Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte hänga på med att idag fotograferade jag en bröstcancer operation,dvs man tog bort båda brösten och rekonstruerar brösten senare, båda bilderna jag visar är starkt delförstorade dvs en liten del av en operationsbild.
Problemet med op-bilder är det starka spotljuset,att försöka jämna ut med blixt är störande för operatören.
Vänstra bilden framkallad efter högdager så att full teckning skall kunna erhållas, bilden till höger lyft med bla skugga/högdagerverktyget och kurvor.
ISO 400 för att ha stort headroom , men bruset i de lyfta delarna ses inte som störande. En av anledningarna att jag använde 5d istället för d2x för några år sedan. 5dmk2 verkar vara ännu bättre än föregångaren

Bilagor

• Bild-4.jpg
    Bild-4.jpg
    32.1 KB · Visningar: 374
Senast ändrad:
Nu har jag monterat en snittbildsskiva .... men

Det gick bra att montera och centrera skivan.
Det var bara att kolla i sökaren medan kameran hölls upp och ned och se till att den undre fokuspunktskivan och snittbildsskivan verkligen centrerade innan de låstes fast.

.... men, bara ett litet litet problem - backfokus!!!
När snittbilden ligger rätt så är bilden inte i fokus utan jag har kraftig backfokus. Har testat att schimsa men jag har ännu inte lyckats få till det. Jag ska försöka få lite support från FocusingScreen innan jag gör något mer.

Hör av mig sen igen.

Bakfokus går ju att åtgärda med de mellanlägg som ska bifogas skivan. Antar att du testat det. Dvs fokusskivan ska pressas "bort" från prismat. Värre med framfokus då skivan ettdera måste höjas från plåtramen eller plåtramen justeras. Själv har jag ett litet problem med just framfokus, men det är minimalt och avsevärt mer träffsäkert än AF.

Förr fanns i princip inte dessa problem på exv prokameror med löstagbar sökare. Ettdera använde man små justerskrucar som satt i ramen runt mattskivan innan den lades på plats eller också fanns skruvar i den löstagbara sökaren som kunde höja/sänka prismat. Nikon F3/F4 exv hade denna funktion.

Lycka till

Jag har kört finjuseringar med transparent kontorstejp - 3M har en typ som garanterat inte ska lämna klisterrester. Men är det mycket så får ju brickorna fram... Konstigt att tjockleken är så fel bara...!

Synd inte justerskruvar fins i större utsträckning på moderna kameror - tycker jag med! Varianten med att allt ska skötas digitalt i firmware via LUTs och justertabeller är inte alltid den bästa, även om den enhetstillverkningskostnadsmässigt (oj vad långt ordet blev!) säkert är den billigaste. Sony har föresten justerskruvar till AF-modulen! :) Lysande!

Det enda som behövs nu är pyttesmå motorer, som gör att kameran kan justera skruvarna på eget bevåg. Då kan den ställa in bästa möjliga överensstämmelse mellan "normal" AF och vad den ser ger bäst resultat på bilderna (fotografera kan den ju göra själv) på eget bevåg.

Tror ni vi kommer dit nån gång?
"Här, söte lille kamera, har du ett motiv med mycket kontraster och jox på. Fokusera nu på att justera in din fokusering, så går jag och äter så länge. Sen blir det fotografering av i eftermiddag!"

Det enda som behövs nu är pyttesmå motorer, som gör att kameran kan justera skruvarna på eget bevåg. Då kan den ställa in bästa möjliga överensstämmelse mellan "normal" AF och vad den ser ger bäst resultat på bilderna (fotografera kan den ju göra själv) på eget bevåg.

Tror ni vi kommer dit nån gång?
"Här, söte lille kamera, har du ett motiv med mycket kontraster och jox på. Fokusera nu på att justera in din fokusering, så går jag och äter så länge. Sen blir det fotografering av i eftermiddag!"

Nää, dit kommer vi nog inte. Enda sättet är avprobleisera hela skiten är en ny trend där oskärpa är önskvärt och något att eftersträva. Ger mig f-n på att varenda dslr skulle fokusera perfekt med AF isåfall. Fixar alla motiv o kontraster. Typ svart arsle på sotare i kolkällare utan fönster och elen lyser med sin frånvaro.

Framtidens kamera tror jag blir som en liten mobiltelefon, riktar mot ett tänkbart motiv, knäpp. till varje sådan liten kamera följer ett tekniskt underverk av dator, med inbyggda Raw, bildbehandlingsprogram typ, CS12. Man snäpper in den lilla kameran, sedan kan man välja, automatisk färdig bild, tryck A. Älgen 250 meter bort har den lilla registrerat, bara att zooma in och välja utsnitt, antalet pixlar väljer man också, skärpan ställer man givetvis in lätt som en plätt. Behövs inget Af här. Fotbollsmatchen fotar man halva planen, bara att plocka ut och välja dom bitar man vill ha. Förmodlingen kan man välja filmläge och plocka bilder ur filmen om det passar bättre. Anders ide om små motorer, kanske. Men kan också bli en justeringsmodul att köpa till kameran, kopplar kameran till den,och den justerar kameran automatiskt, uppladdningsbar för att ta med ut på fältet. 2020 är det dags, om inte Nikon läser detta då kommer det tidigare. Mvh. / Bengt.

Om Bengts lilla framtidsvision blir verklighet så kommer i alla fall jag att börja knyppla istället för att fotografera.

Nej, allting går i cykler och hålkameran blir räddningen.

Allting är bättre innan:)

Bakfokus går ju att åtgärda med de mellanlägg som ska bifogas skivan. Antar att du testat det. Dvs fokusskivan ska pressas "bort" från prismat. Värre med framfokus då skivan ettdera måste höjas från plåtramen eller plåtramen justeras. Själv har jag ett litet problem med just framfokus, men det är minimalt och avsevärt mer träffsäkert än AF.

Förr fanns i princip inte dessa problem på exv prokameror med löstagbar sökare. Ettdera använde man små justerskrucar som satt i ramen runt mattskivan innan den lades på plats eller också fanns skruvar i den löstagbara sökaren som kunde höja/sänka prismat. Nikon F3/F4 exv hade denna funktion.

Lycka till

Googlade lite och hittade inte ett skit användbart kring min kamera eller Sony i allmänhet. Däremot mycket kring Canon som vanligt. Ni kan ju köpa hela shimssatser för en billig penning med shims i alla möjliga tjocklekar. Det är därför också jag tycker det är lite tröstlöst när man får problem med Sony-grejorna. Tyckte inte Sonys servicepartner var riktigt på banan här som jag berättat om tidigare. Jag tror Canon-service är betydligt vanare att hantera spörsmål som dessa. Det handlar ju inte bara om att sätta dit skivan utan den måste sitta exakt både centrerad och i förhållande till alla fyra strålgångarna i A350. Glöm inte att A350 även har en speciell AF-sensor även för Live View, som inga andra kameror har. Så OVF kan ju inte avvika från de övriga, så är det ju bara.

Med skivan från FocusingScreen följde 2 platschims men de räckte inte för mig, så nu ska jag ta de jag fick med förra skivan också om de passar. Väntar bara på en riktigt solig dag så mina ögon kan fixa detta för det måste vara mycket ljust för att jag ska se smuts och damm innan jag fixerar skivorna. Jag satte mig helt enkelt inomhus med solen i ryggen, så dammfritt som möjligt, förra gången. Det funkade bäst för mig i alla fall

Allt var mycket bättre förr. Ju förr desto bättre!!

Visst var det!

Söderhöjdkultur e vass.
Vedspisar och utedass.
Blåskatarrskulturen.
Något för kulturhögdjuren!
(som nu mera bor i de renoverade arbetarkasernerna)

Men visst fan hade det varit bra att kunna justera OVF på ett smidigare sätt än genom schims. Lite väl mycket trial and error för min smak!

Jag har kört finjuseringar med transparent kontorstejp - 3M har en typ som garanterat inte ska lämna klisterrester. Men är det mycket så får ju brickorna fram... Konstigt att tjockleken är så fel bara...!

Synd inte justerskruvar fins i större utsträckning på moderna kameror - tycker jag med! Varianten med att allt ska skötas digitalt i firmware via LUTs och justertabeller är inte alltid den bästa, även om den enhetstillverkningskostnadsmässigt (oj vad långt ordet blev!) säkert är den billigaste. Sony har föresten justerskruvar till AF-modulen! :) Lysande!

Jag har bara maskband. E de okej? (skojar bara)

Googlade lite och hittade inte ett skit användbart kring min kamera eller Sony i allmänhet. Däremot mycket kring Canon som vanligt. Ni kan ju köpa hela shimssatser för en billig penning med shims i alla möjliga tjocklekar. Det är därför också jag tycker det är lite tröstlöst när man får problem med Sony-grejorna. Tyckte inte Sonys servicepartner var riktigt på banan här som jag berättat om tidigare. Jag tror Canon-service är betydligt vanare att hantera spörsmål som dessa. Det handlar ju inte bara om att sätta dit skivan utan den måste sitta exakt både centrerad och i förhållande till alla fyra strålgångarna i A350. Glöm inte att A350 även har en speciell AF-sensor även för Live View, som inga andra kameror har. Så OVF kan ju inte avvika från de övriga, så är det ju bara.

Med skivan från FocusingScreen följde 2 platschims men de räckte inte för mig, så nu ska jag ta de jag fick med förra skivan också om de passar. Väntar bara på en riktigt solig dag så mina ögon kan fixa detta för det måste vara mycket ljust för att jag ska se smuts och damm innan jag fixerar skivorna. Jag satte mig helt enkelt inomhus med solen i ryggen, så dammfritt som möjligt, förra gången. Det funkade bäst för mig i alla fall
Canon, Nikon ligger i drösar på hela världens redaktioner hur många tusen sådana kan det finnas tro. många har då nog en backupp typ 20D-30D-40D. Risedal har en 50D. Himmel vad pengar dom tjänat. lägg undan 350:ian några år du skall du se, så finns det grejor sen. Mvh./Bengt.

Canon, Nikon ligger i drösar på hela världens redaktioner hur många tusen sådana kan det finnas tro. många har då nog en backupp typ 20D-30D-40D. Risedal har en 50D. Himmel vad pengar dom tjänat. lägg undan 350:ian några år du skall du se, så finns det grejor sen. Mvh./Bengt.

Tror du det? Det tror inte jag. I alla fall inte från Sony. Tredjepartsdelar, men det verkar inte som om Sony riktigt är på banan som tillbehörsleverantör. Det här är ju liksom inte enda exemplet. En del ville ju ha en förstoring till sökaren på A300-serien och inte hade Sony något att leverera där heller utan folk tvingades köpa tredjeparts- och Pentax-grejor om klämma dit de grejorna istället (men det tar sig säkert om något eller några år).

Dags att ruska liv i trågen igen kanske!?..

Nja, har väl inget speciellt att komma med mer äm att jag har kört med 5DII i en månad nu och börjar trivas med kameran i mitt fotograferande. Riktigt bra tycker jag även om jag inte har så mycket mer än 40D att jämföra med.

Min 5DII har inte haft några speciella fokusproblem som jag upptäckt mer än dom Canon reserverar sej för i manualen. Satt "Moraklockan" 50/1,4 och 100/2,8 makro på +5 för båda i Af-justeringen. Kanske jag har fått en frisk kamera från början?

AF i 5DII fungerar bättre än AF i 40D i mörka miljöer med långa telen vilket innebär bl.a. att AF funkar med min tejpade Kenko Pro 1,4x-konverter tillsammans med ett EF 100-400/ 4,5-5,6 på 5DII men inte på 40D, och här kommer en del av nyttan för mej med 5DII - räckvidden ökar i svagt ljus, där 40D inte hänger med, från 400mm till 400x1,4=560mm. Föredrar fortfarande 40D i bra ljusförhållanden med sina 400x1,6="640mm". Visserligen tappar jag ett steg och bilden blir aningen mjukare med Kenkon men 5DII har bättre högisoegenskapar, knappt två steg om man jämför dB SNR print på DxoMark vid iso1600 resp iso6400.

En annan fördel med att min tejpade Kenko fungerar så bra på 5DII men inte på 40D är att skillnaden i crop-faktorn minskar till från 1,6 till 1,6/1,4=1,14. Samma utsnitt som 40D får med sina 3888x2593 pixlar blir alltså ca 4926x3284, motsvarande ca 16 Mpix på 5DII. (En 5DII utan 1,4x ger bara ca 8 Mpix med 1,6-cropp utsnitt.) Fler pixlar att jobba med vid beskärningar i efterhand alltså. Nu kan man ju alltid slänga på ett längre objektiv, om man har de, på 5DII men de kan man ju då oxå på 40D oxå så det här handlar bara om min 1,4x-konverter som fungerar utmärkt tejpad på 5DII.

Vidare mäter 5DII exponeringen bättre, sätter vitbalansen bättre, har bättre färg- och dynamiskt omfång, bättre i svagt ljus och den är förbannat bra vid makro och annan fotografering där man kan komponera bilden helt färdig i kameran. Det är i stort sett bara när räckvidden inte riktigt räcker till som 40D min sina mindre och tätare packade pixlar är bättre för min telefotografering. Lite snabbare seriebildtagning och snabbare AF på 40D oxå naturligtvis...

Några synpunkter på mina tankar? Jag kanske tänker och gör helt fel?..
(Är i.v.f. utskriven från hispan...än så länge :)

Naturligtvis måste många få en nästan perfekt kamera direkt från fabrik - om 10% är halvdåliga och 2% helkass så är ju också 10% riktigt riktigt bra och 2% nästintill perfekta... Sen kan man ju fråga sig varför det alltid är någon annan som får den "nästan perfekta"... :)

Kul att du trivs med den! Kombon crop/FF fungerar ganska bra för mig också, kan man få in det i budgeten är det inte en dålig lösning.

F/5.6-delen av AF-sensorn är alltså kanske bättre än den i 40D? Naturligtvis inte omöjligt, bra att det är nåt som är bättre med AF på det hållet iaf... Hur fungerar det med ljusstarkare objektiv då? Ingen skillnad är i mina ögon ett bra betyg, jag tycker AF i 40D fungerar utmärkt.

Trevligt att du börjar bli vän med kameran. Det där med cropfaktorn kommer nog att bli svårt till en början att vänja sig vid, nu när man kört APS-C ett tag och lagom börjat anpassa sig till det.

Även jag börjar närma mig ett nytt jämviktsläge efter mina snittbildsäventyr. Meckade i helgen en hel del. Jag fick ju beställa en ny skiva från Taiwan. Till varje skiva skickar de med två plastshims och tur var det eftersom det verkar behövas minst tre för att komma hyfsat rätt med min kamera och min nya skiva. Jag ligger nästan rätt nu med mina viktigaste objektiv men märkligt nog bakfokuserar mitt 50mm kraftigt vid manuell fokusering, vilket de andra alltså inte gör!!! Jag har inte riktigt fattat varför det fokuserar korrekt med AF men inte med snittbilden i "ensläge". Trots dettta känns det faktiskt som om det är väldigt nära nu.

Hade även ett annat litet problem och det var att plåtklämman som spänner fast hela paketet med fokuspunktskivan, shimsen och snittbildsskivan var lite för slapp. Skivorna blev inte tillräckligt fixerade utan ändrade lätt läge. Detta beror också på att orginalskivorna har ett par fixeringsklackar som faktiskt saknas på FocusingScreen-skivorna till min kamera.

Har även lärt mig att skivorna är väldigt ömtåliga och repkänsliga. Jag lyckades nog kvadda min första skiva lite då jag inte fattade hur känsliga de faktiskt är. Jag hade dessutom svårt att få ihop montaget då skivan inte riktigt överensstämde med orginalskivorna. Till min stora förvåning lyckas jag nu montera allt korrekt med min andra skiva utan vare sig damm eller fingeravtryck. Fick dock först tvätta av allt med YES (ursäkta reklamen) och varmt vatten och blåsa bort vatten med blåsbälgen. Mina skivor kostade bara 450 spänn ungefär och det verkar inte som om tullen brytt sig om att ta någon tull men kameradelar kanske är befriade av något skäl.

Naturligtvis måste många få en nästan perfekt kamera direkt från fabrik - om 10% är halvdåliga och 2% helkass så är ju också 10% riktigt riktigt bra och 2% nästintill perfekta... Sen kan man ju fråga sig varför det alltid är någon annan som får den "nästan perfekta"... :)

Kul att du trivs med den! Kombon crop/FF fungerar ganska bra för mig också, kan man få in det i budgeten är det inte en dålig lösning.

F/5.6-delen av AF-sensorn är alltså kanske bättre än den i 40D? Naturligtvis inte omöjligt, bra att det är nåt som är bättre med AF på det hållet iaf... Hur fungerar det med ljusstarkare objektiv då? Ingen skillnad är i mina ögon ett bra betyg, jag tycker AF i 40D fungerar utmärkt.

Har lite svårt att uppskatta var min 5DII ligger på "kurvan". De ljusstarka objektiv jag har är 100 2,8 makro, som jag i stort sett bara anvädner till makro och MF i princip, låter AF "hitta" motivet sen gungar jag in resten.

"Moraklockan" köpte jag mer på kul gång och använder de inte så ofta. Den fungerar i.v.f. någorlunda konsekvent och bättre på 5DII efter justering, samma med makrot. Båda dessa har samma felfokus på 40D, aningen framför.

Några ljusstarka 2,8-or i övrigt har jag inte skaffat än och dessa teleobjektiv är för dyra för mej än. Har en vidvinkelzoom 17-40 4.0, en normalzoom på 28-105 3,5-4,5 och en telezom 70-200 4.0. Dessa och de längre telet har jag inte behövt justera.

Tycker AF på 40D är riktigt bra. Snabbt och säkert på One Shot men bommar helt naturligt litet på AI Servo då kameran försöker förutsäga nästa inställning, men riktigt bra ändå och många bommar här beror på dåligt skytte.

Vet inte hur det här med Af skiljer men ger inte den större? fokusspegeln i 5DII bättre vinklar för AF-modulen att jämföra och därmed mer ljus och känsligare i mörker?

Senast ändrad:
Trevligt att du börjar bli vän med kameran. Det där med cropfaktorn kommer nog att bli svårt till en början att vänja sig vid, nu när man kört APS-C ett tag och lagom börjat anpassa sig till det.

Även jag börjar närma mig ett nytt jämviktsläge efter mina snittbildsäventyr. Meckade i helgen en hel del. Jag fick ju beställa en ny skiva från Taiwan. Till varje skiva skickar de med två plastshims och tur var det eftersom det verkar behövas minst tre för att komma hyfsat rätt med min kamera och min nya skiva. Jag ligger nästan rätt nu med mina viktigaste objektiv men märkligt nog bakfokuserar mitt 50mm kraftigt vid manuell fokusering, vilket de andra alltså inte gör!!! Jag har inte riktigt fattat varför det fokuserar korrekt med AF men inte med snittbilden i "ensläge". Trots dettta känns det faktiskt som om det är väldigt nära nu.

.....

Jo, de går framåt och visst är det ovant mef FF igen efter att ha blivit inkörd på APS-C under några år. Men de är länge sen jag brukade 24x36-film, slutet av 80-talet början på 90-talet skulle jag tro även om de sitter kvar efter 20 år analogt fotograferande. Men jag tycker att det är skönt att millimetrarna stämmer igen även om pixelstinna APS-C-kameror ger bra räckvidd för telefoto och väldigt bra bildkvalitet, upplösning, jämfört med en croppad FF.

Funderar på en snittskiva jag oxå men avvaktar ett tag. Tycker de syns bra i sökaren på 5DII om fokus sitter...än så länge.

Jo, de går framåt och visst är det ovant mef FF igen efter att ha blivit inkörd på APS-C under några år. Men de är länge sen jag brukade 24x36-film, slutet av 80-talet början på 90-talet skulle jag tro även om de sitter kvar efter 20 år analogt fotograferande. Men jag tycker att det är skönt att millimetrarna stämmer igen även om pixelstinna APS-C-kameror ger bra räckvidd för telefoto och väldigt bra bildkvalitet, upplösning, jämfört med en croppad FF.

Funderar på en snittskiva jag oxå men avvaktar ett tag. Tycker de syns bra i sökaren på 5DII om fokus sitter...än så länge.

Är säkert en helt annan grej med en bättre sökare än den jag har. Men kollar just i min gamla analoga Pentax och sökaren där är ju enorm i jämförelse med det man har nu men trots det har ju den kameran snittbild också, men det är klart att i den finns ju inget AF-hjälpmedel.

Det inte att komma ifrån att snittbild är ett underbart hjälpmedel speciellt för oss som börjar se lite skumt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar