dJb
Aktiv medlem
Vista kanske innebär ett lyft för arbetslösa support-tekniker iaf..
http://macworld.idg.se/2.1038/1.88197
http://macworld.idg.se/2.1038/1.88197
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du har ångan uppe efter polemiken med Fredrik, ser jag. Men kolla igen, det finns en smiley ovanför mitt inlägg! Med ett jätteleende!okami skrev:
Vad är det som är konstigt? Och vad väcks för kännslor? Om det är läskigt så kan ni ju tänka att det bara är en skärm från apple. Eller har de specialkontakter som gör att de inte funkar på PC?
Microsoft bryr sig inte om vad man har för dator, de säljer sitt operativ sedan får man installera det på vad man vill.
Hinner inte ta ett helt svar om varför jag log en aning vid tittandet, men att iMac G5 är inte "bara" en skärm från apple utan en hel dator med skärmen inbyggd från apple hinner jag skriva iaf..okami skrev:
Vad är det som är konstigt? Och vad väcks för kännslor? Om det är läskigt så kan ni ju tänka att det bara är en skärm från apple. Eller har de specialkontakter som gör att de inte funkar på PC?
lumor_ skrev:
Det som är konstigast kanske ändå är att mac har så förtvivlat få användare. Med ett system som vida överträffar sin konkurrent på områdena, stabilitet, säkerhet, användarvänlighet och snabbhet paketerat i ett väldesignat skal har man lyckats med bedriften att bara ha en bråkdel av marknadsandelarna. Så uselt tror jag inget annat stort företag, som haft ett fenomenalt koncept och resurser till marknadsföring, har presterat.
Är det ett stort mysterium eller vad är det jag missat?
okami skrev:
Microsoft bryr sig inte om vad man har för dator, de säljer sitt operativ sedan får man installera det på vad man vill.
lumor_ skrev:
Det som är konstigast kanske ändå är att mac har så förtvivlat få användare. Med ett system som vida överträffar sin konkurrent på områdena, stabilitet, säkerhet, användarvänlighet och snabbhet paketerat i ett väldesignat skal har man lyckats med bedriften att bara ha en bråkdel av marknadsandelarna. Så uselt tror jag inget annat stort företag, som haft ett fenomenalt koncept och resurser till marknadsföring, har presterat.
Är det ett stort mysterium eller vad är det jag missat?
fredriklindstrom skrev:
Det finns manga svar pa denna fraga, men man kan ju saga att historiskt, sa har aldrig det tekniskt overlagsna produkten vunnit.
Microsoft har ju verkligen lyckats med marknadsforingen, och spelarna har egentligen inget annat val an att kora Windows.
lumor_ skrev:
Hihi, om det där vore sant skulle industrispionage ha till främsta uppgift att ta reda på så mycket om konkurrenten som möjligt för att det egna företaget skulle vara absolut säkra på att lansera en sämre produkt
Ja, det här med spelarna har väl en viss del i det hela men det kan ju knappast vara hela sanningen. Dessutom har ju Apple haft en ganska lång tid på sig att inse och anpassa sig efter efterfrågan.
Fast jag håller med om att det är synd att man med marknadsföring kan konkurrera ut bättre produkter. Marknadsföring är ett sätt att snedvrida konkurrensen eftersom den oftare anspelar på irrationella känslor snarare än informerar samt att det ger redan stora företag ytterligare en fördel.
Fast det var en iMac Intel i filmen. Den ser likadan ut som en iMac G5.lottawe skrev:
Hinner inte ta ett helt svar om varför jag log en aning vid tittandet, men att iMac G5 är inte "bara" en skärm från apple utan en hel dator med skärmen inbyggd från apple hinner jag skriva iaf..
okami skrev:
Man kan nog starta ett helt nytt flamewar om vem som kom på vad först. Jag hade widgets/gadgets liknande saker redan i windows 95 via ett tredjepartsshell som kallades litestep. När började mac med det?
Hur som helst är en bra idé en bra idé och visst gillar microsoft andras bra ideer. "En jätte som står på en dvärgs axlar ser längst av de två" eller vad säger man?
Mitt största problem med appels marknadsföring är att de inte kan göra reklam för sin produkt utan att hänvisa till, och hacka ned på, PC. PC betyder då givetvis Windows. Tycker att detta känns mycket oprofessionellt och inte bara lite barnsligt. Släng bara ett öga på: http://www.apple.com/getamac/ Så ser ni förhoppningsvis vad jag menar.
Något som apple däremot lyckats med är productplacement. Går man på bio och ser en dator som står på något skrivbord i bakgrunden så är det så gott som alltid en mac.
Sedan tror jag inte att det bara har med marknadsföring att göra. Det handlar även om vad man vill göra med sin dator och vad man vill betala för. Om jag trodde att det gav mig bättre pris/prestanda att köpa en mac och fortfarande gav mig samma möjligheter som jag har nu så skulle även jag överväga att köpa mac. Jag upplever dock att så inte är fallet och jag är garanterat inte ensam.
fredriklindstrom skrev:
Snalla, vad ett operativsystem kan gora med tredje parts produkter ar totalt irrelevant. Tank istallet, om det nu redan fanns som tillagg till Windows 95, varfor har MS inte lagt till det forens nu? Vidare, du har ju 3D flip av program i Vista, Mac har ju haft det en langre tid.
fredriklindstrom skrev:Prisprestanda, det finns otal exempel pa det. Det enda som Mac inte har, ar spelutbudet. Och jag har alltid havdat att det ar Windows absolut bast pa, och dar borde det stanna.
Artiklar som att 100 000 nya jobb skapas av Vista ar ju absurt! Problem problem problem.
fredriklindstrom skrev:
Nej, Windows hor hemma bland spelkonsolerna, och dar borde det stanna.
fredriklindstrom skrev:Windows har aldrig, och kommer aldrig kunna sta sig emot ett Unix baserat operativsystem.
fredriklindstrom skrev:Angaende marknadsforing, sa visst, den ar ju lite barnslig, men den ar ju sann.
okami skrev:
Nu känns det som om vi inte kan komma längre. Det är uppenbart att du inte kommer ändra uppfattning på en ända liten punkt, vilket jag kan förstå, var och en blir salig på sin tro. Jag själv är inget undantag. Du verkar dock inte kunna acceptera att andra människor kan tycka annorlunda eller att de kan ha andra behov än vad du själv har...Detta faktum gör fortsatt diskussion både svår och onödig.
Mycket i den här pajkastningen har ju ältats förut men här måste jag hålla med. Det som MS har gjort i många sammanhang kan närmast liknas vid sabotage av öppna standarder (minns bråket kring Kerberos, t ex) och att strunta i RFC-dokument är legio. MS är företaget som t o m ursprungligen ville konkurrera ut Internet med sitt MSN (minns ni utvecklingsmiljön Blackbird?).fredriklindstrom skrev:
Fakta: Microsoft har orsakt mig manga langa natters arbete for saker enbart beror pa deras icke-RFC kompatibla implementationer och sen forsoka argumentera detta med wanna-be-networking guru's som ar skolade fran Microsoft ar hopplost.
Den dagen Microsoft faktiskt forstar att man ska utbilda folk pa riktigt och inte saga att ett natverk borjar med "Mina Natverks platser" och slutar med Active Directory. Den dagen kommer jag vara valdigt lycklig.