Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alla dessa nya A3+ skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)
Som fd. epson A3-skrivareägare hade jag ett litet oväntat bekymmer, nämligen vad man egentligen ska göra med sina stora, fina bilder. Jag vill inte tapetsera hela väggarna med dem. Visst kan man glädja andra med bilder men inte hur mycket som helst. Sälja var jag inte alls intresserad av. Tips?

Visst, det påminner lite om att ha ett fotolabb och det är ju skoj och intressant, och det kan ju vara skäl nog att äga en.

vad man egentligen ska göra med sina stora, fina bilder.
Det är en jättebra fråga. Jag börjar redan få slut på väggutrymme. Ge bort bilder är ett bra alternativ, men lite samma problem där, folk är oftast nöjda med en bild, inte hur många som helst. Det är också ett problem att man själv har en starkare koppling till sina egna bilder. De är mer speciella för en själv än för andra där de blir en i en stor mängd av bilder.

Sälja fysiska printar hamnar lite i samma kategori, en köpare har ett enormt utbud och dina bilder försvinner lätt i bruset på en redan liten marknad.

Är också nyfiken på vad andra gör.

På mitt paket med A3+ fotopapper står att de är 13"x19", och 329mm x 483 mm. Jag uppfattar formatet mer som småbildsformatet, alltså mer 2 till 3, än vad A4 är.

Jag fotade för Hembygdsföreningen. De var väldigt glada för att få de lite större bilderna. Så är det nog med fler föreningar.
Jag tog lite makro och miljöbilder för att få kommunen att vänta lite med skövlingen av en bäck-kant, tills fjärilslarverna hunnit förpuppa sig och kläckas. Då var det jättekäckt att bilderna var större och märktes, och inte bara snabbt och enkelt kunde stuvas undan.
Man behöver faktiskt inte ha samma foton på väggen, utan kan byta.
Jag har märkt ett uppsving för pappersbilder. Till min förvåning har foto jag tagit hamnat på folks väggar.
Men, även om det inte blir så. Större foton ger mer känsla.
Mindre än 15:- för ett stort foto, kan ju försvara dess kostnad ifall bara några få intresserade personer njuter av det en stund, och kanske någon gång till.
Därmed har jag i alla fall givit lite svar.

Ånyo.
Snälla, lyssna. Läs vad jag skriver.
Jag har rekommenderat en annan tråd, i ett tidigare inlägg.
Där berättar flera olika personer hur de använder sina skrivare, till vad, mm.
Det är ett mer konstruktivt diskussionssätt än att utrycka oförståelse för det andra framför och gör.
Är man inte intresserad av att skriva ut större fotografier, behöver man inte göra det. Eller så kan man skapa en ny tråd om det.
Den här tråden skapades av en person som ville ha köpråd inför att hen stod i begrepp att köpa en skrivare för de format som diskuteras här.

Senast ändrad:
Ursäkta mig.
Jag blev lite sur och trött.
Jag har varit informationsansvarig i mitt yrkesverksamma liv, och det som är självklart för mig, är givetvis inte det för alla andra.
Jag är en datanolla, och vill ändå bli respektfullt behandlad, trots att min okunnighet måste vara extremt påfrestande för min omgivning.
Så låt mig då förklara med två påhittade exempel, så det blir tydligare.

En person skapar en tråd för att få råd om inköp av en undervattenskamera.
Det kan väcka frågor inom mig.
Varför ska man fotografera under vattnet, när det är så krångligt? Svårt att få luft, vatten som kan läcka in i utrustningen.
Det finns ju så mycket fint på torra land, som är enklare att fotografera. Och vad ska man ha sådana foton till?

En person skapar en tråd för att få råd om inköp av ett objektiv för astrofotografering.
Det kan väcka frågor inom mig.
Varför ska man fotografera saker som är så långt bort, när det är alldeles mörkt? Det finns ju saker betydligt närmre, som man kan fotografera när det är ljust.
Vad ska man ha de fotografierna till? Är det inte bättre att titta på foton tagna med Hubble-teleskopet?

Det stora problemet med Fotosidan, och andra ställen på internet, är att där finns personer som är otrevliga, repsektlösa, och att personer påstår saker som är fel.
Att fråga om saker man inte förstår, hör inte dit. Det är okey.
Men, när det ställs frågor som ifrågasätter hela grunden för det som den ursprungliga frågeställningen gäller, då blir det fel.
Inte illa ment, inte alls. Men, det blir helt fel.
Diskussionen blir fel, hamnar utanför ämnet. Personer hamnar lätt i försvarsställning. osv.

Vad som gör mig sur i det här fallet, är att jag hänvisat till en annan tråd, som ger rätt bra svar på den frågeställning som jag kritiserar.
Ur ett informationsmässigt perspektiv var den tråden suveränt bra.
En trådskapare frågade om hen skulle/borde köpa en ny eller en begagnad skrivare.
Flera olika personer berättade om sina erfarenheter.
En hade köpt en begagnad skrivare, en hade sålt en.
Massor av olika erfarenheter från olika personer och olika skrivare, nya som gamla.
Ingen ifrågasatte någon annan. Man höll sig till sak. Tonen var vänlig och respektfull.
Jag lärde mig mycket.
Bland annat drog jag slutsatsen att vilken skrivare man bör välja, beror mest på ens egna behov, ens kompetens, ens önskningar, ens ekonomi, etc.
Man bör alltså börja med att titta på sig själv. Marknadens utbud kommer in aningen senare i beslutsprocessen.

Hoppas att jag inte gjort någon ledsen.
Det är inget ont i vare sig okunskap eller tanklöshet, jag bär själv mycket av båda delar, så jag vet.

Snälla, se gärna på det goda exemplet. Alla uttrrycker sig inte perfekt i alla ord, men helheten är jättefin.
Tyvärr är jag inte kompetent att fixa fram länkar, men här finns tråden:

Köpa begagnad fotoskrivare​

Som fd. epson A3-skrivareägare hade jag ett litet oväntat bekymmer, nämligen vad man egentligen ska göra med sina stora, fina bilder. Jag vill inte tapetsera hela väggarna med dem. Visst kan man glädja andra med bilder men inte hur mycket som helst. Sälja var jag inte alls intresserad av. Tips?
Rama in häng upp på väggen och byt expositionen en gång i kvartalet 🙂

Jag hänger upp de flesta hemma och på jobbet och byter ut dom med jämna mellanrum. Då och då ger jag bort en utskrift.

För egen del så har möjligheten att enkelt skriva ut hemma gjort att jag fotograferar lite annorlunda. Nu har jag utskriften i åtanke redan när jag tar bilden vilket bl a gör mig lite mera nogrann. Jag tycker det är roligt att kunna testa olika papper mm. Det händer att jag skriver ut en liten bild på flera olika papper vid de tillfällen det är svårt att välja. Vissa bilder ser man direkt vilket papper som passar, andra måste man testa och ibland blir man förvånad.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto