Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D makalöst välspecad, men...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte ens om du har rätt i det du säger men frågan är mer komplicerad än så. Snabbare och snabbare, ja det är en fråga och det beror ju på vad man menar. En del som exv plåtar snorisar är lyriska över Live View kombinerat med Face Detection. Kameran låser automatiskt AF på den fokuspunkt som ligger närmast det ansikte som det eventuellt hittar i motivet(funkar ej på svarta ansikten tyvärr har testat på semestern jag just var på - ett fall för DO?). Detta gör det mycket enklare att faktiskt sätta fokus på denna typ av svårfångade motiv. Det finns idag många olika varianter på Live View-lösningar. Om man tycker Live View är viktigt och användbart så finns det ett antal saker att ha i minnet när man jämför system för det handlar inte om äpplen och äpplen längre - det är mer komplicerat än så.

Hur funkar det med en lös skärm? Är det inte enklare då att man sumpar dyrgripen i marken än om den sitter fast i kameran. Det skulle nog inte vara något för mig som har en släng av samma problem som Gerald Ford sades ha d.v.s. han kunde inte gå och tugga tuggummi på samma gång enligt Richard Nixon (den gamla hopplöse VietNam-krigspresidenten).

Jag tror jag skrev lite otydligt. Det jag jämför är enbart fasdetekterade AF vid Live View och där är nog 7D snabbare än A550 med sin fasdetekterande AF och LiveView trots att 7D måste fälla och lyfta spegeln.

Fördelen med ZigView är att man kan snäppa fast hela enheten på okularet eller bara snäppa fast enheten med videokameran som "filmar" sökarbilden och ha skärmen lös.

http://www.kamerabild.se/nyheter/Skarm-pa-snore-skoj-for-prylalskare-1.34600.html

Synd bara att dom är ensamma om idén och saknar utvecklande konkurrens...

Kontrastfokus o LiveView, med eller utan ansiktsigenkänning, ger jag inte mycket för...

Tyvärr är ZV, enl mitt tycke, åt h-e för opraktisk. Man måste snäppa loss videoenheten varje gång man ska använda den optiska sökaren.

För min del skulle snäppfästet bli utslitet under en fotodag isåfall.

Hade första generationens ZV och fästet är fortfarande detsamma som man kränger över okularet

Tyvärr är ZV, enl mitt tycke, åt h-e för opraktisk. Man måste snäppa loss videoenheten varje gång man ska använda den optiska sökaren.

För min del skulle snäppfästet bli utslitet under en fotodag isåfall.

Hade första generationens ZV och fästet är fortfarande detsamma som man kränger över okularet

Jaha, du har provat! Själv har jag bara tittat på den lite nyfiket. Gillar idén men kameradelen ser lite klumpig ut och sen verkar skärmen inte vara nån höjdare heller. Däremot verkar det finnas trevliga fjärrstyrningsfunktioner i skärmdelen. Synd bara att det inte finns någon till tilverkare som utvecklar idén lite...

Snabbrecension:

Och till alla som tycker vinkelskärm är oandvändbart: Nyckelord i tankesättare:
-Macro
-Runt hörn
-Folkmassor
-låghöjds kompositioner; Ex kameran på marken
-Paparazi; Som någon skrev: Sätt kameran i knät och diskret ta en bild av något utan att du står där och siktar!

Sedan till de som tycker att man bara slår sönder fanskapet:
1) Vridbarskärm skall inte användas som bärmodul
2) Man ska inte tappa kameran - händer det, så är jag nog mer orolig för både blixt och objektiv.
3)Man måste INTE ha skärmen utvikt hela tiden
4) Under transport så kan man SKONA skärmen genom att ha den invikt.

Hoppas detta lyser upp tillvaron för er.

Kunde inte skrivit det bättre själv. Ett klart och distinkt inlägg i en tråd som mest luktar "det var bättre förr".

Slår vad om att alla fotografskikt inte tackar nej till möjligheter, och med rätt vridbar skärm blir den de facto MINDRE utsatt då man vinklar in skärmen när man inte använder den.

Jag tror jag skrev lite otydligt. Det jag jämför är enbart fasdetekterade AF vid Live View och där är nog 7D snabbare än A550 med sin fasdetekterande AF och LiveView trots att 7D måste fälla och lyfta spegeln.

Fördelen med ZigView är att man kan snäppa fast hela enheten på okularet eller bara snäppa fast enheten med videokameran som "filmar" sökarbilden och ha skärmen lös.

http://www.kamerabild.se/nyheter/Skarm-pa-snore-skoj-for-prylalskare-1.34600.html

Synd bara att dom är ensamma om idén och saknar utvecklande konkurrens...

Kontrastfokus o LiveView, med eller utan ansiktsigenkänning, ger jag inte mycket för...

Som sagt, det beror på vad man jämför med. En av killarna i Sony.forumet för A5xx hade jämfört Sonyn mot konkurrenterna i instegssegmentet och funnit att den tar 5-6 bilder i snabba Live View läget med seriebildtagning (A550 tar 4 bilder/sek) när konkurrenterna tagit en enda. Jag vet inte hur bra 7D är på seriebildtagning i Live View och kan inte uttala mig om det och jag har inte löst något om någon som jämfört alla aspekter av Live View i A550 med den i 7D. Lennart Aspman kanske gjort det för han har ju testat A550 och har faktiskt en 7D.

Men A550 är inget för de som vill ha solida kamerahus byggda i metall så där håller jag helt med Lennart, men när det gäller en del funktionalitet och inte minst då Live View-funktionerna så ligger den långt framme. Live View i den kameran är inte en teknik utan åtminstone 3-4 samverkande med delvis helt unika tekniska lösningar. Inget konstigt med det i en tid av snabba tekniska förändringar.

Å andra sidan ska man inte utgå okritiskt från att "solida hus i metall" automatiskt gör en mer stryktålig kamera. Jag har inga dåliga minnen alls av Sony plastiga instegsmodeller vad gäller hållfasthet. Kommer just hem från SydAfrika och min toycamera A550 har inte tagit någon skada av den trippen. Min solida KM7D som en del recensenter skrev var "built like a tank" hade ett mycket solitt hus för ögat men som var känsligt som ett ägg. Första generations antiskaklösning för DSLR:er tålde inga som helst smällar. Var ute på fisketur på Los Roches i Venezuela när den lade av. Då kunde man hålla sig för skratt. Plast kan vara hyfsat hållbart det också och det har en underskattad egenskap: det är mycket varmare än plåt när det är jäkligt kallt!

Senast ändrad:
Precis alla kameror som konstrueras ska tåla att tappas från x cm höjd (oftast 100) i stengolv från alla vinklar utan att gå sönder. För proffskameror är testet extra tufft.

Är det verkligen så? Just stengolv låter fruktansvärt tufft, känns som om väldigt få kameror skulle klara det.

Snabbrecension:

Jag äger: Canon PowerShot SX10 IS
Har: Vridbar skärm!
Hållbarhet: Väldigt god. Inga problem. Tycker inte den ens har blivit glappare efter 10 månaders använding.

Enda felet är att den känns plastig, men det gör även hela kameran; Kompakt kamera...

Och till de som nu tycker att detta är nybörjar snack:
Jovisst! Jag är nybörjare; Men det betyder inte att jag inte vet vad kvalitet och ergonomi är. Och defakto som många påpekar här i denna diskussion är att hållbarhet är inget problem för Canon bara dom satsar lite.
Detta kunde Canon tänka på (Och ni andra som är skeptiska)
1) De knapparna som finns till vänster baktil på 7D skulle lätt kunna sättas på höger sida om skärmen. Medger att det skulle bli klumpigare, men det går.
2) Skärmstorlek på minst 2.8 tum 3:2 crop skulle lätt gå att få in. Tänk på en iPhone; Det krävs inte tjocka kanter, om den görs av metall. Samma sak gäller tjockleken på skärmen. Fy fan hur tunn en Iphone är!

Och till alla som tycker vinkelskärm är oandvändbart: Nyckelord i tankesättare:
-Macro
-Runt hörn
-Folkmassor
-låghöjds kompositioner; Ex kameran på marken
-Paparazi; Som någon skrev: Sätt kameran i knät och diskret ta en bild av något utan att du står där och siktar!

Sedan till de som tycker att man bara slår sönder fanskapet:
1) Vridbarskärm skall inte användas som bärmodul
2) Man ska inte tappa kameran - händer det, så är jag nog mer orolig för både blixt och objektiv.
3)Man måste INTE ha skärmen utvikt hela tiden
4) Under transport så kan man SKONA skärmen genom att ha den invikt.

Hoppas detta lyser upp tillvaron för er.

Okej, När jag ser på det hela från perspektivet fotojournalist som tillsammans med sportfotograferna är ett av dom större målgrupperna för proffshusen. Jag vet inte om 7an nu ska räknas som en proffskamera eller inte. Men kan som yrkeutövare berätta att positionerna för knapparna är faktiskt ett resultat av en utveckling som ofta gjorts i samarbete med proffs. Att börja placera knappar på höger sida om skärmen för att få in en vridbar skärm skulle försämra ergonomin i den mån att åtminstone jag skulle hamna att byta tillverkare. Att en vridbar skärm hållit i tio månader är inget som talar för en hållbar lösning. Hur många rimmar i aktivt bruk har den varit och i hurudana förhållanden är intressantare.

iPhonens skärm är en flopp. det returneras flera iPhonar än du nånsin kan ana pga av sprucken skärm, t.ex. man har haft den i fickan tillsammans med nycklarna. Alltså inte en produktutveckling jag skulle vilja ta in i kameravärlden för nåt pris.

För dem som bara slår sönder greijen:

Då du jobbar på löpande fot 8h/dag med kameran i handen utsätts den för stryk och händelser som bara går att ana. Och måste ärligt talat säga att jag kommer inte på n teknisk lösning som skulle hålla det i längden helt enkelt. Att inte tala om vädertätheten, sand och skit som samlas i systemet.

Det handlar inte om att det var bättre förr, det är mycket bättre nu :) speciellt med mark IV efter den totala floppen markIIIan. Men alla minusar som jag fortfarande ser med utfällbar skärm kompenserar inte för macro eller låghöjdskompositioner. För resten av dina för-argument gör man som sagt utan skärm och så mycket snabbare och diskretare än genom att börja vrida fram sin skärm...

Vet inte varför jag argumenterar i frågan, men jag tycker att det är en kul fråga :)) ta mej inte alltför allvarligt i det här, dt krävs alltid motargument för att upprätthålla en diskussion :)))

Till Sten-åke!

Jag testade bara AF-användbarhet/precision med A550, eftersom det blivit en av min "käpphästar" efter alla felkalibrerade kameror vi begåvats med ( se alla långa trådar om detta som du själv deltagit i).

AF var en positiv överraskning för mig. I LV-läge körde jag förvisso några sekvenser och fann att kameran inte var supersnabb direkt, men tämligen exakt. Dvs exaktare än många andra kameror.

Ang displayen som går att vinkla: Den är faktiskt riktigt bra. På ett låneexemplar kan jag förvisso inte med avsikt tappa den i ett stengolv, men konstruktionen förefaller robust.

Ang "plast" som egentligen inte är plast i ordets rätta bemärkelse utan kompositmaterial: Jo, det kan vara underskattat. Har inget emot det när den används som kåpor. Däremot vill jag att själva chassit ska vara av metallegering. Kanske en känslosak.

Egentligen är diskussionen om pro- eller icke-prokamera lite löjlig.
En prokamera för mig är det verktyg en yrkesverksam fotograf för tillfället använder för att ta sina bilder på bästa sätt i en situation. Och för brödfödans skull.

Det finns ett otal yrkesverksamma fotografer som även använder instegsmodeller och s k semipro dito. I press- och expeditionssammanhang går det dock inte att komma ifrån att ett riktigt stabilt metallhus är att föredra.

Men i en studio?

Tycker egentligen begreppen instegs/pro/semipro/nybörjar och andra prefix borde slopas. Kalla kameran för vad den är. Alltså kamera helt enkelt.

Till Sten-åke!

Jag testade bara AF-användbarhet/precision med A550, eftersom det blivit en av min "käpphästar" efter alla felkalibrerade kameror vi begåvats med ( se alla långa trådar om detta som du själv deltagit i).

AF var en positiv överraskning för mig. I LV-läge körde jag förvisso några sekvenser och fann att kameran inte var supersnabb direkt, men tämligen exakt. Dvs exaktare än många andra kameror.

Ang displayen som går att vinkla: Den är faktiskt riktigt bra. På ett låneexemplar kan jag förvisso inte med avsikt tappa den i ett stengolv, men konstruktionen förefaller robust.

Ang "plast" som egentligen inte är plast i ordets rätta bemärkelse utan kompositmaterial: Jo, det kan vara underskattat. Har inget emot det när den används som kåpor. Däremot vill jag att själva chassit ska vara av metallegering. Kanske en känslosak.

Egentligen är diskussionen om pro- eller icke-prokamera lite löjlig.
En prokamera för mig är det verktyg en yrkesverksam fotograf för tillfället använder för att ta sina bilder på bästa sätt i en situation. Och för brödfödans skull.

Det finns ett otal yrkesverksamma fotografer som även använder instegsmodeller och s k semipro dito. I press- och expeditionssammanhang går det dock inte att komma ifrån att ett riktigt stabilt metallhus är att föredra.

Men i en studio?

Tycker egentligen begreppen instegs/pro/semipro/nybörjar och andra prefix borde slopas. Kalla kameran för vad den är. Alltså kamera helt enkelt.

Seriebildtagningen i A550:s Live View-läge är en aning långsammare än det snabbaste seriebildsläget med full mätning och fokusering mellan varje bild 4 mot 5 bilder/sek. Sen kan man om man vill köra "halvblint" i 7 bilder/sek (man kan ju inte få allt för 50 spänn :). Men trots att den inte är supersnabb med dagens mått mätt i en jämförelse utan Live View så är den i Live View-läge betydligt snabbare än praktiskt taget alla andra kameror som med Live View i en del fall har fullt upp med att ta en enda bild per sekund

Klart att A550 är en toycamera i jämförelser med kamerahus som kostar både 5 och 10 ggr de pengarna denna kostar. Lite extra ska man väl få för de pengarna även om skillnaderna i bildkvalitet inte är så stora i normala utskritsformat som A4 och A3 och att man i de flesta fall saknar en Live View som kan konkurrera med den i dessa toycameramodeller. Konstigt vore det väl annars.

Kameraindustrin har grava positioneringsproblem från tid till annan och det gäller alla tillverkarna. De måste ha ett litet helvete när de släpper mycket kompetenta och välutrustade indtegsmodeller när de ser hur dessa kanibaliserar de dyrare modellernas potentiella marknadsandelar där marginalerna oftast är högre. Inte lätt då alla gånger att räkna hem semi pro och prosatsningarna. Inte sällan är ju nya instegsmodeller mer kapabla på flera olika sätt än äldre hus med något år på nacken och det gäller även jämförelser med "high end"-husen. Ibland sker trots allt hyfsade tekniklyft mellan generationerna även om jag vet att du ofta hävdat motsatsen.

Det är väl därför det känns konstigt med de segment branschen pratar om ibland. Konstigt är det också att det tagit så lång tid att få fram riktigt kompetenta och solida metallhus som är hyfsat små. Det var ju Leicas framgångsrecept under den analoga tiden men nyförtiden verkar allt "pro" gått den andra vägen in i elefantiasisträsket. Jag läste en kommentar på Luminous Landscape av en testare som tyckte att D3 var en fantastisk kamera men att det var som att ha en motorsåg hängande runt halsen eller över axeln när man var ute och fotade.

Kolla på Panasoniclänken på FS förstasida http://www.fotosidan.se/cldoc/44041.htm
Det finns i alla fall några som går åt andra hållet och lite innovativt är det både med denna väldigt flexibla skärmlösning kombinerat med touchscreen för att styra AF istället för att hålla på och mickla med att manuellt ställa vilka fokuspunkter som ska aktiveras. Man kan alltså peka på skärmen var fokuseringen ska ske och blir inte lika styrd av fasta fokuspunkter men åtminstone jag skulle nog vilja ha både det traditionella systemet med fasta punkter och det Panasonic micklat ihop. Mycket mer intuitivt borde det nya peksystemet vara. Men riktigt robust skal får man nog inte på köpet heller i detta fall.

.

Ang "plast" som egentligen inte är plast i ordets rätta bemärkelse utan kompositmaterial: Jo, det kan vara underskattat. Har inget emot det när den används som kåpor.
Om en månad har förhoppningsvis isen försvunnit här i Stockholms södra skärgård och jag kan sjösätta kompositbåten och ta med mig kompositspöt på en fisketur. Kanske kan jag fånga årets första havsöring. Det vore inte helt fel.

Naturligtvis tar jag även med mig kompositkameran med vinklingsbar "live view" i extra stark komposit. Den senare kommer framför allt till användning när öar och skär börjat blomma. Kompositstativet får jag förstås inte heller glömma.

Strålande tider, Härliga tider!

Olle

PS Ursäkta mig ovanstående tirad, men jag blir på ett sånt kompositivt humör när jag ser det vackra vårvintervädret ute. Nu måste jag ut och fota. Hej då! DS

Okej, När jag ser på det hela från perspektivet fotojournalist som tillsammans med sportfotograferna är ett av dom större målgrupperna för proffshusen...

...För dem som bara slår sönder greijen:

Då du jobbar på löpande fot 8h/dag med kameran i handen utsätts den för stryk och händelser som bara går att ana. Och måste ärligt talat säga att jag kommer inte på n teknisk lösning som skulle hålla det i längden helt enkelt. Att inte tala om vädertätheten, sand och skit som samlas i systemet....

...För resten av dina för-argument gör man som sagt utan skärm och så mycket snabbare och diskretare än genom att börja vrida fram sin skärm...

Jag tror denna diskussion till viss del beror på att vi har olika perspektiv och därmed inte riktigt förstår varandra.

MTBF, Mean Time Before Failure, är en punkt som vi inte riktigt berört och som ligger bakom hur jag tänker i denna fråga. MTBF är en siffra som talar om hur länge något beräknas hålla och jag tänker använda det tankesättet lite fritt...

MTBF är produkten av alla felkällor. Om kvalitén på tillverkningen innebär att:

en av 100 levererade kameror har AF fel
en av 100 levererade har en död pixel
en av 100 levererade har problem med en knapp
en av 100 levererade saknar batteri
en av 100 ...

Det är med andra ord 99% som inte har AF problem, eller 99% som inte har en död pixel osv. Lägger man ihop alla dessa potentiella felkällor, fyra i mitt exempel, får man att 0,99x0,99x0,99x0,99x=0,96 eller 96% procent av de levererade kamerorna är felfria. Varje ny potentiell felkälla innebär att risken för någon sorts fel är större.

En proffskamera har bland annat dessa särdrag:

• Metallhus - Ökar chansen att kameran är hel när bilden ska tas
  • Vattenskyddat - Ökar chansen att kameran inte är dränkt när bilden ska tas
  • Längre livslängd av slutare - ökar chansen att slutaren inte går sönder eller behöver bytas när bilden ska tas
  • Alla viktiga funktioner direkt åtkomliga - ökar chansen att man snabbt kan göra den ändring man behöver när motivet dyker upp
  • Inbyggt vertikalgrepp - sitter fast och gör kameran tåligare
  • Rejält batteri - ökar chansen att det fortfarande är laddat när bilden ska tas
  • Härdat glas framför LCD:n - skyddar och minskar risken att den går sönder
  • mm

Självklart finns det också andra skäl för dessa funktioner, men jag vill påvisa att de tillsammans ökar chansen att fotografen får sin bild. Trots att en proffskamera är mycket dyrare och har fler funktioner, är den samtidigt mycket enklare. Mycket av det som finns i en proffskamera är till för att det ska vara större chans att få bilden. T ex genom att man kan skräddarsy hur kameran ska arbeta. Militärens materiel har ofta samma tänk, det ska fungera i alla väder, genom att göra det så enkelt som möjligt är chansen större att det håller.

Tittar vi på en LCD som är vikbar, så trots sina praktiska funktioner som nämns i tråden, innebär den också att:

• En klenare konstruktion än fast LCD - större risk att kameran går sönder
  • En utfälld LCD - kan fastna i något och gå sönder
  • En utfälld LCD - kan vara i vägen när en bild ska tas i tex porträttformat
  • LCD:n infälld mot huset - skyddar LCD, men samtidigt kan man inte titta på den. Kan vara kritiskt i vissa stressade situationer

Sen finns det fotografer som arbetar under betydligt lugnare former och som inte behöver dessa livlinor. De kan använda enklare kameror, eller snarare mindre tåliga. De har tid att justera skärmen om den är felvinklad osv.

Jag klippte ut Niklas punkter som jag tycker stämmer in på det jag skriver ovan. Press/sportfotografer som arbetar många timmar dagligen med sin kamera under stressade förhållanden där kameran ibland även utsätts för fysiskt våld. Detta är vardagen och inte mycket man kan göra något åt. Det gäller istället att minska riskerna att något är felinställt eller går sönder.

Detta innebär också ett kompromissande; att hålla kameran över huvudet utan att riktigt se hur bilden komponeras uppvägs av att kameran är enklare att hantera så till vida att det är färre delar att ställa in och att den troligtvis håller bättre.

Men byggs den av Unobtainium, är ett problem löst och den kanske i alla fall håller ett fall från tio meter ner på landminor ;o)

Om en månad har förhoppningsvis isen försvunnit här i Stockholms södra skärgård och jag kan sjösätta kompositbåten och ta med mig kompositspöt på en fisketur. Kanske kan jag fånga årets första havsöring. Det vore inte helt fel.

Naturligtvis tar jag även med mig kompositkameran med vinklingsbar "live view" i extra stark komposit. Den senare kommer framför allt till användning när öar och skär börjat blomma. Kompositstativet får jag förstås inte heller glömma.

Strålande tider, Härliga tider!

Olle

PS Ursäkta mig ovanstående tirad, men jag blir på ett sånt kompositivt humör när jag ser det vackra vårvintervädret ute. Nu måste jag ut och fota. Hej då! DS

Tja, när jag ger mig ut för att försöka fånga någon av de ganska fåtaliga gullspångslaxarna i Bolmen (öring förekommer rikligare) använder jag min båt Buster L byggd av aluminium.

Tidigare använde jag sådana där flytande septiktankar i komposit du optimistiskt benämner båt. De bör lämpligen kallas kompost:)

Och mitt flugspö är byggt av Kenneth Boström i splitcane, Hardyrullen av aluminium och rostfritt.

Alla rullar av kompositmaterial är bannlysta. Sålunda är mina Ambassadeuerer gjorda i aluminium, mässing och rostfritt stål.

Dessvärre, vilket grämer mig oerhört, nödgas jag använda grafitspön till mina spinnrullar, och de är ju p g a bindemedlet i dem komposit.

Kameran på fisketurerna är en G10, huvudsakligen i metall. Har med ett litet klämstativ. Av metall!

Så du kan sitta där på gränsen till S:t Annas skärgård och vifta med dina kompositprylar. Jag fiskar där ibland när jag behagar återvända till barndomshemmet så vi kanske "stöter ihop". Vi kan kolla vilken båten som spricker först vid en kollision:) D v s efter att jag visat den rekordstora öring jga tagit (innan den återutsätts).

PS. Be inte om ursäkt. Det var riktigt underhållande att läsa. Det rycker även i min kastarm. Dagsmejan har tagit en del av snön och solen har skinit. DS

en av 100 levererade kameror har AF fel
en av 100 levererade har en död pixel
en av 100 levererade har problem med en knapp
en av 100 levererade saknar batteri
en av 100 ...
-----------------------------------------

• En klenare konstruktion än fast LCD - större risk att kameran går sönder
  • En utfälld LCD - kan fastna i något och gå sönder
  • En utfälld LCD - kan vara i vägen när en bild ska tas i tex porträttformat
  • LCD:n infälld mot huset - skyddar LCD, men samtidigt kan man inte titta på den. Kan vara kritiskt i vissa stressade situationer
-------------------------------------------

1% fel? Må jag vara ursäktad att ställa följande fråga: Tror min herre på jultomten fortfarande?

3 st av 4 levererade 7D till mig hade felkalibrerat AF. Om enprocentregeln gäller här så har en viss potentat "söderut" haft ett finger med i spelet eller också har Canons avsyningsavdelning suttit med tummen i arslet.

Vidare undrar jag om min herre månne sett en Canon ur 1D-serien med totalkvaddad display?

Jag har sett två. Vidare har jag sett en Nikon D3 med monterad 24-70/2.8 som nedpackad i väska råkat ut för den lilla malören att objektivfattningen lossnat. Bilden finns någonstans här på FS i en Nikontråd.

Jag menar inte att vara sarkastisk (och förlåt för att jag "klippt" i ditt inlägg) utan bara påvisa att ingenting är säkert bara för att det gäller s k proffsprylar.

Däremot minskar sannolikheten för malörer med de stabilare kamerakroppar ett s k prohus har.

Slutligen byter ju folk på FS kamera oftare än vissa byter kalsonger så hållbarheten kanske är överskattad. Rätt kul/tragiskt att se när folk förtvivlat försöker kränga en 70.000:- kamera typ 1DsMkII för 13 lakan utan att få napp. Eller 80.000:- diton 1Ds för 7.000:-.

Tycker ingen annan än jag att denna diskusion börjar spåra ur lite? Frågan var ju typ om någon har en aning om varför Canon inte satte vridbarskärm på sin DSLR. Nu har det blivit lite av att "Varför vill du ha/inte ha vridbarskärm på kameran?"-typ av diskussion.....

Rätta mig om jag har fel.

Rätta mig om jag har fel.

Så gärna så! Alla trådar måste få utvikningar och det medför ibland lite OT. I materialfrågor måste man ju jämföra med vad andra saker är byggda av.

Sedan finns fler parametrar: Många benämner 7D som en ren prokamera, vilkt den inte är marknadsförd som. Och då framhålls det typ "fy. inte en vridbar displaypå en prokamera".

Sedan rullar det på. En tråd utan utvikningar blir jättetråkig.

Annars vore det ju bara att ställa frågan "Ska 7D ha en vinklingsbar display?" Vänligen svara ja eller nej. Och för att svara ja eller nej måste man ju motivera sitt ställningstagande. Vilket då blir väldigt svårt utan jämförelser med andra prylar eftersom 7D inte har en vinklingsbar display.

Så gärna så! Alla trådar måste få utvikningar och det medför ibland lite OT. I materialfrågor måste man ju jämföra med vad andra saker är byggda av.

Sedan finns fler parametrar: Många benämner 7D som en ren prokamera, vilkt den inte är marknadsförd som. Och då framhålls det typ "fy. inte en vridbar displaypå en prokamera".

Sedan rullar det på. En tråd utan utvikningar blir jättetråkig.

Annars vore det ju bara att ställa frågan "Ska 7D ha en vinklingsbar display?" Vänligen svara ja eller nej. Och för att svara ja eller nej måste man ju motivera sitt ställningstagande. Vilket då blir väldigt svårt utan jämförelser med andra prylar eftersom 7D inte har en vinklingsbar display.

Jovisst, men någon måtta ska det väl vara. Ingen orkar sedan läsa igenom allt, och till sist blir det som nu, att tråden blir "hålig" när det kommer en massa svar på påpekanden ur olika delar av tråden.

Men visst! Utan argument blir livet tråkigt. Det lärde Monty Python oss för länge sedan. :D Varför Argumentera?!

-------------------------------------------

1% fel? Må jag vara ursäktad att ställa följande fråga: Tror min herre på jultomten fortfarande?

3 st av 4 levererade 7D till mig hade felkalibrerat AF. Om enprocentregeln gäller här så har en viss potentat "söderut" haft ett finger med i spelet eller också har Canons avsyningsavdelning suttit med tummen i arslet.

Vidare undrar jag om min herre månne sett en Canon ur 1D-serien med totalkvaddad display?

Jag har sett två. Vidare har jag sett en Nikon D3 med monterad 24-70/2.8 som nedpackad i väska råkat ut för den lilla malören att objektivfattningen lossnat. Bilden finns någonstans här på FS i en Nikontråd.

Jag menar inte att vara sarkastisk (och förlåt för att jag "klippt" i ditt inlägg) utan bara påvisa att ingenting är säkert bara för att det gäller s k proffsprylar.

Däremot minskar sannolikheten för malörer med de stabilare kamerakroppar ett s k prohus har.

Slutligen byter ju folk på FS kamera oftare än vissa byter kalsonger så hållbarheten kanske är överskattad. Rätt kul/tragiskt att se när folk förtvivlat försöker kränga en 70.000:- kamera typ 1DsMkII för 13 lakan utan att få napp. Eller 80.000:- diton 1Ds för 7.000:-.

Vad vore livet utan tomten, det är han som förser mig med alla roliga kameror :eek:)

Det är viktigt med posenten Helge! 1% ger färre decimaler än säg en på 100.000 för att beskriva det jag menar. Jag hoppas att alla inser att leveranskvalitén är bättre än så (AF-kalibrering undanräknat)

Jag har sett tragiska bilder av 1D kameror och det bekräftar vad jag menar, de åker på med rejält med stryk mellan varven. Därför försöker man göra dem så tåliga som möjligt för att det inte ska bli än fler.

Angående Nikon D3, det måste vara en av de som inte borde lämnat fabriken, alternativt ett exempel på hur mycket stryk de ibland drabbas av.

Som du själv skriver, allt går ut på att minska risken för olika sorters malörer...

Som Esterhaus sa i Hill Street Blues "Let's be careful out there"

Ang "plast" som egentligen inte är plast i ordets rätta bemärkelse utan kompositmaterial: Jo, det kan vara underskattat.

Kompositer finns ju i många former, t.ex. armerad betong!
Men nu tänker vi nog på kompositmaterial med plast som lamineringsmaterial. För kolfiberkompositer så ökar hållfastheten när mängden plast (oftast epoxy) minskar i kompositen. Plasten i sig bidrar inte med någon hållfasthet, ju mindre plast i kompositen desto hållbarare blir materialet. I princip så är ett kolfiberkomposit lika hållbart som dito i metall, men mycket lättare.
Så är någon sugen på 7DmkII med kolfiberhus?

Tycker ingen annan än jag att denna diskusion börjar spåra ur lite?

Javisst, men det tycks vara meningen med trådarna på FS.

Niklas inlägg ovan var intressant.
1D serien är stridsvagnar som ska tåla allt, i princip. Betänk att de används i krig, öknen, på berg och i djungler, på riktigt. Canon har ingen specialmodell för detta. Det är 1DM4 som gäller för tillfället.
Om den inte är robust till tusen är det 1-0 till Nikon, om deras är robustare.
Det är just därför alla kan fet-glömma vridbara displayer på 1D serien. Det skulle jag kunna sätta en bra slant på.
Ett litet kanske att det kommer på 7D eller liknande.
Kanske det kommer på xxxD serien, eller xxxxD...

ANNONS