Aftonbladets signaler till Sveriges alla Fotografer
Aftonbladet skickar ut en mycket tydlig signal som lyder: Vi plockar bilder från nätet och använder precis som vi vill i våra tidningar. Om någon upptäcker att vi använt deras bilder så erbjuder vi en liten slant som plåster på såret.
Aftonbladet visar noll respekt för BLF och deras prislista. (Vilket även är en prislista som ofta används som referent i domstolar då tvist uppstår). Det är alltså inga påhittade siffror tagna ur luften som står på den faktura som Holmström skickat.
Det som landets alla fotografer kan läsa är att Aftonbladet fullständigt negligerar en helt odiskutabel faktura, och att de i kraft av sin storlek själva bestämmer priset på vad de stulit. De har inte bestridit fakturan. De bara ger helt enkelt fan i att betala den!
De dröjde 3 månader från det att Kristina Holmström första gången bad tidningen att bort den sista bilden från nätupplagan innan så skedde. Det tog så lång tid enligt Aftonbladet "på grund av tekniska problem".
Kristina fick betala sin advokat för att skriva upprepade brev för att få tidningen att avlägsna HENNES bild. Man kan ju undra vilka tekniska problem tidningen har för att inte kunna hantera en så pass enkel sak.
De visade minsann ingen brist på teknisk kompetens då de snodde hennes bilder från Facebook! Skall man själv behöva anlita dyra advokater för att få bort sin EGEN bild från Sveriges största site?
Det är synd att jag inte är rik, för då hade jag spänt musklerna och utmanat kvällstidningsdraken. Låt oss hoppas att det finns någon därute med resurser och intresse att försvara upphovsrätten som Kristina påbörjat. Jag har nämligen lust att fortsätta att kunna lägga upp mina bilder på mina barn, vänner och vad jag vill på min egen sida på nätet utan att bilderna mig ovetande skall hamna på kvällstidningarnas löpsedlar.
Jag önskar att Aftonbladet sätter upp hennes faktura på 124.000 kronor på väggen på sin redaktion som en ständig påminnelse att de skall skicka ut sina egna fotografer istället, eller köpa av bilder och betala skäligt och ge fan i folks Facebookbilder!
Just därför behövs ett Lex Holmström som en påminnelse till tidningsvärlden. Just därför har jag engagerat mig i detta fall. Jag känner inte Kristina Holmström, jag har aldrig träffat henne. Jag har läst hennes artiklar i detta ämne på Newsmill. Jag har pratat med henne i telefon, jag har tagit del av hennes olika skrivelser och jag bestämde mig för att hennes sak är min sak, och alla andra fotografers sak med.