Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A2 - vilka tillbehör har ni och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
Joakim A skrev:
Jo, visst ser man om man jämför, men det där var ju extremfallet.. ISO 3200 går väl knappt att ställa in på en A1/A2/A200..

// Jocke

A-kamerorna ger mer (eller åtminstone fulare) brus vid 800 Asa än Andreas 3200-exempel som jag antar är taget med en 300D (kikat på hans profil).

Joakim A skrev:
Jo, visst ser man om man jämför, men det där var ju extremfallet.. ISO 3200 går väl knappt att ställa in på en A1/A2/A200..

// Jocke

ISO 3200 är rätt extremt, ja. Har aldrig haft användning för det här i praktiken, blir för brusigt. Jag lade upp dessa två bilder bara för att du skulle se en tydlig skillnad.

/A\

Visst blir det skillnad, det ser jag, men egentligen inget som stör tycker jag? Kanske för att man inte riktigt vet hur bra det kan bli än..

// Jocke

.Z. skrev:
A-kamerorna ger mer (eller åtminstone fulare) brus vid 800 Asa än Andreas 3200-exempel som jag antar är taget med en 300D (kikat på hans profil).

Visst är det en 300D. Anledningen till att den har mindre brus vid höga ISO är att den har större sensor.

/A\

Joakim A skrev:
Vad använder ni för program, ser att NeatImage oftast används.. varför inte PSP8 eller Photoshop?

// Jocke

Laddade ner NeatImage för ett par dar sen. Verkligen imponerad av vad det klarar av. jag tycker dessutom att det är bra med ett program som bara reducerar brus, och är riktigt bra på det. PSP9 använder jag till all annan sorts bildbehandling.

/A\

Joakim A skrev:
Vad använder ni för program, ser att NeatImage oftast används.. varför inte PSP8 eller Photoshop?

// Jocke

De du nämner är bildbehandlingsprogram, jag använder PS.

NI är ett brusreduceringsprogram som bl.a kan köras som plugin i PS, många använder NI till annat också men jag använder det uteslutande till brusreducering, anser att det är ett måste när man kör kameror av typen vi diskuterar här...

Körde ISO 3200 bilden i NeatImage. Körde inte på "full effekt" för isåfall skulle en massa detaljer försvinna.

/A\

Bilagor

• iso36_filtered.jpg
    iso36_filtered.jpg
    40.6 KB · Visningar: 125
Ang. NI så är det viktigt att man har mycket noggrant gjorda profiler för sin kamera vid olika känsligheter för att få ett bra & jämnt resultat.

Jag använder alltid NI till mina bilder tagna med D7i oberoende om dom är tagna på 100 Asa eller högre, det är smidigt då jag har en profil för varje känslighet & NI väljer optimal profil för varje bild när jag batchar.

Bara att köra igång & gå & ta en kopp kaffe...

Hmm, kräver väl mycket prestanda? Jag har bara en 3 GHz, bärbar, får slänga i lite mer minne isåfall om det beskrivs: gå och ta en kopp kaffe..

Haha..

// Jocke

3GhZ är ju ganska mycket. Jag sitter här med en två år gammal dator på 2.4GhZ och 256mb RAM och jag kan inte säga att det har hindrat mignär det gäller bildbehandling. Fast lite mer RAM hade inte skadat...

/A\

RAM är aldrig fel ;)

Fast som vissa beskriver det så tycks tex filmredigering ta mycket kraft, men min bärbara klarar det alldeles utmärkt och slår de flesta stationära också. Visst är det 100 % på processor..

// Jocke

tsss... 0,4 GHz o 384 MB RAM räcker bra... ;-)

/kg, macintosh förstås

Edit, uppgraderade från 0,4 MHz till 0,4 GHz, nån måtta får det lov att vara...

Senast ändrad:
Snygg mugg, bra idé!
Men jag blev ledig imorgon så kanske en irish coffee skulle sitta fint... *fundilurar*

2,0 & 512, funkar super.

När jag skrev gå & ta en kopp kaffe så menar jag när man batchar många bilder, 1 bild tar inte många sekunder...

Upptäckte just att vi har slut på kaffe här på fabriken, under ett nattskift!

Panik!!!

7i och Raynox

Eftersom expertisen tydligen är vaken och jag inte orkar söka bland gamla trådar... Har du K-G som enligt egen utsago testat det mesta i konverterväg testat Raynox telekonverter DCR-1540PRO tillsammans med 7i? Andra experter får också tycka till...
//A

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar