Annons

A2 - vilka tillbehör har ni och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
Joakim A skrev:
Är inte A200 bättre med 50 Iso samt 8,3 MPixel?

Lättare, men inte lika robust står d lite varstans iof.. :)

// Jocke

8 eller 8.3 Mp kan nog kvitta. Förmodligen så har A200 en ngt högre brusnivå, därför har man nog lagt standard känsligheten lägre.

Annars så kan man säga att 50 eller 64 Iso kan kvitta, när man mäter upp sådant på digitalkameror så brukar det dessutom inte stämma så bra...

I det stora hela så kan jag inte se någon större nackdel med A200 än den jag nämnde & att den enligt dig inte är lika robust (en viktig detalj!). Vad jag menar är att A2 är mer dokumenterad & vanligare, känns som ett säkrare kort...

Var det självporträtt hos frissan? Fasen, visste ju inte att Larza var ju en riktig snygging. ;-)

Hopppas framtida läsare inser att det finns lite glimten i ögat på den här tråden. Den belyser dock lite att jämföra detaljer leder oundvikligen mot mer och mer pengar. Sen jämför man och så blir det lite mer. Motiv, bilden, kunskap etc blir lätt bortglömt.

För att välja kamera. Jämför med fru/flickvän. Det är heller inget man tar eller bara borde ta på rekommendationer. Men ska nog välja själv och klämma lite på dem först. Ligger hon bra i handen? Svarar hon behagfullt när du trycker på knapparna. Det finns knappast något rätt svar - tyckande är det som gäller, vilket inte är att förakta heller. Appropås blixt. I mörkret är de alla lika ändå. Hoppsan, bäst att koja nu.

Så här skriver Cyberphoto:

"A200 har mycket innehåll från A2 men till det yttre är den betydligt kompaktare och lättare. Men känslan är det ett steg ner, den är inte lika gedigen och och har inte samma känsla. Läs inte detta som någon kritik. För att få ner vikt kan man inte bygga i pansar. A200 är ändå helt i klass med sina konkurrenter. Klart godkänd kvalitetskänsla."

Kvalitetskänslan är viktig, dessutom så verkar det inte finnas nåt vertikalgrepp till den? Jag tycker personligen inte att dessa kamerors vikt är något problem, om man inte hänger på lika mycket prylar som KG förstås...

Som du säger så följer det med en fjärrutlösare till A200 men det har inget att göra med blixtstyrning.

A200 o A2 är väldigt lika. A200 har en LCD-skärm som är vridbar på ett helt annat sätt än A2´s. LCD-skärmen är dessutom lite bättre. EVF´en är däremot rejält bättre på A2. Optiken o sensorn är densamma, men A200 ska ha delvis samma mjukvara som D7D, nånting MkIII istället för MkII... finns en hel tråd om A2 vs A200.

A200 kan inte nyttja vertikalgrepp/batterigrepp, A200 kan inte fjärrstyra blixtar (förutom slavblixtar kanske) men A200 är bättre på att filma och levereras med en trådlös fjärrkontroll...

Erfarenhetsmässigt är en trådfjärr mer exakt i avtrycket än en trådlös medan den senare är mer diskret o flexibel (inga trådar att snubbla över på festen!).

Ja, det är inte helt lätt att välja A2/A200 men mitt svar på Joakims första fråga för ett par dygn sedan står kvar. Köp A2. De seriösa alternativ som finns idag är Nikon 8800 o A200, men 8800 kostar 3000 spänn till. Kanske är den värd det, det e ju en Nikon...

Vaddå mycket prylar? en blixt o ett batterigrepp... o så på söndagarna en telekonverter... that´s it... ;-)

Jag älskar att snacka fotoprylar men förbannar mig själv ibland när jag bara drömmer om nåt bättre i stället för att lägga mer tid på att utveckla mitt fotograferande.

Kim skrev i en annan tråd, "Fotografering hänger till 99% på fotografen och 1% på utrustningen".

Så sant så...

/Larsa, som drömmer om D7D.

vafan 03.17... sover inte jag? jo det gör jag... zzzzzz natti natti...zzzz

99-1 stämmer inte, jag ska förklara mer imorgon... men visst är det klart viktigast vem som står bakom kameran... o hon som står framför saknar ingalunda betydelse heller!

HDFS) (KGS skrev:
vafan 03.17... sover inte jag? jo det gör jag... zzzzzz natti natti...zzzz

Tror att du har en sorts radar som väcker dig automatiskt när ditt namn nämns i ett forum, eller?

Själv så får jag hålla mig vaken 3 timmar till, nattskift.

mer än fördubblas... men fortfarande känns den inte alls klumpig, jo ACT-100 är lite väl stor, men batterigrepp o blixt känns som gjutna. Greppet använder jag i stort sett alltid. Har kört utan 1,5 dagar sen 30 september 2003...

jag har kopplat min mail till min mobil som väcker mej med en skön vibration så snart nån tråd jag bevakar väcks till liv... gissa om jag sover lätt ;-)

men nuuuuu ska jag sova... don´t mention kg!!

Gatufoten skrev:
Var det självporträtt hos frissan? Fasen, visste ju inte att Larza var ju en riktig snygging. ;-)

Kom just på vad du menar, du har nog missuppfattat.

Det är inte kameran som är fjärrstyrd på bilden utan den lösa blixten. Jag fotograferar alltså modellen bakifrån & rakt in i en spegel, blixten står på ett bord (snett till vänster) framför frissan & modellen riktade mot dom.

Om jag haft blixten på kameran i detta fall så kan man ju förstå hur det blivit, den hade enbart lyst upp modellens baksida samt slagit in i spegeln.

Skillnad A2 o A200

Väljer själv mellan de två och det är väl så att A2:an har ett bättre autofocus-system också som säkert är väl värt att fundera på om man fotar rörliga objekt.

.Z. skrev:
Annars så kan man säga att 50 eller 64 Iso kan kvitta, när man mäter upp sådant på digitalkameror så brukar det dessutom inte stämma så bra...

För mig som skall ha med kameran i fjällen så har jag blivit fundersam. Gäller inte bara Minoltas kameror utan alla "prosumer" kameror verkar lida av samma begränsning och det är att de brusar när man kommer upp i ISO200 och högre. ISO200 i min nuvarande kamera är standar-känsligheten på filmen och redan den hastigheten ger långa slutartider om man skall fota mitt i natten oavsett att det är midnattssol. Skall jag ner på ISO50/64/100 så är ett stativ nästan en nödvändighet och om jag byter ut min analoga kamera mot en digital men måste släpa med mig ett stativ så är viktvinsten bortblåst.

Så berätta för mig vilket tankefel jag gör. Har inte "läst" på mig något om skillnaderna mellan analog och digital fotografering ännu men börjar kännas som att jag skall göra det innan jag bestämmer mig för vilken kamera jag skall köpa.

Ska kika på den, vad heter adaptern till? Mellan A2 och Olympusen..?

Så det är bättre att köra en märkesoberoende än en som är utprovad till just den modellen som DCR-150 verkar vara?

// Jocke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar