cw-op skrev:
"Jag skulle kunna räkna upp många skillnader mellan analogt och digitalt, men gör man det börjar folk att bedömma om det ena är bättre än det andra och de glömmer eller förtränger att det finns fördelar och nackdelar med allt.
Därför tror jag att analog folket kan ha digital kamera utan att för den delen behöva överge analogt helt och hållet."
Jo-jo!
Att den analoga fotografin var den som gällde in the very very beginning är vi överens om. MEN bara för att James Watt(s)? var först med ångmaskinen åker vi inte omkring i bilar som vi eldar med ved eller kol nuförtiden, eller hur?
Tänkte väl det. Na, kom in i matchen nu Jim, som vanligt alldeles för mycket svammel.
Då vill jag här och nu att du räknar upp de där fördelarna med analogt. Det bör inte ta alltför lång tid i anspråk?
Vad menar du förresten med att du vill ha en digital kamera som liknar en analog kamera, med manuella inställningar osv? Det är ju precis så en DSLR funkar ju, i stora drag bara sensorn som skiljer från analogt.
Småbild har två fördelar framför digitala spegelreflexer; Priset och sökaren/cropfaktorn! Som begagnade då förstås - Inga andra fördelar finns för analogt idag tycker jag. Nu får du en småbilds spegelreflex i mint condition för en femtedel av vad den en gång kostade som ny och det är bra, men sen då?
Allt annat kan man faktiskt räkna till DSLR:ens fördel. Bildkvalitet, handhavande, direkt respons, finesser, funktionalitet, driftskostnader etc. Stor övervikt i det digitalas favör - Mycket svårt att snacka bort! Kolla in alla dom som byter, dom som aldrig skall överge diat osv. Vill man filosofera med händerna nedstuckna i vätska kan man ju alltid låta diskmaskinen vila en stund. (C;? JANNE
Vadå "som vanligt alldeles för mycket svammel", påstår du att mina åsikter bara är onödigt svammel? Nä, mina åsikter står sig väl och är troligen mycket väl förankrade i en seriös grund och mycket långt ifrån svammel.
Svammel är när man försöker förklara eller bortförklara nått genom att vara mycket vag eller genom att tala osammanhängande. Men det tyckte jag inte att jag gjorde i detta samanhang.
Jag imponeras lite över din klarsynthet och konstaterar att vi inte åker ångkraft nu för tiden. Men det beror på att vi hittade något som var mer efektivt. Men vi ritar, texknar och målar fortfarande trots digital bild teknik och vi har fortfarande bevarat ånglok och båtar som vi använder ibland.
Men det finns en smärre skillnad här. Medans ett fotolabb kan slängas ihop ganska billigt (om man är händig) så kostar det mellan några miljoner upp till flera miljarder att köpa in eller bygga ett ånglok. Så man kan nu se en anledning till varför ånglok inte blev en så stor hobby för vanligt folk så som fotografering blev.
Analogt var först, det är en självklarhet och analogt kommer att leva kvar av flera olika anledningar och en av dessa anledningar skall jag skriva om nu.
Om den digitala tiden:
Digitalteknik är en ganska ny teknik som imponerar och som fått många anhängare som nära på dyrkar tekniken. Själv är jag imponerad av digitalteknik men ser även de stora nackdelarna med detta vilket gör att jag inte helt vill lämna det analoga bakom mig.
Skall jag iväg på en resa för att fotografera så följer alltid en gammal analog kamera med, sen kamera som överlevt sedan 60-talet och fungerar bra. Anledningen till detta är att den inte behöver ström och jag slipper där med packa med med en vecko ranson med batterier.
Men trotts denna beskrivning är det folk som försvarar den digitala kameran i dessa situationer och kommer mad alla tänkbara förklaringar för att bevisa den digitala teknikens överlägsenhet trots att det troligen inte går i detta fallet.
Men man måste lugna den och även förklara att det troligen inte är nått fel på digital kameran, det är bara det att den inte alltid är bäst på samma sätt som digital radio och TV inte alltid är det bästa valet och att bara ha digital TV och radio är att sätta sig i en lömsk fälla.
Själv har jag även en analog klocka med fjäder. Trots att den är tillverkad år 1999 så är den inte digital trots att det var några digital anhängare på 1980 talet kom med den lustiga idén att en digital klocka år 2000 troligen skulle vara lika exlusiv som en Rolex.
Men tro inte nu att digitaltekniken är dålig för dessa små bakslag. Digitaltekniken har gett oss så mycket annat som är kul, bra och nyttigt. De flästa har nu en dator av något slag, en mobil eller en kamera. Aldrig tidigare har vi kommunicerat så mucket och skapat så mycket film, bilder och musik som vi gör nu.
Men vi måste veta att all denna teknik gör oss sårbrar och det finns ett bra sätt att bevisa detta på. Bryt strömmen i en vecka.
Det är inte säkert att vi alltid kommer att ha energi kvar eller i dessa mängder som vi har nu och i dessa fall är den analoga tekniken ofta att föredra.
Men så länge vårt samhälle fungerar och vi har enegi så finns det ingen anledning att rata vare sig digital eller analog teknik.