Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jocke har ju svarat. Jag vet faktiskt inte några mer skäl. På prokamerorna försvann ju snittbilden redan med Nikon F4 och Canon Eos1, men fanns att köpa som tillval.
Egentligen borde frågan vara akademisk. Dvs skulle vara överflödig om AF fungerade bättre.
Till Canons pro-dslr ur 1D-serien har ju snittbild funnits som tillbehör länge. Personligen tror jag att snittbildsskivor kommer att bli allt vanligare tillbehör från originaltillverkaren med tanke på att många manuella Zeissoptiker börjar komma ut till Nikon och även Canon plus att man via adapter kan köra gamla M42-optiker av hög klass.
I övrigt ansluter jag mig till Jockes svar fast med tillägget att en snittbildsskiva ändå kan göra bort sig ordentligt med ljusstarka optiker i vissa lägen med f/1.4-f/2.8.
Vet du vad som skiljer Canon och Nikon från Sony och varför Sony faktiskt inte riktigt hänger med? Tillbehören!
Jag köpte en snittbildskiva från FocusingScreen. Den såg fin ut inte tu tal om det men problemet är att den faktiskt är avsevärt mindre än orginalskivan, så jag får sätta tillbaka min gamla mattskiva. Lång näsa och 500 spänn på "blåskontot". Ska maila FocusingScreen och fråga vad de håller på med. Problemet är att Sony som orginaltillverkare enligt InsideService eller vad de nu heter i Sonyhuset i Bergshamra utanför Stockholm, inte har någon snittbildsskiva till A350. Inte ens om jag skulle vara beredd att betala 3 ggr (normala Sonymarginaler) mer för något som är inslaget i något det står Sony på. De finns inte! Det är därför att man som Sony-ägare känner att man har med en B-leverantör att göra. Allt är fine så länge man simmar "mainstream" men så fort du tar ett simtag ur rännan så känner man att man trampar vatten ute på djupt vatten. Jag är faktiskt lite trött på det. Ibland önskar jag att jag köpt en Nikon istället.