ANNONS
Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Förstår ej varför Sony är så försiktiga i sin lansering av nya kameror. olympus verkar släppa 2st per år,Canon öser på som alldrig förr. Instegs konsumenterna vill gärna köpa nytt, Sonys utmärkta trillingserie får vara hur bra som helst, men många vill köpa det senaste, vi fungerar ju på det sättet. Ägare av A700 har säkert inte bråttom med nyköp, dom har ofta gjort sitt val av kunskap och vet vad dom fått. Men nu har dom ju valt Canon, Nikon. Sony måste ha missat ett antal köpare här. Ofta vill man köpa på våren, för att fota den fina svenska sommaren, semesterresan man väntar på osv. Är jag helt ute och cyklar eller vad. Vänl./ Bengt.

En kvinna från sony fick ju frågan i samband med den tidigare mässan som var i mars, om sony släpper något nytt på kamerafronten. Inte nu sade hon utan senare i sommar. Om det var Aps-c eller FF förtäljer doch inte historien, så frågan är vem som har rätt där. Bengt.

Vi får se men jag tycker allt tyder på att det blir mer FF, för som ju Joakim säger så kommer priserna på FF sensorer att kapas kraftigt om serierna blir mycket längre. Om allt nytt i åtminstone entusiastsegmentet och uppåt blir FF så kommer per automatik det efterfrågas väldigt mycket mer FF än tidigare.

Jag ska i alla fall "budgetera" för en ny semiprokamera. Om de bara inte gör den alltför klossig, så jag tvingas avstå av det simpla skälet. Ett krav är som Joakim tog upp också att den får samma eminenta AF-teknik som A900:an redan har. Att slippa allt gamalt AF-strul kommer vara prio ett för mig.

Jag ska i alla fall "budgetera" för en ny semiprokamera. Om de bara inte gör den alltför klossig, så jag tvingas avstå av det simpla skälet. Ett krav är som Joakim tog upp också att den får samma eminenta AF-teknik som A900:an redan har. Att slippa allt gamalt AF-strul kommer vara prio ett för mig.

Är ju iofs van vid "klossigare" kameror och föredrar dem i många sammanhang, men förstår vad du menar. En A700 är ju egentligen lika klossig som en A900.

Prismahuset på A900 är egentligen vad som skiljer och det står jag gärna ut med eftersom dess storlek är förutsättningen för en kanonsökare.

Samma skillnad föreligger egentligen mellan Nikon D300 och FF-kameran D700.

Jag tror att det blir svårt att göra en FF-kamera mindre och lättare än 5DMKII o A900 som ligger i samma storlksklass och vikt. Skillnaden mellan en Canon 40/50D aps-c och 5DMkII är väldigt liten vad gäller vikt/dimension.

Tråden handlar ju om AF egentligen och verkar hamnat ordentligt på kameror i allmänhet istället för bara 5DMkII. Det tycker jag är bra på sätt och vis eftersom vi fått fler referenser att väga in på det viset.

AF på A900 är väldigt bra, men inte fullkomlig eller lösningen på ALLA fokusproblem, men den håller iaf mina minimikrav: Ska pricka rätt oavsett bländare på ett stilla motiv i AF-singelläge i hyfsad belysning.
Det gör den och mer därtill: Den fixar även motljusmotiv som ligger i skugga bättre än andra märken och dåligt upplysta motiv inomhus p g a sin IR-assist som är väldigt diskret jämfört med Nikons "strålkastare".
Vidare är mattskivan/sökaren så pass bra att jag som ibland får ta till glasögon kan ställa manuellt på den trots att den saknar snittbild.

Men i ärlighetens namn är inte AF perfekt på A900. Bara bättre än de flesta andra kamerors vad gäller precision. Men det är ju ett eller två steg i rätt riktning i alla fall. Sedan måste man nog se det som ett tvång för Sony att bygga kameran så. För jag kan inte begripa hur de annars skulle kunna kränga optiker som Zeiss Planar 85/1.4 ZA och Zeiss Sonnar 135/1.8 ZA om AF inte funkade bra. dessa gluggar har nu riktpriser på över 20.000:- per styck. Och de säljs inte speciellt mycket billigare över nätet ens.

Är ju iofs van vid "klossigare" kameror och föredrar dem i många sammanhang, men förstår vad du menar. En A700 är ju egentligen lika klossig som en A900.

Prismahuset på A900 är egentligen vad som skiljer och det står jag gärna ut med eftersom dess storlek är förutsättningen för en kanonsökare.

Samma skillnad föreligger egentligen mellan Nikon D300 och FF-kameran D700.

Jag tror att det blir svårt att göra en FF-kamera mindre och lättare än 5DMKII o A900 som ligger i samma storlksklass och vikt. Skillnaden mellan en Canon 40/50D aps-c och 5DMkII är väldigt liten vad gäller vikt/dimension.

Tråden handlar ju om AF egentligen och verkar hamnat ordentligt på kameror i allmänhet istället för bara 5DMkII. Det tycker jag är bra på sätt och vis eftersom vi fått fler referenser att väga in på det viset.

AF på A900 är väldigt bra, men inte fullkomlig eller lösningen på ALLA fokusproblem, men den håller iaf mina minimikrav: Ska pricka rätt oavsett bländare på ett stilla motiv i AF-singelläge i hyfsad belysning.
Det gör den och mer därtill: Den fixar även motljusmotiv som ligger i skugga bättre än andra märken och dåligt upplysta motiv inomhus p g a sin IR-assist som är väldigt diskret jämfört med Nikons "strålkastare".
Vidare är mattskivan/sökaren så pass bra att jag som ibland får ta till glasögon kan ställa manuellt på den trots att den saknar snittbild.

Men i ärlighetens namn är inte AF perfekt på A900. Bara bättre än de flesta andra kamerors vad gäller precision. Men det är ju ett eller två steg i rätt riktning i alla fall. Sedan måste man nog se det som ett tvång för Sony att bygga kameran så. För jag kan inte begripa hur de annars skulle kunna kränga optiker som Zeiss Planar 85/1.4 ZA och Zeiss Sonnar 135/1.8 ZA om AF inte funkade bra. dessa gluggar har nu riktpriser på över 20.000:- per styck. Och de säljs inte speciellt mycket billigare över nätet ens.

Vi får se vad som händer med storleken och sökarna.
Nästa generation kommer nog ge en fingervisning.
Ska bli verkligt intressant också att se vilken väg Sony till sist väljer för Live View i kommande FF-kameror.

Vi får se vad som händer med storleken och sökarna.
Nästa generation kommer nog ge en fingervisning.
Ska bli verkligt intressant också att se vilken väg Sony till sist väljer för Live View i kommande FF-kameror.

Går inte att byta tråd nu Lennart, kan vara lite skönt med annat än sjöbodarna,lobotomi, säter mm. Live view som du nämner StenÅke på kommande Sony, kommer verkligen att bli intressant rent av mycket spännande. Vad kommer dom med för något. Hade A700 haft LV (hur dålig den än hade varit) Hade A700 varit en stark 2:a i Fotos stora semipro test. Och det är banne mig inte dåligt. Personligen tycker jag nog att APS-c formatet har mer att hämta, Tänker man prismässigt så är det nog svårt att komma under 20000kr med FF, Sony måste nog även förbättra brusegenskapen, för att inte tappa mark. Jag är övertygad om att nästa MK3:an kommer att ha förbättrad AF både snabbare och mer tillförlitlig. Någon typ av dämpning (mickroskakningar) kommer nog också, inbyggt stativ blir nog bökigt. Bengt.

Går inte att byta tråd nu Lennart, kan vara lite skönt med annat än sjöbodarna,lobotomi, säter mm. Live view som du nämner StenÅke på kommande Sony, kommer verkligen att bli intressant rent av mycket spännande. Vad kommer dom med för något. Hade A700 haft LV (hur dålig den än hade varit) Hade A700 varit en stark 2:a i Fotos stora semipro test. Och det är banne mig inte dåligt. Personligen tycker jag nog att APS-c formatet har mer att hämta, Tänker man prismässigt så är det nog svårt att komma under 20000kr med FF, Sony måste nog även förbättra brusegenskapen, för att inte tappa mark. Jag är övertygad om att nästa MK3:an kommer att ha förbättrad AF både snabbare och mer tillförlitlig. Någon typ av dämpning (mickroskakningar) kommer nog också, inbyggt stativ blir nog bökigt. Bengt.

Svårt att prata priser nu Bengt. Valutastrulet gör att vi har en helt ny prisbild nu. Kollar man bara i recensionsbanken här på FS så har ju någon tidig köpare lyckats få 5D Mk II för så pass lite som 21.500. Men senare under krisen verkar de flesta betalat 31.500! Idag tar Cyberphoto 25.490:- för bara huset. Sony kan inte ta mer än Canon om de vill sälja några kameror, så varför inte under 20.000:-? Krisen verkar ju åt fler håll. Med lägre efterfrågan sjunker priserna. Det är bara att se vad som händer i övriga delar av ekonomin. Nu sjunker ju priserna på TV och datorer igen.

Men varför överhuvudtaget bekymmra sig över Sony? De kan få ha sina filmkamror eller vad det nu är de gör i fred.... :)

Fortfarande efter 22 års fotograferande och många kontakter med fotografer så har jag aldrig träffat EN ENDA som kör Sony och är nöjd med det... Jag har träffat fler fotografer även på 2000-talet som är nöjda med Practica...

Pentax, Olympus, Nikon och Canon kryllar det av livliga förespråkare och man ser många av dessa hus ute i verkligheten, men sony? Var en fotograf iofs för någon måndad sedan på jobbet, men han svor över att han fick ta Sonyn eftersom 1Ds var på reparation... Hmmm.... Nä, Sony kommer överleva på de nya kunderna som köper hus på OnOff - synd bara för Sony att Nikon prispressade D40 så att de missade en hel del av den försäljningen.

Svårt att prata priser nu Bengt. Valutastrulet gör att vi har en helt ny prisbild nu. Kollar man bara i recensionsbanken här på FS så har ju någon tidig köpare lyckats få 5D Mk II för så pass lite som 21.500. Men senare under krisen verkar de flesta betalat 31.500! Idag tar Cyberphoto 25.490:- för bara huset. Sony kan inte ta mer än Canon om de vill sälja några kameror, så varför inte under 20.000:-? Krisen verkar ju åt fler håll. Med lägre efterfrågan sjunker priserna. Det är bara att se vad som händer i övriga delar av ekonomin. Nu sjunker ju priserna på TV och datorer igen.

Äger sin riktighet,ang.finanskrisen. men det är mera som är bökigt nu. Vi ska ju kunna filma nu också med våra stillbildskameror, kunderna skriker efter följande AF vid filmning också. Monitorn måste kunna vridas och vändas åt alla håll, sökaren får inte bli för liten. Sony A900 kanske är den sista genuina stillbildskameran. Som vi gråter efter om 5 år. Bengt.

Fortfarande efter 22 års fotograferande och många kontakter med fotografer så har jag aldrig träffat EN ENDA som kör Sony och är nöjd med det...

Någon gång ska vara det första. Jag kör Sony och är riktigt nöjd med den. Inte bara vad gäller AF. Efterspom jag kör Canon också kan jag med gott samvete säga att jag aldrig skulle sörja om jag tvingades köra en A900 istället för gammal 1Ds.

Men var tog AF-tråden vägen, pojkar o flickor?????

Någon gång ska vara det första. Jag kör Sony och är riktigt nöjd med den. Inte bara vad gäller AF. Efterspom jag kör Canon också kan jag med gott samvete säga att jag aldrig skulle sörja om jag tvingades köra en A900 istället för gammal 1Ds.

Men var tog AF-tråden vägen, pojkar o flickor?????

Ja hur det kan bli. Men jäkla skönt med lite värmande Sony ord. Ja var tusan är brudarna.

Ja hur det kan bli. Men jäkla skönt med lite värmande Sony ord. Ja var tusan är brudarna.

Jomen, det har varit ett par tjejer på tråden. Ang värmande Sonyord vill jag dock understryka att jag inte "håller" på något märke. Canon är mitt huvudsakliga märke och jag skriver gärna ris om det märket när det är befogat.

