Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A2 - vilka tillbehör har ni och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
En lite varning ang. filter på dessa minoltor.

Polfilter bygger ju på en del & är ganska så tjocka, därför så brukar dessa ge vinjettering på brännvidder under 35mm.

Jag har själv ett Hoya pol som vinjetterar under 35mm, tror att det går att hitta nån modell som kanske inte bygger på lika mycket & därför funkar bättre.

Sök på vinjettering, polfilter & minolta 7i så tror jag att du bör hitta lite info om detta. Du hittar förmodligen mer om du söker på 7i än A2...

Annars så kanske KG vet nåt om detta?

Jag skulle vara lite försiktig med att beställa batteri från Zebra Media. Beställde nyligen ett BP-511H, ett 256 mb sd-kort och ett NB3L. Allt fungerade perfekt förutom NB3L-batteriet till Ixus-i, fungerar bra i ett par minuter, sen blinkar batterilampan och kameran stänger av sig.

/A\

Något batteri är alltid B-kvalitet på, men om det kostar 280 kr för något som Minolta själv tar det tredubbla för så är jag värd att chansa ;)

// Jocke

Joakim A skrev:
Något batteri är alltid B-kvalitet på, men om det kostar 280 kr för något som Minolta själv tar det tredubbla för så är jag värd att chansa ;)

// Jocke

Mitt batteri kostade bara 103:50. Det är ju inte Canon kvalitet men det ska ju funka i alla fall tycker man.

/A\

Det mystiska är att detta hände vid första uppladdningen (och andra och tredje och sen har jag inte orkat försöka mer).

/A\

Kan vara felmonterat batteri eller liknande. Ett urladdat batteri som är felmonterat går ju inte att ladda och man kan starta upp, men dör direkt.

Du får säkert behålla batteriet men får ett nytt..

// Jocke

Joakim A skrev:
Kan vara felmonterat batteri eller liknande. Ett urladdat batteri som är felmonterat går ju inte att ladda och man kan starta upp, men dör direkt.

Du får säkert behålla batteriet men får ett nytt..

// Jocke

Förhoppningsvis är det bara att öppna batteriet och greja om lite, och få ett nytt batteri också.

/A\

Nu ska vi si... jag har ett polfilter ja... o det vinjetterar svagt vid full vidvinkel 28 mm... knappt så jag tänker på det om det inte är helt ljus bakgrund. Tror det är ett Hoya... *kg går nu till fotoryggsäcken o kollar*...
...
.......
..........

yepp Hoya HMC...
jag har kört det ihop med ACT-100 också, då hamnar det mellan konvertern o linsen... lite special, men det funkar!

När jag kollade Raynoxförlängarna hittade jag en sida där de visade bilder på hur de fungerade och de som fanns då gav gärna svarta hörn, men det kan ha kommit nytt på senare tid. Jag har haft min ACT-100 ett tag nu o slutat kolla runt...

Inte Hoya HMC Super utan vanligt HMC? Hmm, funkar det att trycka dit alla Hoya-filter mellan tele och objektiv på kameran tro HG?

Har du testat några andra filter till Aette?

// Jocke

Har alltid ett Hoya Skylight monterat... tar normalt bort det när jag skruvar dit polariseringsfiltret, men är jag slö låter jag det sitta, men då blir det mörka hörn från 40 mm o neråt eller nåt sånt...

Sen har jag ett starfilter som jag ännu inte provat... en rest från den analoga tiden. Numera fixar man ju stars i PS...

O så mina Closeups förstås...

Det jag ska skaffa nångång är ett sånt där gråfilter vad det nu heter igen... sånt som gör att man kan använda längre slutartid även när det är ljust ute... det får bli till sommaren.

Med 12 sidor inlägg så har väl det mesta redan sagts... men mitt bästa tillbehör är tid, d.v.s. gott om fritid så man kan använda kameran. Samtidigt är det nåt jag har ont om. Synd att man inte kan köpa tid. Har letat på nätet men inte hittat... nån borde ju sälja, eller? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar