Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, man skulle väl helst vilja plocka lite godbitar från flera kameramärken. Typ:
Brusegenskaper från Nikon D3
Vinklingsbar LCD-display från Olympus E-620
Filmfunktion från Canon 5DMKII
Upplösning från Nikon D3X
AF-pricksäkerhet från Sony A900
AF-snabbhet från Canon 1DMKIII
Hus från Nikon D700
Optik från Leica
Objektiv på telesidan och vissa zoomar från Canon
Objektiv på vidvinkelsidan och vissa zoomar från Nikon
Servicetiderna från Canon
Servicekvalitén från Nikon
Blixtsystem från Nikon
Bildstabilisering i huset från Sony
Bildstabilisering i objektiven från Canon
Pankaksobjektiven från Pentax

Ja, en sån kombination i ett märke vore inte helt fel...
Alla märken har verkligen sina för och nackdelar, och bara att hoppas på att dom tar efter varandras goda egenskaper.

Säga vad man vill, men vilket märke man än väljer har man väl aldrig fått så mycket kamera med så hög kvalité på bilderna som idag.
Ja det är sant, men önskar alla rätt saker, detta med LV verkar inte riktigt färdigtutvecklat, men in i kamerorna skall det. En Canon 20D 8mp tar fortfarande mycket bra bilder, fast den är upp i åren, nöjer man sig med lite lägre iso på den så hänger den med flera år till. i vissa delar tror inte jag att det gått så fort, finessutbytet ökar i rasande takt, så vem som helst kan gå bort sig i menyerna. Undrar hur mycket som används av detta finesshysteri.

Det börjar nu komma mer rapporter om 5dmk2 AF på dpreview.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=30806486

Det verkar inte vara känt att Canon tar in kameror och objektiv (som här i Sverige för service.)
De försöker själva microjustera sig bort från problem med bla objektiv som 24-70.
Grattis

Läst igenom länken och de något yrvakna svaren/råden. Kan inte låta bli att ställa mig frågan hur i h-e Canon kan vara så snåldumma att de inte justerade kamerorna korrekt innan leverans. Ännu mer förvånad blir jag efter att noterat att kameror med väsentligt högre S/N än mitt ex fortfarande levereras ut till butikerna.

Har ingen susning om hur många 5DMkII som produceras per månad, men en tjej kom förbi här för en stund sedan med en sprillans ny MkII med högt S/N. (köpt i kit med 24-105) och den ömsom bak-o framfokuserade på nästan 2 meter på motiv placerat 7 meter bort.

Trodde det var gluggen som det var fel på. Men vi växlade till min 24-105 och resultatet detsamma. Därefter hennes optik på min justerade MkII och skärpan hamnade rätt (undantaget smärre minor variations).
Ytterligare en hänvisad till Intervision.

Det måste ju i rimlighetens namn kosta mindre att ställa kameran direkt innan den lämnar fabrik för garantijusteringarna debiteras ju på Canon.

Det är ena sidan av myntet som utgör ett ekonomiskt minus för Canon. Andra sidan är hur mycket ekonomiskt minus det blir om mn räknar i förlorat förtroende.

läste ditt inlägg ett antal gånger och undrade vad du menade S/N, till slut fattade jag =högt serie nummer och inte högt signal/noise värde.
"sprillans ny 5dmk2 med högt S/N"

går just nu på BOB vinbärssaft och har låtit röda boxen stå i några dagar så jag är inte riktigt allert.

läste ditt inlägg ett antal gånger och undrade vad du menade S/N, till slut fattade jag =högt serie nummer och inte högt signal/noise värde.
"sprillans ny 5dmk2 med högt S/N"

går just nu på BOB vinbärssaft och har låtit röda boxen stå i några dagar så jag är inte riktigt allert.

Har också låtit Highland Park vila några dagar, men förstod inte heller vad som menades med S/N. Tack för förklaringen :)

Ska också fokustesta min 5D och 5DMKII med mina objektiv imorgon, och se hur det står till.

Bara hoppas att man slipper skicka allt till Intervision. 2250:- blir det isåfall för min 85:a och 200:a som är för gamla för att hamna under garantitiden.

Sorry, boys!...
...om ni blev oavsiktligt missledda. Men s/n är en gammal förkortning för serial number. Stod t o m på gamla kamerakartonger och i fakturor förr innan streckkoder blev det vanliga.

Men lite hjärngymnastik har aldrig skadat någon. Borde ha skrivit serienummer men var lite lat.

Icke desto mindre är AF-slarvet på Canon anmärkningsvärt. 5DMkII är ju inte den enda kameran som genom åren varit taskigt leveransavsynad. Submirrorn på 1DMkIII inte att förglömma.

Det mest konstiga är att man inte reagerat på fabriken utan fortsätter att gödsla ut kamerorna dåligt korrigerade.

Precis lika konstigt som att man ska behöva testa ett större antal nya 24-70/2.8L usm för att hitta ett ex som är okej.

Läst igenom länken och de något yrvakna svaren/råden. Kan inte låta bli att ställa mig frågan hur i h-e Canon kan vara så snåldumma att de inte justerade kamerorna korrekt innan leverans. Ännu mer förvånad blir jag efter att noterat att kameror med väsentligt högre S/N än mitt ex fortfarande levereras ut till butikerna.

Har ingen susning om hur många 5DMkII som produceras per månad, men en tjej kom förbi här för en stund sedan med en sprillans ny MkII med högt S/N. (köpt i kit med 24-105) och den ömsom bak-o framfokuserade på nästan 2 meter på motiv placerat 7 meter bort.

Trodde det var gluggen som det var fel på. Men vi växlade till min 24-105 och resultatet detsamma. Därefter hennes optik på min justerade MkII och skärpan hamnade rätt (undantaget smärre minor variations).
Ytterligare en hänvisad till Intervision.

Det måste ju i rimlighetens namn kosta mindre att ställa kameran direkt innan den lämnar fabrik för garantijusteringarna debiteras ju på Canon.

Det är ena sidan av myntet som utgör ett ekonomiskt minus för Canon. Andra sidan är hur mycket ekonomiskt minus det blir om mn räknar i förlorat förtroende.

Undrar om de verkligen tjänar några pengar på att skita i att göra rätt från början nu när folk istället kommer i drösar med både kamerahus och objektiv till serviceverkstäderna, ivrigt påhejade av Mickes uppmaningar.

Det börjar nu komma mer rapporter om 5dmk2 AF på dpreview.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=30806486

Det verkar inte vara känt att Canon tar in kameror och objektiv (som här i Sverige för service.)
De försöker själva microjustera sig bort från problem med bla objektiv som 24-70.
Grattis

He he, ja det blir till att slå i sina tabeller, hum vilken inställning var det nu för f/4 och 65mm? Oj nu försvann mitt motiv, får nog försöka imorogn istället.

Sorry, boys!...
...om ni blev oavsiktligt missledda. Men s/n är en gammal förkortning för serial number. Stod t o m på gamla kamerakartonger och i fakturor förr innan streckkoder blev det vanliga.

Men lite hjärngymnastik har aldrig skadat någon. Borde ha skrivit serienummer men var lite lat.

Icke desto mindre är AF-slarvet på Canon anmärkningsvärt. 5DMkII är ju inte den enda kameran som genom åren varit taskigt leveransavsynad. Submirrorn på 1DMkIII inte att förglömma.

Det mest konstiga är att man inte reagerat på fabriken utan fortsätter att gödsla ut kamerorna dåligt korrigerade.

Precis lika konstigt som att man ska behöva testa ett större antal nya 24-70/2.8L usm för att hitta ett ex som är okej.

Ska hämta mitt 24-70a i dag på RCC, vilken inte varit bra från butik och varit inne tidigare för justering. Nu ansåg man dock att man var tvungen att skruva isär objektivet för något stod inte rätt till, man kunde inte utan isärskruvning få till kalibreringen, kostnad 2200 , jag är tämligen övertygad om att det var lev så från fabrik, men då garantin gått ut hade jag svårt att använda det argumentet.

Hur som helt ´ringde RCC i går för att tala om att gluggen var klar, varpå jag frågade vad det skulle gå på, "Han (teknikern) har skrivit att det gick under goodwill" sade kvinnan i luren. Ingen blir nöjdare än jag, kan det vara så att man upptäckt att det troligen varit taskigt från fabriken?? och då ändrat uppfattning hurvida man skulle ta betalt för jobbet.

Jaja får se om det är bra innan man drar för stora slutsatser.

Ska hämta mitt 24-70a i dag på RCC, vilken inte varit bra från butik och varit inne tidigare för justering. Nu ansåg man dock att man var tvungen att skruva isär objektivet för något stod inte rätt till, man kunde inte utan isärskruvning få till kalibreringen, kostnad 2200 , jag är tämligen övertygad om att det var lev så från fabrik, men då garantin gått ut hade jag svårt att använda det argumentet.

Hur som helt ´ringde RCC i går för att tala om att gluggen var klar, varpå jag frågade vad det skulle gå på, "Han (teknikern) har skrivit att det gick under goodwill" sade kvinnan i luren. Ingen blir nöjdare än jag, kan det vara så att man upptäckt att det troligen varit taskigt från fabriken?? och då ändrat uppfattning hurvida man skulle ta betalt för jobbet.

Jaja får se om det är bra innan man drar för stora slutsatser.

Mycket möjligt att de upptäckt ett fabrikationsfel. För övrigt har man möjligheten att åberopa sin allmänna reklamationsrätt enlign ARN:s statuter om man finner det troligt att objektivet varit fel från början. Då åsidosätts garantitiden och jag har för mig att en 3-årsgräns träder i kraft.

Fick själv ett 24-70/2.8L usm genomgånget trots att grantin gått ut. Gluggen var då 2 år gammal. Visserligen kom det tillbaks "justerat" 3 ggr utan att vara okej så till sist fick jag ett helt nytt som haha...inte var så bra det heller och det fick skickas för en justering också. Tog från nov 2007 till mars 2008 med alla turer. Men jag hade åberopat min allmänna reklamationsrätt. I ärlighetens namn är gluggen ff inte helt okej för sitt pris tycker jag. Lite luddigt i centrum vid full öppning i 24-28 läge, men sylvasst i resten av zoomområdet.

Notera dessutom att gluggen inte har äkta 24mm-läge. Det är 25mm istället. Uppåt tycker jag det verkar vara 67 istället för 70mm, men enligt FOTO:s tester ska uppmätt brännvidd vara 25-68mm.

Hoppas gluggen blir frisk nu!

Undrar om de verkligen tjänar några pengar på att skita i att göra rätt från början nu när folk istället kommer i drösar med både kamerahus och objektiv till serviceverkstäderna, ivrigt påhejade av Mickes uppmaningar.

Såvida man inte har en jäkla vinstmarginal per kamerahus borde det bli en ganska radikal sänkning av tänkt vinst i alla fall. All arbetstid på Intervision och RCC måste ju betalas av Canon. Bor man inte nära betalar också canon returfrakten.

Men det är ju man själv som står besviken med skitig hals och snoppen i kläm under tiden dessa i mitt tycke helt onödiga fel åtgärdas.

Verkar som att chansen är större att få storslam på en skraplott än ett färdigjusterat kamerahus från fabrik.

Men "Plötsligt så händer det" för att travestera reklamen för spel och dobbel.

Såvida man inte har en jäkla vinstmarginal per kamerahus borde det bli en ganska radikal sänkning av tänkt vinst i alla fall. All arbetstid på Intervision och RCC måste ju betalas av Canon. Bor man inte nära betalar också canon returfrakten.

Men det är ju man själv som står besviken med skitig hals och snoppen i kläm under tiden dessa i mitt tycke helt onödiga fel åtgärdas.

Verkar som att chansen är större att få storslam på en skraplott än ett färdigjusterat kamerahus från fabrik.

Men "Plötsligt så händer det" för att travestera reklamen för spel och dobbel.

Hamnar man med "Nisse" i kläm så har urologens mottagningar infört dropp in med microjustering i samarbete med Canon, Intervision och RCC. Slitage och ålder ökar bakfokuseringen, speciellt vid följande och böljande rörelser.
Är gängsnäckan också sliten kan rabatt erhållas.
Eftersom slitaget oftast är multifunktionellt med ålder så kan Canon och sveriges sjukvårdinrättningar idag erbjuda fullständig makeover där även astigmatisk linskorrigering och felsökning av error 20-99 ingår.
Vill man dela med sig av denna upplevelse till vänner och bekanta kan hela makeovern sändas i liveview och 10 ggr förstoring.

Hamnar man med "Nisse" i kläm så har urologens mottagningar infört dropp in med microjustering i samarbete med Canon, Intervision och RCC. Slitage och ålder ökar bakfokuseringen, speciellt vid följande och böljande rörelser.
Eftersom slitaget oftast är multifunktionellt med ålder så kan Canon och sveriges sjukvårdinrättningar idag erbjuda fullständig makeover där även astigmatisk linskorrigering och felsökning av error 20-99 ingår.
Vill man dela med sig av denna upplevelse till vänner och bekanta kan hela makeovern sändas i liveview och 10 ggr förstoring.

Hoppsan! Den BOB-saften var inte leka med tydligen! Antagligen uppstod kraftig jäsning under estimeringen vilket påverkade hypofysen att överaktivera vänster hjärnhalva som anses vara den kreativa delen av objektet mellan öronen som är applicerat i nordlig riktning med utgångspinkt från ryggraden i stående läge. Kort sagt/skrivet: Ett synnerligen uppfriskande inlägg med knorr. Mina komplimanger, herr Risedal! (eller "lavemanger" som man sade på röntgenavd innan colonröntgen genomförs).

Är RFSL inblandat också? På förekommen anledning är frågan vidarebefordrad från en medelålders man i grannbyn som föredrar att bölja och följa sitt eget kön. Han vill nämligen korrigera sin partner så att mer bakfikus uppstår.

Var tvungen att förklara vad en urolog var för honom (folkbildningen är generellt nästan lika låg här som i Skåne, kan jag med gott samvete som ursprungs-08 skriva).

Han har följt tråden och trodde att en urolog var en person som bl a fixade till Leif Bengths numera så välkända moraklocka. Han hade ingen aning om att sådan person kan fixa strålgången.

Själv trodde jag inte att urologen sysslade med gängsnäckor. Tog för givet att dessa manicker hamnar i gynstolen. Men kan ev fel rabattkorrigeras är det ju bra. Annars går det att leva tillfredsställande med "Error 69" under förutsättningen att den pneumatiska funktionen hos den gängsnäcksbestyckade är i god kontroll så att den sydligare stora displayen håller tätt.

Men tack för infon! Det var ett de mest strålande inlägg hittills. Utförs dessa kombinerade ingrepp i Lund? Heter månne verkstaden S:t Lars?

PS. Kan du tala om var du köpte BOB-saften? DS

BOB tillverkas av synnerligen intelligenta människor (alltså skåningar, men det begriper ju alla som är intelligenta).
Däremot säljs den bara på recept.

Nu tror jag den här tråden har gått galet igen. För att återföra den lite har jag terrat nissarna (vet inte vad de hade i kläm) som skrev om AF på 5D Mark II på dpreview. Jag påstod inte att de var okunniga, bara att vi här uppe nära nordpolen vet mer än de gör.

BOB tillverkas av synnerligen intelligenta människor (alltså skåningar, men det begriper ju alla som är intelligenta).

Nu tror jag den här tråden har gått galet igen. För att återföra den lite har jag terrat nissarna (vet inte vad de hade i kläm) som skrev om AF på 5D Mark II på dpreview. Jag påstod inte att de var okunniga, bara att vi här uppe nära nordpolen vet mer än de gör.

Vem har langat till Mikael då? Han är ju ingen äkta skåning! För övrigt spelar Tre Kronor lika sävligt som Mif Redhawks. Transatlanterna har i alla fall fokus. F-----------------n ! 3-0 till Canada i skrivande stund.

Det är väl lika bra att lägga på en starroperation också så det inte slirar på den faktorn om man ändå måste fokusera manuellt.

Hur fan kan Husse få vara på plan, allt han gör är ju felpassningar, den mannen har drabbats av major variations.

BOB vet jag inget om. Men jag kom att tänka på två Skåneperssons under lumpen som jag gjorde på Berga Örlogsskolor i slutet på 80-talet. Minns dom än. Dom kallades för Skåne-Persson I och Skåne-Persson II, vi saknade fantasi. Och så hade vi ingen Stockholms-Persson tyvärr, ingen annan Persson ö.h.t. faktiskt. Men båda Skåneperssons var ganska nitiska och gillade militärtjänsten. Detta till skillnad från dom flesta av oss andra. Ibland var vi iland och en gång var vi ca 50 man som hade tårgasprov, eller rättare sagt gasmaskprov. Allt gick bra i gaskammaren förutom för två personer. Deras gasmasker läckte så dom sprang vrålande ut och ylade på ett alldeles särskilt sätt som jag inte hört sen dess. Och visst var det båda Skåne-Perssons. Det finns inget samband med BOB, eller med Anders P, men kanske står dom där idag och blandar saft på ett intelligent vis.

Ang. delutsaga två hoppas jag att besökarna på dpreview använder godtycklig översättartjänst och går igenom denna tråd sida för sida, inkl detta inlägg, för att få en sån klar bild över 5DMkII's fokusproblem som möjligt. Hirr hirr :)

bob åkte jag på vintrarna i västergötland, mormor åkte spark och lärde mig att busvissla, den vita veckan är över och nu gäller röd saft från sydafrika efter det att mina leverprover har normaliserats igen.
ASAT ALAT på er

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar