Ursäkta mig.
Jag blev lite sur och trött.
Jag har varit informationsansvarig i mitt yrkesverksamma liv, och det som är självklart för mig, är givetvis inte det för alla andra.
Jag är en datanolla, och vill ändå bli respektfullt behandlad, trots att min okunnighet måste vara extremt påfrestande för min omgivning.
Så låt mig då förklara med två påhittade exempel, så det blir tydligare.
En person skapar en tråd för att få råd om inköp av en undervattenskamera.
Det kan väcka frågor inom mig.
Varför ska man fotografera under vattnet, när det är så krångligt? Svårt att få luft, vatten som kan läcka in i utrustningen.
Det finns ju så mycket fint på torra land, som är enklare att fotografera. Och vad ska man ha sådana foton till?
En person skapar en tråd för att få råd om inköp av ett objektiv för astrofotografering.
Det kan väcka frågor inom mig.
Varför ska man fotografera saker som är så långt bort, när det är alldeles mörkt? Det finns ju saker betydligt närmre, som man kan fotografera när det är ljust.
Vad ska man ha de fotografierna till? Är det inte bättre att titta på foton tagna med Hubble-teleskopet?
Det stora problemet med Fotosidan, och andra ställen på internet, är att där finns personer som är otrevliga, repsektlösa, och att personer påstår saker som är fel.
Att fråga om saker man inte förstår, hör inte dit. Det är okey.
Men, när det ställs frågor som ifrågasätter hela grunden för det som den ursprungliga frågeställningen gäller, då blir det fel.
Inte illa ment, inte alls. Men, det blir helt fel.
Diskussionen blir fel, hamnar utanför ämnet. Personer hamnar lätt i försvarsställning. osv.
Vad som gör mig sur i det här fallet, är att jag hänvisat till en annan tråd, som ger rätt bra svar på den frågeställning som jag kritiserar.
Ur ett informationsmässigt perspektiv var den tråden suveränt bra.
En trådskapare frågade om hen skulle/borde köpa en ny eller en begagnad skrivare.
Flera olika personer berättade om sina erfarenheter.
En hade köpt en begagnad skrivare, en hade sålt en.
Massor av olika erfarenheter från olika personer och olika skrivare, nya som gamla.
Ingen ifrågasatte någon annan. Man höll sig till sak. Tonen var vänlig och respektfull.
Jag lärde mig mycket.
Bland annat drog jag slutsatsen att vilken skrivare man bör välja, beror mest på ens egna behov, ens kompetens, ens önskningar, ens ekonomi, etc.
Man bör alltså börja med att titta på sig själv. Marknadens utbud kommer in aningen senare i beslutsprocessen.
Hoppas att jag inte gjort någon ledsen.
Det är inget ont i vare sig okunskap eller tanklöshet, jag bär själv mycket av båda delar, så jag vet.
Snälla, se gärna på det goda exemplet. Alla uttrrycker sig inte perfekt i alla ord, men helheten är jättefin.
Tyvärr är jag inte kompetent att fixa fram länkar, men här finns tråden:
Köpa begagnad fotoskrivare