Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

övergång från pc till mac :D

Produkter
(logga in för att koppla)
lumor_ skrev:
Ja, det är lite underhållande.
Anne-Lie> Har du inte sett att diskussionen är långt borto saken. Vi skriver för att vi gillar att tjaffsa om inte särskilt viktiga saker med någon lite halvanonym individ.
Vi är inte i den här tråden för att vi är intresseade av varandras åsikter eller datorer, vi är här för att märka ord, vränga argument och vara allmänt småjävliga. http://vet.hut.nu/?id=8

Jahaaa, ja men då så. ha ha ha
Jag har missförstått hela saken.

PC ägare är korkade med mindervärdeskomplex
som likt gammelfar håller hårt i sin kära
invanda ägodelar med en barnslig tjurighet
full av försvarsargument inför det nya och
annorlunda.

Nå, hur var det?
Har jag förstått syftet med tråden?
 
Tilläggas ska också att macägare är lata
och bekväma med bristande vurm för under-
håll av sin apparat med varierande sorters
program som inte är helt kompatibla med
resterande innehåll på disken.

De finner även designen i programvarorna
mer tilltalande och därmed uppvisar en
karaktäristisk svaghet och ytlighet.

Ett drag av snobbism ska vi inte hemlighålla
heller. Att välja en dyr och mer väldesignad
apparat att skylta med är bara fåneri när det
finns billigare och fulare plastlådor på
marknaden att tillgå. Vem väljer en Skoda
om man kan få en Bentley?

Nåja, nu ska jag ta mig en kopp te. Se där,
ytterligare ett ämne att diskutera!
Te vs kaffe, vilket är bäst?
 
Senast ändrad:
Först skulle jag vilja tydliggöra att jag i posterna innan inte har sagt att vare sig Mac eller OSX är något dåligt.

Det hela började med att jag inte kände mig tvingad att uppgradera till vista, sedan dess har jag försökt argumentera för är att jag inte tror att Vista bara är skit. Jag kommer vänta ett slag på alla uppdateringar, som jag vet kommer, och sedan ge vista en ärlig chans. Jag gillar att testa nya saker. Om OS X gick att installera på PC skulle min nyfikenhet tvinga mig testa även det.

Ett misstag jag gjorde var att påpeka att mac inte alltid "bara funkar". Detta är min erfarenhet och fakta i min värld. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om någon tog illa vid sig av detta påstående eller om det inte stämmer in på era macar eller era erfarenheter.

Återigen:
Jag har inte en enda gång sagt att OS X är ett dåligt operativsystem, eller att windows är bättre. De är olika produkter och var och en har rätt att välja det som passar dem bäst.

Tre Ess skrev:
Jahaaa, ja men då så. ha ha ha
Jag har missförstått hela saken.

PC ägare är korkade med mindervärdeskomplex
som likt gammelfar håller hårt i sin kära
invanda ägodelar med en barnslig tjurighet
full av försvarsargument inför det nya och
annorlunda.

Nå, hur var det?
Har jag förstått syftet med tråden?

PC ägare? Jag trodde jag var ensam PC ägare här och jag tycker mig inte ha gjort annat än att försöka försvara det nya och annorlunda, dvs. vista.

Du kanske menade pc-ägare mer generellt och visst finns det de som verkligen är insnöade i gammla spår. Men är det verkligen något som pc-användare har ensamrätt på eller tror du att det kan finnas de som håller hårt i sin kära invanda macar?
 
Martin,
jag hakade på Per Lundbergs:
__________________________________________

"Anne-Lie > Har du inte sett att diskussionen
är långt borto saken. Vi skriver för att vi
gillar att tjaffsa om inte särskilt viktiga
saker med någon lite halvanonym individ. Vi
är inte i den här tråden för att vi är
intresseade av varandras åsikter eller datorer,
vi är här för att märka ord, vränga argument
och vara allmänt småjävliga."
__________________________________________

Jag tycker personligen att debatten xx är
bättre än xx är barnslig. Jag har haft både
pc och mac så jag vet hur båda är.

Precis som vid valet av bil så passar olika
modeller olika individer, likadant är det
med mac och pc. Det är inte frågan om bättre
eller sämre utan en smaksak för varje person.
Jag skulle önska att debattörer i detta ämne
kunde hålla sig till det istället för att gå i
försvarsställning varje gång, oavsett vilken
apparat man har.

Jag hoppas du nu förstår att jag drev med
hela debatten med mina två inlägg.
 
Senast ändrad:
Tre Ess skrev:
Te vs kaffe, vilket är bäst?

Morgon = Te
Fika = Kaffe
Kväll = Te

De som tycker annorlunda är oftast Nikon-, Mac- och saabägare. Men de kan inte hjälpa det, de har ju gjort ett val baserat på felaktig information.

Så är det!

/Jeppe - som loggar ur och gömmer sig under skrivbordet.
 
Din första post med biljämförelsen var klockren och samanfattar många av mina åsikter på ett fiffigt och roligt sätt.

Har blivit kallad korkad av macfolk i andra trådar så jag skulle inte varit förvånad om det var riktat till mig. Skönt att höra att så inte var fallet.

Ps. Jag dricker varken kaffe eller te. Sånnt kommersiellt kraffs, NEJ TACK! Jag är en stark anhängare av FreeFluids-rörelsen. Alla ska få dricka och gratis ska det vara, vatten till alla!

Visste du inte att både te och kaffe bygger på Vatten?? Varför gå omvägar och betala pengar till stora onda företag som Lipton och Gevalia när kärnan är den samma!? :D
 
Senast ändrad:
Jeppe skrev:
Morgon = Te
Fika = Kaffe
Kväll = Te

De som tycker annorlunda är oftast Nikon-, Mac- och saabägare. Men de kan inte hjälpa det, de har ju gjort ett val baserat på felaktig information.

Så är det!

/Jeppe - som loggar ur och gömmer sig under skrivbordet.

ha ha ha ...
Härligt Jeppe, du är en människa med öppet sinne,
åtminstone vad gäller dryckesval. Vad gäller det
andra får du bakläxa. ;-)

Jag brukar själv välja det annorlunda. Min cykel
har ratt. :)
 
okami skrev:
Din första post med biljämförelsen var klockren och samanfattar många av mina åsikter på ett fiffigt och roligt sätt.

Har blivit kallad korkad av macfolk i andra trådar så jag skulle inte varit förvånad om det var riktat till mig. Skönt att höra att så inte var fallet.

Ps. Jag dricker varken kaffe eller te. Sånnt kommersiellt kraffs, NEJ TACK! Jag är en stark anhängare av FreeFluids-rörelsen. Alla ska få dricka och gratis ska det vara, vatten till alla!

Visste du inte att både te och kaffe bygger på Vatten?? Varför gå omvägar och betala pengar till stora onda företag som Lipton och Gevalia när kärnan är den samma!? :D

Det var tråkigt att höra att du blivit kallad
korkad pga av ditt pc-val. Det säger mer om den
som levererade elakheten än dig. Alla grupper i
samhället har sina skämda ägg.

Beträffande dryckesvalet har jag inget annat
försvar än att jag gillar ombyte och att göra
det krångligt för mig. Att koka upp vatten och
hälla upp i koppen med påsen för att sen glömma
bort den har hänt otaliga gånger. Hälla vatten i
ett glas går onekligen mycket snabbare. En har
sina svagheter, det är tydligt. Men jag väljer att
kalla det mänskligt.
:)
 
Tre Ess skrev:
Martin,
Jag skulle önska att debattörer i detta ämne
kunde hålla sig till det istället för att gå i
försvarsställning varje gång, oavsett vilken
apparat man har.

Visst har det blivit nagot av amnesflykt har, men det ar fortfarande som sa att det ar mer an bara personligt val och smak nar det kommer till detta.

Windows har sa mycket inbyggda fel, sa mycket problem med integration med andra komponenter, sa mycket odokumenterat eller feldokumenterat att folk som jobbar med IT, mer an bara Microsoft produkter dvs, spenderar enorma mangder med tid att forsoka jobba runt problem som ar skapade av Microsoft, antingen for att de vill ga sin egen vag och struntar i standards, eller for att de helt enkelt inte vet vad det gor nar de forsoker implementera nagot.


Alltsa, de ar mer till det hela an bara personlig smak. Precis som jag skrev, BMW gor inte de basta segelbatarna, de gor inga segelbatar alls, och de forsoker inte segla sina bilar, dock sa gor jatte i Redmond saker som matchar denna jamforelse, pa ett rent tekniskt plan.
 
Fredrik,
jag är medveten om de sakerna. Jag hade skäl
för mitt byte från pc till mac. :)

Men inget är perfekt, inte mac heller. För en
del blir pc det bättre valet, exempelvis pga
att de spelar mycket spel. Att antalet program
till Windows är större, kan också vara ett skäl.
Det beror ju helt på vad man använder sin dator
till, eller hur?

Flera privata pc-användare hemma i stugorna
upplever inte de problemen du just beskrivit.
Jag tycker inte man ska dra allt över samma
kam. För en del är pc bättre, för andra är mac
det bättre valet.

Det vore intressant att få se en segelbåt av
BMW. Själv vill jag ha en Folkbåt. :)
 
Läser man på 99mac.se (nm. 99.se) så är det en hel del problem med macen oxå. Dessutom är det tydligen en del som även har problem konstruktionsmässiga problem, med saker som lossnar, krånglande hårdvara osv. Så allt lär väl inte vara guld och gröna skogar.

/Jeppe - som väntar på nästa generations MacPro...
 
8 kärnor istället för 4

Vad kommer i nästa generations Mac pro?
---------------------------------------

den skall vara med 8 kärnor istället för dagens 4a

och den lär vara riktigt snabb !
har jag hört

mvh

freddy
 
fredriklindstrom skrev:

Nu ar det ju som sa att hardvarukraven i Vista ar sjukt hoga, och prestandan du far ar ju ingenting jamfort med investeringen, och laser du lanken jag bifogade, sa ser du att Microsoft aktivt jobbar for att gora det hela samre och dyrare for konsumenten. Det vill saga, Microsoft tvingar dig att kora viss hardvara, sen gor de att den hardvaran in kan utnyttjas fullt ut och att den med storsta sannolikhet inte fungerar med nagon annan hardvara. Later ju riktigt bra, eller hur?

Vista är en stor hög DRM-skit.
Jag ska personligen aldrig köpa en dator som tvingar mig att betala skatt till MS. Jag har helt enkelt tröttnat på MS.
Apple är dock inte mycket bättre och har som bekant DRM på musik som köps via itunes och för att inte os x ska gå (åtm vara riktigt svårt) att köra på annat än apple-hårdvara.


Nar det kommer till Apple, de satter ihop sin egen hardvara, ser till att allt fungerar, valdigt effektivt och med maximalt utnyttjande av resurser med operativsystemet och dessutom i ett snyggt paket. Verkar ju faktiskt riktigt smart, du betalar for nagot, och det bara fungerar? Vad sags om det??

Här håller jag inte riktigt med dig. Ibland händer det att os x-program som tidigare fungerat slutar fungera beroende på att något utanför programmet inträffat (dvs något har hänt med os x), och det snabbaste sättet att fixa det är en ominstallation av os x. Det har i varje fall hänt mig ett par gånger.

Som bekant är os x inte heller det bäst lämpade att köra som server.
Avseende os x och 64-bitar är (var?) windows xp x64 MER 64 bitar än os x. En stor del av os x är (var?) inte 64-bitars utan betydande delar var 32-bitars. Detta inkluderar tex alla GUI-bibliotek. Jag misstänker att 64-bitars-versionerna av vista är mer 64-bitar är vad os x 10.4.x är.

En intressant artikel är:
http://arstechnica.com/reviews/os/macosx-10.4.ars/4

Den tar även upp en del rörande att utnyttja hårdvaran maximalt m fl punkter.

Här är en annan länk, dock med något gammal data:
http://www.drunkenblog.com/drunkenblog-archives/000555.html


Forovrigt sa fanns det an utmaning att knacka MacOS X pa PowerPC for ett tag sen, $50 000 var prissumman. 400 dagar tog det innan nagon lyckads. Denna Powerbook som det var, stod utan brandvagg, helt oskyddad pa internet.

Sådant säger inte speciellt mycket. Det går alldeles utomordenligt att fixa även på xp genom att se till att inte något svarar på någon port.
Den mesta malware till windows kommer genom att folk skickar exekverbara program till varandra och kör dem. Det går att göra på os x också.

Med detta inte sagt att os x skulle vara mindre säkert eller lika osäkert som xp, utan endast att testet inte säger så mycket.
Jag är dock tämligen övertygad om att det finns massor med buggar i os x hantering av diverse filtyper som tex bilder, och att det går att dölja program i dessa (på samma sätt som detta går under windows) så att tjänster startas. Jag betvivlar starkt att Apple skulle ha betydligt mycket bättre programmerare än MS och att därför os x skulle vara okänsligt för denna typ av buggar.
En betydande orsak till att os x varit befriad från denna typ av problem har nog varit att os x inte är så spritt. *Det* betyder iofs att man som användare inte behöver oroa sig lika mycket, men är inte en uttryck för någon betydande fördel i operativsystemet. Sen är det naturligtvis så att os x har en fördel i att man för att installera vissa saker måste ange lösenord.

/ep
 
Jag har både mac och pc.

Min vän och arbetskamrat till lika redaktör på en stor facktidning har lärt mig mycket om pc. Han har använt pc sedan sent 80tal. En man med kunskaper från DOS tiden till Vista.
För ett halvt år sedan gick han över till Mac, det började med att han köpte en Ipod för några år sedan.
Vi fikade i lördags på Herkules i Lund. Han berättade att nya Maccen 6 mån gammal aldrig krånglar.
Jag tittade på honom och sa- jag vet. Jag har kört mac sedan 1994 och jämfört med pc är det himmelriket. Dvs om man inte vill sitta och pula med sin dator.
Konfigurera, installera, avinstallera, ominstallera, slänga tempfiler, degramentera saggiga hårddiskar, se på när uppstarten blir allt segare för varje gång maskinen används. Minneshantering som inte fungerar ok. Program som bråkar med varandra, hitta drivrutiner som fungerar. Antivirus, antispyware anti-anti anti.

Pc är som en gammal Folkabubbla, behöver målas om , underhållas, rostskyddsbehandlas, servas.När den fungerar så fungerar den men ofta måste startkablar till.
Mikael




Mac fungerar och fungerar och fungerar
 
Senast ändrad:
EP skriver
Här håller jag inte riktigt med dig. Ibland händer det att os x-program som tidigare fungerat slutar fungera beroende på att något utanför programmet inträffat (dvs något har hänt med os x), och det snabbaste sättet att fixa det är en ominstallation av os x. Det har i varje fall hänt mig ett par gånger.


Märkligt under alla år som jag har kört OSX, dvs från början så har bara ett Nikonprogram ställt till det så att jag fick ominstallera OSX. Det tog några minuter eftersom allt annat kan behållas.Dvs bara systemet ominstallerades och datorn var åter OK.

Mikael
 
Re: 8 kärnor istället för 4

f.billqvist skrev:
Vad kommer i nästa generations Mac pro?
---------------------------------------

den skall vara med 8 kärnor istället för dagens 4a

och den lär vara riktigt snabb !
har jag hört

mvh

freddy

Dessa processorer finns ju att handla redan idag och jag antar att det bara är att trycka in dom i burken.... om nu moderkortet stödjer det?!

Själv tänker jag peta in de snabbaste xeon dual i min macpro isf 2x2,0 jag har nu, när dessa sjunker i pris. Och ännu mera minne. Då är datorn redan 1,8ggr snabbare än G5 quad som konverterar rawfiler från 1ds mk2 i C1 på dryga sekunden.

Går det snabbare än så, så hinner man ju inte med :)

//Peter
 
macrobild skrev:
EP skriver
Här håller jag inte riktigt med dig. Ibland händer det att os x-program som tidigare fungerat slutar fungera beroende på att något utanför programmet inträffat (dvs något har hänt med os x), och det snabbaste sättet att fixa det är en ominstallation av os x. Det har i varje fall hänt mig ett par gånger.

Märkligt under alla år som jag har kört OSX, dvs från början så har bara ett Nikonprogram ställt till det så att jag fick ominstallera OSX. Det tog några minuter eftersom allt annat kan behållas.Dvs bara systemet ominstallerades och datorn var åter OK.

Mikael

Vad är syftet med denna kommentar? Ifrågasätter du att jag har haft sådana problem med OS X?
Jag har också kört os x från början, och dessförinnan MacOS. På PC-sidan har jag kört DOS-versioner sedan tidernas begynnelse, även alternativa sådana, windows sedan tidernas begynnelse, BeOS på skoj, OS/2, diverse linux-versioner sedan början av 90-talet, *BSD i olika varianter, testat lite solaris x86, och i övrigt körde jag CP/M i början av 80-talet, solaris m.fl. Antagligen glömmer jag en del här. Spelar det någon roll? Absolut inte någon!
I tidiga versioner av os x så hände det *inte sällan* att hela operativsystemet hängde sig. Det var betydligt mer frekvent än dylika låsningar under win2000. Händer det numer? Nej. Händer det på win2000 eller XP? Nej.
Däremot inträffade det så sent som för någon månad sedan att såväl photoshop som photoshop elements slutade fungera under OS X. Orsak? Inte vet jag. Det gick bara inte att starta det utan fel angavs hela tiden. Lösning: Ominstallation av systemet. När hände något liknande på min pc senast? Länge sedan. Jag kan inte ens påminna mig att det hänt under de senaste åren.
Har du försökt få SE-baken/telias e-legitimation att fungera under os x? Gör ett försök, det är inte lätt. Är det os x fel? Nej. Är det ett problem om man kör os x? Ja.
Allt fungerar *INTE* smidigt för att man kör OS X. Det finns problem i os x och det finns problem därför att os x inte är så spritt.

Vad vill jag säga med detta? Jag vill säga att os x INTE är det stabilaste som kan existera och att det finns problem även under os x. Vissa problem är mer uttalade än under windows medan andra inte är det. OS X *är* mer lätthanterligt vad avser hårdvara än windows och detta av förklarliga skäl. Detta är en starkt bidragande orsak till att många tycker så bra om os x.
Det enda jag vill se är mer nyanserad bild.
Är os x bra: JA. Är det bättre än xp på allt: NEJ.
Min bärbara pc 1½ år gammal har heller aldrig krånglat. Är det väsentlig information? NEJ, det är tämligen meningslös information. Finns det pc-datorer som krånglar? JA. Oftaste är det hårdvarurelaterat. Finns det macar som krånglar: JA.

Du kan passa på att läsa de båda länkar jag skickade med mitt föregående inlägg.

/ep
 
Senast ändrad:
forts:
En sak som jag upplever som ett stort problem med OS X är att det körs på macar och att utbudet av macar är ganska begränsat.
Det finns tex inte några rimligt billiga macar som inte kräver 1 miljard sladdar så snart man vill ha tex en HD till. Kraftigt irriterande.

/ep
 
etmj skrev:
Puh, jag gick genast hem och planerade hur jag skulle kunna sälja min pc.
Fungerar macens skärmar på samma sätt som skärmen till en pc?
Varför väljer så många mac till bildredigering om det inte är någon skillnad?

Det finns bra skärmar till PC, det finns bra skärmar att köpa till Mac. Att många kör Mac handlar om andra saker.

En sak är hanteringen av färgprofiler, som i Mac finns i operativsystemet. Har du en bild med inlagd färgprofil så hanteras den rätt när du öppnar den i förhandsvisning eller i ett program. I Windows är det bara ett fåtal program som hanterar färgprofiler, Windows inbyggda Explorer och utforskare hanterar ej färgprofiler så där blir bilderna annorlunda jämfört med hur de ser ut i Photoshop om du kör med annan färgprofil än sRGB.

I Mac är det även barnsligt enkelt att omvandla mellan olika färgprofiler. Dels kan du göra det direkt i Förhandsvisning, du kan välja mellan massa olika färgprofiler (sRGB, Adobe RGB, du kan även omvandla RGB till CMYK färg), dels kan du göra det i verktyget ColorSync, som är Macens inbyggda verktyg för hantering av alla färgprofiler som finns i systemet.

Så i Mac finns ett helhetstänkande som saknas i Windows.

Ett till exempel på detta är att det även går enkelt att göra PDF dokument, det finns tillgängligt i utskriftsmenyn i alla mjukvaror som använder Pentax standardrutiner för utskrift (vilket de allra flesta gör).

På PC är det bara vissa mjukvaror som kan hantera färgprofiler, skapa PDF dokument och så vidare.

I Macen är dessa funktioner inbyggt i operativsystemet.

Finns mycket mer att säga om det här, kan skriva en hel bok om det, men detta får räcka för just nu. :)

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.