Roligt med någon som vill börja sitt fotande med att skaffa en "analog" kamera. Lite nostalgiskt känns det för en som i sin ungdom tillbringat många timmar i mörkrum och slabbat med framkallare och fix. För min egen del upphörde detta när jag efter min utbildning inte längre hade tillgång till ett bra labb. Och då dog egentligen mitt seriösa fotointresse för att inte vakna förrän för ett par år sen i och med den digitala revolutionen som gör att jag nu tycker mig ha samma kontroll över bilderna i datorn som i mörkrummet.
Jag har tre olika spegelreflexer för småbildsfilm liggande från den tiden. En Chinon CM4, en Olympus OM G och en Pentax ME. Chinon var bra men är trasig, Olympusen vill jag inte rekommendera, sökaren är inte bra (OM G var en snikvariant inom OM-serien, de andra är bra). Pentax ME är en mycket trevlig liten kamera. Ingen av de där har autofokus. Med det lite mer eftertänksamma sättet att fota som det oftast blir med kameror för film tycker jag autofokus egentligen är onödigt. Med manuell fokus och en bra sökare med snittbild ställer man skärpan precis var man vill ha den och slipper bekymra sig om vilka fokuspunkter som är aktiva.
Även om nästan alla numera fotar digitalt så är foto med film inte alls dött. Många inom konstfoto arbetar med film och gelatinsilverkopior. Och i de andra ändran av skalan säljs det fortfarande engångskameror av kartong för turistsnapshots (en gång när jag glömt kameran köpte jag en sån och sen scannade jag in negativen och det blev bättre än väntat).
Även professionellt används film. Bara tills för ett par år sedan använde fotografer som finns på min tidigare arbetsplats mellanformatskameror med 120-film för flygfotografi (Mamiya). Sedan scannades filmen och resten av processen var digital. Kraven på hög upplösning var stora, det är inte roligt att se suddiga flygbilder över Stockholm, och inte förrän det fanns riktigt högupplösande sensorer gick de över till digitala kameror (Canon 1D-serien).
Ursäkta denna långa tillbakablick. Vad jag egentligen ville var att uppmuntra till ditt fotograferande. Samt att jag tror du ska ha en kamera av hög kvalitet och den behöver inte vara ny. Om du vill komma nära fotograferandets själ, skippa autofokus och all automatik överhuvud taget. Det finns hur många kameror som helst för nästan inga pengar alls. Häromdan var jag på Myrorna och såg där säkert tio kameror som skulle kunna fungera för dig, priser från 200:-. Köp på dig några stycken av känt märke och använd den du trivs med. Går den sönder är det ingen katastrof, då har du reserver.