Annons

Fotokungen - konkurs?

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon Karlsson

Aktiv medlem
Var inne på Fotokungen för att kolla tillgängligheten på en produkt. Ser du en liten notis i ena hörnet om att butiken är stängd pga konkurs. Gäller det bara "butiken"? Verkar fortfarande gå att beställa produkter men det känns lite svajigt om man inte vet om återförsäljaren kommer leva vidare.
 
Konkurs inledd 2024-10-03

Jag är inte förvånad då jag tidigare noterat att omsättningen sjunkit en hel del ihop med visst underskott, plus att de helt enkelt inte har sålt en del saker i de övre segmenten. Säljer man inte t ex Z8 och Z9 så tappar man ju den typen av kunder.
 
Väldigt tråkigt. Alla fotobutiker har lagt ner i de senaste tre städer jag bott i. I slutet levde dom på prints, passfoton och instax grejer. Som tur är finns Götaplatsensfoto en bit bort. Detsamma gäller musik affärer. Men det blir ju så när folk köper allt online. Själv vill jag känna och hålla i det som jag köper. Från slutarljudet till kvalitén i huset. Jag har stött på många som klagar på att fotobutiker och gitarraffärer försvinner samtidigt som de köper allt online.
 
Nedläggningen av affärer beror på att vi hellre handlar på nätet.
Priset är viktigare än allt annat.
Det går bra att besöka en butik för att få klämma och känna, men sedan bär det hemåt till datorn där beställning sker.
 
Nedläggningen av affärer beror på att vi hellre handlar på nätet.
Priset är viktigare än allt annat.
Det går bra att besöka en butik för att få klämma och känna, men sedan bär det hemåt till datorn där beställning sker.
Det tycker jag är ett struntargument i det här fallet. Fotokungen har haft en webbhandel också, precis som de andra fysiska butikerna i Stockholm som det är något med. Har man inte en (vettig) webbhandel också så är man nästan dömd till undergång. Den fyller dessutom en funktion för att faktiskt veta om prylarna finns i butiken eller inte...
 
Ja. Tråkigt även om jag fått uppfattningen att Fotokungen varit på dekis rätt länge. Själv prioriterar jag högt att det finns en fysisk butik. Det får vara dyrare inom rimliga gränser, jag tycker man får igen det i längden. Men jag bor ju också i Stockholm och har möjligheten. Däremot finns det ju inte underlag för att ha fotobutiker i var och varannan svensk medelstor- eller rentutav småstad. Och för de som bor där blir ju näthandeln en klar vinnare…
 
Det var tråkigt att höra, där har man ju handlat många gånger och alltid blivit väl bemött. Personalen har alltid varit mycket trevligare än de är på Scandinavian Photo.
Men om man envisas med att inte ha öppet på lördagar så begränsar man ju sin kundkrets en del. Det är inte alla som hinner ta sig hem från jobbet och tvärs genom stan före 6 en vardag...
 
Det tycker jag är ett struntargument i det här fallet. Fotokungen har haft en webbhandel också, precis som de andra fysiska butikerna i Stockholm som det är något med. Har man inte en (vettig) webbhandel också så är man nästan dömd till undergång. Den fyller dessutom en funktion för att faktiskt veta om prylarna finns i butiken eller inte...
Att ha fysisk butik och webhandel är bra, men oftast går butiken så mycket back att webhandeln inte kan kompensera.

Att bara ha webhandel gör att du har mycket lägre kostnader. Du behöver inte betala dyr hyra för butik i bra läge utan kan välja en billig industrilokal där du kan hitta billig personal. Samt slipper ha butikspersonal som ofta inte gör så mycket.

Den rena webhandeln kan oftast konkurrera ut butiker och butiker med webhandel just pga att dom har lägre kostnader.

Jag hävdar bestämt att det inte är ett struntargument utan att argumentet är högst valid.
 
Nedläggningen av affärer beror på att vi hellre handlar på nätet.
Priset är viktigare än allt annat.
Det går bra att besöka en butik för att få klämma och känna, men sedan bär det hemåt till datorn där beställning sker.
Till detta kan väl läggas att en troligen stor andel av omsättningen i form av försäljning av förbrukningsmaterial och hantering av framkallning och kopiering försvunnit
 
Det tycker jag är ett struntargument i det här fallet. Fotokungen har haft en webbhandel också, precis som de andra fysiska butikerna i Stockholm som det är något med. Har man inte en (vettig) webbhandel också så är man nästan dömd till undergång. Den fyller dessutom en funktion för att faktiskt veta om prylarna finns i butiken eller inte...
Beror ju på om Fotokungen är billigare än konkurrenterna. Bara för att man har en web shop så betyder det ju inte att man köper där utan man går till den billigare som man känner tillit till.
 
Dom gamla fina fotobutikerna har det tufft. Var tidigare i år i New York och där är det i princip bara två som överlevt och dom är inga skönheter. Det är kala betonghallar mer mycket lagerkänsla. Dessa två verkar dessutom vara dom två största internethandlarna för fotosaker. Så inte ens där verkar fotobutikerna ha överlevt.
 
Till detta kan väl läggas att en troligen stor andel av omsättningen i form av försäljning av förbrukningsmaterial och hantering av framkallning och kopiering försvunnit
Detta var nog förr en väldigt stor del av fotobutikernas omsättning. Vilket förmodligen stod för en tillräckligt stor omsättning för att betala lön och hyra. Kamera och objektiv-försäljningen var nog grädden på moset.
 
Dom gamla fina fotobutikerna har det tufft. Var tidigare i år i New York och där är det i princip bara två som överlevt och dom är inga skönheter. Det är kala betonghallar mer mycket lagerkänsla. Dessa två verkar dessutom vara dom två största internethandlarna för fotosaker. Så inte ens där verkar fotobutikerna ha överlevt.
Har du ett eget lager för webbförsäljningen (vilket inte alla har) med uta över kan man sätta upp en lagerbutik. Det är väl ett anta svenska webbhandlare som har en sådan även om lokalen ligger långt från storstaden.
 
Har du ett eget lager för webbförsäljningen (vilket inte alla har) med uta över kan man sätta upp en lagerbutik. Det är väl ett anta svenska webbhandlare som har en sådan även om lokalen ligger långt från storstaden.
Ja, tyvärr är det förmodligen endast dessa lagerbutiker som överlever. Dom behöver förmodligen inte ligga långt från storstäderna, men i alla fall inte i centrum eller i köpcentra utan mer i otillgängliga industriområden.
 
Till detta kan väl läggas att en troligen stor andel av omsättningen i form av försäljning av förbrukningsmaterial och hantering av framkallning och kopiering försvunnit
Fotoaffären Uppsala Fotocenter tjänar vad jag förstår 0.00 kronor på att sälja kameror/objektiv. De verkar leva på utskriftsservice, allehanda fotorelaterade kringprodukter, studentskyltar o.dy. En. också på försäljning av kikare.
 
Dom gamla fina fotobutikerna har det tufft. Var tidigare i år i New York och där är det i princip bara två som överlevt och dom är inga skönheter. Det är kala betonghallar mer mycket lagerkänsla. Dessa två verkar dessutom vara dom två största internethandlarna för fotosaker. Så inte ens där verkar fotobutikerna ha överlevt.
Är det Adorama och B&H Photo du syftar på? Jag får i alla fall ingen känsla av betonghall när jag har besökt dem (B&H i senast i somras).
 
Jag var på B&H i maj och det var definitivt råbetong golv, väggar och tak med lite ljusskyltar från olika tillverkare
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.