Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A2 - vilka tillbehör har ni och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
Joakim A skrev:
RAM är aldrig fel ;)

Fast som vissa beskriver det så tycks tex filmredigering ta mycket kraft, men min bärbara klarar det alldeles utmärkt och slår de flesta stationära också. Visst är det 100 % på processor..

// Jocke

Nej då, RAM kan man aldrig få för mycket av. Men just nu står ett Ati FIREGL x2 Radeon 9800 256mb DDR II AGP8X ret för dryga 9000 högst på önskelistan...
Jag skulle behöva minst 2 gigs RAM. En sammanfattning om hur mitt statusfält ser ut nu: 6 olika internet explorer fönster, ACDSee, PSP9, 2 MSN-chatrutor + vanliga MSN. I want RAM!!!

HDFS skrev:

Snygg mugg, bra idé!
Men jag blev ledig imorgon så kanske en irish coffee skulle sitta fint... *fundilurar*

Nja, Gevalia brygg slår väl det mesta.

/A\

Haha, köp min kraftburk så har du nästan d där ;)

Man kan ju alltid stänga ner lite program som man inte använder också *asg*

Såg just att Minolta rekommenderar att stänga ner funktioner man inte använder för att kameran inte ska bli så varm???

// Jocke

Ne, skämtar inte.. ingen aning, det var därför jag skrev det här ;)

Ja, måste väl vara skärmen isåfall, sånt tar ju säkerligen kraft och avger värme.

// Jocke

man kan stänga av kontinuerlig AF och AS, men det har jag aldrig behövt... men så har jag bara tagit 40.000 bilder med Aette så nån annan kanske vet bättre. Många av dem i rejäl värme. Några i hyfsad kyla. Har fått starta om kameran pga Err i displayen ca 20 ggr varav 2 idag!!

Oki, inte så farligt alltså :) Tål den kyla bra?Det är ju trots allt kallt nu..

Kollade förresten nytt minnesmedia på zebramedia.. äckligt billigt! NP-400 batterier till A2 kostar bara 280 spänn eller vad det nu stod, inte över 300 iaf.

Någon som behöver ett SD Ultra2 512? haha

// Jocke

Nä, jag har ett redan... i lillkameran o risken för att det ska bli fullt är rätt liten. Till den har jag inte ens reservbatteri *s*

Jo, batterierna ska inte behöva kosta mer än Zebras, jag betalade ungefär 500 för två originalbatterier från USA när kameran var ny... har hittills aldrig stått utan ström.

Min Dimage 7 hade inga problem neråt -30, Aette har hittills aldrig utsatts för mer än -20, jäkla milda vintrar...

HDFS) (KGS skrev:
man kan stänga av kontinuerlig AF och AS, men det har jag aldrig behövt... men så har jag bara tagit 40.000 bilder med Aette så nån annan kanske vet bättre. Många av dem i rejäl värme. Några i hyfsad kyla. Har fått starta om kameran pga Err i displayen ca 20 ggr varav 2 idag!!

Oki, tänkte för mycket 7i där...

Oj satan, -20 med A1 är ju imponerande i vilket fall som helst. Trodde det handlade om +-0 då mobiltelefonen lägger av ;) Displayen dör ju då..

// Jocke

K-G är du vaken? :)

Graylingman skrev:
Eftersom expertisen tydligen är vaken och jag inte orkar söka bland gamla trådar... Har du K-G som enligt egen utsago testat det mesta i konverterväg testat Raynox telekonverter DCR-1540PRO tillsammans med 7i? Andra experter får också tycka till...
//A

Re: K-G är du vaken? :)

Alltid vaken.

Nej, jag har inte testat deras telekonverter själv, men jag har sett tester på nätet och valt bort Raynox telekonverter. Har en Raynox vidvinkelkonverter som jag nångång ska annonsera ut. Den fungerar INTE med D7, A1/A2, den vinjetterar brutalt redan från 27 mm *s*

Däremot klämde jag på konvertrar från Olympus (TCON-17, fungerade bra) och från Nikon, gick inte alls och Fuji, gick inte heller, blev som att kika genom ett rör... Testade även nåt udda märken på Expert vid Konserthuset i Stockholm, det var lika illa med det.

ACT-100 testade jag i april på fotomässan o upptäckte att det gick att zooma med det så det fyllde hela brännviddsområdet från 150-300 utan vinjettering.

När jag sen köpte det så avråder Minolta bestämt från att zooma med det... fast det gör jag ändå ;-)

Någon som vet något om mellandagsrean i Stockholm, finns A2 någonstans tro?

Har bara sett Expert, men jag kallar inte 8500 för rea.. Teknikmagasinet har för 6900.

// Jocke

Jo, att du har en ACT-100 har jag förstått! :) Grejen är bara att jag fått korn på en Raynox DCR-1540PRO till ett bra pris, men det är kanske lika bra att låta den gå...

Fast om man ska tro på Raynox egna uppgifter så verkar det ju inte så illa...

DCR-1540PRO 1.54X
Pro-Telephoto Conversion Lens
DCR-1540PRO lens extends the focal length of DiMAGE A200/A2/A1/7Hi/7i/7 camera zoom lens to 308mm telephoto lens! (35mm film equivalent) It's a completely new high definition lens made of the high index optical lens with a 2-group/4-element formula.
Slight Vignetting(Darkening one or more corners) may appear as shown on the actual image.
Magnification : Nominal 1.54X Actual 1.54X / Diagonal, 1.54X / Horizontal
Lens construction : 2G/4E Optical coated glass elements
Mounting threads : 52mm
Front filter size : 67mm
Size/Weight : 71 x 67mm/240g
RA5249 adapter ring is Not Included.

Hmmm... kanske ska se om jag kan pruta lite till ;-)

Joakim A skrev:
Någon som vet något om mellandagsrean i Stockholm, finns A2 någonstans tro?

Har bara sett Expert, men jag kallar inte 8500 för rea.. Teknikmagasinet har för 6900.

// Jocke

Allvarligt talat så tror jag inte att denna typ av kameror brukar beröras av mellandagsreor.

På tal om mellandagsrea så tjuvstartade men den här i Stenungsund dagen innan julafton, suck...

Joakim A skrev:
Oj satan, -20 med A1 är ju imponerande i vilket fall som helst. Trodde det handlade om +-0 då mobiltelefonen lägger av ;) Displayen dör ju då..

// Jocke
Jodå. Det finns de som lägger den i frysboxen, för att få ned brusnivåerna. Risk för att man sen har minneskortet fyllt av en radda bilder på fläskkotletter förstås.

Bidde det ingen Z3?

Hehe, nepp, nu blir det en A2. Är dock osäker på om jag vågar beställa från Pixmania..

Minneskort och extra batteri från zebramedia iaf.

Makrolinser, UV-lins, Pol-lins ej bestämt än. Vet inte riktigt märke jag ska välja än, men huvudsaken är väl att få hem kamera och minneskort först.

// Jocke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar