Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analogentusiast börjar få digitalbegär..!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Digitalt vs analogt

froderberg skrev:
Men det tycks finnas en klick analogfotografer som försvarar analogt utan att veta så mycket om digitaltekniken. Man kan undra om det handlar om pengar och prestige - kan jag inte köpa den bästa digitala kameran så ligger jag ju inte längre på topp.

Vet inte om jag känner mig direkt träffad men kanske lite snuddad i sidan;)

Det återkommer meningar här på fotosidan av folk som deffinierar sitt fotande som mer eller mindre profft (nämner inga namn,,) att amatören automatiskt hamnar i ett visst prylsegment. Visst har vi logiskt nog produkter som riktar sig direkt mot konsumenten men att det skulle vara ngn slags alltomfattande fakta, det köper jag inte.

Själv så är jag "ana-logist;)" och har många argument för att köpa dslr men också många att fortsätta med aslr. Jag tror visst att det kan handla om prestige för ngn där ute i snöregnet men det är ett fåtal som tex skulle köpa en markII istället för en 20D bara för prestigens skull.

Pga sitt intresse och passion, kalla det som helst,,, så är det många där ute som skulle satsa en förmögenhet på den utrustning som krävs för just den individens skapande. Du är formellt sett en proff på ditt område Magnus men det betyder ju INte att flera av de seriösa amatörerna här på fotosidan inte har ett motiverat och konkret behov av långt dyrare utr,stn än det du har, eller!?

Det är inte meningen att orden skall vara hårda eller enbart riktade till Magnus som Nu blev citerad, bara så att det är sagt;)!

Jag är lite småless på att utr,snt granskas hit och dit OCH DESSutom i förhållande till om du är amatör eller inte, det blir billigt prat enligt mig;)!

Mvh Nclasfoto

Niclas, det finns många anledningar till att köra analogt som jag tidigare redogort för. Du har också redogjort för dina skäl. Det vore dumt av mig att påstå att digitalt är rätt för alla.

Jag har också tidigare bedyrat att jag tycker alla har rätt att köpa precis vad de vill. Det är upp till var och en att göra vad de vill för pengarna. Det är bara när folk börjar försvara sin inköp med rationella argument som att de absolut behöver de prylar de köpt som det blir falskt.

Att jämföra proffs och amatörer är helt relevant, inte för att det är fel om de har samma utrustning utan för att det finns en prylhysteri bland amatörer som inte finns bland proffs. Det är en tydlig skillnad i inställning till prylar.

Det är ganska oromantiskt med kameraprylar för de flesta proffs även om det finns i mindre uträckning (som hos mig) hos en del.

Det är väl okej att det är sådana skillnader, men ibland blir man lite trött när det blir för mycket snack och då påminner jag ibland om proffsens inställning.

Men som sagt, det är isig inget fel på att amatörer har alla fina saker som finns och jag vet att många dessutom har nytta av dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar