Det har du delvis rätt i. Det kanske är så att 50D dessutom är usel på att ställa in skärpan och att ljusmäta på ett bra sätt. Enl. den tråden måste man tydligen trixa och ha sig för att få ner bruset.
Så här skrev trådskaparen
”Jo, det är som såhär att jag köpte mig en ny Canon EOS 50D på fotomässan förra veckan (uppgraderade från en 400D), men jag måste säga att jag inte blivit annat än besviken!
Bilderna är rejält brusiga redan vid ISO 800 och vid ISO 1600 går bilderna inte att använda;”
Så här svarade Mikael Risedal 2010-06-10 11.57
”Mitt förslag blir att du provar exv Camera raw med sina nya algoritmer och som möjligen kan ge ett dig bättre resultat tillsammans med 50d”
Mikael Risedal svarade vidare så här 2010-06-10 19.45
”det finns en gammal tråd där jag jämförde 40d och 50d.
50d var ingen hit när det gäller upplösning och brus och högre iso, samma sak verifierades senare av exv dpreview.
Vad du kan försöka med är att skala bort det färgbrus som uppstår med senaste version av camera raw.”
Så här skrev trådskaparen i samma tråd
Burzgul skrev: ”Jag är djupt imponerad utav dina bilder, om de är tagna med en 1000D och ISO 1600. Men, då du säger "JPG Fine" betyder det att kameran lägger på en brusreducering själv då? Jag fotar enbart i RAW, men kan ju för skojs skull sätta på brusreduceringen och se hur resultatet blir.”
Så här skrev en annan trådskapare
”Ja funderar på att köpa ett objektiv till min Canon Eos 50d men kan lite om det här.
Jag vill att det ska vara bra i dåliga ljusförhållanden. Jag fotar artister och om jag skruvar upp iso talet så blir det bara grynigt. ”
I tråden föreslogs bl a att trådskaparen ska skaffa ett 50mm/1.2…
Dessutom är det fortfarande så att DXO-värdet endast beskriver 1/3 av det som bygger upp en bild…
Grovt räknat så anser jag att man tjänar ett par bländarsteg på att använda 550D jämfört med 50D. Om jag jämför med 5DII så tjänar jag ytterligare några bländarsteg jämfört med 550D.
/Harald
Fast "ridhustråden", som du refererar till, handlade mest om att fotografen hade trott att 50D skulle vara mycket bättre än hennes gamla 400D. Och ett antal personer visade i många inlägg att brusigheten till stor del berodde på att exempelbilden var felexponerad, felfokuserad och felbehandlad. Vad jag minns var det ingen som påstod att bruset berodde på att 50D är en usel kamera.