macrobild skrev:
EP skriver
Här håller jag inte riktigt med dig. Ibland händer det att os x-program som tidigare fungerat slutar fungera beroende på att något utanför programmet inträffat (dvs något har hänt med os x), och det snabbaste sättet att fixa det är en ominstallation av os x. Det har i varje fall hänt mig ett par gånger.
Märkligt under alla år som jag har kört OSX, dvs från början så har bara ett Nikonprogram ställt till det så att jag fick ominstallera OSX. Det tog några minuter eftersom allt annat kan behållas.Dvs bara systemet ominstallerades och datorn var åter OK.
Mikael
Vad är syftet med denna kommentar? Ifrågasätter du att jag har haft sådana problem med OS X?
Jag har också kört os x från början, och dessförinnan MacOS. På PC-sidan har jag kört DOS-versioner sedan tidernas begynnelse, även alternativa sådana, windows sedan tidernas begynnelse, BeOS på skoj, OS/2, diverse linux-versioner sedan början av 90-talet, *BSD i olika varianter, testat lite solaris x86, och i övrigt körde jag CP/M i början av 80-talet, solaris m.fl. Antagligen glömmer jag en del här. Spelar det någon roll? Absolut inte någon!
I tidiga versioner av os x så hände det *inte sällan* att hela operativsystemet hängde sig. Det var betydligt mer frekvent än dylika låsningar under win2000. Händer det numer? Nej. Händer det på win2000 eller XP? Nej.
Däremot inträffade det så sent som för någon månad sedan att såväl photoshop som photoshop elements slutade fungera under OS X. Orsak? Inte vet jag. Det gick bara inte att starta det utan fel angavs hela tiden. Lösning: Ominstallation av systemet. När hände något liknande på min pc senast? Länge sedan. Jag kan inte ens påminna mig att det hänt under de senaste åren.
Har du försökt få SE-baken/telias e-legitimation att fungera under os x? Gör ett försök, det är inte lätt. Är det os x fel? Nej. Är det ett problem om man kör os x? Ja.
Allt fungerar *INTE* smidigt för att man kör OS X. Det finns problem i os x och det finns problem därför att os x inte är så spritt.
Vad vill jag säga med detta? Jag vill säga att os x INTE är det stabilaste som kan existera och att det finns problem även under os x. Vissa problem är mer uttalade än under windows medan andra inte är det. OS X *är* mer lätthanterligt vad avser hårdvara än windows och detta av förklarliga skäl. Detta är en starkt bidragande orsak till att många tycker så bra om os x.
Det enda jag vill se är mer nyanserad bild.
Är os x bra: JA. Är det bättre än xp på allt: NEJ.
Min bärbara pc 1½ år gammal har heller aldrig krånglat. Är det väsentlig information? NEJ, det är tämligen meningslös information. Finns det pc-datorer som krånglar? JA. Oftaste är det hårdvarurelaterat. Finns det macar som krånglar: JA.
Du kan passa på att läsa de båda länkar jag skickade med mitt föregående inlägg.
/ep