Vilket det varit när det gäller hur dåligt leveranskollade deras kameror är för närvarande när det gäller AF.

Om sedan Sony, Pentax, Olympus och Tampax eller vad de nu heter lyckas komma med något som ruskar om Canons och Nikons dominans är det bara av godo.

När det gäller LV så får jag hoppas att fler tar efter Olympus koncept med utvikbar monitor i fler leder. A350 har visserligen en som är utfällbar i en led. Men LV i kombination med MF ursäktar på inget vis att AF är opålitligt även med kalibrerade optiker/kamerahus vid fasta motiv i god belysning med ljusstarka gluggar.

Tillbaka till tråden.

Testade min ombyggda (omfilade?) Contax mattskiva lite mer ingående idag, och perfekt fokus krävde på en D700 ca 0.07mm mellanlägg - ett lager kontorstejp runt kanten.

Bifogar ett exempel på perfekt bakfokus.

Bilagor

• bakfokus.jpg
    bakfokus.jpg
    82.2 KB · Visningar: 355
Jomen, det har varit ett par tjejer på tråden. Ang värmande Sonyord vill jag dock understryka att jag inte "håller" på något märke. Canon är mitt huvudsakliga märke och jag skriver gärna ris om det märket när det är befogat.

Vilket det varit när det gäller hur dåligt leveranskollade deras kameror är för närvarande när det gäller AF.

Om sedan Sony, Pentax, Olympus och Tampax eller vad de nu heter lyckas komma med något som ruskar om Canons och Nikons dominans är det bara av godo.

När det gäller LV så får jag hoppas att fler tar efter Olympus koncept med utvikbar monitor i fler leder. A350 har visserligen en som är utfällbar i en led. Men LV i kombination med MF ursäktar på inget vis att AF är opålitligt även med kalibrerade optiker/kamerahus vid fasta motiv i god belysning med ljusstarka gluggar.

Din sakliga och neutrala hållning ang. kameramärken har jag påtalat tidigare, önskar många fler hade samma synsätt. Borde förhoppningsvis leda till skärpning hos fabrikanterna. AF-problemen är ett som belyses i tråden. Tampaxkameran går nog att använda som blodstoppande när man sliter sitt hår för trilskande autofokus.Suedellen vill upp på vägen nu. Men LV, monitorer, hör ihop med autofokus, AF har en central roll hur man än vrider och vänder, så vi har inte varit så långt från allfarts vägarna. Bengt.

Din sakliga och neutrala hållning ang. kameramärken har jag påtalat tidigare, önskar många fler hade samma synsätt. Borde förhoppningsvis leda till skärpning hos fabrikanterna. AF-problemen är ett som belyses i tråden. Tampaxkameran går nog att använda som blodstoppande när man sliter sitt hår för trilskande autofokus.Suedellen vill upp på vägen nu. Men LV, monitorer, hör ihop med autofokus, AF har en central roll hur man än vrider och vänder, så vi har inte varit så långt från allfarts vägarna. Bengt.

Ja, man skulle väl helst vilja plocka lite godbitar från flera kameramärken. Typ:
Brusegenskaper från Nikon D3
Vinklingsbar LCD-display från Olympus E-620
Filmfunktion från Canon 5DMKII
Upplösning från Nikon D3X
AF-pricksäkerhet från Sony A900
AF-snabbhet från Canon 1DMKIII
Hus från Nikon D700
Optik från Leica
Objektiv på telesidan och vissa zoomar från Canon
Objektiv på vidvinkelsidan och vissa zoomar från Nikon
Servicetiderna från Canon
Servicekvalitén från Nikon
Blixtsystem från Nikon
Bildstabilisering i huset från Sony
Bildstabilisering i objektiven från Canon
Pankaksobjektiven från Pentax

Ja, en sån kombination i ett märke vore inte helt fel...
Alla märken har verkligen sina för och nackdelar, och bara att hoppas på att dom tar efter varandras goda egenskaper.

Säga vad man vill, men vilket märke man än väljer har man väl aldrig fått så mycket kamera med så hög kvalité på bilderna som idag.

Ja, man skulle väl helst vilja plocka lite godbitar från flera kameramärken. Typ:
Brusegenskaper från Nikon D3
Vinklingsbar LCD-display från Olympus E-620
Filmfunktion från Canon 5DMKII
Upplösning från Nikon D3X
AF-pricksäkerhet från Sony A900
AF-snabbhet från Canon 1DMKIII
Hus från Nikon D700
Optik från Leica
Objektiv på telesidan och vissa zoomar från Canon
Objektiv på vidvinkelsidan och vissa zoomar från Nikon
Servicetiderna från Canon
Servicekvalitén från Nikon
Blixtsystem från Nikon
Bildstabilisering i huset från Sony
Bildstabilisering i objektiven från Canon
Pankaksobjektiven från Pentax

Ja, en sån kombination i ett märke vore inte helt fel...
Alla märken har verkligen sina för och nackdelar, och bara att hoppas på att dom tar efter varandras goda egenskaper.

Säga vad man vill, men vilket märke man än väljer har man väl aldrig fått så mycket kamera med så hög kvalité på bilderna som idag.

Strålande sammanfattning av olika märkens styrkor! Det enda jag på rak arm kan komma på att lägga till är tätningen i Olympus E-3, är fortfarande impad av bilderna när man spolar av den med en slang...

Strålande sammanfattning av olika märkens styrkor! Det enda jag på rak arm kan komma på att lägga till är tätningen i Olympus E-3, är fortfarande impad av bilderna när man spolar av den med en slang...

Här kommer något verkligt "strålande". Skulle plåta en veterinärs vardag för ett reportage anno dazumal. Från mottagningen och smådjur in i en ladugård där kossor skulle undersökas. En sovande kossa låg i sitt bås. veterinären i färd med att undersöka juvret på kossan intill.

Bra scen, men på kamerahuset jag höll i nävarna satt en fast 50:a o jag behövde mer vidvinkel. Bytte till kamerhus 2 o ställde försiktigt ned kamerahus 1 där jag stod samt tog några steg framåt för att få bättre vinkel. Efter ett par exponeringar hördes ett skvalande ljud.

Koskrället som låg ned hade rest sig och pissade så det mesta skvätte med en riklig stråle ut på kamerahus 1 (en analog Nikon F4s).

Jo, kameran fungerade efter att fått en försiktig dusch med vatten, trastorkning och lufttorkning. Skickades för koll på service och fungerade felfritt. Byttes några år senare in på Kameradoktorn.

Gluggen klarade sig inte bra däremot.

Man får vara tacksam för att kossan inte var skitnödig iaf.

Sökaren på A900 inte att förglömma. Extra greppet på en A700 den kombinationen lär hålla mycket hög klass.

Senast ändrad:
Ha Lennart då fick jag förklaringen till vatför min gamla Ikon luktade så konstigt som jag köpte beg. hos ja just det kameradoktorn!
Fasst nu är jag nog vårdslös med sanningen)
Blev inte riktigt nöjd med skärpan från min 5a så jag följde era tipps här och körde en koll på alla objektiv,
50 f1,4, Tre bilder focuserade överhuvud bara på en och då med ett våldsamt framfocus.(men problemet där har ju dryftats)
135 f2,0 tre bilder alla med ett rejält framfocus.
24-70 f2,8 Samma sak här ett framfocus som liknade de andra.
70-200 f2,8 Tre exponeringar här med, en perfekt, en med bakfocus(inte mycket men dock)och en med bakfocus(inte mycket här heller). Detta objektiv använde jag på en hundfotografering i helgen och märkte på de bilder hundarna skulle vara stilla att skärpan låg inte rakt på ögat jag valt lägga det på alla. Några lite framför på nosen och några lite bakom!
Har beställt tid hos Intervision och säkert inga problem med detta!
Men någon nämde här att de fick ge sig även på optiken? Men om optiken strular skulle detta märkts på de andra husen förmodar jag?
Jag använde mig av en utskrift som jag hämtade en gång i tiden från digitalfoto för allas hemsida, just för kontroll av focusering.
Utan denna tråd som jag följt sedan start hade man nog stått där lite rådvill vad göra. Så stort tack för denna hälp Micke och Lennart!
Bugar Lasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar