ANNONS
Annons

övergång från pc till mac :D

Produkter
(logga in för att koppla)
okami skrev:
Vad är det som är konstigt? Och vad väcks för kännslor? Om det är läskigt så kan ni ju tänka att det bara är en skärm från apple. Eller har de specialkontakter som gör att de inte funkar på PC?

Microsoft bryr sig inte om vad man har för dator, de säljer sitt operativ sedan får man installera det på vad man vill.
Du har ångan uppe efter polemiken med Fredrik, ser jag. Men kolla igen, det finns en smiley ovanför mitt inlägg! Med ett jätteleende!
 
okami skrev:
Vad är det som är konstigt? Och vad väcks för kännslor? Om det är läskigt så kan ni ju tänka att det bara är en skärm från apple. Eller har de specialkontakter som gör att de inte funkar på PC?
Hinner inte ta ett helt svar om varför jag log en aning vid tittandet, men att iMac G5 är inte "bara" en skärm från apple utan en hel dator med skärmen inbyggd från apple hinner jag skriva iaf..
 
Det som är konstigast kanske ändå är att mac har så förtvivlat få användare. Med ett system som vida överträffar sin konkurrent på områdena, stabilitet, säkerhet, användarvänlighet och snabbhet paketerat i ett väldesignat skal har man lyckats med bedriften att bara ha en bråkdel av marknadsandelarna. Så uselt tror jag inget annat stort företag, som haft ett fenomenalt koncept och resurser till marknadsföring, har presterat.
Är det ett stort mysterium eller vad är det jag missat?
 
lumor_ skrev:
Det som är konstigast kanske ändå är att mac har så förtvivlat få användare. Med ett system som vida överträffar sin konkurrent på områdena, stabilitet, säkerhet, användarvänlighet och snabbhet paketerat i ett väldesignat skal har man lyckats med bedriften att bara ha en bråkdel av marknadsandelarna. Så uselt tror jag inget annat stort företag, som haft ett fenomenalt koncept och resurser till marknadsföring, har presterat.
Är det ett stort mysterium eller vad är det jag missat?

Det finns manga svar pa denna fraga, men man kan ju saga att historiskt, sa har aldrig det tekniskt overlagsna produkten vunnit.

Microsoft har ju verkligen lyckats med marknadsforingen, och spelarna har egentligen inget annat val an att kora Windows.
 
okami skrev:
Vad är det som är konstigt? Och vad väcks för kännslor? Om det är läskigt så kan ni ju tänka att det bara är en skärm från apple. Eller har de specialkontakter som gör att de inte funkar på PC?

Microsoft bryr sig inte om vad man har för dator, de säljer sitt operativ sedan får man installera det på vad man vill.

Hmm. Det ar ju en iMac, det ar hela datorn, inte bara en skarm. Alltsa, Vista kan koras pa Apple hardvara.
 
lumor_ skrev:
Det som är konstigast kanske ändå är att mac har så förtvivlat få användare. Med ett system som vida överträffar sin konkurrent på områdena, stabilitet, säkerhet, användarvänlighet och snabbhet paketerat i ett väldesignat skal har man lyckats med bedriften att bara ha en bråkdel av marknadsandelarna. Så uselt tror jag inget annat stort företag, som haft ett fenomenalt koncept och resurser till marknadsföring, har presterat.
Är det ett stort mysterium eller vad är det jag missat?

Ja det är lite av ett mysterium faktiskt men som med allt som handlar om marknadsföring så har det oftast inte att göra om ett direkt samband mellan en produkts duglighet och vilken spridning den får.

F ö är spridningen inom vissa kretsar ganska stor. 85% av alla yrkesverksamma fotografer använder mac enligt YFO´s katalog och även om man kanske får ta det med en nypa salt så är det många inom den kategorin som kör mac. Andra områden med höga andelar är ju repro/tryckeribranschen, reklam etc

Så vad säger egentligen marknadsandelarna?

Jag kör som sagt både pc och mac och har bara redogjort för mina upplevelser av skillnaderna mellan win xp och mac os x. Det ÄR faktiskt så att det knappt finns virus för os x. I framtiden kanske det kommer, eller inte. Det vet vi inte. Skillnaden mot XP ÄR dock markant. (Senast förra året drabbades jag av ett rootkit på min pc trots uppdaterat virusprogram, brandvägg och router) Många upplever faktiskt os x som stabilare än xp, även jag. XP är dock inte instabilt men med tiden upplever många att stabiliteten försämras och att det "segar", möjligen pga hur registret fungerar.

Dessutom fanns det inte, när jag valde laptop i höstas, något riktigt konkurrenskraftigt alternativ. PC med motsvarande prestanda var i regel för dyra och tunga (t ex Dells xps-serie) och nu kan jag även köra både mac os x och win xp samtidigt.

Visst funkar det att köra pc, det har jag gjort i många år, men jag upplever iaf os x som säkrare, stabilare och smidigare att arbeta med. Sen är det som väl är upp till var och en att tycka och välja fritt som de vill.
 
fredriklindstrom skrev:
Det finns manga svar pa denna fraga, men man kan ju saga att historiskt, sa har aldrig det tekniskt overlagsna produkten vunnit.

Microsoft har ju verkligen lyckats med marknadsforingen, och spelarna har egentligen inget annat val an att kora Windows.

Hihi, om det där vore sant skulle industrispionage ha till främsta uppgift att ta reda på så mycket om konkurrenten som möjligt för att det egna företaget skulle vara absolut säkra på att lansera en sämre produkt :)

Ja, det här med spelarna har väl en viss del i det hela men det kan ju knappast vara hela sanningen. Dessutom har ju Apple haft en ganska lång tid på sig att inse och anpassa sig efter efterfrågan.

Fast jag håller med om att det är synd att man med marknadsföring kan konkurrera ut bättre produkter. Marknadsföring är ett sätt att snedvrida konkurrensen eftersom den oftare anspelar på irrationella känslor snarare än informerar samt att det ger redan stora företag ytterligare en fördel.
 
Senast ändrad:
lumor_ skrev:
Hihi, om det där vore sant skulle industrispionage ha till främsta uppgift att ta reda på så mycket om konkurrenten som möjligt för att det egna företaget skulle vara absolut säkra på att lansera en sämre produkt :)

Ja, det här med spelarna har väl en viss del i det hela men det kan ju knappast vara hela sanningen. Dessutom har ju Apple haft en ganska lång tid på sig att inse och anpassa sig efter efterfrågan.

Fast jag håller med om att det är synd att man med marknadsföring kan konkurrera ut bättre produkter. Marknadsföring är ett sätt att snedvrida konkurrensen eftersom den oftare anspelar på irrationella känslor snarare än informerar samt att det ger redan stora företag ytterligare en fördel.

Det ar tyvarr sant. Se pa Betamax for att namna en.

Det ar ju faktiskt som sa att Apple anpassar sig inte, de leder ju utvecklingen. Microsoft tar efter Apple. Musen, GUIt, senast sa har du ju Gadget och Windows Search.
 
Att inte anpassa sig till marknaden är ett koncept som är dömt att misslyckas.
Ja, musen och GUIt var verkligen ett par viktiga milstolpar vi kan tacka mac för.
(På den tiden var det ju Mac mot IBM som gällde. Man hade inte en PC, man hade en IBM :) )
 
lottawe skrev:
Hinner inte ta ett helt svar om varför jag log en aning vid tittandet, men att iMac G5 är inte "bara" en skärm från apple utan en hel dator med skärmen inbyggd från apple hinner jag skriva iaf..
Fast det var en iMac Intel i filmen. Den ser likadan ut som en iMac G5.
 
Man kan nog starta ett helt nytt flamewar om vem som kom på vad först. Jag hade widgets/gadgets liknande saker redan i windows 95 via ett tredjepartsshell som kallades litestep. När började mac med det?

Hur som helst är en bra idé en bra idé och visst gillar microsoft andras bra ideer. "En jätte som står på en dvärgs axlar ser längst av de två" eller vad säger man? ;)

Mitt största problem med appels marknadsföring är att de inte kan göra reklam för sin produkt utan att hänvisa till, och hacka ned på, PC. PC betyder då givetvis Windows. Tycker att detta känns mycket oprofessionellt och inte bara lite barnsligt. Släng bara ett öga på: http://www.apple.com/getamac/ Så ser ni förhoppningsvis vad jag menar.

Något som apple däremot lyckats med är productplacement. Går man på bio och ser en dator som står på något skrivbord i bakgrunden så är det så gott som alltid en mac.

Sedan tror jag inte att det bara har med marknadsföring att göra. Det handlar även om vad man vill göra med sin dator och vad man vill betala för. Om jag trodde att det gav mig bättre pris/prestanda att köpa en mac och fortfarande gav mig samma möjligheter som jag har nu så skulle även jag överväga att köpa mac. Jag upplever dock att så inte är fallet och jag är garanterat inte ensam.
 
okami skrev:
Man kan nog starta ett helt nytt flamewar om vem som kom på vad först. Jag hade widgets/gadgets liknande saker redan i windows 95 via ett tredjepartsshell som kallades litestep. När började mac med det?

Hur som helst är en bra idé en bra idé och visst gillar microsoft andras bra ideer. "En jätte som står på en dvärgs axlar ser längst av de två" eller vad säger man? ;)

Mitt största problem med appels marknadsföring är att de inte kan göra reklam för sin produkt utan att hänvisa till, och hacka ned på, PC. PC betyder då givetvis Windows. Tycker att detta känns mycket oprofessionellt och inte bara lite barnsligt. Släng bara ett öga på: http://www.apple.com/getamac/ Så ser ni förhoppningsvis vad jag menar.

Något som apple däremot lyckats med är productplacement. Går man på bio och ser en dator som står på något skrivbord i bakgrunden så är det så gott som alltid en mac.

Sedan tror jag inte att det bara har med marknadsföring att göra. Det handlar även om vad man vill göra med sin dator och vad man vill betala för. Om jag trodde att det gav mig bättre pris/prestanda att köpa en mac och fortfarande gav mig samma möjligheter som jag har nu så skulle även jag överväga att köpa mac. Jag upplever dock att så inte är fallet och jag är garanterat inte ensam.

Snalla, vad ett operativsystem kan gora med tredje parts produkter ar totalt irrelevant. Tank istallet, om det nu redan fanns som tillagg till Windows 95, varfor har MS inte lagt till det forens nu? Vidare, du har ju 3D flip av program i Vista, Mac har ju haft det en langre tid.

Prisprestanda, det finns otal exempel pa det. Det enda som Mac inte har, ar spelutbudet. Och jag har alltid havdat att det ar Windows absolut bast pa, och dar borde det stanna.
Artiklar som att 100 000 nya jobb skapas av Vista ar ju absurt! Problem problem problem.

Nej, Windows hor hemma bland spelkonsolerna, och dar borde det stanna.

Windows har aldrig, och kommer aldrig kunna sta sig emot ett Unix baserat operativsystem.

Angaende marknadsforing, sa visst, den ar ju lite barnslig, men den ar ju sann. Och det ar sa marknadsforing fungerar till stor del i USA, smutskastning av andra.
 
fredriklindstrom skrev:
Snalla, vad ett operativsystem kan gora med tredje parts produkter ar totalt irrelevant. Tank istallet, om det nu redan fanns som tillagg till Windows 95, varfor har MS inte lagt till det forens nu? Vidare, du har ju 3D flip av program i Vista, Mac har ju haft det en langre tid.

Inte helt oväntat har vi olika åsikter även här. Jag säger inte att microsoft INTE inspirerats (eller ens stulit) saker från mac os, men att även uppkomsten av olika funktioner i mac os i så fall också kan diskuteras.

Så om man är den första att lägga in en funktion i ett oerativsystem så är man alltså automatisk uppfinnaren av denna funktion? Jisses vad mycket microsoft har uppfunnit om man resonerar på detta sätt.

fredriklindstrom skrev:Prisprestanda, det finns otal exempel pa det. Det enda som Mac inte har, ar spelutbudet. Och jag har alltid havdat att det ar Windows absolut bast pa, och dar borde det stanna.
Artiklar som att 100 000 nya jobb skapas av Vista ar ju absurt! Problem problem problem.

Ja. Det finns otaliga exempel på pris/prestanda och olika sätt att räkna på. Säkert vissa till macs fördel men långt ifrån alla.

fredriklindstrom skrev:
Nej, Windows hor hemma bland spelkonsolerna, och dar borde det stanna.

Jag börjar verkligen undra vad microsoft har gjort dig för ont..Varför hatar du dem så? Varför stör det dig så att folk vill använda PC och windows?

fredriklindstrom skrev:Windows har aldrig, och kommer aldrig kunna sta sig emot ett Unix baserat operativsystem.

När du skriver detta efter ett citat av mig så får du det verkligen att låta som om jag skulle ha sagt något annat. Det har jag inte.

fredriklindstrom skrev:Angaende marknadsforing, sa visst, den ar ju lite barnslig, men den ar ju sann.

"Oh look, this isn't an argument. It's just contradiction! I came her for an argument and you are just contradicting me!" :D

Seriöst så börjar detta bli lite tröttsamt. Jag har haft roligt i några inlägg och det har varit en bitvis givande diskussion. Hoppas även att några av åskådarna tyckt att det varit underhållande och någon kanske till och med har lärt sig något.

Nu känns det som om vi inte kan komma längre. Det är uppenbart att du inte kommer ändra uppfattning på en ända liten punkt, vilket jag kan förstå, var och en blir salig på sin tro. Jag själv är inget undantag. Du verkar dock inte kunna acceptera att andra människor kan tycka annorlunda eller att de kan ha andra behov än vad du själv har...Detta faktum gör fortsatt diskussion både svår och onödig.
 
MEN GE UPP!

Kan det kort och gott handla om vad som
råkar passa just den individen bäst,
citroén, opel, volvo eller toyotan.

Det finns skillnader både här och där,
men herre gud, ska vi dra in audi, mazda,
ford, mitsubishi, bmw, saab, chrysler,
peugeot, renault.......
Vem orkar leta fel och kasta skit på andra
om det. Jag har aldrig stött på en grupp
som står och diskuterar dessa bilmodeller
med samma emfas i felfinnarreplikerna,
som ni mac VS pc gör.

Sök det du letar efter och bry dig inte om
andra. Mår du dåligt när du sitter i morgon-
kön i en opel?

Släpp försvarsreflexen och låt andra välja
viljen mobiltelefonmodell de VILL ha,
vilken mp3-modell de VILL ha,
vilken tv-soffa de VILL ha,
vilken klockmodell de VILL ha,
vilken bilmodell de VILL ha.
De finns skillnader bland alla dessa, en del
bättre en del mindre bra. Men dessa fåniga
dialoger slipper vi höra, tack och lov.

Väx upp, ta ett beslut avvägt på vad
DU TYCKER PASSAR DIG.

Jag är inte intresserad av att mecka under
huven eller installera en massa extra program
för att skydda den.

Jag hade pc i flera år. Ville prova mac och
känna hur den upplevdes.

Jag sätter på macen. Tar fram programmen jag
vill jobba med och gör det jag ska, tills det
är klart. Stänger av macen.

Dag efter dag efter dag.
Precis så som jag gillar det.
Den har blivit ett fristående hjälpmedel
liknande övriga apparater i hemmet så som
kylen, dammsugaren, dvd-spelare och digital-
kameran. De bara fungerar när man använder
dom.

Jaså, pc har xx funktioner som inte mac har?!
Ointressant, min mac fungerar till det jag
behöver den för och den gör det alltid.

Kan ni inte ändra förhållningssätt gentemot
varandra mac vs pc och vice versa. Jaha, du
är intresserad av den, hur kommer det sig?
Okej, återkom med reflektioner så får jag
höra hur du upplever den.

/ Anne-Lie, anhängare av fria val och åsikter
 
Absolut fria val och fri vilja, men det ar bara dumt att havda att t.ex. en Microsoft Zone player fungerar bast med iTunes, eller att en BMW ar den basta segelbaten.
 
okami skrev:

Nu känns det som om vi inte kan komma längre. Det är uppenbart att du inte kommer ändra uppfattning på en ända liten punkt, vilket jag kan förstå, var och en blir salig på sin tro. Jag själv är inget undantag. Du verkar dock inte kunna acceptera att andra människor kan tycka annorlunda eller att de kan ha andra behov än vad du själv har...Detta faktum gör fortsatt diskussion både svår och onödig.

Suck.. Da var vi tillbaka. Jag sa ju att du inte skulle fortsatta, du har ju fortfarande inte bemott fakta. Det har inget med religon att gora, det har bara med fakta att gora.

Jag har uttryckt vad jag tycker om Windows och nar det ar anvandbart, och gjort det klart och tydligen, jag har aven separerat fran vad jag tycker och vad fakta ar.

Men for att gora det tydligare:
Asikt: Mircosoft har gjort en valdigt massa for industrin, men de har borjat leka dar de inte hor hemma.

Fakta: Microsoft har orsakt mig manga langa natters arbete for saker enbart beror pa deras icke-RFC kompatibla implementationer och sen forsoka argumentera detta med wanna-be-networking guru's som ar skolade fran Microsoft ar hopplost.
Den dagen Microsoft faktiskt forstar att man ska utbilda folk pa riktigt och inte saga att ett natverk borjar med "Mina Natverks platser" och slutar med Active Directory. Den dagen kommer jag vara valdigt lycklig.
 
Ja, det är lite underhållande.
Anne-Lie> Har du inte sett att diskussionen är långt borto saken. Vi skriver för att vi gillar att tjaffsa om inte särskilt viktiga saker med någon lite halvanonym individ.
Vi är inte i den här tråden för att vi är intresseade av varandras åsikter eller datorer, vi är här för att märka ord, vränga argument och vara allmänt småjävliga. http://vet.hut.nu/?id=8
 
fredriklindstrom skrev:
Fakta: Microsoft har orsakt mig manga langa natters arbete for saker enbart beror pa deras icke-RFC kompatibla implementationer och sen forsoka argumentera detta med wanna-be-networking guru's som ar skolade fran Microsoft ar hopplost.
Den dagen Microsoft faktiskt forstar att man ska utbilda folk pa riktigt och inte saga att ett natverk borjar med "Mina Natverks platser" och slutar med Active Directory. Den dagen kommer jag vara valdigt lycklig.
Mycket i den här pajkastningen har ju ältats förut men här måste jag hålla med. Det som MS har gjort i många sammanhang kan närmast liknas vid sabotage av öppna standarder (minns bråket kring Kerberos, t ex) och att strunta i RFC-dokument är legio. MS är företaget som t o m ursprungligen ville konkurrera ut Internet med sitt MSN (minns ni utvecklingsmiljön Blackbird?).

Men det är å andra sidan en helt annan diskussion som inte handlar om att gå över från PC (antar att man menar windows) till Mac.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.