Annons

Fokus-/skärpetest av Tamron 150-600 G2

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder också alltid bländarförval, även vid action. I princip så vill jag alltid vara så nära största öppning som möjligt, för att få så lågt ISO som möjligt och så kort tid som möjligt och så kort skärpedjup som möjligt, sedan kan det väl finnas några undantag i detta men jag har den ändå alltid på bländarförval.

Om jag skulle välja en tid som jag verkligen vill ha, så får jag sätta upp ISO med marginal för att inte hamna i underexponering och ofta hamnar jag ändå i underexponering och få dra upp i redigeringen vilket ytterligare ökar bruset.

När det gäller 150-600 har dock G1
Jag utgår alltid från f/7.1, använder jag större tappar jag lite skärpa, använder jag mindre så vinner jag inget på det utan enbart förlust på annat

ISO sätter jag till 400 att börja med, ger nästan alltid OK tid på sittande och ofta OK på flygande, men kan beroende på ljus justeras upp under gång men brukar aldrig ute gå över 800

Tiden håller jag bara ett öga på, tycker det funger fint runt 1/125 på sittande och 1/1000 på flygande så kan man säkert få ut några bilder, panorerar man med så kan det fungera med längre tider också

Jag länkade tidigare inlägg till Dropbox i filnamnet ser man både tid och bländare och brännvidd, så kan man av det få en uppfattning vilka tider som det verkligen blir, det kan ju variera mycket under en fotografering

Jo, risken för underexponering kan förstås finnas om man sätter en allt för snabb slutartid, men jag tänker att hellre en något underexponerad bild än en bild som inte är skarp. Är inte bilden kraftigt underexponerad så kan man ju alltid justera exponeringen lite i efterhand, men en oskarp bild är svår att göra något åt. Men visst..som du säger så är man ju alltid garanterad snabbast möjliga slutartid och lägsta ISO ifall man väljer så stor bländaröppning som möjligt. Det blir till att testa bländarförval och se hur det känns i ens eget action-fotograferande idag!
 
Jag tittade igenom mina bilder på flygande fågel och det är en spridning från 1/500 till 1/6400. De flesta är nog runt 1/1250 till 1/3000, eftersom jag kört bländarval så kan ju tiden ibland bli ganska kort, troligen kortare generellt än om jag satt den själv för då hade jag nog inte vågat gå högre än 1/2000.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.