inte vill ha ett annat format) och min strävan är att den digitala kopian ska vara så lik originalet som möjligt.¨
Varför bakbinda sig själv, varför denna begränsning till att bilden ska vara klar när slutaren gjort sitt???
Titta gärna på mina porträttportfolio här på fotosidan, är de bilderna platta?
Med all välmening.
/Janne
Jag har plåtat 8¨x10¨och kontaktkopierat, exponerat tri-x efter 1600 iso i Leica M2...
-96 köpte jag mitt första digitala bakstycke.
Visst saknar jag ibland det ¨gamla¨ hantverket, men den glädje,totala kontroll och kreativitet som det nya hanverket ger, den vill jag aldrig vara utan!
Läste på din profil;
¨-Jag beskär inte mina bilder (såvida jag inte vill ha ett annat format) och min strävan är att den digitala kopian ska vara så lik originalet som möjligt.¨
Varför bakbinda sig själv, varför denna begränsning till att bilden ska vara klar när slutaren gjort sitt???
Titta gärna på mina porträttportfolio här på fotosidan, är de bilderna platta?
Med all välmening.
/Janne
Similar threads
- Svar
- 170
- Visningar
- 30 K
- Svar
- 18
- Visningar
- 4 K
- Svar
- 16
- Visningar
- 5 K
- Svar
- 8
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 52
- Visningar
- 12 K