Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analogentusiast börjar få digitalbegär..!

Produkter
(logga in för att koppla)
Är jag den ända här som är allsidig?

Jag kör digitalt men vill ha en digital kamera som hällst liknar en vanlig kamera där man lätt kan ställa in allt mannuellt, men samtidigt ser en helt andra fördelar med kompakt kameror som jag inte kan förkasta eller förneka. Jag skulle kunna tänka mig en kompakt kamera som en del i min utrustning för situationer dör kanske min stora kamera inte är så lämplig.

Analogt har alltig och kommer alltid att vara grunden till all fotografering och man kan inte komma bort från det hantverk som ligger bakom detta. När jag talar om hantverk så menar jag inte 1-timmes framkallning med maskiner utan mer de som fotograferar svartvitt och sedan framkallar och belyser bilderna själva i ett labb.

Jag skulle kunna räkna upp många skillnader mellan analogt och digitalt, men gör man det börjar folk att bedömma om det ena är bättre än det andra och de glömmer eller förtränger att det finns fördelar och nackdelar med allt.

Därför tror jag att analog folket kan ha digital kamera utan att för den delen behöva överge analogt helt och hållet.

"Jag skulle kunna räkna upp många skillnader mellan analogt och digitalt, men gör man det börjar folk att bedömma om det ena är bättre än det andra och de glömmer eller förtränger att det finns fördelar och nackdelar med allt.

Därför tror jag att analog folket kan ha digital kamera utan att för den delen behöva överge analogt helt och hållet."

Jo-jo!
Att den analoga fotografin var den som gällde in the very very beginning är vi överens om. MEN bara för att James Watt(s)? var först med ångmaskinen åker vi inte omkring i bilar som vi eldar med ved eller kol nuförtiden, eller hur?

Tänkte väl det. Na, kom in i matchen nu Jim, som vanligt alldeles för mycket svammel.

Då vill jag här och nu att du räknar upp de där fördelarna med analogt. Det bör inte ta alltför lång tid i anspråk?

Vad menar du förresten med att du vill ha en digital kamera som liknar en analog kamera, med manuella inställningar osv? Det är ju precis så en DSLR funkar ju, i stora drag bara sensorn som skiljer från analogt.

Småbild har två fördelar framför digitala spegelreflexer; Priset och sökaren/cropfaktorn! Som begagnade då förstås - Inga andra fördelar finns för analogt idag tycker jag. Nu får du en småbilds spegelreflex i mint condition för en femtedel av vad den en gång kostade som ny och det är bra, men sen då?

Allt annat kan man faktiskt räkna till DSLR:ens fördel. Bildkvalitet, handhavande, direkt respons, finesser, funktionalitet, driftskostnader etc. Stor övervikt i det digitalas favör - Mycket svårt att snacka bort! Kolla in alla dom som byter, dom som aldrig skall överge diat osv. Vill man filosofera med händerna nedstuckna i vätska kan man ju alltid låta diskmaskinen vila en stund. (C;? JANNE

Senast ändrad:
cw-op skrev:
"Jag skulle kunna räkna upp många skillnader mellan analogt och digitalt, men gör man det börjar folk att bedömma om det ena är bättre än det andra och de glömmer eller förtränger att det finns fördelar och nackdelar med allt.

Därför tror jag att analog folket kan ha digital kamera utan att för den delen behöva överge analogt helt och hållet."

Jo-jo!
Att den analoga fotografin var den som gällde in the very very beginning är vi överens om. MEN bara för att James Watt(s)? var först med ångmaskinen åker vi inte omkring i bilar som vi eldar med ved eller kol nuförtiden, eller hur?

Tänkte väl det. Na, kom in i matchen nu Jim, som vanligt alldeles för mycket svammel.

Då vill jag här och nu att du räknar upp de där fördelarna med analogt. Det bör inte ta alltför lång tid i anspråk?

Vad menar du förresten med att du vill ha en digital kamera som liknar en analog kamera, med manuella inställningar osv? Det är ju precis så en DSLR funkar ju, i stora drag bara sensorn som skiljer från analogt.

Småbild har två fördelar framför digitala spegelreflexer; Priset och sökaren/cropfaktorn! Som begagnade då förstås - Inga andra fördelar finns för analogt idag tycker jag. Nu får du en småbilds spegelreflex i mint condition för en femtedel av vad den en gång kostade som ny och det är bra, men sen då?

Allt annat kan man faktiskt räkna till DSLR:ens fördel. Bildkvalitet, handhavande, direkt respons, finesser, funktionalitet, driftskostnader etc. Stor övervikt i det digitalas favör - Mycket svårt att snacka bort! Kolla in alla dom som byter, dom som aldrig skall överge diat osv. Vill man filosofera med händerna nedstuckna i vätska kan man ju alltid låta diskmaskinen vila en stund. (C;? JANNE
Vadå "som vanligt alldeles för mycket svammel", påstår du att mina åsikter bara är onödigt svammel? Nä, mina åsikter står sig väl och är troligen mycket väl förankrade i en seriös grund och mycket långt ifrån svammel.

Svammel är när man försöker förklara eller bortförklara nått genom att vara mycket vag eller genom att tala osammanhängande. Men det tyckte jag inte att jag gjorde i detta samanhang.

Jag imponeras lite över din klarsynthet och konstaterar att vi inte åker ångkraft nu för tiden. Men det beror på att vi hittade något som var mer efektivt. Men vi ritar, texknar och målar fortfarande trots digital bild teknik och vi har fortfarande bevarat ånglok och båtar som vi använder ibland.

Men det finns en smärre skillnad här. Medans ett fotolabb kan slängas ihop ganska billigt (om man är händig) så kostar det mellan några miljoner upp till flera miljarder att köpa in eller bygga ett ånglok. Så man kan nu se en anledning till varför ånglok inte blev en så stor hobby för vanligt folk så som fotografering blev.

Analogt var först, det är en självklarhet och analogt kommer att leva kvar av flera olika anledningar och en av dessa anledningar skall jag skriva om nu.

Om den digitala tiden:

Digitalteknik är en ganska ny teknik som imponerar och som fått många anhängare som nära på dyrkar tekniken. Själv är jag imponerad av digitalteknik men ser även de stora nackdelarna med detta vilket gör att jag inte helt vill lämna det analoga bakom mig.

Skall jag iväg på en resa för att fotografera så följer alltid en gammal analog kamera med, sen kamera som överlevt sedan 60-talet och fungerar bra. Anledningen till detta är att den inte behöver ström och jag slipper där med packa med med en vecko ranson med batterier.

Men trotts denna beskrivning är det folk som försvarar den digitala kameran i dessa situationer och kommer mad alla tänkbara förklaringar för att bevisa den digitala teknikens överlägsenhet trots att det troligen inte går i detta fallet.

Men man måste lugna den och även förklara att det troligen inte är nått fel på digital kameran, det är bara det att den inte alltid är bäst på samma sätt som digital radio och TV inte alltid är det bästa valet och att bara ha digital TV och radio är att sätta sig i en lömsk fälla.

Själv har jag även en analog klocka med fjäder. Trots att den är tillverkad år 1999 så är den inte digital trots att det var några digital anhängare på 1980 talet kom med den lustiga idén att en digital klocka år 2000 troligen skulle vara lika exlusiv som en Rolex.

Men tro inte nu att digitaltekniken är dålig för dessa små bakslag. Digitaltekniken har gett oss så mycket annat som är kul, bra och nyttigt. De flästa har nu en dator av något slag, en mobil eller en kamera. Aldrig tidigare har vi kommunicerat så mucket och skapat så mycket film, bilder och musik som vi gör nu.

Men vi måste veta att all denna teknik gör oss sårbrar och det finns ett bra sätt att bevisa detta på. Bryt strömmen i en vecka.

Det är inte säkert att vi alltid kommer att ha energi kvar eller i dessa mängder som vi har nu och i dessa fall är den analoga tekniken ofta att föredra.

Men så länge vårt samhälle fungerar och vi har enegi så finns det ingen anledning att rata vare sig digital eller analog teknik.

Nekomy skrev:
Vadå "som vanligt alldeles för mycket svammel", påstår du att mina åsikter bara är onödigt svammel?
Jag instämmer i det påståendet, du svammlar en massa runt sakfrågan, utan att egntligen säga något alls:

Nekomy skrev:
Är jag den ända här som är allsidig?

Jag kör digitalt men vill ha en digital kamera som hällst liknar en vanlig kamera där man lätt kan ställa in allt mannuellt, men samtidigt ser en helt andra fördelar med kompakt kameror som jag inte kan förkasta eller förneka. Jag skulle kunna tänka mig en kompakt kamera som en del i min utrustning för situationer dör kanske min stora kamera inte är så lämplig.
Nekomy skrev:
Jag skulle kunna räkna upp många skillnader mellan analogt och digitalt, men gör man det börjar folk att bedömma om det ena är bättre än det andra och de glömmer eller förtränger att det finns fördelar och nackdelar med allt.

Därför tror jag att analog folket kan ha digital kamera utan att för den delen behöva överge analogt helt och hållet.

sagan skrev:
Jag instämmer i det påståendet, du svammlar en massa runt sakfrågan, utan att egntligen säga något alls:
Jo jag vet en person som ofta svammlar utan anledning och som ofta inte förstår det man skriver.

Om du hade lest så skrev jag att jag inte ville gå in på detalj i denna fråga då det skulle bli pettitesser av det och på så sätt slippa att mötas av klagomål.

Du Kim är alltid bra på att hitta saker att klaga på även det inte finns nått att klaga på och du vrider ofta diskutioner mot personer istället för att ge dig in i frågan.

Här var det en som kallade sig analogist och han hade börjat få digital begär. Det kom då upp saker om att det ena skulle vara bättre än det andra och diskutionen verkade bli det vanliga nerd bråket analogt v.s digitalt eller PC v.s Mac.

Jag ville bara skjuta till att det finns en hantverks del innom det analoga som saknas innom digitalfotografering och att denna hantverksdel är lika unik all annan form av hantverk och att den av den anledningen kommer finnas kvar mycket längre än vissa tror.

Det är inte bara tekniken i kameran som gör det hela utan även hur bilder framställs och sedan presenteras och trots att man har en digital kamera så kan man inte komma från det faktum att de bärsta bilderna man har vill man helst visa på ett analogt medium.

Sedan talas det ofta om småbilds kameror och inte om de andra format som finns. Vist närmar sig digitalt 36mm, men det är en bit kvar till mellanformat eller storbildsformat där den analoga tekniken än så länge är oöverträffad.

Är man en sådan som inte kan se några fördelar med analogt eller sätter sig på tvären som en sur lite unge så fort någon nämner att analogt innom fotografering även det är bra, då borde man faktist inte söka sig till fotosidor utan till andra sorters sidor.

Nekomy skrev:
Om du hade lest så skrev jag att jag inte ville gå in på detalj i denna fråga då det skulle bli pettitesser av det och på så sätt slippa att mötas av klagomål.
Det är ju precis det jag menar, du säger att du vill säga något, men säger ändå inget.

Ta till dig av kritiken, istället för att bara sätta på skygglapparna.
Nekomy skrev:
Du Kim är alltid bra på att hitta saker att klaga på även det inte finns nått att klaga på
Så att jag inte är ensam i den åsikten är bara en ren tillfällighet alltså?

Senast ändrad:
Jim,

Jag vet inte om jag misstolkar dig nu men jag vill i alla fall understryka att mina digitala kameror inte komponerar bilderna själva och inte klarar min version av Photoshop färdigställa bilderna på egen hand heller.

Till yttermera visso är jag stolt över mina färdigheter i digital efterbehandling trots att jag inte använder kemikalier. Det är inte ett dugg lättare att slabba bra i datorn än i ett mörkrum. Den stora skillnaden ligger i att det är så mycket mer lättillgängligt och fler försöker.

/G

"Men vi måste veta att all denna teknik gör oss sårbrar och det finns ett bra sätt att bevisa detta på. Bryt strömmen i en vecka."

Jo, men om strömmen går i en vecka så har man nog viktigare saker att tänka på än om man kan ladda digitalkameran, tror du inte det? Men om så vore så kan åtminstone jag ladda både kameran och datorn från bilen bl.a

"Det är inte säkert att vi alltid kommer att ha energi kvar eller i dessa mängder som vi har nu och i dessa fall är den analoga tekniken ofta att föredra."

Nej det är sant men att ladda batteriet till en digitalkamera och driva en dator är inte så resurskrävande men visst är det en olägenhet. Du får akta dig för att dra likheten digitalt = energislukare av stora mått bara.

Generellt sett är den digitala tekniken tämligen strömsnål. Jämfört med de analoga strömslukare som finns i hemmen typ dammsugare, kyl/frys, glödlampor, hushållsmaskiner, spisar, brödrostar whatever. Så ideén med att göra en energidebatt av den här tråden var "a good try" Jim, men inget som jag går på iaf. (C;?

"Men så länge vårt samhälle fungerar och vi har enegi så finns det ingen anledning att rata vare sig digital eller analog teknik.!

Jag ratar inte den analoga tekniken -inte ens inom foto- men efter att ha plåtat mycket digitalt det senaste året så inser jag att fördelarna med digitalt foto vida överstiger nackdelarna. Charmfaktorn och den härliga känslan som när man ser sina bilder växa fram i skålen är dock väldigt trevlig och svår att härma digitalt det erkännes. Själv kommer jag nog att dra en å´annan rulle i framtiden oxo, så det så! JANNE

sagan skrev:
Det är ju precis det jag menar, du säger att du vill säga något, men säger ändå inget.

Ta till dig av kritiken, istället för att bara sätta på skygglapparna.

Så att jag inte är ensam i den åsikten är bara en ren tillfällighet alltså?
Vad har dina inlägg med ämnet att göra om jag får fråga? Du har inte sagt många angående ämmnet över huvud taget.

Dina komentarer har hållt sig till:
"Hehe..så lät det inte tidigare, då skulle du minsann plåta massa dia samtidigt med din D-SLR."

"Niclas, det är många, väldigt många som sagt så innan, men när det väl kommer till kritan så har det inte blivit så, den analoga hamnar på hyllan.

och vart tydligt riktade mot person och inte mot ämnet i tråden.

Jag har i flera inlägg försökt beskriva varför "jag" tror att digitalt och analogt kommer att leva sida vid sida utan att man kan avgöra vilken av dessa som är bäst. Men alla dina samlade inlägg i denna tråd ger oss inte nått svar på vad som får dig att sätta den digitala kameratekniken så mycket högre än den analoga.

Är då detta svammel? Nä, det är det inte, svammel är:

-"EN GÅNG FÖR ALLA!
jag gillar inte systemkameror!"

-"Fortfarande, det står inget om att jag aldrig skulle köpa någon."

OSV OSV OSV...

Ge mig nu en rimlig förklaring varför mitt tycke att analog teknik och digital teknik inte skall jämnföras i en typ versus tävling då bbåda har sina unika egenskaper som inte kan mäta sig mot varandra?

Det tar emot att försöka gå in och styra upp den här tråden eftersom jag borde stå i skamvrån själv.

Men trots det; Lägg ner det där persondebatterandet nu och återgå till ämnet. Försök inte få sista ordet, släpp det bara nu.

Alltså: Hur kommer Jonas att trivas med en 10D när han är van vid tyngre järn, och vad behöver han göra med sin objektivarsenal?

gerhardp skrev:
Jim,

Jag vet inte om jag misstolkar dig nu men jag vill i alla fall understryka att mina digitala kameror inte komponerar bilderna själva och inte klarar min version av Photoshop färdigställa bilderna på egen hand heller.

Till yttermera visso är jag stolt över mina färdigheter i digital efterbehandling trots att jag inte använder kemikalier. Det är inte ett dugg lättare att slabba bra i datorn än i ett mörkrum. Den stora skillnaden ligger i att det är så mycket mer lättillgängligt och fler försöker.

/G
Nej. Du har inte misstolkat mig, men du kan ha misstolkat ordet hantverk och att göra nått med sina händer. Det är inget fel på digital efterarbetning och det i sig är en fin konstform, men det hamnar tyvär inte under kattegorin hantverk.

Det verkar dock som några som arbetar digitalt känner sig mindre stolta, ungefär som de skämms över vad de gör. De sneglar ofta lite över axeln mot det analoga och upprör sig att inte deras kunskap klassas som hantverk i tron att detta skulle göra dem mer stolta.

Svarva ett stolsben för hand och detta är ett hantverk. Gör sedan en kopia av detta i en digitalt styrd svarv så försvinner självaste hantverket men det är fortfarande ett lika fint konstverk.

Digitalt kan inte jämnföra sig med analog framkallning och det kunnande som krävs. Digitalt kan du sitta och dra tre spakar fram och tillbaka tills man blir nöjd med exponeringen, men en belysning i lab måste ske med kunskap och känsla då man inte ser resultatet på direkten utan föörst efter man badat bilderna.

Det är det jag menar med att det traditionella hantverket som finns med som en del av den analoga fotografin och som inte kommer att försvinna. Det är som att oljemålning inte har försvunnigt trots att både kamera och nu dator tagit en del bild skapandet. Men de lever sida vid sida utan problem på samma sätt som digital och analogt kommer att göra innom kamera svängen.

Frågan är varför man skall överge en konstform bara för att en ny kommer.

Jim E, det där inlägget hjälper väl inte Jonas i hans beslut?

(Obs! Retorisk fråga, jag vill inte ha ett svar)

jimh skrev:

Alltså: Hur kommer Jonas att trivas med en 10D när han är van vid tyngre järn, och vad behöver han göra med sin objektivarsenal?

20D Jim..20D! :=)

Men jag har ganska klart för mig vad jag ska göra nu. Behålla 1V:n så länge och när det är möjligt investera i en 20D som jag kan utforska parallellt med den analoga. Objektivarsenalen får vara som den är tills jag vet om digitalt är något för mig.

Jag tycker att Jonas ska köpa sig en beggad 10D eller varför inte en 300D som går att få billigt både nytt o 2nd hand! Helt hundra blir inte sinnesfriden förrän han får lägga våfflorna på en ds mkII blir mitt tips! (c; JANNE

jimh skrev:
Jim E, det där inlägget hjälper väl inte Jonas i hans beslut?
Varför utesluta det ena när man kan ha båda?

Mitt svar är med andra ord riktat till de som började diskutera analogt v.s digitaltl.

För han skriver själv att han inte kan ha kvar 1V:n och samtidigt med 20D. Han ställer en fråga om att välja och där med väga fördelar mot nackdelar gentemot varandra och spela ut tekniker mot varandra.

Men enligt mig kan man inte göra detta utan man måste se till arbetet runt om och hur man ställer sig till det. Hur man fotograferar och vad man fotograferar.

Frustrationsmoment på 20D: Öppna lycken till CF-kortet och strömmen bryts och buffrade bilder försvinner. Det är knappast nått 1V lider av :)

20 D saknar spot metering.

20D tar bara fem bilder per sekund mot 1V tio bilder per sekund.

och dessa små brister kan vara avgörande om amn tex fotograferar mycket sport eller situationer där man vill arbeta snabbt.

Med 20D kan man fylla ett minne fort och man får inte vara för snabb om man vill byta CF.

Så beroende på hur han fotograferar så kan han få olika svar, men just nå är det omöjligt att säga vad han borde välja. Jag skulle ge rådet att stanna med 1V en liten stund till.

Tack Jim för rådet!

Men som du ser tidigare här i tråden (3 inlägg bakåt) så har jag nu bestämt mig för hur jag ska göra. Jag behåller 1V:n och införskaffar en 20D när ekonomin tillåter det. Då kan man välja senare om man vill köra digitalt eller analogt..eller kanske rent av kombinera dem båda.

Nu ska jag väl inte behöva nämna mitt beslut fler gånger.. ;=)

forstheim skrev:
För egen del skulle jag förmodligen ha svårt att parallellköra med både analogt och digitalt under en längre tid. Det känns som om det får bli det ena eller det andra. Jag vill liksom hålla en rak linje i det jag gör. Tror nog att det är många av oss som känner så faktiskt.

Det är väl kanske också därför det blir en så stor grej av det här med att "ta steget över till andra sidan". Att lämna det gamla med film bakom sig är som att marken skulle öppna sig under fötterna. Skrämmande tanke, men samtidigt ganska intressant att se var man landar.. :=)
Håller med till 100% Själv har jag löst det genom att ha 'analogperioder' med (o)jämna mellanrum. Jag måste vara någorlunda konsekvent. Skönt att det bara är en hobby och man kan göra precis som man vill...
Mörkrumspulet har ingredienser jag tycker är kul och som inte kan ersättas med annat.

Nekomy skrev:
Det verkar dock som några som arbetar digitalt känner sig mindre stolta, ungefär som de skämms över vad de gör. De sneglar ofta lite över axeln mot det analoga och upprör sig att inte deras kunskap klassas som hantverk i tron att detta skulle göra dem mer stolta.

Om några känner sig mindre stolta beror det på inlägg i den stil du just skriver.

Jag anser att du Jim har en oerhört begränsad syn på bild och foto. Du får gärna ha den, men för inte över den på andra så att dessa kvävs i sina ambitioner kring bildskapande.

Sporra mer än kväva, det är min melodi!

Nekomy skrev:
Frustrationsmoment på 20D: Öppna lycken till CF-kortet och strömmen bryts och buffrade bilder försvinner. Det är knappast nått 1V lider av :)
Hur många gånger i livet måste man byta kort sekunden efter man tagit flertalet bilder?

20 D saknar spot metering.

-Hur många procent av ens bildtagning känner man sig begränsad av utsnittsmätningen?

20D tar bara fem bilder per sekund mot 1V tio bilder per sekund.

-Hur klarade folk att ta bilder förr när man fick dra fram filmen själv?

Många jobbiga frågor för en kameraägare som läser mer i kamerabroschyrer än fotograferar. För en fotograf är det nog mindre problem

ANNONS