Jag tycker Ezzards inlägg är mycket intressant faktiskt...!
Ja, var går gränsen för vad vi kan uppfatta i bilden så långt/lågt att AF blir ett problem egentligen?
Jag har inga tvivel om att en erfaren fotograf med god "teknisk" kunskap mht hur man tar en skarp bild kan se AF-problem ganska tidigt i skalan (F/4, kortare än 1/brännvidd i slutartid).... En duktig fotograf (med rätt kamerastöd) tar under de flesta omständigheter en kritiskt skarp bild då i 4 fall av 5.
För de flesta normalanvändare, med skakoskärpa, ofta högre iso (mer brus = sämre skärpa!), kitobjektiv med lägre ljusstyrka som kräver längre slutartider osv,osv så är ju sällan en bild, vilken som helst, "kritiskt skarp". Om man är van vid bilder som inte är skarpa totalt sett, då märks ju ett mindre spel i AF inte alls antagligen.
Men som i 300mm-fallet så måste man nog få koll på alla andra parametrar innan petigheter i AF verkligen börjar synas. Minsta misstag i fototekniken syns ju direkt på resultatet så fort man inte är på 1/1000s i direkt solljus! Sydafrika är ju tacksamt här, iaf dagtid.
Jag fotar mest manuellt när jag nöjesfotograferar, och från och med 135/2.8 på 1/150s och "neråt" i mm per slutartid har jag mer problem med skakoskärpa än skärpemissar beroende på min manuella fokusering! Nu är mina koffeinstinna fingrar inte de stadigaste i häraden, men iaf...
Ett råd jag har hört ett par av mig respekterade fotografer är att om man har lättare tele på ett lättare stativ - IS på. Tänk på mikropausen innan heltryck om inte IS slagit igång tidigare. Tyngre stativ/tyngre objektiv - IS av. 300F/4 skulle nog vara ett "IS på" för mig - beroende på slutartider.