Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D och underexponering med inten blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Benzky

Aktiv medlem
Min 7D underexponerar konstant med exakt 1 bländarsteg på ISO 1600 med den interna blixten.

Oavsett motiv så är exponeringen konstant och ganska exakt på ISO 100-800, men direkt man kommer på ISO 1600 så blir det ett stegs underexponering. Hmmm....

Är detta någonting som händer er andra, eller är det bara mitt ex.

De verkar inte bättre...

... Ja de verkar stämma, har bara tagit två snabba kort, men de verkar vara så på min oxå.

Mitt exemplar, iofs låne ex. exopnerar inget vidare med inbyggda blixten. rätt så grov underexponering tom.
Med extern blixt ligger den på kanske ett steg under.

Min egentliga poäng var att exponeringen är korrekt (eller i alla fall lika :) på alla ISO tal utom 1600. Om det i alla fall hade varit konsekvent så hade livet varit enklare. Nu måste man komma ihåg att ändra exponeringskompensationen varje gång man ändrar till eller från ISO 1600

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar