Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Har lite annorlunda erfarenheter: 5DII med ljussvag optik tycker jag träffar klockrent. Typ f/4. Alltså även i svagt ljus. Däremot så är den inte så benägen att direkt sätta fokus med 85/1.8 o 50/1.4 i svagt ljus.

Fast i god belysning med högre kontrast så är det inga problem med de ljusstarkare optikerna längre.

Ändå blir jag lite syrak ibland eftersom min A900 tveklöst träffar rätt i svagare belysning med 50/1.4 , 85/1.4 och 135/1.8.

Nu har jag inte 40D kvar men upplever att min 50D har samma AF-egenskaper som den. Och 50D är lite mer ackurat i svagt ljus med ljusstarka gluggar jämfört med 5DII.

Fast när jag tänker efter slås jag av tanken att jag, och antagligen fler på tråden, tänker på AF ur ett lite annorlunda perspektiv numera efter att vi stött och blött ämnet här.

Personligen har jag blivit mer kritiskt inställd/medveten till/om vad AF klarar resp inte klarar och varierar Af-metoderna därefter. Bortsett från de minor variations som alltså enl Canons White Paper är comme il faut när micro adjustment är aktiverat upplever jag inga problem direkt.

Roligt att Sten-Åke börjar få ordning på mattskivan också. Och lika kul om Leif Bengt fått en 5DII utan astigmatisk korssensor.

Jag har sista veckan gjort 9 olika uppdrag och använt 5DII/50D och A900 och inte upplevt ett enda fokusproblem. Men det kanske beror på att jag kan kamerornas begränsningar vad gäller AF bättre nu.

Ska också tillägga att det blir ju ganska sällan man kör med större öppningar än 2.8-4.0 vid praktisk vardaglig fotografering. Någon gång under de här uppdragen har jag gått ned till f/2.

Är säkert en helt annan grej med en bättre sökare än den jag har. Men kollar just i min gamla analoga Pentax och sökaren där är ju enorm i jämförelse med det man har nu men trots det har ju den kameran snittbild också, men det är klart att i den finns ju inget AF-hjälpmedel.

Det inte att komma ifrån att snittbild är ett underbart hjälpmedel speciellt för oss som börjar se lite skumt.

Som äldre behöver även ögat mer ljus för att funka bra. Nu har ju 5DII lite ljusare sökare än 40D, som inte alls är dålig, så jag upplever att det är lättare att se skärpan på standardmattskivan i 5DII än i 40D. Upptäckte att makrofotograferingen med manuell fokus var mycke lättare och roligare med 5DII. Bara att sätta makrot på 2,8, ställa in närgränsen och gunga in skärpan där man vill ha den och de minimala skärpedjupet.

Har lite annorlunda erfarenheter: 5DII med ljussvag optik tycker jag träffar klockrent. Typ f/4. Alltså även i svagt ljus. Däremot så är den inte så benägen att direkt sätta fokus med 85/1.8 o 50/1.4 i svagt ljus.

Fast i god belysning med högre kontrast så är det inga problem med de ljusstarkare optikerna längre.

Ändå blir jag lite syrak ibland eftersom min A900 tveklöst träffar rätt i svagare belysning med 50/1.4 , 85/1.4 och 135/1.8.

Nu har jag inte 40D kvar men upplever att min 50D har samma AF-egenskaper som den. Och 50D är lite mer ackurat i svagt ljus med ljusstarka gluggar jämfört med 5DII.

Fast när jag tänker efter slås jag av tanken att jag, och antagligen fler på tråden, tänker på AF ur ett lite annorlunda perspektiv numera efter att vi stött och blött ämnet här.

Personligen har jag blivit mer kritiskt inställd/medveten till/om vad AF klarar resp inte klarar och varierar Af-metoderna därefter. Bortsett från de minor variations som alltså enl Canons White Paper är comme il faut när micro adjustment är aktiverat upplever jag inga problem direkt.

Roligt att Sten-Åke börjar få ordning på mattskivan också. Och lika kul om Leif Bengt fått en 5DII utan astigmatisk korssensor.

Jag har sista veckan gjort 9 olika uppdrag och använt 5DII/50D och A900 och inte upplevt ett enda fokusproblem. Men det kanske beror på att jag kan kamerornas begränsningar vad gäller AF bättre nu.

Ska också tillägga att det blir ju ganska sällan man kör med större öppningar än 2.8-4.0 vid praktisk vardaglig fotografering. Någon gång under de här uppdragen har jag gått ned till f/2.

Hej Lennart! Kul att du fått ordning på grejorna! Frågan om A900 och dess "återkopplade" fokus har väl varit uppe tidigare men kan de bero på de att den lyckas bättre överlag, långsam men säker?

AF i 40D är bra men hur långt ner i dunklet den räcker jämfört med 50DII vet jag inte, bara att jag upplever 5DII som lite bättre där. Men jag vet att 5DII fixar AF med den tejpade Kenkon utan problem i de dunkla miljöer som inte 40D klarar. One shot AF upplever jag oxå som säkrare på båda kamerorna än AI Servo när det börjar bli mörkt, men de kanske beror på "kvittot" man får med One Shot?...

Jag brukar leka med "Moraklockan" 50/1,4 på full öppning i bra ljus för dess korta skärpedjup, samma med makrot 100/2,8. Mina telen på 4.0 och 5.6 (8.0 med konvertern) får dock ofta hänga med tidiga mornar och sena kvällar i skogarnas mörker. Båda mina ljusstarkare objektiv framfokuserar lite med 40D, utan mikrojustering, men nu när jag har 5DII så brukar jag dom enbart på den.

40D är nu mer enbart min telekamera som jag byter till 5DII + konverter när jag passerat iso1600 och 1/100. När iso6400 och 1/100 inte räcker med 5DII och konverter så tar jag bort konvertern och kör en stund till, doch alltid handhållet men med naturliga stöd när de börjar bli riktigt mörkt.

Efter en månads inkörning på 5DII så är jag riktigt nöjd med vad den presterar på alla sätt och vis och de fina är ju att 5DII är så lika 40D och 50D, som min bror har, i hanteringen. :)

Senast ändrad:
..........Roligt att Sten-Åke börjar få ordning på mattskivan också. Och lika kul om Leif Bengt fått en 5DII utan astigmatisk korssensor.......

Nu har jag kollat lite noggrannare och jag har upptäckt att mina objektiv nu funkar utmärkt med snittbildsskivan med ett undantag: mitt 50mm/1.7 som verkar trasigt. Verkar som om returfjädern till bländaren är väl slapp. Kan ju vara skit på irisbladen också, men jag har faktiskt för mig att jag haft det på rep för några år sedan. Jag kanske köper ett nytt om det är för dyrt att åtgärda.

Har setta här och skummat igenom dom här 91 sidorna.
Köpte mig en 5D II i Dec 2009 har känt ibland att AFen strular så hittade jag den här tråden.
Jag har gjort ett "Fokus" test med 3 bilder med AF och 1 manuell.
Det skilljer sig. lite. Men frågen e vad har ni gjort åt det här? har ni skickat in dom eller?

Gammal tråd så får se om man får nå svar :)

Mvh
Jonas

Bilagor

• Fokus test canon 5d II 50mm 1,4.jpg
    Fokus test canon 5d II 50mm 1,4.jpg
    11.8 KB · Visningar: 224
Ja, det syns ju tydligt att MF ger bättre resultat.
Har du fotat med stativ? Avstånd? Bländare?

Upplever Du samma problem med andra objektiv?
/L

Ja, det syns ju tydligt att MF ger bättre resultat.
Har du fotat med stativ? Avstånd? Bländare?

Upplever Du samma problem med andra objektiv?
/L

Stativ. Ca 130cm. bländare 1,4
ska pröva 2 andra objektiv nu men dom har bländare 4 . men den borde inte missa på 4

Senast ändrad:
Vad jag läst här tidigare ang focustest ska man ha ett avstånd på 50 * brännvidden. alltså 2,5 meter i detta fall.
Skulle vara intressant att se vad som händer om Du bländar ner ett eller ett par steg.
/L

Har setta här och skummat igenom dom här 91 sidorna.
Köpte mig en 5D II i Dec 2009 har känt ibland att AFen strular så hittade jag den här tråden.
Jag har gjort ett "Fokus" test med 3 bilder med AF och 1 manuell.
Det skilljer sig. lite. Men frågen e vad har ni gjort åt det här? har ni skickat in dom eller?

Gammal tråd så får se om man får nå svar :)

Mvh
Jonas

Har prövat med canon 70-200 4L synns även där på 200mm

Bilagor

• 1 och manuell.jpg
    1 och manuell.jpg
    21.9 KB · Visningar: 302
Även om kamerahus och objektiv är optimalt ställda så slår "minor variations" som Canon tillåter igenom i ett antal bilder tagna efter varandra

Här är inte problemet lika stort, men det beror väl på att Du nu har f/4. Jag vet inte riktigt vad Du ska göra.
Jag ska försöka göra en liknande test med min 5D MkII med 50/1.4 får vi se.
/L

Börja med det, dvs lämna in allt till exv Intervision, sedan inse att det finns minor variations i Canons AF vad det gäller 5dmk2, inte för att det gör en gladare men så ser helheten ut,
Det gäller att minimera felkällorna så långt det går.

Macrobild, då har jag en fråga.
När justering sker, lagras den per objektiv i huset, eller sker det en generell justering av huset oavsett objektiv?
Jag menar, antag att jag har ett gäng objektiv där jag tycker AF blir perfekt, medan det avviker på ett objektiv. Kan jag då skicka in endast det objektivet på justering, eller blir inte det bra heller?
/L

Om du ser tillbka i denna tråd så finns det två problem, eller 3

1. kamerhuset är felställt vad det gäller korssensor
2.objektiv felställda
3. Canons AF medger minor variations

det är alltid bäst att lämna in både hus och objektiv.
till detta så har det nu framkommit att Intervision och RCC ställer objektiven för repektive hus och lagrar dessa data i objektivet, detta har jag inte hunnit kontrollera än .
Om så är fallet så betyder det att ett objektiv som fungerar rätt med inlämnat 5dmk2 hus kan uppträda sämre med ett 7d hus om inte också objektivet är kalibrerat för 7d.

Men ta som regel att alltid kolla hus+objektiv om något inte stämmer

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar