ErlandH
Aktiv medlem
1. Jag kan inte minnas att jag sett några i den här tråden som är "upprörda över att 4 bilder kan kosta 124.000 kronor". Men jag kanske har läst slarvigt.En del är upprörda över att 4 bilder kan kosta 124.000 kronor. Inget konstigt i det.
...
Det finns olika prislistor. SFFs är högre, och det finns säkert de som vill diskutera vilken prislista som skall användas, men som trådskapare så hoppas jag att den debatten förs någon annanstans. Kristina Holmström bestämde sig för BLF:s prislista då Aftonbladets påstridige representant mitt i natten hade nämnt något om denna. Okej, tänkte hon, det är den som gäller. Nu har hon använt den, och de vill inte betala.
Själv är jag upprörd över att (om) någon lurat fotografen att tro att 124000 kr är ett rimligt och realistiskt skadestånd för den olovliga publiceringen. Som vi sett t ex av den refererade HD-domen är det väldigt lång därifrån.
2. Som jag påpekat tidigare finns det ett avtal som gäller mellan BLFs medlemmar och Aftonbladet. Det är denna prislista, BLF-TU-avtalet, som Aftonbladets bildredaktör hänvisar till. Summan 124000 kr är uppenbarligen uträknad efter en helt annan "prislista". Om fotografen hade ställt rimliga krav utifrån BLF-TU-avtalet hade det nog inte varit några problem att få betalt.