Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

övergång från pc till mac :D

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad exemplen ovan inte säger, är att OS X alltid begär administrator lösenord för att installera något som kan påverka systemet.
Jag tänker avsluta dimin del av diskussionen nu, då jag har min uppfattning och ni har er.
Vi lär inte bli överens.

/ E

p.s
Har kört PC sen 1982 och Mac sen 1984
d.s
 
casting skrev:
Jaja, du formulerar dig inte som jag skulle ha gjort. Du har rätt i sak (även om jag inte har en susning om vad MacOSX svara på för portar),
Om användaren inte har aktiverat någon tjänst (t.ex. fildelning) så svarar Mac OS X inte på någon port.
casting skrev:
men faktum är att porten kan anses vara öppen även om inget svarar på den. Därför använder man brandväggar. Det kan ju tex vara så att en trojan startar en applikation som svarar på en port, därför vill man ha alla onödiga portar stängda!
Om en trojan/mask/virus redan finns i maskinen är det kört. Vad hindrar den från att stänga av brandväggen? Sådant har redan hänt i Windows-världen. Det enda som fungerar är en riktig brandvägg, inte en som trivialt kan påverkas av illvillig programvara.
casting skrev:
Säger man att man har stängt en port så avser man alltid att man stängt den med en brandvägg.
Du verkar som om du talar för alla. Det gör du inte.
 
lumor_ skrev:
Det där vara bara några få av de träffar jag fick när jag googlade på: virus mac.
"Viruset" från 2006 var ett program som någon kul typ hade gett en ikon så programmet såg ut som en JPEG-bild. Detta kan hända i alla operativsystem som inte kräver att program signeras med certifikat för att kunna köras.

De andra var tre till fem år gamla problem som inte lyckades sprida sig och orsaka några problem.

Intresset att tillverka virus till Mac OS X saknas inte. Däremot verkar det, av någon anledning, inte gå så bra.
 
okami skrev:

Du kanske borda söka hjälp för dina tvångstankar? ;) Det är i alla fall ingen som tvingar mig att göra något jag inte vill med min dator.


Ursakta? Tror att du lever i en varld som vi andra inte lever i. Microsoft tvingar dig att uppgradera. Varfor? XP finns inte att kopa langre, nyare hardvara kommer inte stodjas i XP, nya medier kommer inte stodjas i XP, osv osv. Ytterst normalt beteende fran bade Microsoft och andra. Sa visst blir jag tvingad.

okami skrev:

Jo. Det där med hårdvaran är helt klart jobbigt, nu tror jag verkligen inte att sista ordet är sagt i den diskussionen men helt klart oroväckande att de börjar bli mer apple-liknande och styra vad jag får ha för hårdvara.

Nu ar det ju som sa att hardvarukraven i Vista ar sjukt hoga, och prestandan du far ar ju ingenting jamfort med investeringen, och laser du lanken jag bifogade, sa ser du att Microsoft aktivt jobbar for att gora det hela samre och dyrare for konsumenten. Det vill saga, Microsoft tvingar dig att kora viss hardvara, sen gor de att den hardvaran in kan utnyttjas fullt ut och att den med storsta sannolikhet inte fungerar med nagon annan hardvara. Later ju riktigt bra, eller hur?

Nar det kommer till Apple, de satter ihop sin egen hardvara, ser till att allt fungerar, valdigt effektivt och med maximalt utnyttjande av resurser med operativsystemet och dessutom i ett snyggt paket. Verkar ju faktiskt riktigt smart, du betalar for nagot, och det bara fungerar? Vad sags om det??

Forovrigt sa fanns det an utmaning att knacka MacOS X pa PowerPC for ett tag sen, $50 000 var prissumman. 400 dagar tog det innan nagon lyckads. Denna Powerbook som det var, stod utan brandvagg, helt oskyddad pa internet.

Snittid for en Windows maskin? 5 minuter.
 
casting skrev:
men faktum är att porten kan anses vara öppen även om inget svarar på den. Därför använder man brandväggar.

Fel. En port ar bara oppen om det ar nagot som lyssnar pa den.

casting skrev:

Det kan ju tex vara så att en trojan startar en applikation som svarar på en port, därför vill man ha alla onödiga portar stängda!
Om en trojan svarar pa porten, sa ar den ju oppen. En port ar stangd om ingen lyssnar pa den, en port ar oppen om nagot lyssnar pa porten, oavsett om det ar en tjanst du vill ska lyssna eller nagot annat, t.ex. en trojan.

En brandvagg lagger ytterligare ett lager pa detta dar du kan kontrollerar vilken trafik som nar fram till porten.
 
Senast ändrad:
Hajar inte riktigt, Microsoft utvecklar _mjukvara_ som kan köras på datorer med en Intel CPU. Apple utvecklar ett OS som man bara kan köra på deras egenutvecklade datorer (åtminstone lagligt ;-) Att de visar Vista på en iMac tolkar jag bara som ett sätt för dom att visa att de är oberoende av vem som byggt din dator.
 
fredriklindstrom skrev:
Ursakta? Tror att du lever i en varld som vi andra inte lever i. Microsoft tvingar dig att uppgradera. Varfor? XP finns inte att kopa langre, nyare hardvara kommer inte stodjas i XP, nya medier kommer inte stodjas i XP, osv osv. Ytterst normalt beteende fran bade Microsoft och andra. Sa visst blir jag tvingad.

Nu vet jag inte vilka "vi" du menar, men jag känner mig i alla fall inte ensam i "min värld".

Jag kan hålla med om att OM jag VÄLJER att uppgradera till Vista så ställs det krav på hårdvaran. Jag får erkänna att jag inte är fullt insatt i vad de kräver och varför (allt jag testat vista på har funkat) men jag har svårt att tro att det gör så här enbart för skojs skull..

XP går fortfarande att köpa, varför skulle microsoft inte vilja säla sina produkter? Jag gissar att det kommer att komma uppdateringar flera år framöver. Hela världen byter inte operativsystem över en natt bara för att ett nytt kommit ut. Stora företag är väldigt försiktiga med att byta, dels är det en stor kostnad och dels är det alltid läskigt att byta från något som man vet fungerar. Gissar att de allra flesta inte kommer genomföra en storskalig uppgradering förens tidigast nästa år.

Varför skulle inte ny hårdvara stödjas i XP? Microsoft gör operativsystem och applikationer, inte hårdvara. Varför skulle tex. nvidia och radeon hux flux låta bli att släppa drivare till XP? De har ju fortfarande drivare till Windows 95... Och om man inte vill ha XP eller Vista (eller Windows 95 för den delen) så har de även drivare till olika linux och unixvarianter.

fredriklindstrom skrev:
Nu ar det ju som sa att hardvarukraven i Vista ar sjukt hoga, och prestandan du far ar ju ingenting jamfort med investeringen, och laser du lanken jag bifogade, sa ser du att Microsoft aktivt jobbar for att gora det hela samre och dyrare for konsumenten. Det vill saga, Microsoft tvingar dig att kora viss hardvara, sen gor de att den hardvaran in kan utnyttjas fullt ut och att den med storsta sannolikhet inte fungerar med nagon annan hardvara. Later ju riktigt bra, eller hur?

Du gnäller på ett operativsystem som är ca en månad gammalt. Hur mycket har inte förändrats, förbättrats och gjorts om i XP? Eller Mac OS?

Att påstå att microsoft aktivt jobbar för att göra det sämre och dyrare för konsumenter är löjligt. Visst har de en del dumma idéer om DRM, men det är inget som är unikt för Microsoft. Om folk inte vill ha den lösningen som nu presenterats kommer den med största sannolikhet att omarbetas. Annars dyker alltid andra lösningar upp från annat håll.

fredriklindstrom skrev:
Nar det kommer till Apple, de satter ihop sin egen hardvara, ser till att allt fungerar, valdigt effektivt och med maximalt utnyttjande av resurser med operativsystemet och dessutom i ett snyggt paket. Verkar ju faktiskt riktigt smart, du betalar for nagot, och det bara fungerar? Vad sags om det??

Fel. Apple sätter numera ihop någon annans hårdvara och har köpt in en bas till ett operativsystem från några som visste hur man skulle få saker att fungera. Sedan gör de lådor som vissa anser är väldigt snygga. Jag ser absolut inget fel i detta, det är upp till var och en vad man vill betala för.

Sedan detta ständiga ”It just works”-argument.. Min PC fungerar också, men jag är inte så förvånad över detta så jag känner inget behov av att tala om det för allt o alla i tid och otid…

fredriklindstrom skrev:
Forovrigt sa fanns det an utmaning att knacka MacOS X pa PowerPC for ett tag sen, $50 000 var prissumman. 400 dagar tog det innan nagon lyckads. Denna Powerbook som det var, stod utan brandvagg, helt oskyddad pa internet.

Snittid for en Windows maskin? 5 minuter.

Antar jag att du fått reda på detta via apples sida? De är ju inte riktigt kända för att alltid tala sanning men även om det stämmer så kan det bero på många faktorer. Bland annat så finns det inte lika många macanvändare som pc-användare och således inte lika mycket kunskap. De macanvändare som finns brukar dessutom vara smått religiösa och inte ha samma behov att motbevisa tillverkaren som en windowsanvändare har..
 
okami skrev:
Nu vet jag inte vilka "vi" du menar, men jag känner mig i alla fall inte ensam i "min värld".

Jag kan hålla med om att OM jag VÄLJER att uppgradera till Vista så ställs det krav på hårdvaran. Jag får erkänna att jag inte är fullt insatt i vad de kräver och varför (allt jag testat vista på har funkat) men jag har svårt att tro att det gör så här enbart för skojs skull..

XP går fortfarande att köpa, varför skulle microsoft inte vilja säla sina produkter? Jag gissar att det kommer att komma uppdateringar flera år framöver. Hela världen byter inte operativsystem över en natt bara för att ett nytt kommit ut. Stora företag är väldigt försiktiga med att byta, dels är det en stor kostnad och dels är det alltid läskigt att byta från något som man vet fungerar. Gissar att de allra flesta inte kommer genomföra en storskalig uppgradering förens tidigast nästa år.

Varför skulle inte ny hårdvara stödjas i XP? Microsoft gör operativsystem och applikationer, inte hårdvara. Varför skulle tex. nvidia och radeon hux flux låta bli att släppa drivare till XP? De har ju fortfarande drivare till Windows 95... Och om man inte vill ha XP eller Vista (eller Windows 95 för den delen) så har de även drivare till olika linux och unixvarianter.



Du gnäller på ett operativsystem som är ca en månad gammalt. Hur mycket har inte förändrats, förbättrats och gjorts om i XP? Eller Mac OS?

Att påstå att microsoft aktivt jobbar för att göra det sämre och dyrare för konsumenter är löjligt. Visst har de en del dumma idéer om DRM, men det är inget som är unikt för Microsoft. Om folk inte vill ha den lösningen som nu presenterats kommer den med största sannolikhet att omarbetas. Annars dyker alltid andra lösningar upp från annat håll.



Fel. Apple sätter numera ihop någon annans hårdvara och har köpt in en bas till ett operativsystem från några som visste hur man skulle få saker att fungera. Sedan gör de lådor som vissa anser är väldigt snygga. Jag ser absolut inget fel i detta, det är upp till var och en vad man vill betala för. Sedan detta ständiga ”It just works”-argument.. Min PC fungerar också, men jag är inte så förvånad över detta så jag känner inget behov av att tala om det för allt o alla i tid och otid…



Antar jag att du fått reda på detta via apples sida? De är ju inte riktigt kända för att alltid tala sanning men även om det stämmer så kan det bero på många faktorer. Bland annat så finns det inte lika många macanvändare som pc-användare och således inte lika mycket kunskap. De macanvändare som finns brukar dessutom vara smått religiösa och inte ha samma behov att motbevisa tillverkaren som en windowsanvändare har..

Interesant, det ar ju inte som sa att varje butik i USA tog bort XP, med ursakten "SOLD OUT".
Att NVidia supporterar W95, valdigt intressant, jag tror inte att de vet om det sjalva, for det kan man namligen inte hitta pa deras hemsida. 2000 ar inte supporterat ens. XP ar fortfarande supporterat, men i slutet av aret kommer det inte att vara sa. Alla som jobbar med datorer vet detta, alla tillverkare gor detta, varfor? For att spara pengar.

Sen att din PC bara fungerar? Jassa, forsok att lagga till en skarm till, hur latt ar det? Jamfor med en Mac. En Mac sa bara ansluter du den, sen ar det klart, en PC kraver lite mer an det.
Lika sa en ny printer, etc, etc,.

Det ar faktiskt inte lojligt att saga att Microsoft jobbar for att gora det dyrare, det ar ju ett faktum. Linux och MacOS stravar efter att gora operativ systemet effektivare, dvs, det gar att koras pa samma, eller mindre hardvarukrav for varje version. Microsoft gor inte det, sen att deras minimum krav for Vista ar absurda, 800 mhz, 256mb RAM?? XP kan ju inte ens koras pa det.

Sen far du ju se lite vad Apple gor med hardvaran, de satter ihop den sjalv. Handplockade komponenter som fungerar, ett operativ system som har 100% stod for dessa komponenter, allt bara fungerar.


Angaende sakerheten, nej, det var inte apple som sa detta, det var en liten sakerhetsfirma som hette @stake, numera kopta Symantec. Men men.
 
Jag bor inte i USA så jag har ingen koll på vad som händer där. Nu tror jag inte att du har har varit in i varenda butik och frågat men även om det är "SOLD OUT". Så tror jag inte detta beror på att Microsoft inte vill sälja. Mycket har jag hört sägas om microsoft, men aldrig att de inte skulle vilja ha mer pengar. Det skulle inte kunna vara så att de ställen du frågat på inte velat köpa in högvis med gammla xp skivor inför releasen av Vista?

http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp
Visst funkar inte alla kort för win 95/98, men de som gör det måste rimligtivs kunna sägas "supportas". Hur som helst tror jag de kommer fortsätta göra drivare för XP. De vill nog sälja sina kort till så många som möjligt.

Då får vi se vem av oss som i slutet av året borde söka ny karriär. Inom IT brukar det av någon lustig anledning vara väldigt svårt att säga hur något kommer fungera om ett år. Alla som jobbar med datorer vet detta..

För ett par år sedan försökte Microsoft lägga ned supporten för VB6 och de tänkte inte ha syntaxen kvar i .NET. De ändrade sig dock efter påtryckningar från arga användare.

Jag har två skärmar och inga problem att lägga till skrivare.

Det är ganska uppenbart att du och jag står på olika sidor i många olika frågor. Jag respekterar både ditt och andra macanvändares val att välja den dator och det operativsystem som ni trivs med.

Det jag inte tål är att se konkreta faktafel och lögner gå obesvarade.. Det är därför jag alltid är dum nog att lägga mig i dessa trådar. Tro mig, jag försöker verkligen sluta..
 
okami skrev:


Bara för att olika unixdistributioner och lämpar sig bra som servrar betyder det inte att OS X skulle göra det. OS X är inte skrivet med tanke på att ha det som server utan har helt andra ändamål.

Jag tycker du ska sluta köpa dålig hårdvara. Windows är nämligen så fiffigt att det funkar med flera olika typer och märken så läs på lite och köp något bra istället för det billigaste.

Det är för övrigt fullt möjligt att ha mycket stora windowsnärverk som både fungerar och är stabila. Inget handlar bara om en sak. Det gäller, som du sa, att ha fungerande hårdvara. Men detta räcker inte. Man måste även ha administratörer med kunskap att sätta upp och driva systemet, samt även i viss mån ha användare som har förmåga att lära sig en del och anpassa sig till det arbetssätt som söds.



Tja.

Hårdvara som jag arbetar med måste vara certifierad av den mjukvaruleverantör och det är bara dom riktigt stora tillverkare som är det. Dom Windows baserade systemen som jag jobbar med det senaste åren är av fabrikat HP (Compaq), Dell & IBM.

Har alltid mera problem med Windows servar gämfört med samma system som är baserat på Unix. Det sjuka är att ofta är det omstart av Windows som behövs men det är inte alltid så lätt att få till när det är system som ska gå 24timmar, 7 dagar i veckan.

Som tur är så sätter Windows plattformens hårdvaran stop för större system.

MacOS X är baserat på Unix som är ett operativ system som har funnits sen 70-talet och är mycket smart konstruerat genom att det är plattforms oberoende. Genom att all kommunikation till hårdvaran hanteras av Unix kerneln så behöver man bara skriva om kernel om man byter hårdvaru plattform och kompilera om program varan.

Windows NT,2000,XP är en vidare utveckling av OS/2 av VMS programerare från Digital. Tyvärr så har stabiliteten i senare versioner efter Windows NT 3.5 blivit sämre för man har flyttat hårdvaran närmare operativsystemet. Genom denna ändring som gjordes i NT4 så fick man upp prestanda men av kostnaden av stabiliteten.


// Fredrik
 
okami skrev:
Fel. Apple sätter numera ihop någon annans hårdvara och har köpt in en bas till ett operativsystem från några som visste hur man skulle få saker att fungera. Sedan gör de lådor som vissa anser är väldigt snygga. Jag ser absolut inget fel i detta, det är upp till var och en vad man vill betala för.


Fel

Apple designar sin hårdvara själva precis som de gjorde när de hade PowerPC processorerna från IBM. Att de har grafikkort baserade på ATI eller Nvidia är ju inget nytt speciellt ATI har ju apple jobbat med i över tio år.
 
Microsoft har aldrig prioreterat säkerheten på sina produkter men har blivit tvingade till det dom sista åren och XP+sp2 var väl första försöket.

Grundproblemet är att när man gör en Windows installation så är alla möjliga tjänster påslagna även om man inte behöver dom. Microsoft prioriterar att det ska vara lätt att installera och sätta upp ett system men när alla tjänster är påslagna som standard så ökar även säkerhets riskerna.

En fråga. Hur många har tjänsten Microsoft network aktiverat även om ni inte har nätverk hemma?

// Fredrik
 
okami skrev:
Jag bor inte i USA så jag har ingen koll på vad som händer där. Nu tror jag inte att du har har varit in i varenda butik och frågat men även om det är "SOLD OUT". Så tror jag inte detta beror på att Microsoft inte vill sälja. Mycket har jag hört sägas om microsoft, men aldrig att de inte skulle vilja ha mer pengar. Det skulle inte kunna vara så att de ställen du frågat på inte velat köpa in högvis med gammla xp skivor inför releasen av Vista?
Eller sa vill de inte salja XP, efter som Vista ar bade dyrare och kraver kraftigare hardvara, mer pengar till butikerna.


okami skrev:

http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp
Visst funkar inte alla kort för win 95/98, men de som gör det måste rimligtivs kunna sägas "supportas". Hur som helst tror jag de kommer fortsätta göra drivare för XP. De vill nog sälja sina kort till så många som möjligt.
Men just precis som jag sa, inga nya kort har drivrutiner for W95. Det var ju exakt det jag sa. Da var vi klara dar.

okami skrev:

Då får vi se vem av oss som i slutet av året borde söka ny karriär. Inom IT brukar det av någon lustig anledning vara väldigt svårt att säga hur något kommer fungera om ett år. Alla som jobbar med datorer vet detta..
Men nu ar det ju just som sa att sma firmor som Gartner, Ernst and Young sysslar enbart med just detta, och de brukar vara valdigt exakt med sina forutsagningar, och dessutom har det oftast ratt. Sa det var ju inte heller ett korrekt pastaende fran din sida. Jag har sjalv inte samma erfarenhet av detta som dessa firmor har, sjalv har jag bara 9 ar i branchen.

okami skrev:


För ett par år sedan försökte Microsoft lägga ned supporten för VB6 och de tänkte inte ha syntaxen kvar i .NET. De ändrade sig dock efter påtryckningar från arga användare.
Just det ja, men vilka arga anvandare kommer saga att de vill kora XP om ett ar? Tillverkarna av hardvara kommer saga att vill du ha det senaste maste du kora det senaste.


okami skrev:


Jag har två skärmar och inga problem att lägga till skrivare.
Jag fragade hur det ar jamfort med MacOS. I Mac ansluter du den extra skarmen, sen ar det klart. Eller skrivaren. Inget annat behovs. Sa ar det inte i Windows.

okami skrev:

Det är ganska uppenbart att du och jag står på olika sidor i många olika frågor. Jag respekterar både ditt och andra macanvändares val att välja den dator och det operativsystem som ni trivs med.

Det jag inte tål är att se konkreta faktafel och lögner gå obesvarade.. Det är därför jag alltid är dum nog att lägga mig i dessa trådar. Tro mig, jag försöker verkligen sluta..

Tyvarr ar det ju du som har konkreta fakta fel. Inte nagon annan. Motbevisa mig pa en enda punkt, tack.

Och hur kommer det sig att du inte kommenterade sakerheten i MacOS och Windows? Kanner du till @stake?
 
fredriklindstrom skrev:
Just det ja, men vilka arga anvandare kommer saga att de vill kora XP om ett ar? Tillverkarna av hardvara kommer saga att vill du ha det senaste maste du kora det senaste.

Det återstår att se.. Om en tillverkare gör kort vill de sälja till så många som möjligt. Om Vista kostar mer för all hårdvara och sedan inte använder den på ett vettigt sätt tror jag många kommer låta bli att gå över. Detta skapar i så fall en marknad.

fredriklindstrom skrev:Tyvarr ar det ju du som har konkreta fakta fel. Inte nagon annan. Motbevisa mig pa en enda punkt, tack.[/B]

Jag har mest skrivit om vad jag tror kommer hända. Vad jag tror är inte fakta och jag har inte heller påstått det. Jag är inte synsk och vet inte hur världen ser ut om ett år.

Jag menade inte bara saker som du sa utan generellt över alla mac vs pc trådar jag varit dum nog att ge mig in i. Men visst kan jag ge ett exempel.

Du sa "..varje gang en ny version av Windowskommer ut, maste du uppgradera." Det stämmer inte. Jag inte ser mig tvingad att uppgradera och förstod inte vem som tvingar dig.

Du sa att XP inte finns till salu längre i någon butik. Jag sa att det gjorde det (vilket det gör i sverige i alla fall), men erbjöd ändå olika teorier om varför en butik skulle kunna tänkas ha slut på XP. Att det finns att köpa är fakta, teorierna är det inte. Om du vill tro att Bill Gates smugit runt och tagit alla skivor så får du tro det, fakta är det dock inte.

Jag testat Vista från RC1 (inte mycket men lite nu och då) och jag är verklgien inte odelat positiv. Jag argumenter inte emot de brister som du påpekat i vista. Jag säger bara att jag inte tror att alla kommer bestå. Annars håller jag mig mest i Linux utom för de program och spel som kräver windows, då är det XP som gäller. Kommer inte gå över till vista förens vissa av de punkter du nämnt har fixats. Av microsoft eller av andra.

fredriklindstrom skrev:Och hur kommer det sig att du inte kommenterade sakerheten i MacOS och Windows? Kanner du till @stake? [/B]

För jag har bättre saker för mig på nätterna än att försöka övertyga en religös man att gud inte finns, eller ens att det kan finnas andra förklaringar till varför världen ser ut som den gör.

fredriklindstrom skrev:
Jag fragade hur det ar jamfort med MacOS. I Mac ansluter du den extra skarmen, sen ar det klart. Eller skrivaren. Inget annat behovs. Sa ar det inte i Windows.

Här kom ett till faktafel, "inget annat behövs". Du uttrycker dig så definitivt och slutgiltigt och då blir det fel. Jag har själv sett att mac kan strula. Senast för en vecka sedan såg jag en kille på ett möte som höll på i 20 minuter för att få igång ett trådlöst tangentbord... "It just works...".

Bara för att jag har väldigt lite strul med min PC med windows förnekar jag inte att andra kan ha problem.

Mitt största brott i denna tråd är nog att jag vågar påstå att mac inte heller är perfekt. Inser givetvis att detta är fel forum att säga sådant på och jag ska försöka vara tyst i fortsättningen och låta folk hata PC i fred.

Vore kul om apple nu tog chansen bland allt Vistahat och tog bort spärren som säger att man bara kan installera OS X på mac. Om det är ett så bra system som ni säger borde det rimligtvis sälja bättre än vista..

Eller ännu hellre att adobe och andra stora företag börjar släppa rena linuxversioner av sina program.
 
Senast ändrad:
okami skrev:
Det återstår att se.. Om en tillverkare gör kort vill de sälja till så många som möjligt. Om Vista kostar mer för all hårdvara och sedan inte använder den på ett vettigt sätt tror jag många kommer låta bli att gå över. Detta skapar i så fall en marknad.



Jag har mest skrivit om vad jag tror kommer hända. Vad jag tror är inte fakta och jag har inte heller påstått det. Jag är inte synsk och vet inte hur världen ser ut om ett år.

Jag menade inte bara saker som du sa utan generellt över alla mac vs pc trådar jag varit dum nog att ge mig in i. Men visst kan jag ge ett exempel.

Du sa "..varje gang en ny version av Windowskommer ut, maste du uppgradera." Det stämmer inte. Jag inte ser mig tvingad att uppgradera och förstod inte vem som tvingar dig.

Du sa att XP inte finns till salu längre i någon butik. Jag sa att det gjorde det (vilket det gör i sverige i alla fall), men erbjöd ändå olika teorier om varför en butik skulle kunna tänkas ha slut på XP. Att det finns att köpa är fakta, teorierna är det inte. Om du vill tro att Bill Gates smugit runt och tagit alla skivor så får du tro det, fakta är det dock inte.

Jag testat Vista från RC1 (inte mycket men lite nu och då) och jag är verklgien inte odelat positiv. Jag argumenter inte emot de brister som du påpekat i vista. Jag säger bara att jag inte tror att alla kommer bestå. Annars håller jag mig mest i Linux utom för de program och spel som kräver windows, då är det XP som gäller. Kommer inte gå över till vista förens vissa av de punkter du nämnt har fixats. Av microsoft eller av andra.



För jag har bättre saker för mig på nätterna än att försöka övertyga en religös man att gud inte finns, eller ens att det kan finnas andra förklaringar till varför världen ser ut som den gör.



Här kom ett till faktafel, "inget annat behövs". Du uttrycker dig så definitivt och slutgiltigt och då blir det fel. Jag har själv sett att mac kan strula. Senast för en vecka sedan såg jag en kille på ett möte som höll på i 20 minuter för att få igång ett trådlöst tangentbord... "It just works...".

Bara för att jag har väldigt lite strul med min PC med windows förnekar jag inte att andra kan ha problem.

Mitt största brott i denna tråd är nog att jag vågar påstå att mac inte heller är perfekt. Inser givetvis att detta är fel forum att säga sådant på och jag ska försöka vara tyst i fortsättningen och låta folk hata PC i fred.

Vore kul om apple nu tog chansen bland allt Vistahat och tog bort spärren som säger att man bara kan installera OS X på mac. Om det är ett så bra system som ni säger borde det rimligtvis sälja bättre än vista..

Eller ännu hellre att adobe och andra stora företag börjar släppa rena linuxversioner av sina program.

Men nu far du val anda ta och ge dig. Du har ju inte pekat ut ett enda fakta fel. Ingen har nagonsin sagt att MacOS ar perfekt.
Det ar inget annat som behovs, for en skarm, eller for en skrivare. Eller for en digitalkamera heller for den delen.
Angaende tangentbordet, sa var jag inte dar, men jag har kort med tradlosa tangentbord sen jag kopte min forsta Mac, och det har aldrig strulat. Det ar ju inte speciellt svart. Sa han hade formodligen ingen aning om hur man gor, och det ar ju valdigt enkelt, jag avskrivar det som sbs.

Sen har vi det har med att overtyga nagon? Jag har inte forsokt overtyga dig, jag har bara gett dig exempel dar vi vet att du inte har nagot att satta emot, och du har ju inte lyckats motbevisa heller, vidare, nar man namner att IT varldens analysfirmor talar emot dig, sa som Gartner, sa ignorerar du det.

Det ar inte som sa att "vi far se", du ar visserligen inte sa ung, men der at ju faktiskt som sa att det ar ju inte forsta gangen microsoft har slappt ett operativsystem, och det ar inte forsta gangen detta beteende uppstatt.

Sen att du forsoker avskriva rapporter fran firmor som @stake, numera Symantec som att du battre saker for dig, dvs du vet inte vad du pratar om. Vidare, hur kommer det sig att du inte namde nagot om prestandan som jag tog upp?
Microsoft straver ju uppenbart efter att gora det dyrare for konsumenterna, eftersom deras mjukvaror blir langsammare och langsammare, och kraver mer och mer resurser. Vad skulle folk har pa FS saga om CS3 kom ut och kravde sjukt mycket mer an CS2, och dessutom var langsammare? Uppror.

Sen har du ju ingen koll pa Mac alls nar det kommer att kora Windows pa dessa. Du kan ju installera XP pa din Mac, via bootcamp. Jag ar ratt saker pa att du kan installera Visa ocksa, har inte forsokt, men det finns mangder av siter som beskriver hur man sak ga till vaga.

Det finns inget behov av att du svara pa detta om du inte har nagot konkret att komma med.
 
Fast ett windows-tangentbord har norrmannen lyckats få tag i, trots allt. Själv är jag rädd om mitt icke-annekterade, Microsoft-fria tangentbord. Och det är dessutom "stylat" genom att Caps-Lock-knappen är borttagen för att slippa hamna i versalläge oavsiktligt, något som borde gjorts för länge sedan, redan i fabrik!
 
niklasl skrev:
Hmm... man får onekligen blandade känslor inför detta. Undrar just hur man tänker som Microsoftanställd i en sådan situation? Fast, han är ju norrman...

Vad är det som är konstigt? Och vad väcks för kännslor? Om det är läskigt så kan ni ju tänka att det bara är en skärm från apple. Eller har de specialkontakter som gör att de inte funkar på PC?

Microsoft bryr sig inte om vad man har för dator, de säljer sitt operativ sedan får man installera det på vad man vill.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.