Annons

7D makalöst välspecad, men...

Produkter
(logga in för att koppla)
Niklas inlägg ovan var intressant.
1D serien är stridsvagnar som ska tåla allt, i princip. Betänk att de används i krig, öknen, på berg och i djungler, på riktigt. Canon har ingen specialmodell för detta. Det är 1DM4 som gäller för tillfället.
Om den inte är robust till tusen är det 1-0 till Nikon, om deras är robustare.
Det är just därför alla kan fet-glömma vridbara displayer på 1D serien. Det skulle jag kunna sätta en bra slant på.
Ett litet kanske att det kommer på 7D eller liknande.
Kanske det kommer på xxxD serien, eller xxxxD...

Vem har över huvudtaget önskat vridbarskärm på en EOS 1D?????? Det vore ju sjukt?!!

Kan man ens börja jämföra en 7D med en 1D?

...

iPhonens skärm är en flopp. det returneras flera iPhonar än du nånsin kan ana pga av sprucken skärm, t.ex. man har haft den i fickan tillsammans med nycklarna.

Jaha, tror du det? I så fall har Apple lyckats lura 70 miljoner människor (350.000 i Sverige) inkl. undertecknad och floppen består i att sätta en ny standard hur en pekskärm ska fungera på en användarvänlig produkt. Bland alla floppar Apple står bakom så mäter sig iPhones skärm närmast med musen. För den intresserade finns flera andra tunga innovationer i gränssnitt och multitouch som härör från iPhone och iPod Touch utöver själva skärmen. Några som bryr sig om användbarhet reagerar. Google blir så inspirerade att dom lanserar Android i förtid senhösten 2007, då har iPhone funnits på marknaden sedan sommaren. Sen skulle det ta ett år till innan första telefonen släpptes. Android har idag nästan allt, men saknar fortfarande skärmen som Apple skyddat. Andra tog det betydligt längre tid för. Nokia är nu så desperata att dom lierar sig med Intel och lanserar Meego efter att ha predikat Symbianevangeliet sedan sekelskiftet. Sony Ericsson hoppade till slut på Androidspåret och en X10 är på väg ut efter 9 månaders utveckling - "vilket kvartal som helst". Microsoft är sist ut som vanligt men skickade i februari Steve Balmer till Mobile World Congress i Barcelona och försöker skaka liv i liket Windows Mobile 7. Så stor flopp är det. :)

Senast ändrad:
iPhonens skärm är en flopp. det returneras flera iPhonar än du nånsin kan ana pga av sprucken skärm, t.ex. man har haft den i fickan tillsammans med nycklarna. Alltså inte en produktutveckling jag skulle vilja ta in i kameravärlden för nåt pris.

Nu var ju inte vitsen att få fram det att man skall använda EXAKT en iPhone skärm, utan att teknik finns att få skärmar tunna med extrem bildkvalitet. Och jag har inte heller menat att man skall sätta in pekskärm på kameror. (I en annan diskusion om pekskärm på kameror så var jag strikt emot det - tror jag i alla fall. Nu är jag det iaf. ^^)
Utan pekfunktion kan man sätta på skyddande lager som hindrar rispning m.m. Läs sedan ovan-liggande inlägg.

Seriebildtagningen i A550:s Live View-läge är en aning långsammare än det snabbaste seriebildsläget med full mätning och fokusering mellan varje bild 4 mot 5 bilder/sek. Sen kan man om man vill köra "halvblint" i 7 bilder/sek (man kan ju inte få allt för 50 spänn :). Men trots att den inte är supersnabb med dagens mått mätt i en jämförelse utan Live View så är den i Live View-läge betydligt snabbare än praktiskt taget alla andra kameror som med Live View i en del fall har fullt upp med att ta en enda bild per sekund

....

Ja, om jag tänker efter så ska det ju naturligtvis gå att köra med AF och mätning på Sony i deras variant LiveView och seriebildstagning efter som det i princip bara är ett "annat öga" som tittar i okularet. Nyttan med det ställer jag mej dock frågande till...

7D ställer in fas-AF en gång sen rasslar den på i 7 till 8 bps i LiveView och Canons instegsmodeller hänger ju inte alls med A550 i de fallet.

Sen är den vridbara skärmen inte något som ligger speciellt högt på min önskelista och mina framtida kameraköp lär dröja minst två år och vad som finns då visar sej.

Hade däremot ZigView kostat hälften av vad den gör idag och varit lite mer utvecklad så hade den nog varit ett alternativ att bruka på mina båda kameror, kanske då mest för fjärrstyrningens skull. Ser alltså ingen större nytta med vridbara skärmar som sitter fast på kameran. För mej är det ungefär som filmmöjligheten som finns och som jag ännu aldrig använt.

...iPhonens skärm är en flopp. det returneras flera iPhonar än du nånsin kan ana pga av sprucken skärm, t.ex. man har haft den i fickan tillsammans med nycklarna. Alltså inte en produktutveckling jag skulle vilja ta in i kameravärlden för nåt pris.

Jaha, tror du det? I så fall har Apple lyckats lura 70 miljoner människor (350.000 i Sverige)...

IDG - Iphone toppar listan över trasiga telefoner

Som sagt, vissa produkter blir enorma försäljningssuccéer utan att konstruktionen är hållbar. Överväger andra faktorer blir det i alla fall framgång. Vi kommer troligtvis att få se vridbara skärmar på enklare modeller då marknaden verkar efterfråga detta och andra märken redan har det. Det går ju alltid att ta bort det på efterföljande modeller, se t ex Canons G-serie som hade vinklingsbar skärm, förlorade den och återfick den i och med G11.

Minns en av drivkrafterna med live view på DSLR, att få kompaktkamera användare att gå över till systemkameror genom att få dem att känna sig hemma. En vinklingsbar skärm är också ett attribut de kan tänkas efterfåga.

Så kan de fortsätta stå där med utsträckta armar och ta sina bilder. Skulle vara kul att se det med ett supertele ;o)

Youschi;1484089 sa:
Så kan de fortsätta stå där med utsträckta armar och ta sina bilder. Skulle vara kul att se det med ett supertele ;o)

Det är exakt det jag vill undvika genom att ha en vinklingsbar skärm så man kan hålla kameran i bröst/maghöjd. Typ fungerar som en schaktsökare. Då har man överblick över annat som sker runt omkring en dessutom. Samt att man kan hålla kameran stabilt. Tro mig jag har testat på en Sony A550 och skulle vilja ha den lösningen på en 7D.
Med 7D:s möjlighet att välja kontrast/fasdetekterande/manuell fokus

Har redan nämnt det befängda med en dslr man håller som du beskriver. Men en enkel vridbar skärm som utgår från kamerahuset och kan vinklas upp 90 grader (inte åt sidorna). Då blir den mekaniskt hållbar.

Skulle kunnat fungera med en Zigview om dess konstruktion inte blockerat den optiska sökaren, eftersom det är den jag skulle använda mest. Utom vid speciella tillfällen

För normala och mindre telen håller jag med, har dock svårt att se hur man skulle få någon stabilitet eller rörlighet med säg ett 600/4.

En tanke är ju att montera på ett +400 mm tele på en bösskolv så att man skulle kunna gå omkring med "bössan" vid axeln med LiveVeiw påslaget som sökare samtidigt som man har en bra översikt på naturen. Det finns ju axelstativ men dom är väl mest gjorda för att användas med den vanliga sökaren. Nä, förresten. Det är för snabba ryck i naturen för sådan LiveView-fotografering och någon vinklingsbar skärm skulle ju heller inte behövas.

En nackdel med att ha LiveView igång länge är ju att sensorn blir varm med brus som följd. Här är ju lösningar som Sonys variant och ZigView att föredra i.s.f.

En sak som i.v.f. torde vara alldeles förbannat säker är att LiveView och rörliga skärmar måste vara en fröjd för människor med olika rörelsehandikapp, så vi ska kanske inte bara enbart stirra oss blinda på våra egna behov....

Ja, om jag tänker efter så ska det ju naturligtvis gå att köra med AF och mätning på Sony i deras variant LiveView och seriebildstagning efter som det i princip bara är ett "annat öga" som tittar i okularet. Nyttan med det ställer jag mej dock frågande till...

7D ställer in fas-AF en gång sen rasslar den på i 7 till 8 bps i LiveView och Canons instegsmodeller hänger ju inte alls med A550 i de fallet.

Sen är den vridbara skärmen inte något som ligger speciellt högt på min önskelista och mina framtida kameraköp lär dröja minst två år och vad som finns då visar sej.

Hade däremot ZigView kostat hälften av vad den gör idag och varit lite mer utvecklad så hade den nog varit ett alternativ att bruka på mina båda kameror, kanske då mest för fjärrstyrningens skull. Ser alltså ingen större nytta med vridbara skärmar som sitter fast på kameran. För mej är det ungefär som filmmöjligheten som finns och som jag ännu aldrig använt.

Nyttan med snabb seriebildstagning som mäter mellan varje bild är väl lika stor i Live View-läge som med OVF. Som jag ser det är det bara ett alternativt sätt att använda sökaren. Folk kommer ställa samma krav på detta läge som i OVF var det lider. Redan i dag finns det säkert en del av Canon-användarna som lider av dessa begränsningar - i det tysta.

Sony A550 tar 5 bilder/sek i OVF och 4 i Live View och mäter då mellan varje bild. A550 kan precis som 7D i Live View ställas att ta 7 bilder/sek med OVF genom kompromissen att skippa mätningen mellan bilderna. En del tycker det är en usel lösning då många motiv ju rör sig. Men jag undrar varför en sådan lösning skulle vara mer tolerabel i Live View är i OVF? Är det dessutom enda lösningen som det verkar vara i 7D Live View om man vill använda seribildstagning så är det väl inte så mycket att yvas över eller..? Men det verkar inte vara många recensenter som upptäckt att Canon är ordentligt akterseglade av Sonys toycameras här ännu.

Har du prövat en tiltbar skärm? Den har sina fördelar :)

Det är exakt det jag vill undvika genom att ha en vinklingsbar skärm så man kan hålla kameran i bröst/maghöjd. Typ fungerar som en schaktsökare. Då har man överblick över annat som sker runt omkring en dessutom. Samt att man kan hålla kameran stabilt. Tro mig jag har testat på en Sony A550 och skulle vilja ha den lösningen på en 7D.
Med 7D:s möjlighet att välja kontrast/fasdetekterande/manuell fokus ...........

Det är precis därför jag gillar min utfällbara Live View-skärm. Jag använder den precis som du beskriver och det är bra främst i två situationer:

1. Vid makrofoto "som schaktsökare" för att ha koll på var änden är på objektivet så att jag inte skrämmer slag på småkryp som exv. trollsländor. Dessa sitter ofta still med är väldigt känsliga för "påhälsning" på för nära håll.

2. Andra situationen är ofta på resor där det inte alltid är riskfritt att sätta en kamera till ögat. Till skillnad från många andra så har jag hamnat i några ganska otäcka situationer under resor jag gjort på grund av att jag misstolkat och felbedömt möjligheterna att fotografera. Live View är mindre provocerande och jag hade råkat mindre illa ut om jag hade haft tillgång till detta när det begav sig.

Tekniken passar inte som generell metod för mig men den har stora fördelar ibland som åtminstone inte jag vill vara utan. OVF kommer nog alltid att vara nummer ett för mig men i en del situationer åker en bra Live View cirklar runt OVF. Vissa bilder kan överhuvudtaget vara omöjliga utan ta utan tillgång till Live View med ställbar skärm. Varför ska man vara negativ till fler möjligheter? Att som en del tycks tro att man är tvingad att stå med kameran på utsträckta armar a la kompakt för att man tar bilder med Live View, tycker jag verkar lite fantasilöst. Kan det bero på att man har kameror av märken som saknar tillgång till vinklingsbara eller vridbara skärmar? Live View utan ställbar skärm är tyvärr bara en gimmick eller halv lösning i bästa fall. Jag tror fler kommer uppskatta Live View när deras nästa kamera levereras med ställbar skärm vare sig de vill det eller inte. Om den går att vinkla ut eller är vridbar skitsamma för mig, bara den är ställbar.

Har precis kommit hem från Syd-Afrika. Såg ett antal med Canon Live View med kameran på utsträckta armar - helt enligt karikatyren av hur en DSLR-fotograf med Live View "ska se ut". Men de har ju faktiskt inget alternativ som de kamerorna är byggda. Har man inte sett något annat så är det förståeligt om folk tror att det är enda alternativet. Slutsatsen är helt enkelt att Canons nuvarande Live View-lösningar suger men jag är fullständigt övertygad om att Canon kommer ge sina kunder fantastiska Live View-lösningar i kommande modeller. Det är bara nu man är väldigt tydlig tvåa på bollen i dessa avseenden.

Senast ändrad:
....

Har du prövat en tiltbar skärm? Den har sina fördelar :)

Nä jag är ju inte främmande för det, som du kanske märkt, men nu finns den möjligheten inte på 7D/5DII så för mej är det bara en hypotetisk fråga. Som du oxå kanske märkt så är jag intresserad av ett tillbehör som jag kan hänga på kamerans okular och få full tillgång till kamerans alla möjligheter, en lösning a la Sony alltså.

7D mkII och 5D MkIII kanske kommer med dessa möjligheter men ser dom ändå inte som något skäl att uppgradera.

En sak som i.v.f. torde vara alldeles förbannat säker är att LiveView och rörliga skärmar måste vara en fröjd för människor med olika rörelsehandikapp, så vi ska kanske inte bara enbart stirra oss blinda på våra egna behov....

ja, det är en bortglömd nisch. Jag skaffade en Zigview 2006 efter att ha brutit höger arm 2 cm nedanför ledkulan i axeln. Kunde inte lyfta ens en kompakt till ögat under ett par månader. Ännu mindre min dåvarande 1DsMkII.

Däremot kunde jag efter en tids läkning köra en dslr i bröst/magläge.
Då var Zigview min enda chans att överhuvudtaget plåta. Den var i sin ursprungliga form kontrastlös, ljuskänslig och "fladdrig/flimrig" i bilden, men jag kunde se AF-punkterna och motivet ganska tydligt.

Detta har ju uppdaterats märkbart, enl recensionerna på den ny Zigview.
Jag sålde min gamla efter att armen hjälpligt läkt och jag tränat upp den via sjukgymnastik.

Men hade jag haft en Sonylösning hade jag kunnat fotografera ännu säkrare p g a att dess display är oerhört mycket mer detaljåtergivande och mindre känslig för exv solljus.

Plåtningen var alltså ett problem som gick att lösa hjälpligt, men är man extremt högerhänt som jag var det värre att torka sig i häcken med vänster hand, för att inte tal om ansning av skägg med rakhyvel, Tandborstning kändes också mysko.

Ja Lennart...man ska nog inte ropa hej förrän man hamnat i bäcken.

Som skadad yrkesfotograf skulle du nog vara glad om Sonys "handikapplösning" fanns på din 1D.

Prova med dubbla speglar nästa gång vid tandborstning
och lägg en spegel i botten på toalettstolen så kan du nog både borsta arslet och torka tänderna "mer normalt" om högern skulle ryka igen... Bara ett litet tips så där helt OT ;-))

Prova med dubbla speglar nästa gång vid tandborstning och lägg en spegel i botten på toalettstolen så kan du nog både borsta arslet och torka tänderna "mer normalt" om högern skulle ryka igen... Bara ett litet tips så där helt OT ;-))

Tack för tipset! Jag förstår att att du givetvis testat själv. Vad vidtog du för åtgärd när borsten råkade försvinna in på det där stället solen inte skiner för att den inte skulle vandra uppåt?
Eller är det sådant som benämns "magborstare" i Dalom?

PS. Ta nu och betrakta ditt inklistrade inlägg samt mitt svar och fråga dig själv om du, relaterat till ämnet på tråden, sett/läst ett värre off topicinlägg någonsin på FS. Riktigt häftigt absurt och antagligen rekord. Kanske det finns några inlägg på pixeltråden som kan konkurrera. DS

Nä jag är ju inte främmande för det, som du kanske märkt, men nu finns den möjligheten inte på 7D/5DII så för mej är det bara en hypotetisk fråga. Som du oxå kanske märkt så är jag intresserad av ett tillbehör som jag kan hänga på kamerans okular och få full tillgång till kamerans alla möjligheter, en lösning a la Sony alltså.

7D mkII och 5D MkIII kanske kommer med dessa möjligheter men ser dom ändå inte som något skäl att uppgradera.

Självklart, helt enig. Inte byter man en investering på 20 tusen eller så bara för en funktion man kanske använder 5% av gångerna man tar en bild och knappt det. Är väl kanon om man kan köpa en sådan skärm som tillbehör. Kanske kommer det konkurrenter snart som säljer lika bra grejor billigare. 3500 spänn är ju rätt mycket pengar för bara skärmen.

Tack för tipset! Jag förstår att att du givetvis testat själv. Vad vidtog du för åtgärd när borsten råkade försvinna in på det där stället solen inte skiner för att den inte skulle vandra uppåt?

PS. Ta nu och betrakta ditt inklistrade inlägg samt mitt svar och fråga dig själv om du, relaterat till ämnet på tråden, sett/läst ett värre off topicinlägg någonsin på FS. Riktigt häftigt absurt och antagligen rekord. Kanske det finns några inlägg på pixeltråden som kan konkurrera. DS

Killar, jag är övertygade om att ni båda har en ljus framtid på Landstingets Hjälpmedels Central som produktutvecklare när ni tröttnat på fotografering eller finner lönen för mödan för skral. Leif förslagsvis som utvecklare och du Lennart är ju som skuren för jobbet som testare. Det har du ju visat under ändlösa studier av fokuseringsavvikelser.

Ring om ni har behov av en projektledare. Säter kan säkert ställa upp med sina halvtomma lokaler efter att man slussat ut alla "hjonen" i frigång och vår gamla mentor doktor Lobotomi kan säkert tillföra en del kilovolt under mental coachning "när ni kört fast". Förutsättningarna finns för rena "dreamteamet"!

Jo, och... Jo...

Och hörru! Kålsupare i det här fallet är vi nog båda lika goda och även fler här i forumen men jag tycker mej skönja en viss övervikt ner åt det smålandska höglandet till..

Förresten!... OT?! Mitt inlägg är ju för tusan relaterat till "Flipbacen" jag skrev om tidigare...missade du de?.. ;-)

Killar, jag är övertygade om att ni båda har en ljus framtid på Landstingets Hjälpmedels Central som produktutvecklare när ni tröttnat på fotografering eller finner lönen för mödan för skral. Leif förslagsvis som utvecklare och du Lennart är ju som skuren för jobbet som testare. Det har du ju visat under ändlösa studier av fokuseringsavvikelser.

Ring om ni har behov av en projektledare. Säter kan säkert ställa upp med sina halvtomma lokaler efter att man slussat ut alla "hjonen" i frigång och vår gamla mentor doktor Lobotomi kan säkert tillföra en del kilovolt under mental coachning "när ni kört fast". Förutsättningarna finns för rena "dreamteamet"!

Kör till! Säters gamla fasta paviljong är heltom, jag börjar nu ana varför..., och redo att tas i bruk av high tech produktutvecklare...eller dito sabotörer, kanske ett bättre epitet?...

Jo, och... Jo...

Och hörru! Kålsupare i det här fallet är vi nog båda lika goda och även fler här i forumen men jag tycker mej skönja en viss övervikt ner åt det smålandska höglandet till..

Förresten!... OT?! Mitt inlägg är ju för tusan relaterat till "Flipbacen" jag skrev om tidigare...missade du de?.. ;-)

Nej, jag missade det inte. Men "glömde" det bara för att det kändes roligare så. Spelar ingen roll nu. Vi har ju vår framtid säkrad enl Sten-Åke.

Om han är med som coach undrar jag bara om Edit kommer också. Det kan ju bli lite skralt med bara 3 grabbar menar jag.

Flipback? Jo, jag förstår att du menade toasitsen med locket som fälls upp och ned.

Hursomhelst, vi ska utveckla en display.

Kör till! Säters gamla fasta paviljong är heltom, jag börjar nu ana varför..., och redo att tas i bruk av high tech produktutvecklare...eller dito sabotörer, kanske ett bättre epitet?...

Jag måste nog rätta mig själv lite där. Verksamheten är faktiskt igång igen men nu med en lite annan inriktning bara.

De upptäckte faktiskt att det blev mycket billigare att ge hjonen en fri DSLR med AF-problem och ett livstids medlemskap på FotoSidan än att livstidsmedicinera dem i spännbälte. Hjonen fick fullt upp med att studera fokusplanets placering på bilderna i 100% så de glömde helt bort sina övriga symptom. Rena sjukdomsvinsten om ni frågaer mig!

Enda problemet med lokalerna är att Säter numera konverterats till en informell konferensanläggning som nästan är fullbelagd året om med gästforskare som går på Lobotomis föreläsningar om hur man lyckades avveckla psykvården för tungt destruktiva, förvirrade och olyckliga människor genom att helt enkelt ge dem grava AF-problem istället att hänga upp sin fortsatt olyckliga tillvaro på. En del av kurserna riktar sig enbart till medicinare och samhällsekonomer, vilket är den mindre delen av verksamheten. Hjonen har belagt den andra delen av verksamheten som mest handlar om hur man bäst kontrollerar AF-problemen. Om någon av er är intresserade så har dom faktiskt en vakans på en av lärartjänsterna där.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto