Tonyeagle
Aktiv medlem
Jag tycker det fungerar finfint med ett vanligt videohuvud måste jag säga, men det vore kanske en helt annan sak om objektivet hade varit ett 500/4 eller liknande som är större och tyngre! Dock vore det smidigt om kameran inte tippade..fast å andra sidan är man så van från sin tubkikare att öppna och låsa vredet hela tiden så det sitter liksom i ryggmärgen att göra det även nu när jag fotograferar fåglar. Så jag kör på med det ett tag här ett tag framöver i alla fall, så får jag se i framtiden om jag investerar i ett Gimbal.
Black Rapid-lösningen låter intressant, men hur lätt kopplar man bort remmen från kameran. Har för mig att det var anledningen till att jag valde Peak Design-lösningen..för med den knäpper man lätt bort remmen med en hand.
Det är en karbinhake med extra skruvlås. Går lätt att lossa men man måste först snurra några varv på låsningen (som finns dom säkerhet för att man inte av misstag ska öppna karbinhaken och tappa kameran. Tar väl någon 1-2 sekunder extra om man skruvat åt säkringen för haken och går att göra med ena handen. Peak Design-fästet är nog suveränt men det suger duktigt att hela remmen rör sig när man lyfter kameran och det blir svårt att ha ryggsäck över den.