Annons

Analogentusiast börjar få digitalbegär..!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Analogentusiast börjar få digitalbegär..!

Niclasfoto skrev:

Många tycks känna stress med Dslr trots att det går finfint att skapa högkvalitativa visuella kreationer med Aslr.. Förstår inte riktigt den stressen.

Jag känner ingen stress av att införskaffa DSLR. Som du säger går det att skapa utmärkta bilder med analoga hus. Så det är inte det. Utan snarare är det det att digitalt lockar med sin omedelbarhet, dvs att kunna få tillgång till bilderna direkt. Att slippa väntan på framkallning (och tiden mellan att första och sista rutan på rullen har exponerats) vore väldigt skönt tycker jag.

Däremot kommer det nog att känns en aning skrämmande att inte ha ett fysiskt original att falla tillbaka på.

Arleklint skrev:
Den dagen du köper din DSLR tror jag att du nära nog tagit din sista analoga bild :) Det är min gissning.

Det är ju möjligt Men jag ser det som knappast troligt. Sååå stora fördelar har inte Dslr i mina ögon. Mest praktiska fördelar som typ rätt in i macen, färre film/diaram-beställningar, ingen/mindre film på resan etc,,

Från början så kommer jag nog att fota fler bilder totalt på mina turer men efter en tid så tror jag inte att det blir fler bilder än i dag,, Jag är generellt snål när jag fotar och känner inte heller idag så stort behov utav att fota fler bilder. Idag med den analoga så fotar jag det jag önskar på alla konstens vis,,

Ngt direkt ekonomiskt argument har jag ej för en Dslr idag i alla fall,,

Fördelarna med Dslr är som bekant många men inte så att jag känner mig underlägsen med Alsr, överH.

Mina bilder blir knappast bättre av Dslr den dagen det blir handel,,så det argumentet finns inte heller...

Visst blir det roligt att fota digitalt den dagen det blir och kanske är det så att den analoga hamnar hemma till stor del;) Men jag tror inte det.

Mvh Niclas,

Niclas, det är många, väldigt många som sagt så innan, men när det väl kommer till kritan så har det inte blivit så, den analoga hamnar på hyllan.

Det gäller givetvis inte alla, men väldigt många.

peter_wahlström skrev:
Bara en spontan tanke som slog mig direkt; Om du har råd - spara 1:an!

//Peter

Jo, så får det nog bli så småningom. Införskaffar en DSLR när ekonomin tillåter det och kan då fotografera parallellt med de båda systemen under en tid. Sedan har man ju tre alternativ:

- Sälja 1V och behålla DSLR:en
- Sälja DSLR:en och gå tillbaka till 1V:n
- Behålla både 1V:n och DSLR:en.

Och ett fjärde alternativ finns ju faktiskt också:

- Sälja båda systemen och sluta med allt vad fotografering heter. Nejdå, det är nog ingen större risk.. :=))

sagan skrev:
Niclas, det är många, väldigt många som sagt så innan, men när det väl kommer till kritan så har det inte blivit så, den analoga hamnar på hyllan.

Det gäller givetvis inte alla, men väldigt många.

Jojo såklart är det så. Jag är medveten om världen jag också vet du;)!

Känner liksom ingen stress när bilderna ändå skapas. Jag har fler argument att fota analogt och så länge jag har det så är det ingen stress. Men om sanningen skall fram så sparar jag till min Dslr som jag köper om kanske ett par år. Då kommer den att kännas som gratis. visst blir det fint;)! och visst kommer det att bli huvudsakligen digitalt då, ingen tvekan;) Men Inte direkt pga kvalitetsskäl eller ekonomiska skäl utan av andra praktiska skäl.

Mvh Niclas,

Linmajon skrev:
Visst kan man ha ett bra analoghus som "andrahus", det har jag själv förstås. Man har ju ändå objektiven.
Ett "problem" med det är att analogt/digitalt är så totalt olika planeter att det ofta (alltid...) är svårt att välja vad man ska använda vid varje fototillfälle. Någon annan som har samma dilemma? Även om båda husen är med i väskan har man inte lust att rycka upp hela anläggningen bara för att man får syn på nåt spännande..
-Jo då. Jag har ibland med mig ett digitalt hus (EOS 10D), ett hus med dia (EOS 1N), en mellanformatskamera (Mamiya6) med svartvitt OCH en panoramakamera (Horizon 220). Detta oftast då jag tar naturbilder. I studion blir det bara digitalhuset och EOS 1N med lågkänslig svartvit småbildsfilm.

"Niclas, det är många, väldigt många som sagt så innan, men när det väl kommer till kritan så har det inte blivit så, den analoga hamnar på hyllan.

Det gäller givetvis inte alla, men väldigt många."

Nock är det så alltid, i de allra flesta fall. Jag har en "A-SLR" (EOS1n-rs) som jag är barnsligt förtjust i. Att kränga på 16-35an å´kika runt i den stora sökaren är ren o skär njutning. Cropfaktor - Va´e´de´? Mina ef-gluggar passar som handsken och speeden (10fps) är inte heller fy skam. MEN ...trots alla schyssta features så för den kameran en tynande tillvaro i fotoväskan. Varför?

Jo, för hur gärna man än har tänkt sig att plåta analogt så blir det helt enkelt inte av. Det är för långsam respons helt enkelt! Varför späka sig och gå och vänta i timmar eller dagar på resultatet när det finns teknik som låter dig se vad som finns på rullen/sensorn direkt.

Analog är man tills man har provat en bättre DSLR sen är man hjälplöst fast i digitalträsket! För de som vill undvika "Den breda vägen" så finns inga alternativ som jag ser det - Håll er borta från allt vad digitala systemkameror heter annars ... JANNE

forstheim skrev:
Hur mycket sämre är 20D än 1V vad gäller AF:ens snabbhet och säkerhet? Vilka saker kan tänkas vara frustrerande på en 20D om man nu har använt en 1V tidigare?

Hurka er nu!

Jag har plåtat mycket 1V, 1D mark II och 20D och upplevde nyligen att min 20D slog mark II:an på fingrarna bär det gäller autofokus. Jag plåtade inomhus i ganska kontrastfattigt ljus under några dagar och 20D var genomgående säkrare i autofokusen. Jag tror inte att det går att få bättre betyg än så eftersom 1D mark II verkligen är grym.

Skillnaden i autofokus mellan 10D och 20D är enorm. 20D känns så gott som alltid tvärsäker och fullt professionell i fokuseringen.

Jag är först och främst yrkesfotograf och ser ganska praktiskt på mina kameror. 20D ligger visserligen inte lika bra i handen som en 1D mark II som i sin tur inte ligger lika bra i handen som underbara 1V HS. Men 20D ligger fullt tillräckligt bra i handen och när det gäller byggkvaliteten känns den tillförlitlig.

Det finns många som pratar om känsla hit och dit, men jag köper inte en kamera för att gosa med den. Funkar den tillräckligt bra rent praktiskt så räcker ju det - 20D ligger bra i handen och känns rejäl. Den känns som en halvklass under Eos 1-serien, men den är en klass billigare också. Det skiljer ju faktiskt 25 000 till 1D mark II.
När man ser bilderna från 20D förlåter man allt vad förlorat i handhavandekänsla.

När det gäller sökaren så är det lite av en vanesak. Tyvärr är sökaren ännu mindre än i 10D men det funkar helt klart att använda den. Givetvis vore det trevligt med en större sökare men sökaren hos 20D är inte så liten att den blir diskad.

20D är på det hela taget en väldigt kompetent och allsidig kamera som passar till all typ av fotografering. Bildkvaliteten är enastående och slår småbildsfilmen med hästlängder vid högre ISO-tal. 1600 blir fint med klara färger och är i mitt tycke lite bättre än ISO 400 negativ färg.

Möjligheten att köra RAW är underbart och gör livet så mycket lättare. Du kan finjustera vitbalansen och även göra flera versioner av bilden med olika ljushet och färgkorrigering som sedan sammanfogas. Du kan nå en högre grad av perfektion där bilderna är renare.

Största nackdelen är sensorstorleken för oss vidvinkelfantaster men Canon nya 10-22:a verkar bra även om den är lite ljussvag.
17-40 är ett bra val för de som klarar sig med "normal" vidvinkel.

Att sälja 24:an och 2X-konvertern låter vettigt. 35/2 kan vara bra om du vill plåta i svagt ljus.

Jag har sålt min ena Eos 1V HS och frågan är om det inte är läge att sälja den andra - den står ju bara och dammar numer.

Kort sagt så tror jag inte att du ångrar dig en sekund om du köper en 20D

Senast ändrad:
froderberg skrev:
Uga. nu blev det pajkastning. Men till vilken nytta?
Det har du rätt i, nu lägger vi ner det här.

Men det kan vara värt att reflektera över att lite ödmjukhet inte är så dumt. Det var väl själva poängen.

Jag har redan förklarat varför jag skrev det där, fattar inte varför du ska citera det om och om igen i ett stort antal trådar, rena larvet.

jimh skrev:
Men det kan vara värt att reflektera över att lite ödmjukhet inte är så dumt. Det var väl själva poängen.

Det finns nog många som går in lite väl hårt i debatterna och andra som tänder för lätt på vad andra skriver. Det kan man kanske behöva påminnas om ibland.

Vi får väl vara glada att Kim anslutit sig till den enda sanna Canon-läran och inte lasta honom för gamla synder. Själv kan jag bikta att jag haft våta drömmar om Nikon på 80-talet.

Förlåt.. det var mitt fel att dra upp en sådan gammal grej.. Men jag tyckte det var passande när Kim angrep Janne för sitt uttalande :).

Alla ändrar sig, så även jag.. Det kallas visst utveckling har jag hört.. :)

(Ps. Alla grodor från mig ni söker upp, i gamla trådar, förnekar jag och raderar) ;)

Jeppe skrev:
Förlåt.. det var mitt fel att dra upp en sådan gammal grej.. Men jag tyckte det var passande när Kim angrep Janne för sitt uttalande :).
Det var inte menat som ett angrepp, alls, jag tyckte bara det skulle vara kul att få en förklaring från Jannes sida varför han fått en helt annan syn på saken, när han så tydligt förklarat hur oersättligt diafilmen var för honom, även efter han skaffat D-SLR.

När/om man sen får en förklaring så är det inte mer med den saken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar