Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D makalöst välspecad, men...

Produkter
(logga in för att koppla)
Den skulle kanske kunna vara det om de båda kombinerades för just kalibrering. Då skulle den kunna 'testa' sig själv och ev. korrigera fasen.

Vilket jag skriver två stycken längre ner, så ja det borde vara en lösning.

Citerar mig själv: "Detta i kombination med att man kan använda kontrastfokus för att kalibrera sin kamera enligt Anders förslag nämnt i andra trådar bör göra susen."

Jag vet inte om jag tillhör den skaran Du inte vill ha i närheten av produktutveckling i framtiden?
I framtiden vet jag inte vad jag gör, men idag har jag några fingrar med i produktutveckling av produkter som alla, precis alla, använder varje dag.
(nej, det är inte toapapper)

Steg ETT av en produktutveckling är en behovsanalys hos presumtiva klienterna/kunderna/kosumenterna - målgruppen helt enkelt.

Steg TVÅ, om steg ETT är positiv, mervärdesanalys.

Steg TRE, om steg TVÅ är positiv, tar ekonomerna vid.

Steg FYRA - gör om steg ETT och TVÅ ett par gånger tills steg TRE är nöjda.

Steg FEM - Powerpoint - förklara för beslutsfattarna vad Ni gjort det senaste kvartalet och varför det kostat massa pengar.

Steg SEX (om man inte fått sparken efter steg FEM) är den viktigaste - Marknadsundersökningen - sker oftast genom att lobba, forum, fiktiva produktförfrågningar, analyser av medveten ryktesspridning och sedan en massa dementier ;)

Jag tror att de flesta "produktutvecklare" jobbar på ett liknande sätt bla. Canon och Nikon.

Anledningen till att det förmodligen aldrig kommer vinklingsbara skärmar/displayer till semiproffs eller proffskameror är att de aldrig i skogen kommer att passera steg ETT!

Frågan ställdes och Vi är några som svarar att Vi inte ser nödvändigheten eller behovet med vinklingsbar skärm/display.
Jag anser inte att det ger Dig rätt att betrakta oss som bakåtsträvare. Säg vad Du tycker och tänker istället för vad andra skall tycka och tänka. ;)

Det ligger mycket i det du säger - men ponera att man hade gjort ovan angående film till DSLR för några år sedan. Då hade man förmodligen inte heller passerat första steget.

Exempel: Hade Apple gjort ovan hade förmodligen man aldrig skapat Iphone. Varför inte då? Presumtiva kunderna vet inte vad de vill ha imorgon av den enkla anledningen att de inte testat funktionen.

D v s - hade kunderna testat vinklingsbar skärm så hade förmodligen responsen varit helt annorlunda.

Produktutveckling hos framåtskridande företag är lika mycket att driva beteenden, som att enbart se nuvarande beteenden.

Helt övertygad om att även proffs ser nyttan av att kunna fotografera ur fler vinklar än idag. Helt övertygad om att de dessutom vill kunna foto mer inkognito - som vinklingsbar skärm medger.

Helt övertygad om att även proffs vill ha nya möjligheter.

Vilket jag skriver två stycken längre ner, så ja det borde vara en lösning.

Citerar mig själv: "Detta i kombination med att man kan använda kontrastfokus för att kalibrera sin kamera enligt Anders förslag nämnt i andra trådar bör göra susen."

Aha! Där ser man. Jag var inte först alltså.. :)

D v s - hade kunderna testat vinklingsbar skärm så hade förmodligen responsen varit helt annorlunda.

Produktutveckling hos framåtskridande företag är lika mycket att driva beteenden, som att enbart se nuvarande beteenden.

Helt övertygad om att även proffs ser nyttan av att kunna fotografera ur fler vinklar än idag. Helt övertygad om att de dessutom vill kunna foto mer inkognito - som vinklingsbar skärm medger.

Helt övertygad om att även proffs vill ha nya möjligheter.
Är det något de flesta proffsfotografer redan provat så är det att fota med en vridbar display. En fotograf exponeras normalt av allehanda kameror i tid och otid eftersom de är i branschen och dessutom oftast är intresserade av sina verktyg. Vridbara displayer har funnits ganska många år nu.
Vad jag vet har de inte tjatat ihjäl sig på Canon/Nikon att plantera funktionen i sina kommande modeller, men jag kan ju ha fel.

På proffskameror behövs ingen vridbar skärm. Plåtar man för sitt levebröd så börjar det sitta i fingrarna, man skjuter från höftet och det brukar sitta rätt :) Någon live view behövs egentligen inte och en vridbar skärm är bara nåt som är i vägen och kommer att paija fortare än man anar.

På proffskameror behövs ingen vridbar skärm. Plåtar man för sitt levebröd så börjar det sitta i fingrarna, man skjuter från höftet och det brukar sitta rätt :) Någon live view behövs egentligen inte och en vridbar skärm är bara nåt som är i vägen och kommer att paija fortare än man anar.

Jaha du, hade jag "skjutit från höften" på senaste uppdraget hade jag fått en bild av en kollegas arsel (iförd brallor iofs). Tror inte fakturan blivit accepterad och därmed mindre brödföda.

Vilken ranch jobbar du på, cowboy?

Dom var fantastiskt skickliga att manuellt ställa skärpan också när det begav sig en gång i tiden, dom förinställde och räknade ut precis var motivet dök upp, åratal av fotande gjorde dom ruskigt snabba att vrida rätt. Men sedan kom automatisk fokus, resten är historia.

Och du har givetvis provat en vridbar skärm så du vet att den kommer att paija, antar jag. Vad är en "paija"?

:))) läste inte riktigt igenom... paja skulle det stå :)) . Har haft i handen flera vridbara skärmar, inget dock som arbetsverktyg, men är inte så imponerad. Vet vad mina greijer utsätts för och vet att varje rörliga del på kameran som är mer än en knapp eller ett hjul/ratt skulle bli i handen på mej förr eller senare.

Men som sagt, upplever jag inte att det är nåt som behövs på proffsgreijer, det går snabbare att plåta utan att behöva vrida på en skärm av och ann :)

Men seriöst talat, kan jag nog förstå att nån vill ha en sån, men förstår varför de inte finns på pro och semipro greijer.

Jo, svängbar display lär öka reparationsfaktorn på kameran med minst 200%. Verkstaden lär ju få mer att göra åtminstone...

Hmmm.. Nu håller jag inte riktigt med. Lyckas man få sönder Canons vridbara monitor så ska man inte ha kamera alls. I många tillfällen är vridbar monitor oslagbart. Under en konsert som jag var på här, med min kompaktkamera SX10 IS, så var jag tvungen att sätta kameran mot golvet för att få till den önskade kompositionen. Omöjligt att se in i sökaren eller att se displayen. MEN! Den har vridbar skärm och därmed fick jag till den önskade kompositionen utan att behöva prova många gånger. Tyvärr blev det dock brusigt... Kompakt sensor suger...

Hur som helst så är den vridbara skärmen den största faktorn varför jag har lite svårt att bestämma mig för att byta bort kompakten mot en DSLR. LiveView och Vridbar skärm är oslagbart i många fall, oberoenda vad ni Nostalgi-knuttar säger. Dessutom kan man skydda skärmen genom att vika in den när kameran inte används.

Är det sant att det är en EOS 8d påväg ut på marknaden med vridbar skärm?

Äsch Rautio, jag bara märkte ord för att retas lite:) Grejen är jag faktiskt provat en kamera med vinklingsbar skärm och funnit den mycket användbar (trots att jag plåtar för brödfödan och skjuter från höften eller över huvudet ganska ofta). Det var en Sony A550. Det fungerade mycket bra och pricksäkert. Mekanismen för displayens vinkelrörelse och låsning verkade mycket hållbar.

Tyvärr ingav inte resten av kameran samma förtroende. Kändes som en plastbyggsats. Men hade den suttit på en A700/A850 eller A900 skulle det hela känts mycket hållbart.

Skit samma eftersom jag mest använder Canon i snabba situationer.

Dom var fantastiskt skickliga att manuellt ställa skärpan också när det begav sig en gång i tiden, dom förinställde och räknade ut precis var motivet dök upp, åratal av fotande gjorde dom ruskigt snabba att vrida rätt. Men sedan kom automatisk fokus, resten är historia.

Jag behärskade det där ganska hyfsat en gång i forntiden, men du har rätt. 20 års plåtande med AF har förstört snabbheten och precisionen för mig.

Håller med om att det skulle bli den svagaste delen av kameran. Tänk dej 7D + BG + blixt + 70-200 med utfälld skärm som får ta emot hela vikten.Vad blir belastningen på det stackars gångjärnet, 3kg?
Jag ser även vissa utmaningar med att få plats med robotarmen, det finns ju inte direkt gott om utrymme i kameran.

Canons lösning på problemet är att ge skärmen en mycket hög betraktningsvinkel

Du får det att låta som om det är meningen att man skall springa runt och tappa kamerona stup i kvarten! Det blir lite konstigt det.... lol (Jah! Det första "lol" på forumet ^^)

Nu vet jag inte om A550 är jämförbar med 7D men jag skulle tro att fokuseringen vid LiveView är snabbare i 7D än i A550 även om spegeln åker ner och upp direkt igen då fokus erhållits i 7D. Skillnaden mot LiveView och "snabbfokus" i 40D är att i den så åker spegeln upp bara när man släppt fokusknappen om jag inte minns fel...så visst utvecklas tekniken.

Däremot så tror jag att LiveView-fokus går snabbare i A550 än i 450D, 500D och kanske 550D.

Själv så skulle jag kunna tänka mej ZigView som lös "LiveView-skärm" om den inte var så hutlöst dyr.

Jag vet inte ens om du har rätt i det du säger men frågan är mer komplicerad än så. Snabbare och snabbare, ja det är en fråga och det beror ju på vad man menar. En del som exv plåtar snorisar är lyriska över Live View kombinerat med Face Detection. Kameran låser automatiskt AF på den fokuspunkt som ligger närmast det ansikte som det eventuellt hittar i motivet(funkar ej på svarta ansikten tyvärr har testat på semestern jag just var på - ett fall för DO?). Detta gör det mycket enklare att faktiskt sätta fokus på denna typ av svårfångade motiv. Det finns idag många olika varianter på Live View-lösningar. Om man tycker Live View är viktigt och användbart så finns det ett antal saker att ha i minnet när man jämför system för det handlar inte om äpplen och äpplen längre - det är mer komplicerat än så.

Hur funkar det med en lös skärm? Är det inte enklare då att man sumpar dyrgripen i marken än om den sitter fast i kameran. Det skulle nog inte vara något för mig som har en släng av samma problem som Gerald Ford sades ha d.v.s. han kunde inte gå och tugga tuggummi på samma gång enligt Richard Nixon (den gamla hopplöse VietNam-krigspresidenten).

Äsch Rautio, jag bara märkte ord för att retas lite:) Grejen är jag faktiskt provat en kamera med vinklingsbar skärm och funnit den mycket användbar (trots att jag plåtar för brödfödan och skjuter från höften eller över huvudet ganska ofta). Det var en Sony A550. Det fungerade mycket bra och pricksäkert. Mekanismen för displayens vinkelrörelse och låsning verkade mycket hållbar.

Tyvärr ingav inte resten av kameran samma förtroende. Kändes som en plastbyggsats. Men hade den suttit på en A700/A850 eller A900 skulle det hela känts mycket hållbart.

Skit samma eftersom jag mest använder Canon i snabba situationer.

Där ser man, måste riktigt ta och följa med vad canon kommer ut med. Man vet ju aldrig, kanske dom hittar på en bra lösning med 8D :)

Du får det att låta som om det är meningen att man skall springa runt och tappa kamerona stup i kvarten! Det blir lite konstigt det.... lol (Jah! Det första "lol" på forumet ^^)

Precis alla kameror som konstrueras ska tåla att tappas från x cm höjd (oftast 100) i stengolv från alla vinklar utan att gå sönder. För proffskameror är testet extra tufft.

En utfällbar display går nästan inte att konstruera att tåla att landas på med en Canon 1D plus ett fett zoomobjektiv, i synnerhet inte om displayen sitter på en fleraxlig arm. Möjligen skulle en tippbar display gå att få hållbar nog.

Jag ser det inte som helt osannolikt att det kommer på en 1Ds modell eller en 60D tex.

Man är nog inte så pigg att bygga utstickande delar på proffsmodellerna. De är ju i princip tillverkade ur ett enda solitt stycke med runda hörn överallt.

Snabbrecension:

Jag äger: Canon PowerShot SX10 IS
Har: Vridbar skärm!
Hållbarhet: Väldigt god. Inga problem. Tycker inte den ens har blivit glappare efter 10 månaders använding.

Enda felet är att den känns plastig, men det gör även hela kameran; Kompakt kamera...

Och till de som nu tycker att detta är nybörjar snack:
Jovisst! Jag är nybörjare; Men det betyder inte att jag inte vet vad kvalitet och ergonomi är. Och defakto som många påpekar här i denna diskussion är att hållbarhet är inget problem för Canon bara dom satsar lite.
Detta kunde Canon tänka på (Och ni andra som är skeptiska)
1) De knapparna som finns till vänster baktil på 7D skulle lätt kunna sättas på höger sida om skärmen. Medger att det skulle bli klumpigare, men det går.
2) Skärmstorlek på minst 2.8 tum 3:2 crop skulle lätt gå att få in. Tänk på en iPhone; Det krävs inte tjocka kanter, om den görs av metall. Samma sak gäller tjockleken på skärmen. Fy fan hur tunn en Iphone är!

Och till alla som tycker vinkelskärm är oandvändbart: Nyckelord i tankesättare:
-Macro
-Runt hörn
-Folkmassor
-låghöjds kompositioner; Ex kameran på marken
-Paparazi; Som någon skrev: Sätt kameran i knät och diskret ta en bild av något utan att du står där och siktar!

Sedan till de som tycker att man bara slår sönder fanskapet:
1) Vridbarskärm skall inte användas som bärmodul
2) Man ska inte tappa kameran - händer det, så är jag nog mer orolig för både blixt och objektiv.
3)Man måste INTE ha skärmen utvikt hela tiden
4) Under transport så kan man SKONA skärmen genom att ha den invikt.

Hoppas detta lyser upp tillvaron för er.

Precis alla kameror som konstrueras ska tåla att tappas från x cm höjd (oftast 100) i stengolv från alla vinklar utan att gå sönder. För proffskameror är testet extra tufft.

En utfällbar display går nästan inte att konstruera att tåla att landas på med en Canon 1D plus ett fett zoomobjektiv, i synnerhet inte om displayen sitter på en fleraxlig arm. Möjligen skulle en tippbar display gå att få hållbar nog.

Jag ser det inte som helt osannolikt att det kommer på en 1Ds modell eller en 60D tex.

Man är nog inte så pigg att bygga utstickande delar på proffsmodellerna. De är ju i princip tillverkade ur ett enda solitt stycke med runda hörn överallt.

Det skall erkännas att jag inte var medveten om dessa testkrav, men ser inte detta som något problem.

Det är ganska självklart att en utfälld skärm inte skulle klara detta, men skulle du godkänna konstruktionen ifall kameran höll fall-testet men invikt skärm? För i det läget har man ändå skärmen mestadels av tiden. Det är endast i special fall man behöver ha den utvikt.

Aha! Där ser man. Jag var inte först alltså.. :)

Ingen kan påstå att informationen här är sammanställd på ett logiskt och strukturerat sätt :eek:) Informationen finns, men i en salig röra. Tänk om någon skulle orka gå igenom mastodonttrådarna och sammanställa materialet. Vilken källa till kunskap det skulle vara.

ANNONS